The Firm (1993)

Thriller / Drama

geregisseerd door Sydney Pollack
met Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn en Gene Hackman

Mitch McDeere is een net afgestudeerde en ambitieuze advocaat. Gedreven door hevige verlangens om zijn armoedige achtergrond achter zich te laten, gaat Mitch werken voor een klein, maar welvarend kantoor. Voor zijn diensten wordt Mitch meer dan rijkelijk beloond. Maar als de FBI hem confronteert met bewijzen van corruptie en moord binnen het kantoor, wordt Mitch door zijn onderzoek naar de waarheid heen en weer geslingerd tussen de FBI, de maffia en een kracht die er alles aan doet om zijn belangen te beschermen, The Firm Bendinim Lambert en Lockel.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Redelijke thriller, al vind ik het wel één van de minste Grisham-verfilmingen. 3 sterren.

Hij is wel redelijk spannend, maar beetje onzinnig.

Niet echt bijzonder, maar wel onderhoudend.

Vrij ongeloofwaardig, wie trapt daar nou in..

zoals ik ook al zei bij de rainmaker. Ik vind die films na aanleiding van de boeken van John Grisham erg goed. En Cruise speelt ook nog eens erg overtuigend 4,5*

avatar van petey
Misschien is hij beter als je het boek niet gelezen hebt, nu wist ik precies wat er ging gebeuren. Toch een beetje funest voor een fim die het van de spanning moet hebben.

FisherKing
Een goeie Sydney Pollack verfilming; met deze keer een leuke Cruise maar de vertolking van Gene Hackman is ijzersterk..(waarom staat die niet bij de cast ?)
En Jeanne Tripplehorn is niet te versmaden!

Doordat 'ie al zo vaak op tv is geweest, dreigt een beetje verzadiging op te treden. Maar dit is toch echt een prima Grisham-verfilming met een op topnivo acterende Gene Hackman.

Sydney Pollack vind ik een prima keuze als regisseur. De man weet films toch altijd weer inhoud te geven zonder met het opgeheven vingertje de moralist uit te willen hangen. Dat tilt deze film boven de gemiddelde actie-thriller uit.

blablablabla, saai
** 2 op 5 **

Ik had eerst het boek gelezen en ik had bij de film echt moeite mijn ogen open te houden. Maar ja, je weet idd precies wat er gaat gebeuren zoals gezegd. Verder redelijke verfilming.

avatar van Jolie-G
Eén van Grisham's mooiste boeken; toch vallen al deze verfilmingen wat tegen.
Tom cruise doet het wel goed als advocaat Mitch.
Bij alle volgende Grisham boeken stelde ik me de advocaat steeds voor als Tom Cruise.

Is een beetje een Ford Mondeo-film. Degelijk verhaal, degelijk acteerwerk. 't Is niet slecht, 't is niet spectaculair. Ik vergeet deze film nogal snel (nochtans nu voor de derde keer aan het kijken), maar toch ... aangename film om naar te kijken.

Redelijke verfilming, al is het boek spannender. Gene Hackman komt overtuigend over, evenals Cruise. Is jullie het steeds terugkerende pianomuziekje ook op gevallen? Heerlijk meeslepend.

avatar van Redlop
mazdalfa schreef:
Doordat 'ie al zo vaak op tv is geweest...

Kennelijk niet vaak genoeg want morgen is het weer zover.

sydney
Blijkbaar nog niet genoeg op TV geweest. Zojuist voor de eerste keer gezien en mijn gebruikelijke Tom Cruise correctie toegepast.

Tom Cruise the man with only one role!

Het is een van de leukste boeken die ik ooit gelezen heb (groot grisham fan), welke ik dan ook veel beter vond dan de film.

avatar van Captain Pervert
Het boek is niet super verfilmd maar de film an sich is echt goed, spannend en enigszins beklemmend vind ik.

Ster van de show is Gary Busey

4 sterren

Topentertainment. 4.5*

avatar van mikey
film over een advokatenkantoor die hun medewerkers rijkelijk belonen zonder dat ze eigenlijk snappen waarom dat is. Eigenlijk best wel een spannend gegeven, maar saai uitgewerkt. De hysterische vrouw van cruise kan erg irritant doen. 3

djelle
Viel goed mee, dit. Enkele goeie scenes en onderhoudende spanning en wat actie drijft hem toch in de middelmaat. Zeker leuk om hem eens mee te pikken op tv ofzo. 2,5

Hmmm, ik snap jullie niet.
4.5

avatar van mikey
Disk schreef:

Hmmm, ik snap jullie niet.
4.5

Lijkt me frustrerend.

Ik heb al een aantal keer de film gezien en toen het boek pas gelezen. Dit is een van de weinig keren dat ik de verfilming juist beter vond dan het boek. Vond met name de spanningsopbouw in de film erg goed. Mooie rechtbank thriller.

avatar van J.Bell
Wederom veel plezier gehad van het boek. De film viel me niks tegen.

***,5 ook voor deze Grisham verfilming

FisherKing
ik vind dit ook een van de Allerbeste Pollack's hoor.

Altijd weer zwetend of Tom Cruise het gaat redden

En ik heb hem al 5 keer gezien ofzo

avatar van xenne
ben afgehaakt na een half uur, film kwam niet echt op gang

ik geef dus geen notering, maar lijkt me niet echt een aanrader

sju
Aardige film, die niet echt weet te boeien. wel mooie rollen, geen interessant verhaal (politiek/rechten weten mij nooit zo te boeien..). geen topper toch 3,0*

is dit nou die geweldige hooliganfilm waar ik veel over hoor?

avatar van Tolkienfan
dat is the firm met Gary oldman