The Informant! (2009)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Scott Bakula en Melanie Lynskey

De Amerikaanse regering besluit om een groot agrarisch bedrijf te vervolgen, wanneer de vice-directeur Mark Whitacre (Matt Damon) besluit om te getuigen over de louche zaakjes binnen ADM. Wanneer de FBI de zaak probeert rond te krijgen, raken ze steeds meer gefrustreerd door de levendige fantasie van Whitacre.

avatar van Vermeer
The One Ring schreef:
Erg leuke film, wat ik ondanks het gemiddelde ook wel had verwacht. (...) Geen enorm geweldige film, maar wel een voor in de hoogste regionen van de 3 en een halve ster.

Ik sluit me aan bij je hele verhaal.
Vooral de meerdere leugens en alles, het kwam zelfs voor mij als verassing Tja, het was al laat toen ik de film keek.

Hoe dan ook, lang niet de beste rol van Damon (dan liever de sulletjes rol in Ocean's), maar zeker weer een geniale uitwerking voor een geniale acteur. Chapeau Matt

Ik kijk veel films, maar dit was toch echt een van de aller slechtste.
weg anderhalf uur van mijn leven

edl
Vaste schreef:
Ik kijk veel films, maar dit was toch echt een van de aller slechtste.
weg anderhalf uur van mijn leven

Helemaal eens. Niet grappig, slecht script, geen vis en geen vlees.

avatar van klapgeest
Nope,

Niet entertaining genoeg voor mij! Gewoon enorm saai verhaal!

avatar van Insignificance
Geinig met uiteindelijk een licht onweerstaanbare Mark Whitacre. Film is in meerdere opzichten merkwaardig te noemen. Uiteraard vanwege de hoofdrol, zijn voice-over en de tragikomische aanpak van Soderbergh, maar ook vanwege de sfeersetting. De look van de film (zie ook het lettertype) suggereert een ander tijdsbeeld dan de negentiger jaren waarin het zich afspeelt, wat nog eens versterkt wordt door de vrolijke retro muziek. Niet storend, wel opvallend.

In het begin ís het dan ook vooral merkwaardig en er zitten ook wel wat flauw momentjes in, maar hoe meer Whitacre van zichzelf prijsgeeft, hoe leuker het wordt. De leugens stapelen zich op (de miljoenen trouwens ook) en de maffe redeneringen van de voice over geven een opmerkelijk beeld van een man die varieert van een naïeve klokkenluider tot een doortrapte fraudeur. Leuk is ook hoe de hele support cast van de ene verbazing in de andere valt.

Een soort worst informant ever over een man die ongetwijfeld aan allerlei stoornissen heeft geleden (of lijdt). Ik ben geen groot fan van Matt Damon, maar hij komt er mee weg, met gemak zelfs. Het snorretje en brilletje passen perfect en je wilt 'm graag geloven. Zijn vrouw ook. Wat meer Melanie Lynskey had vast en zeker geen kwaad gedaan. Desondanks een hele aangename film van Soderbergh, die ik zeker nog een keer ga bekijken.

avatar van marcelvkan
Warrige film... Niet wat ik ervan verwacht had..

Matt Damon zet zijn personage wel goed neer!

avatar van John Lee Hooker
Vond 'm niet echt denderend. Allemaal stropdassen. Het is gelukkig niet zo'n flauwe zooi als bij de meeste komedies, het kan opzich nog wel sirieus overkomen. Maar het onderwerp sprak me totaal niet aan. Schulden, advocaten, prijsafspraken, fraude.... interesseert me niet echt.
Ik vond het ook niet heel grappig. En voor een ijsbeer is het zwaar om na te gaan dat zijn zwarte neus opvalt? Volgens mij zijn beren juist heel slim. Maar dat terzijde, opzich was die voice-over wel geinig gedaan. Zoals die mieren die geen keuzes hoeven te maken, komt zomaar even tussendoor, maakt het iets luchtiger.
Toch vind ik het al bij al een beetje saai en eentonig.
Ik zie trouwens net pas (bovenaan) dat het Matt Damon was, die Whitacre speelde. Was me niet opgevallen, wellicht door die moustache maar hij leek ook wat dikker hier.

avatar van helleke
Redelijk onderhoudend filmke met een sterke Damon.
Leuk onderwerp met een aparte wending naar het einde toe.
3 sterren.

avatar van jorriroosen
marcelvkan schreef:
Warrige film...

Matt Damon zet zijn personage wel goed neer!

Helemaal mee eens. Maar mij ging het niet helemaal om de logica. Naar mijn idee begreep Mark Whitacre er ook niet heel veel van en maakt hij van alles een grote leugen waar hij zich alleen maar meer problemen mee krijgt.

Mark Whitacre (Matt Damon) voelt zich altijd het slachtoffer en er is altijd een andere schuldige, daar heb ik zo van genoten. Het verhaal is echter rommelig en niet fijn te volgen. Er had zeker meer ingezeten. Wanneer ze het verhaal wat beter inelkaar hadden gezet had je zelf een topper kunnen hebben. Nu krijg je Mark Whitacre en niet meer.

avatar van Decec
Een redelijke film...
Tjonge wat een leugen verhaal tegen FBI waarheid vertellen...
Geen spannend film, het is een redelijke komedie...
Geen aanrader en geen boeiend verhaal...
Acteur Matt Damon speelt niet zo goed...
3 sterren!

avatar van Timba69
Tja.. Weet niet helemaal wat ik ervan moet maken. Eigenlijk begon ik pas het laatste half uur in het verhaal te komen. Daarvoor was het eigenlijk vrij vaag. Wel een aantal komische situaties, maar een vrij warrig beginstuk van de film. Er was meer uit te halen denk ik.

avatar van DiKKe_OsCaR
Wat een ontzettende waus die Whitacre, mooie kerel hehe. Langzame film, vermakelijk, lichte humor waar je niet echt bij lacht maar meer bij denkt: wat een leugenaar.

Eigenlijk kabbelt de hele film zo'n beetje voort. Geen echte aanrader maar eigenlijk helemaal niet zo slecht.

avatar van DVD-T
En weer een ontzettend oninteressante film van Soderbergh. Neemt die man alleen maar saaie projecten aan? Ik begin de hoop te verliezen dat ik ooit nog eens een leuke/goede film van hem ga zien.

Verhaal is erg saai. De vertelling is niet interessant, en de verwikkelingen zijn af en toe erg warrig gebracht en konden mij niet overhalen om er echt in op te gaan. Damon laat wel een degelijke rol zien, ook de eerste keer dat ik hem kan waarderen in een film. Dat is ook meteen een van de sterkste punten aan de film. Filmtechnisch erg degelijk zoals we altijd wel van de regisseur kunnen verwachten. Helaas weet hij het verhaal nooit met wat schwung te vertellen, en dat maakt het niet meer dan een erg standaard Hollywood misdaad/komedie waarbij alles netjes binnen de lijntjes blijft.

avatar van Johnny-31
Bah! wat saai.

avatar van david bohm
Matt Damon zet op overtuigende wijze iemand neer met de één of andere stoornis.
Film is wel langdradig en moet het in zijn geheel hebben van dhr. Damon. Paar mooie teksten ook uit zijn mond zoals over de ijsbeer en diens neus tijdens het jagen op zeehonden.
Krap voldoende, drie sterretjes

avatar van harm1985
Grappige film, waarin Matt Damon duidelijk het hoogtepunt is. Mark Whitacre is echt een ontzettend rare man die of gewoon heel erg dom is, of heel erg naïef. Hij maakt de ene domme beslissing na de andere, omdat hij het ongelooflijk cool vind dat hij voor de FBI mag spioneren. Dat hij zelf niet helemaal koosjer is, blijkt wel tegen het einde. De voice overs maken het helemaal af. De film boet wel wat aan kracht in tegen het einde, die plotwending, als blijkt dat hij zelf geld achterover heeft gedrukt en de daaropvolgende leugens breken hem net te veel af.

avatar van henkula
heb de film niet uit kunnen kijken, gaap, ik stop liever The Firm nog een keer in de speler.

avatar van devidia
Ondanks de verveling in het eerste kwartier en gebrek aan echte grappen, ben ik blijven kijken en wonder boven wonder vond ik hem best meevallen. werd leuker en leuker naar het einde toe

Dikke vier sterren voor deze film! Het valt enigszins te vergelijken met Fargo van de Coen brothers, maar waarschijnlijk is The Informant voor de grote meute niet grappig genoeg. Dat is jammer, want deze film is goed geacteerd, spannend, grappig en mooi vormgegeven. Mensen die uitsluitend een snelle blockbuster verwachten van Steven Soderbergh moeten gewoon lekker Ocean's Eleven opnieuw gaan kijken. Voor de anderen kan The Informant een bijzonder vermakelijke film zijn.

avatar van komerad
Misdaad / Komedie sjah waar moet je deze film instoppen. Vond het vooral zo'n film dat zich niet zomaar in een hokje laat stoppen. Ik had een flauwe komdedie verwacht gelukkig zat ik fout. Ik vond er bitter weinig komedie, actie' aan maar het is wel behoorlijk intrigerend te zien hoe iemand zo
mensen om de tuin kan leiden om uiteindelijk in zijn eigen web van leugens verstrikt te raken.

Als je op zoek bent naar een aktie/komedie zoals je ze vaker tegenkomt gaat deze zeger en vast tegenvallen. Het 'komedie' gedeelte slaat op 'situaties' in de film, bij momenten moest ik wel even lachen maar het kan net zo goed drama zijn. Het misdaad gedeelte slaat op 'witteboordcriminaliteit', dus verwacht geen gangsters, wapens, actie maar vooral : conversaties.
Je kan deze film een beetje vergelijken met de vroegere 'rechtzakenfilms' het is babbelen van begin tot eind. Een typische love it or hate film.

Door 'oceans 11,12,13' en matt damon erbij te sleuren kan je bijna niet anders dan met totaal verkeerde verwachtingen deze film te bekijken. Het lijkt in niets op de ocean films, en het is een toch wel een andere rol dan we gewoon zijn van matt.

avatar van Roger Thornhill
Het blijft spijtig dat zoveel mensen met zulke verschillende (en dikwijls onterechte) verwachtingen naar deze film kijken. Als je echt weet wie Soderbergh is weet je ook dat je bij hem niet per se een gelikte misdaadkomedie à la Out of sight of de Oceans-trilogie kunt verwachten.

Prachtige film die naar het einde toe juist steeds leuker wordt wanneer steeds duidelijker wordt dat Mark Whitacre zelf ook bepaald niet brandschoon is. Hoe mensen deze film dan juist saai en in herhaling vallend kunnen noemen begrijp ik niet, er komt juist steeds meer ijsberg boven water. Het gaat eigenlijk ook nauwelijks over fraude, maar meer over een fascinerende en bijna gespleten persoonlijkheid wiens ene hand niet lijkt te weten wat de andere doet.

Matt Damon speelt één van de beste rollen die ik ooit van welke acteur dan ook gezien heb. Zijn vrouw wordt gespeeld door Melanie Lynskey, die één van de twee hoofdrollen speelde in Heavenly creatures (1994), de film waarmee Peter Jackson al vóór The Lord of the Rings aangaf dat hij ook heel goed met serieus werk uit de voeten kon, hoewel de actrice in de andere hoofdrol sindsdien wel iets bekender is geworden – ene Kate Winslet. En wie herkent de rijzige advocaat van ADM –de altijd enge Clancy Brown– nog uit The Shawshank redemption?

avatar van witboek
Wat een film een aanrader voor iedereen die eens iets anders wilt zien. Geen actiemuziek, of geweld, maar lekkere dialogen die gepaard gaan met zwoelige muziek.

Wat een verrassing

Deze film heeft mij geen minuut verveelt.

avatar van sinterklaas
Weer een geestig filmpje van Sodenberg met Matt Damon in de hoofdrol. Dit keer mag Damon spelen als zwendelaar Mark Whitarcre. En Sodenberg gaat hierin weer lekker grondig en humoristisch te werk en inderdaad: Fans van Oceans Eleven en Out of Sight zullen niet teleurgesteld zijn. De film doelt ook weer meer op de fraude die er gepleegd word door Whitacre, en natuurlijk weer de familiesoap erbij aangezien Mark met al zijn gedoe zijn hele gezin erin meesleept ook. Verder mooie momenten, bijrollen, locaties en creativiteit. Gewoon gerant voor een avondje vermaak.

avatar van Sanderkeuh
Weinig interessante film die te lang duurt.
Springt nogal van de hak op de tak.
De documentaire die Discovery Channel maakte over Mark Whitacre (Undercover: Operation Harvest King) geeft meer informatie en kijkt bovendien beter weg.
Wel leuk gespeeld door Matt Damon.

Zeer matig.

Wat onevenwichtige film waarin Damon een goede rol speelt maar het materiaal het toch soms in de steek laat. Het simpele verhaal heeft net niet genoeg te bieden waardoor de film toch wat tekort schiet. Bovendien blijven de karakters erg oppervlakkig, terwijl er genoeg tijd was om daar wat meer aandacht aan te besteden. Toch is de benadering leuk en de sfeer alsmede de rol van Damon maken het toch nog de moeite waard.

Film raakte me totaal niet. Damon acteert heel apart maar de rest van de cast loopt er een beetje bij. De film probeerde grappig te zijn op sommige momenten maar dat werkte totaal averechts. Jammer, dit was een waargebeurd verhaal waar veel meer mee gedaan kon worden.

avatar van duffs
ik vind dit een flut film begreep er ook helemaal niks van maar ook erg saai allemaal had met matt damon toch meer een aktie film verwacht alla bourne identity maar kreeg een slap zeik verhaal te zien ik vond er niks aan half sterretje

Leuk.

Was alweer even geleden dat ik een Soderbergh gezien heb, met deze film bewijst hij toch een fijne regisseur zijn. Als geheel schort het misschien een klein beetje, maar genoeg om van deze film een lichtspeciale ervaring te maken.

Damon in één van z'n beste rollen totdusver. Had vroeger wel leuke rolletjes, maar zat de laatste tijd vaak in vervelende films als vervelend personage (Bourne enzo). Hij is perfect als aanstekelijke loser en draagt de film met z'n rol bijna volledig.

Al doet Soderbergh ook nog wel een duit in het zakje. Visueel verzorgd maar niet héél speciaal, de soundtrack is dat duidelijk wel. Blije, bijna-circus muziekjes die de hele film een lekker luchtig sfeertje geven. In combinatie met een erg grappige voice over en een arsenaal aan goofy sidecharacters zorgt het voor genoeg leuke scenes.

Althans, voor een minuutje of 90 dan. Het laatste half uur had ik het eigenlijk wel een beetje gezien, waardoor de film toch wat van z'n charme verliest. Het wordt niet saai of vervelend, maar de lol is er wel een beetje af en qua narratief vond ik het dan ook weer niet zó interessant.

Maar een erg lollig tussendoortje, maar verliest een halfje omdat het niet wat economischer verteld kon worden.

Dikke 3.0*

Goeie film over een klokkenluider die informatie heeft over prijsafspraken binnen de voedingsindustrie. Een serieus verhaal dat hier behoorlijk luchtig wordt neergezet. Het duurt even voordat de film op gang komt, maar is daarna zeker onderhoudend (ook vanwege een aantal verrassingen). Matt Damon zet een bijzonder personage neer in de titelrol.

avatar van latrat
Net een Coen film maar meer ingetogen.
Ik kon persoonijk d subtiele humor en de film stijl wel smaken. De ingenieuze en luchtige voiceovers smukten het met opzet warrige verhaal mooi op.

avatar van goongumpa
Soderbergh is toch een van de beste regisseurs van zijn generatie, al heeft hij niet de allerbeste films gemaakt. Vooral stilistisch weet hij altijd te verrassen, zonder ontoegankelijk te zijn.. Het voortdurende gebruik van tegenlicht (alsof het uit de jaren '70 komt), de altijd interessante camerahoeken, de happy liftmuziek, de voice-overs - het is anders. Het hoofdpersonage en Matt Damons invulling daarvan zijn hilarisch, en het scenario is effectief opgebouwd. Bereid je wel voor op veel dialogen met veel informatie, die je (ik toch) in de eerste helft niet altijd 100% volgt.

avatar van ILDIB
Aardig maar er ontbreken te veel stukken om t goed in kaart te brengen. Te laat worden en paar hints gegeven. Uiteindelijk niet bevredigend. Is t nou komedie misdaad of wat. Damon was wel aardig.

avatar van Rvdz
Damon doet zijn best, maar dit is bovenal echt een van de lelijkste "grote" films die ik ooit heb gezien. Er zitten dingen in qua belichting en green screen waar Tommy Wiseau zich een ongeluk van zou schrikken.