The Informant! (2009)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Scott Bakula en Melanie Lynskey

De Amerikaanse regering besluit om een groot agrarisch bedrijf te vervolgen, wanneer de vice-directeur Mark Whitacre (Matt Damon) besluit om te getuigen over de louche zaakjes binnen ADM. Wanneer de FBI de zaak probeert rond te krijgen, raken ze steeds meer gefrustreerd door de levendige fantasie van Whitacre.

avatar van goongumpa
Soderbergh is toch een van de beste regisseurs van zijn generatie, al heeft hij niet de allerbeste films gemaakt. Vooral stilistisch weet hij altijd te verrassen, zonder ontoegankelijk te zijn.. Het voortdurende gebruik van tegenlicht (alsof het uit de jaren '70 komt), de altijd interessante camerahoeken, de happy liftmuziek, de voice-overs - het is anders. Het hoofdpersonage en Matt Damons invulling daarvan zijn hilarisch, en het scenario is effectief opgebouwd. Bereid je wel voor op veel dialogen met veel informatie, die je (ik toch) in de eerste helft niet altijd 100% volgt.

avatar van ILDIB
Aardig maar er ontbreken te veel stukken om t goed in kaart te brengen. Te laat worden en paar hints gegeven. Uiteindelijk niet bevredigend. Is t nou komedie misdaad of wat. Damon was wel aardig.

avatar van Rvdz
Damon doet zijn best, maar dit is bovenal echt een van de lelijkste "grote" films die ik ooit heb gezien. Er zitten dingen in qua belichting en green screen waar Tommy Wiseau zich een ongeluk van zou schrikken.

Soms moeilijk te volgen, maar Damon is steengoed en het verhaal fascinerend. Na de film blijf je alsnog enigszins vertwijfeld achter. Mooie toevoeging zijn die gedachtes van Whitacre die van de hak op de tak gaan. Tot slot zelfs nog een aangrijpende scène als Marc's vrouw hem vraagt nu eindelijk te stoppen met liegen in het gesprek over Dr. Miller met Sheppard. Al met al prima film. Leuk ook om nog eens te kijken met de kennis van de afloop; wellicht dat je dan nog wat meer oppikt .