25th Hour (2002)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Edward Norton, Philip Seymour Hoffman en Barry Pepper

De film vertelt over de laatste vrije dag van Monty Brogan, voor hij zeven jaar de gevangenis in moet wegens het dealen van drugs. Hij zwerft door de stad tot zonsopgang met twee goede vrienden en een vriendin. Hij overdenkt zijn leven en hoe hij in deze situatie beland is.

avatar van Herisson
Weer herzien net op Nederland 3 en blijft 1 van mijn favorieten, jammer dat ze bij NL 3 er niet de tijd voor nemen om de aftiteling nog te laten zien, maar vooral horen omdat de eindsong "The fuse" van The Boss geweldig is...
De beat van deze song hoor je trouwens al in het begin van de club-scene, mooi gedaan.

avatar van Boneka
Dat nummer is nergens te zien of te horen op internet Herisson.

avatar van Dennis Evahi
Gewoon een hele fijne film. Boeiend van begin tot eind. De "fuck you!" scène is geniaal!!!!

*** en een half

Boneka schreef:
Dat nummer is nergens te zien of te horen op internet Herisson.

Bedoel je the fuse? Die kun je overal vinden op youtube, zelfs de hele aftiteling van de film met deze song staat erop.
The boss is trouwens Bruce springsteen he...

avatar van nadrin
Amai dit is een film van 2002 en nu pas zie ik deze voor het eerst.
En geloof me dit is een klasse film.
Schitterende verhaallijn en prachtig geacteerd.
Schitterende soundtrack die de film omgeeft met de juiste gevoelige sfeer.
Fantastisch eindschot waarin je meegaat en bijna geloofd dat dit het einde word.
Vooral de goed vertaalde schrik voor het gevangenisbestaan, waarin het in wezen in deze film om gaat, is aangrijpend.
Een aanrader

avatar van Fortune
Je bericht klinkt wel een stuk enthousiaster dan je cijfer doet vermoeden Nadrin.

avatar van breedbeeld
Een mooi werkje dat ondanks enkele trage stukjes blijft boeien door:
Regie
Acting, had Pepper en Dawson nog niet eerder zo zien opvallen en Norton is weer uitstekend.
Monoloog en dialogen.
Filming, met een paar momenten die me aan de schilder Rembrand deed denken.
Dacht aan een 3,5 maar als ik bovenstaand teruglees toch wel een 4.

avatar van skip
Prachtige film, niet snel maar blijft boeien.

avatar van 93.9
Middelmatige Hollywood productie.
Opnieuw een verschrikkelijke Norton, met dat lullige George Michael baardje.
Camerawerk, verhaal, soundtrack; alles is al tienduizend keer eerder gedaan.
Vakkundig, maar eigenlijk wat zonde van de tijd.
Toch na een nachtje slapen geef ik 'm een voldoende.
Zet je het tegen een andere Amerikaanse film in het genre neer, is het net ietsjes beter.

3 sterren

avatar van Fortune
93.9 schreef:

Camerawerk, verhaal, soundtrack; alles is al tienduizend keer eerder gedaan.

Welke films dan?

avatar van AardeWerk
Prachtige film, ik was zeer onder de indruk van het verhaal, de regie, de soundtrack en de acteerprestaties. Absoluut een van mijn all time favourites.(5*)

avatar van YoG
YoG
"Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit"

die agent... lekker bijdehandje

CannabisFristi
Dat gebruikt hij ook regelmatig in de serie "The Wire"

avatar van YoG
YoG
Wat? Dezelfde acteur? Ik ga die serie meteen checken!

Deze film is een misdaad/drama. Is dat een meerkeuze vraag? Dan kan je misdaad doorkrassen...

Vond hem niet boeiend genoeg. Eigenlijk soms een beetje saai.

Hadden voor mij meer flashbacks in mogen zitten om te zien hoe hij in de situatie terecht is gekomen en verraden is en hoe hij moet zien te overleven in de gevangenis. Wat je nu zag was imo een langgerekt tussenstuk van een goede film

Het einde was nogal voorspelbaar, dat je 10 minuten lang ziet hoe het geweest zou kunnen zijn als vader lief was doorgereden, maar je allang weet dat dat niet gebeuren gaat . Wat dat betreft heb ik wel goed de gedachtegang van de hoofdpersonage kunnen doorgronden, de acteerprestaties zijn dan ook gewoon goed van de spelers. En er zitten wel prachtige quotes in.

avatar van schram101
Waar het 'Knockout: Posters-topic' al niet goed voor is. Iedere keer als ik de poster voorbij zag komen werd ik meer geinteresseerd in de film. Prachtige poster!

Film is idem prachtig! Erg sterke rollen (van vooral Philip Seymour Hoffman). Een bepaalde regie die je eigenlijk niet bij een film als deze zou verwachtten maar heel goed werkt. Spike Lee levert hier een visueel bijzonder sterke film af. Ook de schitterende soundtrack in combinatie met beelden van een troosteloos slenterende Monty zijn bijzonder sfeervol!

Ps. vond het ook erg mooi dat Monty in zijn vaders 'droom' de naam James aanneemt. Dat was wat zijn immers wat zijn vader eigenlijk wilde.

avatar van jacobine_rodijk
plankieplank schreef:
Hadden voor mij meer en hoe hij moet zien te overleven in de gevangenis.

De ambiguïteit van het einde (en de hele impact ervan) zou volledig teniet worden gedaan als Lee/Benioff dit in de film hadden gezet. Haast schandalig, als kijker zijnde, zou het geweest zijn.

jacobine_rodijk schreef:

am·bi·gu·ï·teit de; v dubbelzinnigheid

Ik moest het even opzoeken hoor..

avatar van Al!
Al!
schram101 schreef:

Volgens mij was dat niet zijn vaders droom, maar zijn eigen droom.

Al! schreef:

Volgens mij was dat niet zijn vaders droom, maar zijn eigen droom.

Denk je? Mede uit wat ik zei in mijn spoiler en ook omdat het zijn vaders stem was die het verhaal vertelde, maakte ik op dat het zijn vaders droom was.

avatar van Herisson
Ben er ook vrij zeker van dat het zijn eigen droom was

avatar van schram101
Eigenlijk maakt het ook weinig uit.

Denk bij nader inzien toch dat je gelijk hebt schram 101:
How does it end? Monty's father drives him to jail. While he does this, he offers Monty a chance to run by taking the George Washington Bridge to freedom. He then goes into a monologue on how Monty can start a new life as a fugitive. When it ends, we see they have gone past the bridge, meaning Monty has chosen jail over running.

avatar van Fran
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een zeer indrukwekkende film is. Hij verloopt op zich wel traag maar door het schitterende acteerwerk van met name Norton is het een pareltje.

avatar van sinterklaas
Zeker een sterk verhaaltje, alleen had het van mij wel wat effectiever gemogen. Het zou pas veel effectiever zijn als Monty levenslang de bak in ging en dan gewoon de laatste vrije dag van zijn leven meemaakt. Maargoed, het idee zelf is al erg mooi.

En Edward Norton doet het weer helemaal goed. Die man die is echt zeker geschikt voor rauwe, uitzichtloze en depresieve rollen. Daarnaast is Phillip Seymour Hoffman ook weer erg goed als een onzekere, uiterst gevoelige vriend van Monty. De rest van de cast was ook zeker goed en iedereen had zo zijn meeslepende rol waar je over kon nadenken. Vooral die agent was ook lekker cynisch. Verder is de uitwerking het plot en soms wel een beetje van de hak naar de tak. Subtiliteit zou voor dit soort onderwerpen zeker geschikt zijn maar dat is bij 25th hour weinig te bekennen. Het is allemaal erg direct en snel. Maar maakt dat er zon film minder om? Nee.

We volgen Monty van zijn gelukkige tijd, tot het moment dat er drugs gevonden word in zijn kamer, tot de laatste 24 uur van zijn vrijheid. Wat ook lekker rauw en uitzichtloos word weergeven en Monty probeerd nog sterk genoeg te zijn en het lijkt erop alsof zijn 2 vrienden veel meer rouwen dan Monty zelf. Die scene in de disco is natuurlijk onvergetelijk en wat al helemaal memorabel is en al meteen gewoon de coolste en de scherpste onliner was was die spiegelscene!

Bij einde had ik niet gelijk door dat het nog een droomvisie zou zijn van Monty van hoe het allemaal zou zijn als hij uit New York gevlucht was, en ik dacht al: jezus wat een slap einde. Maar toch.... Dream on, Monty...

Zeker een geslaagde film die ik kon waarderen. Maar zou nog mooier geweest zijn als ie ietsje anders was uitgewerkt.

avatar van Vinokourov
Sterk drama met twee acteurs, die me altijd wel kunnen overtuigen: Edward Norton en Philip Seymour Hoffman. Laatstgenoemde zet weer een geniale loserige dork-rol neer. Norton zelf wordt gevolgd in zijn laatste uren, voordat ie de gevangenis in gaat. De sfeer is behoorlijk triest en af en toe opgefokt door een intense scene. Er zit een zgn. fuck you-scene in, waarin Norton in een fucking monoloog alles en iedereen uitkaffert. Regisseur Spike Lee verwijst regelmatig naar 9/11, wat bij het uitkomen (in 2002) van de film extra effect zou hebben gehad. Nu is dat wel wat minder, maar wat overblijft is alsnog een erg mooie film.

avatar van dut988
Zeer de moeite waard, tegen de achtergrond de bouwput van 9/11 met mooie sfeerbeelden en bijbehorende soundtrack.

avatar van bozzy
ik maak er maar niet te veel woorden aan vuil.
deze film is gewoon een TOPPER.

Deze film kon me echt wel bekoren met een schitterend einde!
"Shiiiiiiiiiiiiiiiit", dank je wel, ik kon de persoon niet plaatsen, door jullie weet ik het terug... "The Wire"-serie.