Arrival (2016)

3,51

Sciencefiction

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

454 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van Jordy
Jordy (admin)
geplaatst: 19 februari, 14:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke film. Ergerde me in het begin nog een beetje aan het overleden kindje-subplot, maar dat kwam gelukkig in een heel ander licht te staan naar mate de film vorderde.

Grappig dat hier dan mensen gaan klagen over niet kloppende tijdreis-logica. Het lijkt me toch duidelijk dat de aliens de mensheid nieuwe inzichten gaven. Dat kan dan dus per definitie toch niet iets zijn dat volgens onze huidige referentiekaders "klopt"?

avatar van tattoobob
geplaatst: 20 februari, 12:55 uur [permalink]
Weer een sterke van Villeneuve ...dat zijn we wel van hem gewend.
Een film die je tot nadenken zet kwa diepte als in Enemy al zeg ik zelf.
Acteerwerk is van een hoog niveau en ook visueel is de film goed verzorgt.

Ik kan niet wachten op zijn volgende project.....al heb ik gelezen dat dat Bladerunner gaat worden helaas. 😕

geplaatst: 20 februari, 13:56 uur [permalink]
Gisteravond bekeken vond deze zeer langdradig en het einde veel te ver gezocht.

geplaatst: 21 februari, 00:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook grappig dat kijkers denken dat er tijdreizen in deze film voorkomt. De toekomst "zien of kennen" is uiteraard heel wat anders en wie een beetje had opgelet, zou een verband gezien hebben met het moment waarop de bijzonder vreemde taal begrepen werd, waardoor het brein zich een nieuwe manier van "denken" eigengemaakt.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 21 februari, 00:58 uur [permalink]
Een mooie, pakkende film die inderdaad niet voorbij raast maar rustig zijn 'tijd' neemt en onderhoudt. Om het verhaal in al zijn complexiteit te kunnen vatten, zal ik dit nog eens moeten zien vrees ik. Vandaar nog geen 4*, vind het moeilijk om zo'n score te geven als ik het niet volledig begrijp.

avatar van philtuper

geplaatst: 23 februari, 00:27 uur [permalink]
Prachtfilm!

avatar van Brabants
geplaatst: 23 februari, 10:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Angst en paranoia zouden kunnen leiden tot wereldwijde oorlog, maar Arrival richt zich op de strijd om te communiceren met wezens, waarbij het fascinerend is om te zien dat elke natie en cultuur de taal van de vreemdeling anders interpreteert. Denis Villeneuve levert de kijker prachtige beelden afgewisseld met mooie muziek en beschikt daarbij over een zeer getalenteerde cast. De circulaire tijdsbeleving was in zijn eenvoud toch een krachtig middel binnen het verhaal.

avatar van tommiew
geplaatst: 23 februari, 14:13 uur [permalink]
Dit is wat ik noem, een "echte SF". Geen schiet, knal, pief paf poef film met als enige verschil een andere planeet of setting.
Een steengoede film die je laat nadenken, met een heel verrassend einde, waar langzaam naar opgebouwd wordt. TOP!!!

geplaatst: 23 februari, 18:28 uur [permalink]
Interessant. Dat is eigenlijk het beste wat ik ervan kan maken. Ik moet daarbij aantekenen dat sf-films door de bank genomen niet erg aan mij besteed zijn. Niettemin zorgen de filosofische ondertoon en vooral het acteerwerk van Amy Adams ervoor dat de film toch nog wel een ruime voldoende scoort, al vind ik het zeker niet de meest pakkende film van Denis Villeneuve. Verre van.

geplaatst: 25 februari, 10:41 uur [permalink]
niet mijn type film
Traag weinig actie en uiteindelijk gaat het weer om de toekomst van de wereld.

geplaatst: 25 februari, 18:12 uur [permalink]
Leuk....inktvissen kijken...die af en toe mysterieuze tekens laten verschijnen....die vertaald moeten worden....oeps ....er zat het woord "wapen" bij...heel de wereld in paniek....vooral de chinezen...waarom waren deze wezens zelf op geen enkele manier in staat om de menselijke taal te leren of te proberen die zelf te vertalen ...? Maar wel in staat om met lichtsnelheid door de ruimte te reizen ? Maar met communicatie erbij staan als een stel achterlijke inktvissen die alleen maar hun eigen tekens kunnen neerzetten. Belachelijke film ...Wat een tegenvaller ....ook nergens spannend . Oja toen het woord "wapen " tevoorschijn kwam ...wat een paniek...belachelijke film .

geplaatst: 25 februari, 20:24 uur [permalink]
debbie89 schreef:
Haha, heerlijk, dank je. Vanwaar nog 2 sterren dan?

geplaatst: 25 februari, 20:26 uur [permalink]
debbie89 schreef:

Uit die opmerking blijkt dat je de clou finaal hebt gemist. Mocht je je er nog in willen verdiepen, dit draadje staat er vol mee.

avatar van Barry83
geplaatst: 26 februari, 10:37 uur [permalink]
Wat een tegenvaller en had er veel meer van verwacht. Begin is veelbelovend, spanning wordt goed opgebouwd maar dan helaas is de rest van het verhaal gewoon oersaai en gefilmd op slechts 1 locatie. Communiceren met inktvissen, belachelijk. Had liever veel meer actie en spanning gezien.

geplaatst: 27 februari, 07:24 uur [permalink]
Oscar voor beste geluidsmontage. Terecht, één van de sterkste aspecten van de film.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 27 februari, 12:23 uur [permalink]
Qua verhaal en script is het mager te noemen. Acteerwerk prima, regie leuk.
Soundtrack staat er lekker op en ondanks de weinge gebeurtenissen kijkt de film redelijk weg.
Niet zozeer mijn SF, heb er liever wat horror of actie in.

3** een 6,5/10

avatar van Nelliej

geplaatst: 3 maart, 14:42 uur [permalink]
Sterke film! En met een duidelijke boodschap / achterliggende gedachte.
De mensen die dit ( in mijn ogen ) niet zien geven de film een lage rating.
Deze film is dan ook niet aan deze mensen besteed als je het mij vraagt.

avatar van Brabants
geplaatst: 3 maart, 16:09 uur [permalink]
Nelliej schreef:
Sterke film! En met een duidelijke boodschap / achterliggende gedachte.
De mensen die dit ( in mijn ogen ) niet zien geven de film een lage rating.
Deze film is dan ook niet aan deze mensen besteed als je het mij vraagt.

Niet elke boodschap of achterliggende gedachte hoeft voor een ander inhoudelijk te kloppen of hetzelfde gevoel op te wekken. Los daarvan baseer je een rating ook op stijl en vele andere punten.

avatar van MarcC85
geplaatst: 4 maart, 09:01 uur [permalink]
Leuke en goeie film. Een doordenker.
Je moet er van houden 🙂

avatar van JJ_D
geplaatst: 4 maart, 13:57 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Denis Villeneuve.
Ah, geef die man een Oscar.
Of nee, beter nog: carte blache.
Alstublieft.
Dankuwel.

De idee van taal als ultiem instrument tot verstandhouding.
De idee van taal als middel om te begrijpen en dus om onder meer tijd anders te gaan ervaren.
De idee van confrontatie met het vreemde als katalysator voor verbinding.
De idee van het onbegrijpelijke/het andere/het onbekende omarmen als verrijking voor het gekende.
De idee van tijd uit zijn lineaire hengsels gelicht – wat als alles altijd hier en nu zou zijn? Verandert het iets, of blijven we mensen – hier en nu, altijd?

De spanning is te snijden, cinematografie en opbouw zijn weergaloos, de plot heeft sentimentele franjes maar dat lost zichzelf uiteindelijk schitterend op in een filosofisch discours.

Een film over tijd & taal & mens zijn.
(Mijn taal houdt er bij op, mijn mens zijn laaft zich eraan, mijn tijd rekt zich uit van eindig heden naar oneindig eeuwig.)

Enzovoort.
Om maar te zeggen: warm aanbevolen!

avatar van Smugmarty
geplaatst: 6 maart, 17:48 uur [permalink]
Top van een geweldige regisseur.
Ik trek een half punt af voor de opnames die (om gek van te worden) telkens (te) donker geschoten zijn.
En jaa... ik weet dat dit gedaan is om de sfeer een beklemmende toon te geven maar voor mij oogde het of ik naar een VHS-band zat te kijken die al 12 jaar in de kast lag.
Het verhaal was geweldig en bij tijd en wijlen voorzag het in kippenvel momenten voor SF-liefhebbers omdat ze de geest triggeren met een 'wat als', 'diepere waarheid' of 'vlaag van kosmische grootsheid' moment van de bovenste plank. Ook de wereldmachten werden mooi betrokken in het geheel wat bijdroeg aan de beklemmende sfeer en onmacht van de burger in de hedendaagse geopolitiek.

Het ideen van 'vessels' op verschillende plekken in de wereld is niet echt nieuw maar deed het prima.
3,5.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 8 maart, 23:19 uur [permalink]
Een interessante film die aantoont hoe belangrijk en abstract taal is, en hoe belangrijk communicatie is. Communicatie kan op vele manieren uitgevoerd worden, maar met aliens krijg je een abstracte warboel waar ons menselijk brein niet volmaakt genoeg voor is om dat te kunnen interpreteren. We zijn absoluut nog niet klaar voor een situatie als dit als deze zich voordoet. Een van de redenen waarom vredevol contact nog niet plaatsvond. Het zijplotje of het filosofische aspect kon ik net zoals Enemy moeilijk plaatsen in deze film. Ik vond het licht aan de storende kant, en heb het gevoel dat de aliens het wapen zijn in deze film om een ander iets te gaan vertellen. Er werd veel nagedacht over de taal en het contact van de aliens, en dat is iets wat ik wel erg waardeer en niet veel in films terugzie. Ik vond de interpretatie van de vreemde taal goed uitgewerkt.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 8 maart, 23:45 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Teejey schreef:
Zonde dat het prachtig lijkende einde me niet meer wist te raken door zowel het middenstuk dat mijn concentratie wegnam als nog een ander discutabel punt: Louise kan blijkbaar in de toekomst kijken... Hoe ze dat kan is mij een beetje ontgaan. Het wordt duidelijk dat ze er achter komt dat de aliens het kunnen, waarop ze het zelf ook ineens kan? Ook de verhaallijn rond haar dochter kon ik maar moeilijk plaatsen..

Hetgeen ik er probeer uit af te leiden is het volgende. De aliens bieden een wapen aan. Ze bieden technologie aan. Namelijk: de mogelijkheid om in de toekomst te kijken (of zelfs niet te kijken, maar permanent erover te beschikken) doordat tijd niet meer lineair is, maar gezien wordt als één geheel zonder begin en einde (vandaar ook dat Louise dit al zei in het begin van de film na het overlijden van dat kindje: ik geloof niet meer in een begin en een einde (iets in die aard)). Er is dus geen sprake van tijdreizen in de film (ik weet niet waar men dat van gehaald heeft), maar net zoals de werking van hun taal is het niet-lineair. Ik heb het gevoel dat de aliens zelfs de lineaire denkwijze niet kennen. De taal zou ook je denkwijze veranderen. De taal reflecteert je denkwijze (en niet de gedachten of het object dat je beschrijft)

geplaatst: 9 maart, 19:17 uur [permalink]
IK vond er geen zak aan, veel te vaag en vergezocht

geplaatst: 9 maart, 19:31 uur [permalink]
Leander112 schreef:
IK vond er geen zak aan, veel te vaag en vergezocht

De kritiek is vaak juist dat de film te uitleggerig is (waar ik het ook niet mee eens ben). Vaag is wel heel erg het tegenovergestelde.

avatar van blurp194
geplaatst: 13 maart, 19:18 uur [permalink]
Mooie film. Sowieso is het verhaal leuk intrigerend, het concept ervan wordt ook erg mooi in beeld gebracht. De vormgeving van de heptapods en hun schrijfwijze vond ik bijzonder goed uitgewerkt, wellicht is het sterkste punt daarbij dan de integratie met de soundtrack, en daar ben ik het dan voor de verandering eens helemaal eens met de oscarcommissie - terecht gewonnen, vind ik. Samen met het visuele trekt dat wel veel aandacht, en er blijft relatief weinig over voor de acteurs. Niet dat Amy Adams het met haar hoofdrol slecht doet, verre van, maar een acteursfilm is het beslist niet, en ook niet voor de bijrollen.

avatar van John Milton
geplaatst: 13 maart, 21:34 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
(waar ik het ook niet mee eens ben)

Soms heb je echt meer geduld dan ik... 🙂

geplaatst: 13 maart, 23:30 uur [permalink]
John Milton schreef:

Soms heb je echt meer geduld dan ik... 🙂

Het moment dat ik overal met "kapot stomme reactie saai" op antwoord kan niet meer ver weg zijn.

avatar van Riddierid
geplaatst: 15 maart, 11:56 uur [permalink]
Te zweverig, paste niet bij het idee van de film. Alsof je twee verschillende films keek. Vond het hoofdonderwerp super vet maar het verhaal achter die chick niet bij de film passen en niet erg interessant zelf. Hoe verder in de film, hoe meer zweverig het werd.

avatar van AC1
AC1
geplaatst: 17 maart, 09:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film lijdt wat aan het 'The Force Awakens' syndroom. Alles gebeurt te snel (ontcijfering, oorlogszucht, ...) en we moeten het allemaal maar geloven zonder er vragen bij te stellen. 5/10