
Nothing Personal (2009)
Ierland / Nederland
Drama
85 minuten
geregisseerd door Urszula Antoniak
met Stephen Rea en Lotte Verbeek
Anne is een jonge vrouw die wil ontsnappen aan haar verdriet door alles wat ze bezit weg te gooien en zichzelf een staat van eenzaamheid op te leggen. Ze besluit een zwerversbestaan te leiden totdat ze Martin, een oudere, intrigerende en eenzame man, tegenkomt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=PuNxINUR-R0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Ik hou van deze wijze van filmen. Geen spectaculaire cameravoering die van alles wil suggereren, geen grote handelingen, geen manipulerende muziek, gewoon heel sober en nuchter zonder poespas filmen van mens en omgeving. Veel stil-leven shots, het lijkt wel alsof je door een fotoalbum bladert.
De beelden spreken voor zich, hebben veel zeggingskracht en laten veel aan de verbeelding van de kijker over.
Heel sfeervol, heel mooi, heb genoten van deze film.
bars, cynisch, vijandig
Zo had ik deze prent verwacht, maar al vlug kreeg Nothing Personal bijna iets sprookjesachtig. Waarschijnlijk mede door de aanwezigheid van Stephen Rea, die voor mij echt de uitstraling heeft van een brave kabouter. Acteert prima hoor, maar heeft een nogal suffe uitstraling. Noem me gerust een jabroni, maar zo denk ik erover. Als ik óók effe mag! Verbeek, Lotte was dan wel spot-on. Toch een revelatie voor dit heerschap hier.
Verder een charmant, klein filmpje dat veel openlijker romantisch was dan waar ik op rekende. Maar best mooi, hoewel ik er nu ook geen Grote Cinema in herken. 3*

Genoeg geschreven.
Talent knows when to stop.

Helaas, zo mooi werd het niet.
Niets te klagen over de mooie beelden en het acteerwerk kan er ook mee door.
Dialogen zitten er slechts minimaal in dus van de gebruikelijke krampachtige dialogen hebben we niet zoveel last.
Waar gaat het wel mis?: gebrek aan goede plot, gebrek aan meeslepende personages, gebrek aan iets waardoor we de film ingezogen worden.
Ik heb anderhalf uur m'n best gedaan, maar meer dan dat het camerawerk wel mooi is kan ik er niet van maken.

3,0* ---> 3,5*.
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi Ierse landschap...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Redelijk kwaliteit breedbeeld (geen HD), beetje geruis...
Pas op het moment dat Martin komt te overlijden begin ik wel een beetje te voelen wat Anne voor hem voelde. Vooral de scène waarin ze hem in een laken wikkelt en naakt naast hem gaat liggen was heel indrukwekkend. Maar helaas kwam het moment van ontroering nu pas en dat is toch te laat.
Universeel thema, van belang dus. In verhouding met de tijd die er voor wordt genomen zijn de ontwikkelingen net tè monotoon, de "muziek" ook trouwens. Iets te veel dood, iets te weinig leven.De titel dekt de lading wel.
Waar ik in de eerste kijkbeurt nog vond dat het een wat mysterieuze film was - "in mooie beelden een verhaal vertellen waarvan ik eigenlijk niet echt veel begrijp" heb ik daarover opgeschreven zelfs - is nu het verhaal van begin tot eind eigenlijk best helder. Het zou natuurlijk kunnen dat ik de eerste keer niet erg goed opgelet heb, maar meer waarschijnlijk lijkt me dat ik sinds ik een paar jaar elke film die ik zie probeer te beschrijven ook op een andere manier naar films kijk, makkelijker in staat ben om er iets uit te halen. Misschien een ander aspect van goed opletten, maar ook wel iets van ervaring.
De mooie langzame manier van vertellen, meer met beelden dan met gesproken woord is het sterke punt van de film. Met als hoofddraad daarin de ongewone, breekbare en daardoor aandoenlijk mooie relatie die zich ontspint, waardoor we op de achtergrond langzamerhand gaan begrijpen waar Anne vandaan komt. Of in ieder geval genoeg om het verhaal inhoud te geven. Erg mooi gespeeld door Stephen Rea en vooral Lotte Verbeek, die een mooie en kwetsbare chemie laten zien. Niet een die via het gebruikelijke verloopt, maar wel heel goed zichtbaar en met een heel duidelijke en herkenbare band die ze bindt. Het einde is daarbij hoe het moet zijn, elk ander einde aan het verhaal was daar ongepast en onbevredigend in geweest.
Mooie film. Erg mooi.
Net als iemand hieronder vind ik het uitstapje naar Amsterdam ook wat overbodig. Het komt een beetje geforceerd over ('oeps, er moet nog wel iets in waaruit blijkt dat de film Nederlands is') Desondanks een film waar Nederland best trots op mag zijn. Misschien is het wel de beste Nederlandse film die ik gezien heb, al kijk ik niet zo veel naar Nederlandse films en ben ik er vaak niet zo van onder de indruk.
Er miste gewoon iets van diepgang waardoor een beetje verhaal nergens van de grond leek te komen.
Teleurstellend!
Het acteerwerk was wel prima en visueel was het ook niet mis.
Tja, het was zeker geen saaie film, maar ook niet echt een memorabele film.

Dat hele bezoek aan Amsterdam ineens is me ook een volstrekt raadsel wat dat daar deed. Of überhaupt dat het een flashback of iets dergelijks was?
Ik kreeg het idee dat hij op en neer was gevlogen. Ik kan er helemaal naast zitten, maar het kwam op mij over alsof ze elkaar op deze manier leerde kennen. Beide zaten door de andere zijn (voormalig) huis te speuren, en daarvoor kregen we net het label "begin van de relatie" te zien. En in het begin van de relatie leer je de ander kennen.
Dit is wat ik ervan heb opgepikt. Of het klopt, geen idee..
Uiteindelijk is dit gewoon een heel degelijke two-man-show. Klein, ingetogen qua emotie, mooie vergezichten en met de nodige dosis symboliek. Verbeek speelt matig, Rea weer ijzersterk. Geweldig eenzame kop heeft die vent ook. Door het ultratrage tempo niet altijd even boeiend, maar intrigeren doet het gelukkig wel.
3*
Rustgevende film met mooie landschappen, weinig dialogen en een mooie band die opbloeit tussen 2 eenzame mensen.
Lotte Verbeek wist zonder enige moeite mijn aandacht vast te houden, lekker naturel.

Leuke vondst!
3,5*
Toegegeven dat het paar Stephen Rea en Lotte Verbeeck hun rol op werkelijk sublieme wijze invullen.
Knappe beeldvorming in deze vooral innemende film.
Een contact gestoorde asociale jonge vrouw ontvlucht haar huwelijk en begint een zwerftocht door Ierland, alwaar ze een oudere alleenstaande man ontmoet, wiens leven zij zuur probeert te maken. Tot zover, want na 34 minuten en zeventien seconden was er nog niets gebeurt, dus werd het tijd om een andere film op te zetten.
Hahhaahhahaahahahah top man....
Haar contacten met andere verlopen afstandelijk en zelfs agressief. Ook haar contacten met Martin lopen niet via een leien dakje. Er ontstaat een kwetsbare relatie tussen beiden, gelukkig niet in de context van menig mainstream film. De afstand blijft overeind en ook het wantrouwen om toch maar niet te veel van zichzelf bloot te moeten geven (ook al was er die ene "uitschuiver", en dan nog ...). Emoties en gevoelens kunnen niet uitgeschakeld worden met regels of met zichzelf af te sluiten als je samenhokt met anderen, hoe fragiel je gevoel of emoties ook moge zijn.
Aan de andere kant toch nét te weinig verhaal en oppervlakkigheid om echt aan te slaan. Het kabbelt wat voort om te eindigen met nog vele vraagtekens. Idyllische film ook met een prachtig groen Ierland met zijn uitgestrekte heuvels en weilanden.