Genre: Drama / Actie
Speelduur: 118 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Albert Hughes en Allen Hughes
Met onder meer: Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis
IMDb beoordeling:
6,8 (358.822)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 maart 2010
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Book of Eli
"Some will kill to have it. He will kill to protect it."
In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.
Externe links
Acteurs en actrices
Carnegie
Solara
Redridge
Claudia
George
Engineer
Martha
Martz
Hoyt
Video's en trailers
Reviews & comments
dragonmaster
-
- 335 berichten
- 332 stemmen
wat een draak van een film. langdradig en zonder enige inhoud. de beelden zijn mooi geschoten in de stijl van Fallout 3 en de personages zouden zo uit Mad Max kunnen komen. Washington acteert op de automatische piloot en ook Oldman kon mij niet bekoren. The Road met Mortensen was vele malen beter.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Ik hoor overal de zelfde uitspraken; Religieuze Propaganda, Bijbel de redding van de wereld etc. Volgens mij hebben velen toch een goed deel van de film gemist.
De Bijbel wordt in de film genoemd als de oorzaak van de ondergang van de wereld. Het wordt meerdere malen beschreven als een wapen. De Bijbel wordt in geen ogenblik gezien als de redding van de mens.
De missie van Eli is om de juiste plek te vinden voor het boek, niet preken bij elk mens dat hij tegen komt. De slechterik in de film beschrijft het zelfs als een wapen om de simpele zielen op aarden in bedwang te houden.
Dat is dus zeker niet pro-christendom. Aan het einde van de film krijgt het boek zijn juiste plaats, in de geschiedenis van de mensheid, zodat toekomstige generaties er iets van kunnen leren.
Wil je een echte Bijbel Propagande film zien ga dan maar The Passion of the Christ kijken.
scorepio
-
- 282 berichten
- 257 stemmen
Waar de film sterk begon eindigt hij toch wat in mineur. De sfeer en de kleuren waren zeker op hun plaats maar het einde voelde toch niet echt "wow" aan.
De boodschap die de film met zich meedraagt vond ik op zich wel ok , maar het einde had toch wat beter uitgewerkt kunnen worden.
Ook stoorde ik mij soms aan de logica van de film. (sommigen wisten niet eens wat een Tv is , terwijl Solare vlot met een auto kon rijden. Ik vroeg me ook af waar Eli braille zou geleerd hebben ? Op zichzelf ?)
Al bij al een goeie film , maar geen topper.
voomzap
-
- 815 berichten
- 1271 stemmen
wat een draak van een film. langdradig en zonder enige inhoud. de beelden zijn mooi geschoten in de stijl van Fallout 3 en de personages zouden zo uit Mad Max kunnen komen. Washington acteert op de automatische piloot en ook Oldman kon mij niet bekoren. The Road met Mortensen was vele malen beter.
- Ik sluit me hier volledig bij aan.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik hoor overal de zelfde uitspraken; Religieuze Propaganda, Bijbel de redding van de wereld etc. Volgens mij hebben velen toch een goed deel van de film gemist.
De Bijbel wordt in de film genoemd als de oorzaak van de ondergang van de wereld. Het wordt meerdere malen beschreven als een wapen. De Bijbel wordt in geen ogenblik gezien als de redding van de mens.
De missie van Eli is om de juiste plek te vinden voor het boek, niet preken bij elk mens dat hij tegen komt. De slechterik in de film beschrijft het zelfs als een wapen om de simpele zielen op aarden in bedwang te houden.
Dat is dus zeker niet pro-christendom. Aan het einde van de film krijgt het boek zijn juiste plaats, in de geschiedenis van de mensheid, zodat toekomstige generaties er iets van kunnen leren.
Wil je een echte Bijbel Propagande film zien ga dan maar The Passion of the Christ kijken.
Ik heb het bijvoorbeeld nooit propaganda genoemd, ik stoorde me alleen aan het vele bijbelgeneuzel in de film. Dat is weer wat anders
jollyjoker
-
- 77 berichten
- 164 stemmen
leuke film, soms een aantal saaie stukken maar zeker wel de moeite waard. Acteerprestaties waren redelijk. Metname wahington heb ik weleens beter gezien. De sfeer, muziek en decor zijn uitstekend.
Geen top 25 film, maar toch de moeite waard. Heb the road nog niet gezien maar ga deze nu zeker ook kijken.
Tyoom
-
- 48 berichten
- 69 stemmen
Toch wel vermakelijke film.
Cliché verhaal met een einde dat je al lang aan zag komen, redelijke acteer prestaties van Denzel & Oldman (ze hebben de lat natuurlijk hoog gelegd voor zichzelf), maar de sfeer en beelden waren wel top in mijn ogen. Al met al een 3'tje
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Ik heb het bijvoorbeeld nooit propaganda genoemd, ik stoorde me alleen aan het vele bijbelgeneuzel in de film. Dat is weer wat anders
Jaja, maar dit was geen directe reactie op een persoon, dit was over het algemeen. Paar pagina's terug is een recensie gepost waar het propaganda genoemd wordt, en daar zijn er nog meer van 
vogeltje
-
- 13 berichten
- 143 stemmen
Het einde kon inderdaad wat beter, zeer voorspelbaar, soms wat langdradig, maar heb me vermaakt, de kleuren vond ik ook passend, acteerwerk was goed. Geen topper, maar voor mij toch een 3.5 waard.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
wat een draak van een film. langdradig en zonder enige inhoud. de beelden zijn mooi geschoten in de stijl van Fallout 3 en de personages zouden zo uit Mad Max kunnen komen. Washington acteert op de automatische piloot en ook Oldman kon mij niet bekoren. The Road met Mortensen was vele malen beter.
Deze film is juist het tegenovergestelde van Fallout 3, Eli is heel helder en toch chaotisch. Terwijl Fallout gebruik maakt van het duistere. De vergelijking met Mad Max is ook niet zo erg, kijk maar naar Doomsday, dat is pas een rip-off.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik hoor overal de zelfde uitspraken; Religieuze Propaganda, Bijbel de redding van de wereld etc. Volgens mij hebben velen toch een goed deel van de film gemist.
De Bijbel wordt in de film genoemd als de oorzaak van de ondergang van de wereld. Het wordt meerdere malen beschreven als een wapen. De Bijbel wordt in geen ogenblik gezien als de redding van de mens.
De missie van Eli is om de juiste plek te vinden voor het boek, niet preken bij elk mens dat hij tegen komt. De slechterik in de film beschrijft het zelfs als een wapen om de simpele zielen op aarden in bedwang te houden.
Dat is dus zeker niet pro-christendom. Aan het einde van de film krijgt het boek zijn juiste plaats, in de geschiedenis van de mensheid, zodat toekomstige generaties er iets van kunnen leren.
Wil je een echte Bijbel Propagande film zien ga dan maar The Passion of the Christ kijken.
Dit is gewoon niet waar. De Bijbel wordt wel gezien als wapen, maar alleen als het in de verkeerde handen valt. Daarom spreektt Eli er met niemand over. Aan het einde wordt het boek in massaproductie genomen om de mensheid weer hoop te geven of wat dan ook. Deze film is erg pro Bijbel.
kijk maar naar Doomsday, dat is pas een rip-off.
Ook niet waar. Doomsday is zich natuurlijk erg bewust van zijn Mad Max kopie. Rip off klinkt alsof Marshall op die film wilde teren, terwijl hij er eerder een ode aan brengt.
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Dit is gewoon niet waar. De Bijbel wordt wel gezien als wapen, maar alleen als het in de verkeerde handen valt. Daarom spreektt Eli er met niemand over. Aan het einde wordt het boek in massaproductie genomen om de mensheid weer hoop te geven of wat dan ook. Deze film is erg pro Bijbel.
Ben ik het niet mee eens en aan je formulering te zien is het duidelijk dat dit puur een persoonlijke inzicht van jou is. Het feit dat het in massa productie gaat betekent niet dat het meteen wordt gebruikt om mensen weer te laten geloven. Waarin zit het nut om maar 1 kopie te hebben van het boek, wat als ze meerdere opslagplaatsen hebben of later zelfs weer bibliotheken. In de laatste scene wordt het boek ook nog eens opgeslagen tussen de Kuran en de Torah. Het lijkt mij dus duidelijk dat het hier gaat om het bewaren van onze geschiedenis.
En zou het feit dat hij er niet over praat misschien kunnen liggen aan het feit dat de bijbel de schuld kreeg voor de oorlog en in massa werd verbrand
Ook niet waar. Doomsday is zich natuurlijk erg bewust van zijn Mad Max kopie. Rip off klinkt alsof Marshall op die film wilde teren, terwijl hij er eerder een ode aan brengt.
Een ode is subtiel geplaatst, misschien een one liner net als in Iron Man 2 waar Tony zegt I love the smell of burning Metal in the morning! een ode aan Apocalypse Now. Maar Doomsday is een compilatie van meerdere films met het grootste deel uit Mad Max. En dat is in mijn ogen een rip-off.
Zandkuiken
-
- 1747 berichten
- 1432 stemmen
Inhoudelijk redelijk mager, maar verder toch een onderhoudende prent van de Hughes bros. Visueel prima, een puike score en een alweer erg sterke Denzel als zwijgzame loner/christelijke badass. Het einde vond ik een beetje te lang uitgesponnen, en het duffe moraaltje vloekt wat met de cool van The Book Of Eli, maar echt storen deed dat allemaal niet. 3*
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Wat dacht je van die 'bescherming' die Eli geniet? Kogels missen hem in dat westernstadje en later wordt hij alleen geraakt op point blank range. Maar dan loopt hij alsnog stug verder. Ik kan daar niets anders uit concluderen dan dat hij beschermd wordt door god zelf. Hij is op een heilige missie in mijn optiek.
Wbt Doomsday: ik denk in ieder geval dat Neil Marshall zijn film niet bedoelde als rip off, maar inderdaad als compilatie van zijn favoriete jaren 80 en 90 prenten. Een soort monster van Frankenstein, maar dan als film. Ik zie die film als één grote ode aan alle films die hij bij langsgaat.
Raffael77
-
- 1891 berichten
- 0 stemmen
Doomsday is zeker niet verkeerd en sterker nog snap niet dat velen het een stomme film vinden.
Mad Max was leuk vroeger maar nu is het een draak van een film en zo zou dat ook wel gebeuren met deze.
Hij is denk ik wel blind en laat zich leiden door god of de heilige geest.
Aan het einde is duidelijk te zien dat hij blind is en dus in mijn optiek een sterveling met als doel het behouden van een bepaalde bijbel testament
flavius
-
- 9 berichten
- 2 stemmen
Blijkt toch weer wat een acteertalent onze vriend Denzel is. Mooie film en goed in elkaar gezet. Wat een verrassende einde.
Zeker de moeite waard.
qwatje
-
- 286 berichten
- 756 stemmen
Mooie film, inderdaad goed geacteerd en een aantal cinematografisch zeer mooie plaatjes. De downside van deze film is dat het soms gewoonweg te donker gefilmd is en natuurlijk het standaard verhaal dat zo maar een 60er jaren western had kunnen zijn.
Maar al met al een zeer vermakelijke film 3*
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Wat dacht je van die 'bescherming' die Eli geniet? Kogels missen hem in dat westernstadje en later wordt hij alleen geraakt op point blank range. Maar dan loopt hij alsnog stug verder. Ik kan daar niets anders uit concluderen dan dat hij beschermd wordt door god zelf. Hij is op een heilige missie in mijn optiek.
Wbt Doomsday: ik denk in ieder geval dat Neil Marshall zijn film niet bedoelde als rip off, maar inderdaad als compilatie van zijn favoriete jaren 80 en 90 prenten. Een soort monster van Frankenstein, maar dan als film. Ik zie die film als één grote ode aan alle films die hij bij langsgaat.
Die schutters zijn zo scheel als dat ze dom zijn
en op point blank is moeilijk om te missen. Dit is zo een beetje de situatie in het echte leven; er gebeurt iets en dan zijn er altijd (niet alleen) twee extreme kanten. Wetenschap en Geloof; het is maar hoe je het ziet. Wat de regisseur wilt, doet er in deze instantie niet toe, maar de film is gewoon zo vaag gedaan dat beide kanten hun punten hebben. Iedereen kan eruit halen wat hij wilt en dat maakt deze film wederom beter.Jaja, Doomsday je beschrijft hem hier wel goed, het is maar hoe je het bekijkt. Het is opzich geen slechte film (2,5*), het is gewoon bekend allemaal. Ieder zijn mening.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik ben het niet helemaal met je eens wat Eli betreft (het zijn voor mij vooral kleine hints door de film heen, de motieven van Eli, de massaproductie), maar het klopt inderdaad dat er wel twee standpunten te bezien vallen. Ik moet ook toegeven dat ik de wetenschappelijke kant er zelf niet uitgehaald heb, maar het is wel een optie ja.
xzaz
-
- 104 berichten
- 116 stemmen
Geweldige film voor mij. Ik bekeek hem op een gegeven moment wel als Christen en daarin zag ik toch ontiegelijk veel kleine hints en verwijzingen naar de Bijbel.
Zoals "Where is your help now?" De verwijtingen die de Farizeeërs ook maakte toen ze Jezus aan het kruis nagelde en totaal de boodschap en zijn daad miste.
Gewoon een goede film waar wel eens bij nagedacht moet worden, al ben ik het niet eens met de regisseur op het laats, ik denk -persoonlijk- dat de Bijbel wel degelijk een bijzondere plaats nodig heeft en niet zo maar een boek is (wat eigenlijk het onderwerp is van de film)
RickZ
-
- 1329 berichten
- 1235 stemmen
Actiefilm a la Mad Max, de vechtscenes zijn redelijk en soms wat overdreven, verhaal en uitwerking okee. Goed.
Obbie
-
- 115 berichten
- 596 stemmen
Overbodige film die nergens spannend wordt of intrigeert.
Het automatische-piloot werk van Washington was ronduit ergelijk, de rol van Oldman als de bad guy was niet veel boeiender.
Ik had tijdens het kijken het gevoel dat ik de onderliggende gedachte moest zoeken. Maar eigenlijk is die niet aanwezig.
De film is mijn inziens een exacte kopie van Cyborg van Van Damme die op een paar dingetjes net even getweaked is.
Ben trots op mezelf dat ik 'm uit kon zitten!
Deze vergelijking gaat volledig mank alleen al door de acteertalenten van beide hoofdrolspelers (en dan doel ik op de afwezigheid van enig talent van JVDC).
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Goed acteerwerk en een onderhoudend verhaaltje. Nergens saai maar ook weer niet geweldig. Verliest wel flink wat geloofwaardigheid wanneer onthuld word dat eli blind is... Past in het verhaal maar veel dingen worden dan erg ongeloofwaardig. Vogel uit lucht!? Konijn in het begin!? De badguy van het meisje afgeschoten met pijl en boog!?
Tja, we kunnen niet alles hebben maar in ieder geval vermakelijk voor een avondje.
scorepio
-
- 282 berichten
- 257 stemmen
Goed acteerwerk en een onderhoudend verhaaltje. Nergens saai maar ook weer niet geweldig. Verliest wel flink wat geloofwaardigheid wanneer onthuld word dat eli blind is... Past in het verhaal maar veel dingen worden dan erg ongeloofwaardig. Vogel uit lucht!? Konijn in het begin!? De badguy van het meisje afgeschoten met pijl en boog!?
Tja, we kunnen niet alles hebben maar in ieder geval vermakelijk voor een avondje.
Eli blind ??? Hoe kom je daarbij ?????
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Goed acteerwerk en een onderhoudend verhaaltje. Nergens saai maar ook weer niet geweldig. Verliest wel flink wat geloofwaardigheid wanneer onthuld word dat eli blind is... Past in het verhaal maar veel dingen worden dan erg ongeloofwaardig. Vogel uit lucht!? Konijn in het begin!? De badguy van het meisje afgeschoten met pijl en boog!?
Tja, we kunnen niet alles hebben maar in ieder geval vermakelijk voor een avondje.
Het was geen konijn, maar gewoon een lelijke kale kat
tamysha
-
- 4 berichten
- 23 stemmen
Eli blind ??? Hoe kom je daarbij ?????
Eli blijkt inderdaad blind en dan is het wel knap om alleen op jegehoor op katten, vogels en mensen te schieten. Aan het einde blijkt zijn boek uit braille te bestaan en krijg je een camerashot op z'n ogen. Hier moet je uit afleiden dat hij blind is. Ik vond het in elk geval een goeie film als je niet teveel op de "echtheid" nadruk legt.
Edotje
-
- 64 berichten
- 182 stemmen
Blind?? nou die gedachte had ik niet toen ik klaar was met de film.
Voor de rest vond ik het een goede film, vooral het begin. Jammer dat die goede actie scene's de hele film niet door gingen.
Een 3,5 !
Xen0n
-
- 732 berichten
- 859 stemmen
Zo kwam het bij mij in ieder geval over. Wanneer je dat laatste shot te zien krijgt ,waar hij zo voor zich uit zit te staren...
En het feit dat braille heel lastig is en wat mensen die wel kunnen zien waarschijnlijk niet snel zullen leren.(niet onmogelijk hoor)
Er zijn inderdaad wel mensen die op het gehoor kunnen tasten maar in die paar extreme gevallen begon ik even vraagtekens te zetten.
Wel een paar geweldige vechtscenes in de film daarentegen!
Gerelateerd nieuws

'Fallout'-serie op Prime Video achter de rug? Ook in deze titels zijn de atoombommen gevallen

Vijf sterke dystopische films over een verdorven wereld | MovieMeter Toplijst

Vijf dystopische films over een verdorven wereld
Bekijk ook

Man on Fire
Actie / Thriller, 2004
1.303 reacties

Law Abiding Citizen
Drama / Thriller, 2009
1.315 reacties

Ocean's Eleven
Misdaad / Komedie, 2001
564 reacties

Training Day
Drama / Misdaad, 2001
564 reacties

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
Fantasy / Avontuur, 2006
2.179 reacties

Inside Man
Misdaad / Drama, 2006
712 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








