The Firm (1993)

Thriller / Drama

geregisseerd door Sydney Pollack
met Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn en Gene Hackman

Mitch McDeere is een net afgestudeerde en ambitieuze advocaat. Gedreven door hevige verlangens om zijn armoedige achtergrond achter zich te laten, gaat Mitch werken voor een klein, maar welvarend kantoor. Voor zijn diensten wordt Mitch meer dan rijkelijk beloond. Maar als de FBI hem confronteert met bewijzen van corruptie en moord binnen het kantoor, wordt Mitch door zijn onderzoek naar de waarheid heen en weer geslingerd tussen de FBI, de maffia en een kracht die er alles aan doet om zijn belangen te beschermen, The Firm Bendinim Lambert en Lockel.

Redelijke verfilming van het boek.

avatar van tboezem
Wat een flutverfilming van een geweldig boek! Vrij snel nadat ik het boek uit had heb ik deze film gekeken, dus het verhaal, evenals de details, zaten nog goed in m'n hoofd. En hoe willekeurig de filmmakers hiermee zijn omgegaan in de film is gewoon om te huilen.

Ten eerste vind ik de acteurs allemaal erg overdreven types en ik vind ze totaal niet passen bij de manier zoals Mitch ze in het boek ziet.
Verder lijkt het eerste kwart van het boek in zo'n 10 minuten van de film te zijn gepropt. Al bij het allereerste contact tussen Mitch en de FBI krijgen we een slecht geacteerde DeVasher te zien die met onthullende foto's probeert Mitch het zwijgen op te leggen.
En dan die belachelijke pianotonen, vooral aan het begin, die beter passen bij een luchtige komedie.

De spannende en goed verwoorde sfeer van het boek vind ik totaal niet terug komen in de film. Nou wil dit natuurlijk per se zeggen dat de film op zich niet goed is, maar omdat de regisseurs zich duidelijk wel zoveel mogelijk aan het verhaal van het boek wilden houden vind ik deze film alsnog geen voldoende waard.

avatar van Rogyros
tboezem schreef:

En juist dan zie je dat mensen de film minder vonden. Je hebt je eigen fantasie en beeldvorming van het boek. Dat een filmmaker onderdelen verandert, maakt een film niet slechter. Het hoeft toch niet zo te zijn dat je precies het boek moet volgen?

Maar als je het boek hebt gelezen, dan heb je in je hoofd je eigen invulling gegeven en dat klopt nooit met een film. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat de film beter was nadat die persoon eerst het boek heeft gelezen. En zeker als je vlak na het lezen van het boek de film bekijkt, kan het eigenlijk alleen maar tegenvallen.

avatar van The Goss
Nou Rogyros, na het kijken van Passion of the Christ heb ik nog wel even zitten twijfelen tussen het boek en de film.

avatar van Rogyros
The Goss schreef:

Hoezo? Dat boek ken je alleen maar van horen zeggen!

Goede film, die ik ooit eerder al eens had gezien.
Het scenario zit goed in elkaar en er wordt ook nog eens goed in geacteerd.
Vooral Gene Hackman en ook Tom Cruise doen het aardig goed.
Toch vind ik wel dat de film iets korter had gekund, een half uur minder had de film wel goed gedaan.
Maar al bij al ben ik best tevreden over deze prent.

avatar van DragQueen
Prima rechtbankthriller, met een dito verhaal. de uitvoering van zowel scenario en camerawerk zijn vrij goed in mijn ogen. het acteerwerk van Cruise en Hackman is ook overtuigend en geloofwaardig gebracht. al met al een zeer onderhoudende film. 3,5 ster.

avatar van boemboem27
goede en spannende film,met nog een zeer jonge tom cruise.
goed verhaal,wel een behoorlijk lange zit

Barrie vd Laan
topfilm dit. Cruise in topvorm. Lekker rennend zoals alleen hij kan. De snelste acteur van Hollywood.

avatar van sofripa
Absoluut een fijne film. Heel goed ook dat Cruise tegen topper Hackman kon aanleunen. Tis misschien maar goed dat ik het boek niet heb gelezen, dat zou een tegenvaller kunnen zijn. 3,5 sterren

Prima thriller/drama die zeer weet te boeien en ook geregeld spannend is. Het verhaal zit goed in elkaar en de film weet eigenlijk van de eerste minuut tot de laatste minuut te boeien. De cast tilt deze film natuurlijk naar een hoger niveau. Tom Cruise speelde goed maar Gene Hackman vond ik zelfs nog beter. Ook de rol van Jeanne Tripplehorn was best aardig en ze was natuurlijk ook een aangename verschijning om naar te kijken. Na de film "Waterworld" heb ik weinig meer van haar vernomen.

avatar van K. V.
Hij is me goed bevallen. Ondanks het onderwerp (advocaten) is het toch een spannende film geworden en ook de lange speelduur (154min) kon de pret niet drukken.
Tom Cruise & Gene Hackman speelden overtuigend. Ook leuk om Tobin Bell (Jigsaw uit Saw) in een andere rol te zien en voor de rest zat het verhaal ook goed in elkaar.
'k vond het een goeie film die zeker het bekijken waard is

pop
Matige film waarbij het verhaal wel erg ver gezocht is. Kon mij niet echt boeien

avatar van galaxydriver32
ik vond het een hartstikke boeiende film heb hem gister avond met mijn moeder op rtl 7 gezien

Een zeer boeiende film met een goed opbouwend verhaal. Door de vele wendingen blijft de film interessant en spannend van het begin tot het einde, ondanks de lange duur. De vele personages worden sterk neergezet. O.a. de rust die Tom Cruise uitstraalt. Ook de sfeer door de nogal afwijkende pianomuziek voor een thriller maakt deze film bijzonder.

Zonder meer een uitstekende, boeiende en complexe eerste verfilming van een boek van Johan Grisham. Een strakke, waterdichte en spannende rechtbankthriller met de ingrediënten intriges, mysterie, actie en romantiek, gefilmd in een behoudende stijl. De cast speelt geweldig (Tom Cruise is uiterst geloofwaardig met een naieve oogopslag) en de pianomuziek is werkelijk prachtig.

avatar van nclo
tboezem schreef:

Daarom kijk ik ook vaak de film en lees ik daarna het boek. Bij de Davinci Code is dat mij ook opgevallen.

De film: Mijn vader heeft hem aangeraden en ik had er ook al een paar verhalen over gehoord maar over het algemeen vind ik het een beetje tegenvallen. Die bekende acteurs (Gene Hackman en Tom Cruise) zijn een beetje verspilling van het geld want ik denk eerlijk gezegd dat bijna elke andere pottenbakker het net zo goed zou hebben gedaan.

Het verhaal vind ik gewoon wel goed, maar dat heb je vaak bij films die gebasseerd zijn op boeken (behalve Harry Potter 7 deel 2, dat was gewoon een afgekauwde versie van de vorige delen). Wat deze film zich in wel onderscheidt van de rest is dat de regisseur duidelijk een perfectionist is, het type Sergio Leone. Zo vond ik die scene waarin Mitch tegen zijn vrouw moest vertellen dat zij afgeluisterd werden een echt heel sterke scene waar mijn hart toch nog wel een paar keer sneller van ging kloppen. Verder is die sfeer in die film geweldig. Echt een mafia sfeer die je ook herkent van films als Once Upon A Time in America waarin je de personage volgt die uiteindelijk uitvogelt wat er niet pluis is. Daarom toch maar een *3,5

avatar van jasper1991
Boek halverwege weggelegd - ik ben niet zo'n lezer. De film vind ik erg moeilijk te volgen en razendsnel, maar spannend zonder meer. Sterke muziekkeuze ook met de piano.

Loki87
Aardig en fris filmpje. Plot is natuurlijk vrij matig, maar ik vind het acteerwerk goed en de sfeer ook. Boek intresseert me niet, ik hou niet van thrillers (qua boeken).

avatar van Roger Thornhill
Tammy: "There's been a change of plan."
Ray: "I didn't know there was a plan."
Tammy: "Good. 'Cause it's been changed."
Ray : "Who are you, sweetheart?"

Een briljant voorbeeld van ambachtelijk meesterschap waarin alle rollen perfect zijn ingevuld en elke scène telt. Vandaar ook dat ik deze film bijna onbeperkt kan zien – inmiddels al tien keer.

Naar aanleiding van deze film zag ik bij het lezen van The Da Vinci code steeds Tobin Bell ("the Nordic man") in de rol van Silas voor me. (Maar ja, die kreeg later met Jigsaw z'n eigen hoofdrol….)

Ray: "I love your crooked little mouth."
Tammy: "Well, that's not my best feature."
Ray: "Wow. Well, what is?"

avatar van sinterklaas
Film die ik al heel lang heb willen zien maar het er steeds niet van kwam. Gisteren uiteindelijk toch maar gezien, en dit is me toch wel even een dijk van een thriller.

Van de boekverfilmingen van Grisham heb ik alleen nog maar The Pelican Brief en The Rainmaker gezien. Dit was ook weer een erg geslaagde film en Tom Cruise was hierin weer een kei als advocaat Mitch McDeere, die enthousiast zijn nieuwe aanbod aanneemt als werknemer op een advocatenkantoor. Alles lijkt goed te gaan, geld stroomt binnen en hij word gewaardeerd. Maar dan blijkt er binnen "De Firma" in het verleden wel hele bizarre dingen te zijn gebeurd. Het is wel stomtoevallig dat alle advocaten die daarvoor gewerkt hebben, zijn verdronken op de kaaijmaneilanden. Maar McDeere gaat gewoon lekker zijn gang, zonder te beseffen dat hij, door zijn handtekening, in een vicueuze cirkel terecht is gekomen van corruptie en duistere misdadige praktijkjes binnen het bedrijf en dat hij vanaf het begin af aan al bespeeld word. Zijn hele leven werd al vanaf het begin af aan afgeluisterd/gevolgt En dit is het begin van een keiharde comfrontatie waar McDeere uit moet zien te komen.

Waar we gewoon een prima thriller voorgeschoteld krijgen die ook nergens ouderwets aanvoelt. Tom Cruise zet weer uitstekend zijn rol neer en ook Gene Hackman, Jeanne Tippelhorn (ken ik niet overigens) en Ed Harris dragen een prima steentje bij.

Prima film, de 150 minuten gingen zo voorbij.

avatar van nclo
Laatst weer op RTL 8 gezien, en mijn stem verhoogt naar 4*. Deze vrouwenzender zenden (net als NET 5 overigens) toch maar telkens mooie films uit. Kwalitatief een meesterwerkje en Grisham was duidelijk in zijn element toen hij dit boek schreef. Spanning, maar op de juiste momenten de nodige drama, zodat je de snelheid weer prima kon oppikken wanneer deze ter sprake kwam.

Interessant om dat advocatenwereldje aan te pakken. Het blijft een duister wereldje waar maar weinig licht uit de ramen lijken te komen. Prima onderwerp om daar een film mee te maken. De sfeer is er niet minder om, maar waar het bij mij vooral gaat, is het moment wanneer de aap uit de mouw lijkt te komen. Dat is in deze film prima neergezet, niet te vroeg zodat de spanning naar de climax lijkt te verdwijnen, maar ook niet te laat zodat het lijkt alsof de vorige 2 uur gewoon opvulling was van de ontstaande leegte.

Ik vond de scene waarin Tom zijn vrouw moest vertellen van de praktijken van zijn bureau nog steeds een behoorlijke acteerprestatie die de snelheid in één keer doet vermenigvuldigen. Knap, knap, knap. Ik heb bijna zin om het boek te lezen.

avatar van missl
Het boek heb ik niet gelezen maar de film heeft alle ingrediënten voor een goed filmavondje. Spanning, intriges en een goed verhaal.

avatar van TheVoice
Ik had de dvd al jaren in de kast staan, maar nooit bekeken. Gisteravond toch maar eens de moeite genomen. De eerste 20 minuten waren niet erg onderhoudend. De rest van de film wel, maar werd nergens spannend. Ik heb het boek niet gelezen, maar als ik zo lees wat de rest hier gepost heeft, dan is het boek spannender.

TMP
Zeer aardige thriller over een dubieus advocatenkantoor. Het verhaal wordt goed en geleidelijk opgebouwd, met de nodige spanning. Het acteerwerk is prima, vooral Gene Hackman en Tom Cruise zijn goed op dreef. De film duurt misschien net iets te lang, want het wordt naar het einde toe wel iets minder. Een ander minpuntje was de muziek, die past niet echt bij de film.

Zeer behoorlijk, sfeervol misdaad drama dat nergens echt uitblinkt, maar ook op geen enkel punt verzaakt, of het moeten de getyp-caste jaren negentig badguy figuren zijn. Het plot zit goed in elkaar, de regie is fijn, en ook de cast presteert prima, zonder dat er echt iemand bovenuit steekt. Eigenlijk is The Firm één brok degelijkheid met de nodige ingrediënten die net iets boven het maaiveld uitsteken. Omdat er echter ook punten zijn die onder de middellijn zakken is een beoordeling van die sterren juist op zijn plaats.

avatar van DDT
DDT
TheVoice schreef:

Dus je koopt dvd's van films die je niet kent? Wat doe je dan ermee als het slechte films zijn?

Ik lees nooit de boek eerst anders ist een teleurstelling,boeken zijn veel uitgebreider.Ik kijk eerst de film en deze valt redelijk mee

avatar van Roger Thornhill
DDT schreef:

Dat is toch niet zo bijzonder? Zeker niet wanneer DVD's tegenwoordig zo snel zo goedkoop worden en er bovendien zoveel tweedehandsjes worden aangeboden. In het ergste geval geef ik ze aan vrienden (en zij aan mij), dan hebben anderen er (soms) nog wat aan.

avatar van baspls
"You want to know something funny? You actually made me think about the law. I managed to go through three years of law school without doing that."

Goede film.

Goed geacteerd. Tom Cruise zet een sterke hoofdpersoon neer. Verder waren Gene Hackman, Gary Busey, Jeanne Tripplehorn, Ed Harris en Holly Hunter ook erg goed. Ook vond ik het erg leuk om Wilford Brimley weer een keer te zien, hij doet het hier weer erg goed.

De jazzy muziek is redelijk. Soms helpt het wel bij het opbouwen van spanning en sfeer.

De film bouwt een goede sfeer op en blijft de hele tijd erg spannend. Ik moet zeggen dat ik de hele tijd verwachte dat het in een Stephen King-achtige horror zou overgaan maar dat gebeurde niet. Erg goede en vermakelijke film. Een van Cruise's betere rollen.

Erg Goed.

boemboem27 schreef:
goede en spannende film,met nog een zeer jonge tom cruise.
goed verhaal,wel een behoorlijk lange zit

Nou zeer jong? Hij is daar over de dertig.
Maar inderdaad een lange zit, wel voor een spannend verhaal.