Jagged Edge (1985)

Alternatieve titel: Motief voor Moord

Thriller

geregisseerd door Richard Marquand
met Glenn Close, Jeff Bridges en Peter Coyote

Het is het verhaal over de brute moord op Page Forrester. Haar man Jack Forrester wordt verdacht. Niet vreemd want Jack is de enige erfgenaam en was op het moment van de moord in het huis aanwezig. Ondanks de vasthoudendheid van de Officier van Justitie Krasny weet zijn advocate Teddy Barnes de jury zover te krijgen dat ze hem vrijspreken. Maar is hij eigenlijk wel onschuldig?

Verhaal moet het hebben van een solide regie en een prima cast, want hoewel je in eerste instantie denkt dat het een knap gemaakte psychologische mysteriethriller is, blijkt de film bij nader inzien toch niet zo gecompliceerd, maar vrij alledaags te zijn (en doet ie sterk denken aan 'Fatal Attraction'), met de nodige clichématige plotwendingen en povere dialogen en heb je al snel door wie de dader is.

avatar van Filmkriebel
Schuldig of niet?

Dat is de hele vraag in Jagged Edge. Veel over het verhaal zal ik niet prijsgeven om niet te veel van de film te verpesten. Ik kan enkel zeggen dat deze rechtbank-thriller goed in elkaar zit en weinig plotfouten maakt. Is inderdaad helemaal niet gecompliceerd. Maar er zijn legio betere rechtbankfilms en dit is ook eentje die door het trage tempo, de ouderwetse regie als een grijze muis in het genre overkomt. Acteerwerk OK zonder meer. Het mist voor mij wat meer schwung op alle vlak.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aantrekkelijke aanwezigheid.

Aardig onderhoudend en destijds meeliftend op de hausse aan (licht erotische) moordmysteries, maar enkel dankzij de aanwezigheid van Bridges en Close aantrekkelijk. Ook Coyote is aardig, maar het script is flauw en een en ander te voorspelbaar. Dit neemt een hoop van de spanning weg.

Redelijk.

Redelijke film waarin een man beschuldigd wordt van de moord op zijn vrouw. Een vrij standaard rechtbank-thriller met een onderhoudend verhaal. Het einde is wel iets te gemakkelijk en ook de relatie tussen de twee hoofdpersonages had wat beter uitgewerkt mogen worden. Mede door de fijne cast nog een kleine 3.0 sterren.

Een en ander is natuurlijk al eens gezien met dergelijk intrige en toch weet de film er de spanning in te houden : de rechtbankzaak, de (al,dan niet) verrassende ontknoping.
Stevig acteerwerk. Zeker van Glenn Close die bijvoorbeeld mooi de twijfels en ontgoocheling die haar een paar keer overvallen weet weer te geven.
Mag na meer dan 30 jaar, hoe dan ook, nog gezien worden.