The Firm (1993)

Thriller / Drama

geregisseerd door Sydney Pollack
met Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn en Gene Hackman

Mitch McDeere is een net afgestudeerde en ambitieuze advocaat. Gedreven door hevige verlangens om zijn armoedige achtergrond achter zich te laten, gaat Mitch werken voor een klein, maar welvarend kantoor. Voor zijn diensten wordt Mitch meer dan rijkelijk beloond. Maar als de FBI hem confronteert met bewijzen van corruptie en moord binnen het kantoor, wordt Mitch door zijn onderzoek naar de waarheid heen en weer geslingerd tussen de FBI, de maffia en een kracht die er alles aan doet om zijn belangen te beschermen, The Firm Bendinim Lambert en Lockel.

Ik heb het boek van deze film in handen. Nu heb ik ook de film gehuurd. Ik ben is benieuwd naar de film. Ziet er een leuke film uit.. heb al een deel gelezen uit het boek.

avatar van otherfool
Hackman en met name Cruise zijn in topvorm in deze spannende thriller naar het uitstekende boek van Grisham. Een spannend verhaal en een bevredigend einde, topvermaak.

3,5*.

avatar van JJ_D
De Maestro schreef:
Redelijke verfilming, al is het boek spannender. Gene Hackman komt overtuigend over, evenals Cruise. Is jullie het steeds terugkerende pianomuziekje ook op gevallen? Heerlijk meeslepend.

Juist, het pianoloopje bij het begin zet onmiddelijk de toon voor de verdere film. Over de hele lijn weinig op aan te merken, jammergenoeg wordt de kijker nooit echt meegesleurt in de plot. Spijtig dat het einde zich zo traag ontplooid, toch blijft de film spannend en kan Tom Cruise boeien. De loopscenes met Cruise zijn het tofst, heel sterk filmisch moment is ook als ze met de hele 'Firm' hem staan opwachten, om hem dan naderhand geluk te wensen. Raar vond ik wel dat ze dan zeggen: "
Je was niet de beste voor je examen Cruise ogen openen van verbazing, je was de op één na beste?? Ik kon het even niet bevatten dat die baas enkel de beste wou en nu de tweede beste krijgt. Raar zeg.
Nog een cruciaal gegeven in de film heb ik niet kunnen ontrafelen. Waarom gaat hij nog naar die boot gaan kijken voor hij naar de FBI wou gaan?? Daar had hij toch helemaal geen reden toe??

Voortreffelijk in beeld gebrachte film, met geloofwaardige acteerprestaties en Cruise in één van de rollen van zijn leven. Meeslepende soundtrack vervolledigt het plaatje, dat een goeie filmavond garandeerd.

avatar van hedkandi1
Grappige film met spannende momenten.

hedkandi1 schreef:
Grappige film met spannende momenten.

Ik denk dat je deze film moeilijk "grappig" kunt noemen.
Dit is wel een thriller.

Zo het verhaal hier te lezen bevalt het me wel. Ik ga hem echt vrijdag kijken. Mijn ouders zeggen dat de film leuk moet zijn.

avatar van ILDIB
Wederom een hemeltergende rol van cruise.

Slechte film van Tom Cruise. Het acteerwerk is wel goed, maar het verhaal vond ik niet spannend. Ik had anderhalfuur van de film gezien en ik kon nog steeds geen vermaak vinden. Ik heb hem afgezet en van mijn dvd-recorder verwijderd.

1,5 sterren. Hoger gaat echt niet.

Leuke film ondanks dat Tom Cruise erin meespeelt. Volgens mij ook de enige film met hem die bij mij meer dan 2 sterren scoort. Maar ook vanwege een fantastische Hackman.

avatar van lordsnoopy
De film was zeer goed, omdat hij het boek goed volgde. Helaas hebben ze het einde van het boek aangepast waardoor de film zijn benoeming als thriller misloopt.
In plaats van een spannende achtervolging wordt het opgelost met het toestemming krijgen van de cliënten en het afgeven van de bewijzen aan de FBI.
Het kost de film dan ook een ster. 3*

Barrie vd Laan
Ik hou erg van thrillers en Tom Cruise is gewoon een goede acteur. Die combinatie geeft 4 sterren. De film sprong wel snel van de hak op de tak maar dat was juist wel het verrassende.

avatar van Michael_deNiro
Cruise vertolkt Mitch McDeere heel goed.

Deze Grisham verfilming kun je wel 2 keer kijken voordat je hem helemaal goed snapt.

lekkere thriller, ook weer een goeie spanningsopbouw en sfeer.

zeer geslaagd !!

Pastichio Rocker
Wat een kutfilm. Echt elk filmcliché komt in deze film voor en de film is zo voorspelbaar als wat. Een hoop goede acteurs, dat wel, maar zelfs dat red deze film niet. Vooral de emotionele scenes zorgen voor heel wat grappige momenten en hoongelach, en uiteraard maken alle personages in penibele situaties de verkeerde keuzes. Iets wat we ondertussen wel gewend zijn van die standaard Hollywood-thrillers. Tom Cruise, tsja... Ik heb die vent de hele film door met maar 1 soort blik zien acteren, en dat was alsof hij de hele tijd ontzettend nodig moest poepen, maar dat hij last had van constipatie. Een beetje zoals hij ook op de poster kijkt. Ik kreeg zelfs het gevoel dat Gene Hackman af en toe zijn lachen niet kon inhouden om wat voor een onzin hij nu weer moest uitkramen. Een hoop mensen roepen wel eens dat deze film moeilijk te volgen is. Nou, dit soort figuren vinden Spongebob Squarepants zeker ook moeilijk te volgen dan. Inland Empire en Donnie Darko, dat zijn pas films die moeilijk te volgen zijn! Ik mag hopen dat het boek niet zo clichérijk is als deze film, want ik had Grisham toch wel iets hoger ingeschat. 1* voor die onbetaalbare blik van Tom Cruise.

Hankieh
Toegevoegd aan 'Nog zien'.

avatar van m1701
Goeie film.
Zeer spannend. Heb toch een aantal keer op het puntje van
mijn stoel gezeten!

Ook erg goed geacteert van allen! Zeer overtuigend'
3,5* zeker de moeite waard om te kijken

avatar van Don MN
The Firm
Echte Cruisefilm waarin hij weer de alleskunnende intelligente jongeman speelt. Wat eigenlijk vrij averechts werkt en ervoor zorgt dat je de hele film eigenlijk wel het gevoel hebt dat het goed komt.

Verhaal
De manier waarop hij in de problemen komt en hoe hij het oplost is wel redelijk uitgevoerd, met het nodige geluk zoals hij altijd heeft. Zijn vrouw wist al van tevoren dat er iets mis was, maar hij wil natuurlijk dolgraag bij het advocatenbureau. Eigenlijk vrij duidelijk vanaf het begin.

Cast
Deze film bevat een uitstekende cast waardoor de film iets amusanter wordt. Zo vind ik Gene Hackman en Ed Harris altijd top acteren en ditmaal stellen ze opnieuw niet teleur. Tom Cruise vind ik niet slecht in z'n rol zitten, heb hem maar één keer echt super zien spelen dat was in Collateral. (Ik moet Magnolia nog zien.)
Verder speelt Jeanne Tripplehorn erg overtuigend. Het acteerwerk was dus dik in orde.

Conclusie
Een film met een voorspelbaar verhaal, soundtrack die meer bij een familiefilm past, goed acteren en op een leuke manier aangeeft dat geld niet gelukkig maakt.

avatar van OlafK
The Firm is een makkelijk te volgen en bij vlagen zeer genietbaar filmpje. Helaas weet de film voor zijn lange speelduur toch uiteindelijk te weinig te brengen om écht interessant te zijn.

De acteerprestaties zijn wisselvallig. Cruise is niet echt slecht, maar regelmatig betrapte ik mezelf erop dat ik toch wel om zijn zo nu en dan knullige blikken moest gniffelen. Hackman is echter een uitstekende keuze.

Er waren twee punten die me gedurende de 2 en een half uur die de film duurt, gigantisch stoorden:
1) de muziek. Deze leek echt nergens op voor een speelfilm. Al die keyboard-deuntjes tussen de verschillende scènes waren gewoonweg lachwekkend. Ik had dan ook soms meer het gevoel naar een gemiddelde Will & Grace-aflevering (leuke serie trouwens ) te kijken, dan naar een thriller.
2) de voorspelbaarheid van het plot. Hierdoor mist de film veel spanning, wat niet echt ten goede komt van het kijkplezier.

The Firm is dus niet spannend, maar over het algemeen wél erg vermakelijk. De film maakt het niet helemaal waar, maar is ook geen 'complete waste of time'. 2,5 ster.

avatar van Timothyvdmeer
Goede film met een geweldige Hackman. Cruise vind ik eigenlijk altijd wel goed spelen. Film heeft genoeg spannende momenten om de vaart er in te houden.

3.*5

avatar van Rogyros
Ik verbaas me over sommige kritieken van deze film. Ik vind juist dat deze film erg goed in elkaar zit. Een zeer goed verhaal, waarbij je wel moet opletten om het goed te kunnen volgen. Mooie wendingen, zeer goed acteerwerk, met name van Gene Hackman. Ook de andere rollen zijn dik in orde. Daarnaast hoor ik iemand zeggen dat de muziek meer past bij een familiefilm. Juist deze muziek doet het heel erg goed. Vrijwel alleen maar een piano. En met behulp van dit ene instrument wordt de spanning, rust, zoete momenten enz. op een goede wijze onderbouwd. In mijn ogen is dit de beste Grisham vertolking tot nu toe. Heerlijke film.

avatar van mnrk
Een prima film van een nog beter boek.

Dat de film zo sterk overkomt komt mede door de acteurs (Tom Cruise,Gene Hackman)...zelfs de bijrollen zijn dik in orde (Gary Busey, Tobin Bell).

Persoonlijk vond ik de muziek eens een keer wat anders dan wat normaal gebruikt wordt in films.

De film kijkt goed weg doordat er constant wel wat gebeurd.

avatar van Rogyros
Filmfreaker schreef:

1,5 sterren. Hoger gaat echt niet.

Jij stemt terwijl je een volledig uur van de film niet hebt gezien? Beetje vreemd. Je kunt je dan toch onvoldoende beeld vormen van een film, als je het laatste uur, in dit geval 40% van de film, niet eens gezien hebt?

avatar van Jawaddedadde
Leuk om een keer gezien te hebben, maar ook niet veel meer dan dat.

Best een aardige legal thriller, al vond ik het boek wel spannender. Wel een sterke cast die hier aan het werk is, tot in de bijrollen toe, veel bekende gezichten gezien.

Verhaal is boeiend, gebeurt altijd wel iets. Beetje jammer dat de scène waarin McDeere's vrouw de kopieën gaat maken niet wat spannender uitgewerkt is. In het boek was dat een nagelbijtende sequentie, hier werd er nogal snel overgegaan.

O, en dat vervelende pianodeuntje had echt wel achterwege gelaten kunnen worden, jezus, dat werkte op den duur op m'n zenuwen.

avatar van mipha
komt helemaal geen boerderij voor in deze film?

avatar van Peppulp
mipha schreef:
komt helemaal geen boerderij voor in deze film?

Hahahahahahahaahaha

avatar van The Goss
Toeval bestaat niet!! Vanmorgen net het boek voor de tweede keer uitgelezen en vanavond de film op tv. Dat wordt opnemen want Nederlands elftal gaat uiteraard voor.

avatar van Outblasty
Wil deze film graag zien aangezien ik het boek geweldig vond maar vanavond gaat hem niet worden.

avatar van 606
Prima thriller met een goed lopend sterk verhaal.
Af en toe wat langdradig maar mede door de spanning en goed acteerwerk blijft het goed te doen.

3,5 ster

avatar van van duijn
Ik vond het een vreselijke film. Ben ook niet zo`n tom cruise fan.
Gene hackman echter acteerde zeker goed. Half steretje voor hem maar de film was terrible zoals de fransen het zeggen over hun elftal.

avatar van ropjuh89
Een paar jaar geleden het boek al gelezen en ik moet zeggen dat de film dan toch wat tegenvalt. Ondanks dat geef ik toch een 3,5 omdat het boek samenvatten in 2,5 uur tijd goed gelukt is. De film wist me daarnaast ook echt te boeien.

avatar van bob de niro
erg goede film met cruise en hackman in topvorm!ook leuk rolletje van holly hunter!4****