Gotti (2018)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Biografie

geregisseerd door Kevin Connolly
met John Travolta, Kelly Preston en Stacy Keach

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de familie Gotti. John Gotti was hoofd van de maffiafamilie Gambino, die in zijn tijd de grootste en machtigste misdaadorganisatie van het land was. Bekend als de "Dapper Don" maakte John's flamboyante en uitgesproken persoonlijkheid hem tot een van de meeste bekende gangsters van de 20e eeuw. Hij overleed in 2002 aan de gevolgen van kanker terwijl hij een levenslange gevangenisstraf uitzat.

Niet bijzonder en zeker een niveau minder dan de versie van ruim twee decennia geleden, die met Armand Assante trouwens een betere hoofdrolspeler had. Travolta doet, net als zijn vrouw Preston en filmzoon Lofranco, zichtbaar zijn best, maar voor alle drie geld dat als er voor hen betere acteurs waren gekozen, het eindresultaat ook wat steviger was geweest. Voor de rest een dertien in een dozijn film met een rommelig verhaal, als kijker krijg je nauwelijks kans binding te krijgen met ook maar één van de personages. De ene schietpartij moet de andere opvolgen lijkt de belangrijkste, geestdodende missie van regisseur Connolly. De schuchtere poging om enige sympathie te kweken voor de gangster Gotti middels een monoloog van hem rechtstreeks naar de kijker aan het begin en eind van de film, doet daarnaast ook belachelijk geforceerd aan. Kreeg overigens wel een beetje kippenvel als het echtpaar in de film een zoon verliest, wetende dat dit hen in real life ook gebeurd is. Beetje luguber eigenlijk wel.. Deze nieuwe Gotti kan uiteindelijk alleen goed werken als dit werkelijk één van de eerste films uit het misdaadgenre is die je ziet. Dit type films heeft dankzij Scorcese en Coppola al enige ultieme hoogtepunten gehad, en je moet van zeer goede huize komen om daar nog iets verfrissends of origineels aan toe te voegen. Connolly is dat hier niet gelukt.

avatar van mixmaster
Zeker niet de beste Maffiafilm ooit maar toch best redelijk gemaakt.
John Travolta doet het aardig als John Gotti maar helaas is de film over het algemeen te simpel en niet best uitgewerkt.
Soms zelfs rommelig en onsamenhangend, jammer want er had meer in gezeten.

Matige film over het hoofd van een grote misdaadorganisatie in New York in de jaren '80 en '90. Uiteraard blijft John Gotti een interessant personage, maar de film met de gelijknamige titel uit 1996 is de betere versie. Door de rommelige montage komt enige vorm van verhaal pas laat op gang. Bovendien probeert de film te veel te vertellen in te weinig tijd. De archiefbeelden vormen een prima aanvulling en John Travolta zet zijn rol iets te dik neer.

God allemachtig, wat een slechte film was dit zeg. De film ademt niks uit, geen enkel sfeertje, geen maffia sfeertje zoals de bekende films wel hebben. Als ik Gotti met Assante niet gezien zou hebben, zou ik nog niks over Gotti weten. Man o man. De 1.5 ster die ik gegeven heb vind ik eigenlijk nog teveel.

Maffiafilm dat me wel goed heeft gesmaakt. Maar ik ben dan ook een fan van Travolta. Vind de film niet zo diepgaand en had toch wel iets meer sfeer gewild. Verhaal bij momenten moeilijk door het gebruik van vele namen. Maar als je maffia wilt, dan is dit wel wat je moet bekijken. Verwacht niet te veel, relax and enjoy. Na de film eens googelen naar de echte maffiabaas John Gotti en je zal de gelijkenissen wel weten te pruimen... La cosa nostra...

avatar van bounze
Onsamenhangende, niet onderhoudende, slaapverwekkende documentaire film. Deze film slaat op alles de plank mis. Geen verhaal, geen aktie, geen goede music score en zeker geen goede acteerprestaties. De film pakt je nergens. Dat Travolta zich hiervoor geleend heeft is onbegrijpelijk. Een halve ster is nog teveel. Verspilde tijd. Jammer.

avatar van jermaineoneal7
Teveel Black Mass en te weinig Goodfellas. Wou deze film echt een kans geven (ondanks de negatieve ontvangst) omdat ik een groot fan ben van het genre, maar komt gewoon niet in de buurt van Assante's Gotti en ook niet van Sizemore's Gotti. Travolta deed het niet slecht, maar ik miste wat glitter en glamour van de celebrity gangster die Gotti eigenlijk wel was. De verhaallijn met zijn zoon werd veel te langdradig, de Gotti crew kreeg te weinig aandacht en diepgang, de rivaliserende families, te weinig sit-downs en praat over de dagdagelijkse business. Wie was de consiglieri hier? Het was net alsof Big Neil dit was. Toch een belangrijk persoon in elke familie. Wel vond ik Stacey Keach zeer degelijk als Neil moet ik wel zeggen. Maar overall was ik wel een beetje ontgoocheld in deze adaptatie.
De 1996 versie met Assante, Forsythe, Quinn is gewoon stukken beter, de beste Gotti-film.
2/5 sterren voor mij.

avatar van Master Blaster
Na het lezen van toch veel negatieve recensies vond de film alles mee vallen.
Alles mooi in beeld gebracht en Travolta acteert naar behoren

In een sneltreinvaart the rise and fall van Gotti, waarbij maar weinig aandacht aan de glamoureuze kant van het maffialeven wordt besteed. De romantische sfeer van bijvoorbeeld Goodfellas ontbreekt volledig. Waar wel veel tijd aan wordt besteed, maar helemaal niet zo interessant is, is het leven van Gotti jr.

Een duidelijker verhaal en meer scenes waarin duidelijk wordt wat voor baas Gotti was, had het een stuk vermakelijker gemaakt.

Iemand die niet bijzonder van maffiafilms houdt, heeft denk ik geen flauw idee waar hij naar heeft gekeken.

avatar van missl
Deze film over de maffia baas Gotti met Travolta in de hoofdrol heeft geen toegevoegde waarde wanneer je de film uit de jaren 90 al gezien hebt. Deze film is rommelig en wil (zeker richting het einde) ook laten zien dat hij veel voorstanders had.
Travolta kijkt de hele film lang met een pijnlijke blik en is vooral heel boos. In mijn lijstje van 2018 komt deze zeker niet hoog.

avatar van snarfje5508
Wat is tegenwoordig nog echt een hoogstaande film ? Het gros is pulp, acteurs inwisselbaar. Slechts incidenteel ontstijgt een film de grauwe middelmaat. De middelmaat van een 6-je......Ook nu weer. Travolta kan best een caracter neerzetten maar in dit werkje staat het gezicht op onweer,2 uur lang. Net iets te veel pretenties. Maar, het kan allemaal net. Waargebeurd en daardoor wat mij betreft altijd weer wat interessanter. Maar ook niet meer dan dat !

avatar van Left4Dead
Ja wel een aardig prentje die nergens echt heel bijzonder wordt. Het verhaal van John Gotti is er natuurlijk wel eentje die een prent kan trekken.

Eerder werd er al vergeleken met de prent Gotti uit 1996, deze is wat minder actie, meer een rustig verteld levensverhaal. Armand Assante speelde daarin echt heel sterk maar deze prent met die versie vergelijken doe ik niet. Twee compleet ander opgebouwde films, Travolta doet het hier prima, gedegen acteerwerk.

Een actiefilm moet je niet verwachten, een in rustig tempo opgebouwd verhaal dat goed wegkijkt.
6,5 en hier een 3**. Goed kijkvermaak maar nergens bijzonder.