James and the Giant Peach (1996)

Alternatieve titel: De Reuzenperzik

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Henry Selick
met de stemmen van Susan Sarandon, Richard Dreyfuss en Paul Terry

Het rustige leventje van James aan de Engelse kust komt tot een abrupt einde, wanneer zijn ouders gedood worden door een neushoorn en hij bij zijn twee verschrikkelijke tantes intrekt. Wanneer hij het leven van een spin redt, krijgt hij enkele magische gekookte krokodillentongen in zijn bezit, waarna er een gigantische perzik in de tuin begint te groeien. In de perzik treft hij niet alleen de spin aan, maar ook een aantal nieuwe vrienden. Ze helpen hem met zijn plan om naar New York te reizen.

neo (crew)
erg mooi gemaakt.

De film als geheel viel me erg tegen. Had er veel meer van verwacht.

avatar van Sparkle
Vond het ook niet zo geweldig. En wat betreft de animatie was ook al niet meer zo onder de indruk sinds "Nightmare before Christmas" van Tim Burton. Alas, gemiddeld.

avatar van Ralfke
Ik had hier dus meer van veracht, maar ja... Disney is in het laatste decennium dan ook uitgegroeid tot een geldfabriek... Snel films lanceren en 'cashen'. Het boek van Dahl was trouwens wel heel erg leuk om te lezen! **1/2

avatar van as
as
Roald dahl rules!!!!!!!! maar qua verfilmingen vind ik The Witches veel beter.
Ook vond ik nightmare before christmas van Selick beter maar wel weer onzettend mooi gedaan.

avatar van Freud
Jeugdherinneringen.... Ik vond hem prachtig, dat in elk geval. Maar nu ik zie dat de magische touch van Tim Burton ook hier niet ver weg was, is dat natuurlijk te begrijpen. 4 sterren uit nostalgie (hoe nostalgisch kan een mens zijn over het verleden dat nog geen tien jaar terug ligt eigenlijk?) ik ga hem gewoon niet nog eens zien, blijft hij voor altijd zo goed als toen

avatar van Flipman
Van mij krijgt ie een 3,5. Geproduceerd door Tim Burton, dat kan (op Batman Forever na, misschien) alleen maar goed wezen!

Dat is ook zo! De film blijft vrij trouw aan het boek en het geheel ziet er prachtig uit!

avatar van The One Ring
Ik vond het juist een lelijke film. En saai. Gebaseerd op een boek dat ook al niet leuk was.
1,5 sterren

avatar van IcU
IcU
Ik vond hem wel grappig. Niet veel bijzonders. 3*

Mooie film, vind ik zeker niet mis. Mooi gedaan en dat hij zo kort is valt helemaal niet op. Ik zou wel kunnen een middagje me amuseren met deze film.

avatar van Purmerend
Vooral het gedeelte op de zee was leuk, erg mooi gemaakt 3,5* voor James en zijn vriendjes

avatar van Gizzmann
Zie vandaag pas dat Jack een klein cameo-achtig dingetje heeft in deze film

Verder blijf ik helemaal bij mijn mening: Vreselijk mooi gemaakt, maar toch ziet het er minder mooi uit als Nightmare. Komt waarschijnlijk ook omdat de figuren gewoon minder zijn, evenals de decors. De liedjes vind ik helemaal niks en het happy end dat wel in het boek werkte was hier erg vervelend. Enkele scenes waren toch redelijk indrukwekkend, maar er was teveel dat me irriteerde, vandaar de 2,5.

avatar van matthijs_013
Héle apparte jeugdfilm, maar wel op een positieve manier. Ik vond het als kind geweldig. Moet hem nog maar eens herzien.

avatar van Betamax
Als ik naar een film zit te kijken en ze beginnen te zingen dan gaat hij uit.
Daarom 1*

avatar van speedy23
Betamax schreef:
Als ik naar een film zit te kijken en ze beginnen te zingen dan gaat hij uit.
Daarom 1*

Waarom dan stemmen als je hem niet bekijkt? Stom als je het mij vraagt.

Ik hou wel van de duistere humor van Roald Dahl. 130 technici werkten meer dan twee jaar aan deze film die voor het grootste deel uit beeld-voor-beeld animatie bestaat. Het geheel is een ethisch verbluffende film waarin spinnen, duizendpoten, sprinkhanen en andere insecten de hoofdrol spelen en waarin Dahl's cynisme en fantasie wonderlijk tot leven komen. Een must voor de liefhebbers. Of er nu in gezongen wordt of niet.

Bert1
Wat een laag gemiddelde.
Visueel, vooral technisch gezien dan, is de film een pak indrukwekkender dan The Nightmare before Christmas.
Het verhaal lijkt me ook erg leuk voor kinderen.

avatar van INSTITUT777
vond het wel een goeie film, leuk verhaal en de poppen stijl is ook aardig goed gemaakt. heb hem op Disney dvd gekocht

Interessant.

Zit een erg groot verschil tussen de live action gedeeltes en de animatie. Hoewel de live action met de cartoony decors zeker wel werkt is het het acteerwerk, en dan vooral de kleine James dat oerirritant is. Ook zingen is niet bepaald z'n sterkste kant. Liedjes hadden er voor mij sowieso uitgemoeten, hou er niet van op deze manier, teksten waren toch ook wel opvallend plat en inspiratieloos.

Daartegenover staat het geweldige geanimeerde gedeelte. Erg mooie figuren en erg creatief en mooi in beeld gebracht. Vond het mooier dan Christmas die uiteindelijk iets te slick was in vergelijking met deze.

Het einde is dan meteen ook alweer een stukje minder, iets te zoetsappig en weer live action dus. Maar het middendeel is entertaining genoeg om de film toch leuk te houden. Gaafste stuk was trouwens die droom van James en het stukje onderwater. Erg gaaf gedaan allemaal.

Dikke 2.5*, jammer van begin en einde. Vind Selick wel een interessanter figuur dan Burton en heb ook best veel zin in Coraline. Verder toch best apart ook om dit uit de Disney stal te zien komen.

avatar van Donkerwoud
Het is wel een beetje zo dat de live action vele malen minder is dan de aparte animatie.

avatar van Near_Dark
Plot : Het jongetje James beleeft een gelukkige jeugd bij zijn toffe ouders. Als die op een dag worden gedood door een ontsnapte neushoorn wordt James onder voogdij gesteld van zijn tantes die hem behandelen als slaaf en op hem neerkijken als was hij een stuk vuilnis.

James ultieme droom is om over zee naar New York te vliegen om daar een nieuw leven te beginnen in de grote stad. Op een avond wordt hij aangesproken door een mysterieuze oude man die hem een zak magische krokodillentongen toevertrouwd, elkeen kan wonderlijke dingen laten gebeuren. In zijn haast laat hij de zak vallen in de buurt van een verdorde perzikboom, de gifgroene wormpjes dringen in de bodem en verdwijnen.

De volgende ochtend blijkt er een perzik aan de dorre takken te hangen die plots enorm begint te groeien. Na een tijdje kan James zich niet meer bedwingen en neemt een hap uit deze reuzenperzik, het gat is groot genoeg om er doorheen te kruipen en zo komt hij in het binnenste van de perzik terecht en transformeert onderweg tot een animatiefiguurtje. Binnenin treft hij enkele reuzeninsecten aan die voordien in de tuin leefden.

James vertelt hen zijn plan om te ontsnappen naar New York en samen maken ze de perzik los zodat die in de nabijgelegen oceaan rolt, hun grote avontuur richting Nieuwe Wereld kan beginnen !!

Het begin vond ik maar gewoontjes maar gaandeweg wordt het steeds beter.
Regelmatig zetten ze het met zijn allen op een zingen, dat hoefde voor mij helemaal niet maar dat gebeurt wel meer in zulke kinderfilms

De stop-motion animaties mochten gezien worden, erg knap allemaal.
Ik voelde me tijdens het kijken terug kind worden, of nog steeds zijn , da's altijd een pluspunt

7,5/10.
Dit is een hartverwarmend Animatie-Sprookje dat zich uitstekend leent om met de hele familie bekeken te worden ergens rond de feestdagen, gezellig met zijn allen in de zetel, enkel bijgelicht door de fonkelende kerstverlichting en de warme gloed van een open haard.

Na de aftiteling volgt nog een kort fragment, dus wie echt alles wil gezien hebben weet wat hem/haar te doen staat.

avatar van Norma
Er zitten een paar mooi gemaakte scènes in, maar in zijn totaliteit viel de film me tegen. Het stop-motion gedeelte kwam in verhouding tot het '"realistische" gedeelte, waarmee de film begint en eindigt, nogal kort over. Die laatst genoemde stukken vond ik ook erg kinderachtig en saai. Het stop-motion tussenstuk (met een paar fraaie vondsten maar ook wel erg veel perzik) is dan wel de moeite waard, maar niet genoeg om de film voldoende te laten eindigen helaas.

avatar van movie acteurs
Het verhaal met de peach ziet er best wel leuk uit. Maar de figuurtjes enz. vind ik niet zo boeiend.
Heb deze film toen drie keer gezien en dan wordt je het ook wel een beetje zat. 2,5.

avatar van Nicolage Rico
Het boek heb ik nog niet gelezen, maar dat ga ik wel doen. Ik verwacht ook dat Dahl er iets beters van heeft gemaakt dan Selick, al is de film zeker niet ongeslaagd.

Goed begin. Aardige decors, geslaagde vervelende tantes (als kind zijnde kan ik begrijpen dat je een gruwelijke hekel aan de tantes krijgt).

Het animatiegedeelte viel met iets tegen. Alsof Selick eerst deze maakte en toen pas The Nightmare Before Christmas. De animatie in deze film vind ik namelijk een stuk minder indrukwekkend dan in the Nightmare. Ook tijdens de liedjes dwaalden mijn gedachten vaak af. Maar ik heb wel aardig wat aangename dingen gezien.

Toch nog een minpunt: binnen het ongeloofwaardige zie ik toch graag een bepaald kader. Hier kon alles, dat maakt het hier en daar wat flauw.

Al met al bij vlagen genoten, goede tijdsduur ook.

Ruime 3*.

avatar van Naomi Watts
Tegen verwachting in een goed behapbaar filmpje. De live action segmenten zijn niet vrij boeiend maar dat maakt Selick goed in de animatie. Al blijkt ook in de live action segmenten dat Selick geobsedeerd is door vormgeving. Ook al is de setting en het verhaaltje te kinderachtig naar mijn smaak, om e vormgeving van Selick kan je niet heen. Daar kan een Burton nog veel van leren. Verhaaltje is totaal niet boeiend maar de awkward humor, de sterk gedesignde personages en de sublieme vormgeving maken dit toch wel een erg fijn filmpje. Met Coraline waren deze kanttekeningen ook voorgoed verleden tijd.

avatar van Rianneke_Dan
Leuke film, wat ik ook wel verwacht had, Selick en Disney, kan niet misgaan

Selick is dan ook zeker niet de minste en is zeer creatief dus ik had al wel goede hoop dat dat wel goed zou zitten. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik even mijn twijfels had in het begin want de live action scenes vond ik niet heel boeiend en ook bijna niet om aan te kijken qua acteerwerk. Maar goed toch verder gekeken en toen eenmaal de animatie kwam keek ik mijn ogen uit. Het zag er weer prachtig uit met geweldige uiteenlopende personages die stuk voor stuk vermakelijk en boeiend waren. Ook een erg leuke setting en gevatte humor waar ik me wel in kon vinden. Heb toch een aantal keren vreselijk moeten lachen, waarbij mijn vriend me aankeek en zich waarschijnlijk afvroeg of ik mijn verstand verloren was Ach wat kan ik zeggen ik hou wel van kinderlijke humor.

Middenstuk vond ik dus subliem, helaas werd het aan het einde weer wat minder. Voornamelijk doordat het toch eindige met live action beelden, en dat duurde ook allemaal net iets te lang. Maar dat kon voor mij de pret niet drukken want de animatie was echt top, en ik heb echt weer genoten van de magistrale creaties van Selick

Dikke 4*

Goeie film waarin een jongetje zijn twee verschrikkelijke tantes ontvlucht in een reuzenperzik. Het begint allemaal wat flauw, maar de film wordt al snel een stuk avontuurlijker. Een buitengewoon origineel en fantasievol verhaal met leuke visuele en tekstuele vondsten. Deels live-action en deels stop-motion animatie. Duidelijk gericht op kinderen, maar eigenlijk vermakelijk voor iedereen.

avatar van daxclusive
Leuke aparte Disneyfilm met een mix tussen realiteit en animatie.
Perfect verhaal 4.0*

avatar van Gruffalo
Disney? Serieus? Ik kan me toch heel goed herinneren dat ik dit boek van Roald Dahl heb gelezen als 8-jarige.

Gruffalo schreef:

Disney Studios

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Jack & James.

Voor een wat duisterder Disney kan worden uitgeweken naar deze animatieversie van Roald Dahl's beroemde boek. Nu gaat het er in het papieren verhaal nog wat ruiger aan toe (de twee gemene tantes worden simpelweg gedood door de perzik). Maar Tim Burton's partner in crime Henry Selick blijkt de juiste keuze voor deze kinderfilm, die ook door volwassenen goed valt te pruimen. Als je goed oplet zie je zelfs Jack uit 'The Nightmare Before Christmas' voorbij komen.

Goed.

Mooi gemaakt sprookje

avatar van Fonzzz002
Eén van de slechtste jeugdfilms die ik in tijden heb gezien. Ik heb nooit heb boek gelezen waarop het gebaseerd is dus kan niet oordelen of het een trouwe adaptatie is, maar hoe het als een losstaande film werkt sloeg het niet aan. James and the Giant Peach is een film die zo’n dusdanige grote middelvinger geeft naar logica en naar opbouw dat het verhaal er behoorlijk onder lijd, zelfs ongemakkelijk word op bepaalde punten. Niets wat er binnen de film gebeurd heeft opbouw, niets word uitgelegd, niets heeft een logische afronding, liedjes zijn onorigineel, personages voelen te gestuurd & geromantiseerd, het kaart een duister thema aan zonder dit thema met de serieusheid te behandelen die het vraagt en de film wekt het idee alsof alles ter plekken word bedacht. Om een voorbeeld te noemen: de film begint met een kind dat met zijn ouders op het strand zit, poef, er komt een monster die zijn ouders vermoord en er wordt vervolgens nooit uitgelegd wat het monster is, waar het vandaan komt, waarom het zijn ouders doodde maar hem niet etc. Als ik het vergelijk met andere Disneyfilms kan ik zeggen dat, hoewel het in Disneyfilms onderhand een cliché om rouwverwerking aan te kaarten, het iedere keer serieus word behandeld. In die films weet je waarom de personages overlijden, daar is opbouw naartoe en neemt de rouwverwerking van de personages serieus. James and the Giant Peach is daarentegen zo nonchalant over dit onderwerp dat ik het ongemakkelijk vond om naar te kijken, elke keer als ze over het monster begonnen (wat door de gehele film regelmatig gebeurd).

Randy Newman had voor Toy Story en The Princess and the Frog prima soundtracks geschreven. In deze film is het niveau aanzienlijk lager, totdat ik me zelfs begon te storen aan het zingen. Wat me het meeste stoorde aan de liedjes is dat ze niets toevoegde aan het narratief: er was geen lied die een personage meer onderbouwing gaf of een verhaal aspect duidelijker maakte. Maar soortgelijk als het verhaal leken de melodielijnen zichzelf te schrijven gaandeweg, zonder een duidelijk ritme of slim gebruik van herhaling te hebben, en de teksten van de nummers miste originaliteit om het als losstaand nummer te laten werken.

Qua script en muziek vind ik dit één van de slechtste jeugdfilms die ik in tijdens heb gezien en daarvoor voel ik de neiging het een 0,5* te geven, maar wat de film hiervan redden is de sterke animatie. De animatie is van hele hoge kwaliteit en er zaten regelmatig prachtige beelden in de film. Er wordt een reis afgelegd en iedere plek heeft zijn eigen unieke trekjes gekregen zodat de film dit reisgevoel goed wist te wekken. De animatie is die hoofdreden dat ik de film wou zien en ik kan zeggen dat het visueel iig niet tegenviel. Wat de inhoud betreft zijn de enige dingen die ik daadwerkelijk goed vond 3 grappen van de worm waar ik om kon lachen (“I once had a brother who got cut in half, now I got two half-brothers!”), en dat ieder personage een duidelijk eigen karakter had. Ze miste diepgang en hadden geen bijzondere teksten om mee te werken, maar in hun stem en animaties hadden ze ieder een stukje persoonlijkheid gekregen die ze van elkaar onderscheiden.

Visueel top, inhoudelijk kon ik echter zo goed als niets vinden dat aansloeg.