Die 3 Groschen-oper (1931)

Alternatieve titels: Die Dreigroschenoper | The Beggar's Opera | The Threepenny Opera

Duitsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Rudolf Forster, Carola Neher en Reinhold Schünzel

Plaats van handeling is het Londen van 1902, wanneer de Boerenoorlog woedt en het klimaat gunstig is voor minder oorbare praktijken. Macheath behoort tot het inbrekersgilde en verkoopt zijn buit in zijn zogenaamde B-winkels. Hij slaagt er op den duur in al zijn concurrenten van de markt te verdringen. De zakenman Peachum heeft een netwerk van bedelaars opgezet, dat hem behoorlijk wat slappe was oplevert. Niettemin wil hij zijn handel opwaarderen naar een respectabel niveau, maar de enige manier waarop hij dat voor elkaar kan krijgen is via amorele, misdadige weg.

avatar van Querelle
Niet zo sterk als Pabst's andere ode aan het nachtleven: Die Buchse der Pandora.
De prachtige muziek van Kurt Weil is veels te weinig te horen en het camera werk laat ook flink te wensen over. Maar de acteurs zijn prima en de liedjes zijn geweldig.

avatar van Flavio
Zuerst das Fressen, dann die Moral, de bekende uitspraak van Brecht komt dus uit dit stuk, zo blijkt als in het begin die Moritat von Mackie Messer klinkt. Goede liedjes (voor de verfilming van een opera wel weinig), onder meer ook Seeräuber Jenny, gezongen door James Bond villain Rosa Klebb, maar het verhaal er omheen zakt geregeld in. De leukste scenes waren die in het bordeel en het pakhuis, de scenes rondom Peachum en zijn leger van bedelaars vond ik minder boeiend. Acteurs zijn over het algemeen goed al miste de hoofdpersoon het charisma voor een geloofwaardige gentleman-crook en ladies man.

Leuk om eens gezien te hebben, maar maakt zijn faam niet helemaal waar.