Kirot (2009)

Alternatieve titels: The Assassin Next Door | Walls | A Female Assassin

Israël / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Actie

geregisseerd door Danny Lerner (II)
met Olga Kurylenko, Ninette Tayeb en Henry David

Galia (Olga Kurylenko) wordt door een duistere organisatie gevangen genomen en gedwongen om voor deze organisatie als prostituee te werken. Als ze weet te ontsnappen van haar nieuwe ''werkgevers'', ontmoet ze een andere vrouw die behoorlijk is misbruikt. Samen besluiten ze wraak te nemen...

MarcieMarc
vette film

avatar van edpret62
Teleurstellend trage film, die het woord ACTIE niet verdient...
Na elke twee scenes een traag shot, met dat irritante piano-intermezzo dat ons doet mededelen:"gevoelige scene,jongens"..
Het verhaal kan er mee door, maar noem t een DRAMA, en je verwachtingen worden anders en gepast...

Prima film meer drama dan aktie ,maar de aktie die dan komt is dan ook erg goed.

meer drama dan actie .

avatar van Sgimpy
Sterk verhaal, echt actie komt er niet in voor. Maar het verhaal is goed en boeiend. Ik keek zelf eigenlijk alleen omdat ik dacht dat het een actie film was, maar deze film is zeker de moeite waard.

avatar van RickZ
Israelische misdaaddrama met ongeloofwaardig verhaal met als rode draad de emancipatie. Actiescenes waren matig.

avatar van ErwinH
RickZ schreef:

Deze film gaat absoluut niet over emancipatie, niet in elkaar geslagen willen worden door een man is geen roep om emancipatie.

Goeie film, goed verhaal maar soms wat ongeloofwaardig. Veel drama en maar af en toe een actiescene.

Wat een verschrikkelijk slechte film zeg. Het gaat allemaal erg langzaam en je wacht maar op dat hoogtepunt.. en dat hoogtepunt.. Je begint je steeds meer af te vragen wanneer die echte actie nou komt. Het keiharde knallen, dat die vrouw laat zien dat ze ballen heeft. Maar dat laat ze niet zien, wat de film en vooral het einde erg teleurstellend maakt.

avatar van Conantoon
aardige film, verwacht echter geen superheldinfilm met volop actie. Inderdaad meer een dramafilm, leuk om een keer gezien te hebben

redelijk slecht

avatar van DjFrankie
Echt drama, had zelf meer actie verwacht. Verhaallijn is wel gefantaseerd, maar bleef wel boeiend om te bekijken 6 / 10

avatar van qwatje
Een prima film, inderdaad meer drama dan aktie.
Goed verhaal over de wereld waarin vrouwen geeploiteerd worden.

avatar van blitzz
Goeie film over twee vrouwen die gevangen gehouden worden door de terreur van mannen. De een door maffiosi c.q. pooiers, de ander door een so called 'liefhebbende' echtgenoot. Schrijnend in beeld gebracht hoe een bepaald slag mannen vrouwen als koopwaar en bezit beschouwen.
Het recht op zelfbeschikking waar beide vrouwen voor vechten, blijkt triest genoeg, alleen met geweld te kunnen worden beantwoord.
Helaas komt het einde ongeloofwaardig over. Desalniettemin 4,5*

ErwinH schreef:

In de ogen van ''mannen'' die vrouwen mishandelen normaal vinden wel!

avatar van Thorak
Gisteren deze film bekeken en het viel me allemaal wat tegen.
Ondanks dat op de hoes vermeld staat dat het om een aktie thriller zou gaan, ging ik er al van uit dat het meer een drama zou zijn. Er zitten op sommige momenten best wel wat spanning in, maar het is zeker geen thriller en omdat er aan het eind een paar schietpartijen in zitten is het nog niet gelijk een aktiefilm...
Het verhaal is vrij standaard en weinig tot niet vernieuwend of ook maar enigsinds verrassend. In dit genre zijn betere films te vinden. Wat mij zeer verbaasde is dat er bij de executies nergens door de omgeving gereageerd leek te worden en politie zie je ook nergens opduiken. Galia kan zomaar rustog weglopen uit een overvolle discotheek waar ze net iemand heeft neergeschoten??? Dergelijke ongeloofwaardigheden/onuitgewerkte scenes maken deze film voor mij een slechte film. Dat mensen zwaargewond en hevig bloedend in een bus stappen, zelfs met ondersteuning omdat ze niet meer zelfstandig kunnen lopen, is in Israel ook vrij normaal??
Het enige dat de film nog ietwat de moeite waard maakt is de mooie Kurylenko, maar Ninette Tayeb mag er ook ook zijn.

avatar van Atheistus
Wat een dramatisch slechte film. De onwaarschijnlijkheden volgen elkaar snel op en maken de film in dat opzicht zelfs hilarisch.
Het een grote aaneenschakeling van geweld en er komt geen politie in voor. En dat in Israël, yeah right.
Nadat een bus aan flarden is geschoten, stappen de dames gewoon over op een andere lijn. En dat ook nog eens met een schotwond.

avatar van Nelusje
Atheistus schreef:

Ok, sommige stukken zijn misschien overdreven idd, maar ook in Israel is veel mogelijk en is veel corruptie. Als het geld maar rolt. Dat is overal zo.

avatar van Thorak
Ook in Israel kun je niet zomaar iemand neerschieten zonder dat daar ook maar iemand op reageerd, sterker nog, als ze daar 1 schot horen staat gelijk het leger klaar om Palestina te bombarderen. Geld heeft er ook niet veel mee te maken met bijna doodbloeden maar toch zo een bus in stappen.
Corruptie en geld zijn niet overal een excuus voor!

avatar van Noodless
Behoorlijk, maar vrij standaard-filmpje die vooral spanning en degelijke actie-momenten mist.
Het middenstuk was vrij eentonig en niet zo interessant . De twee vrouwelijke personages geven de film wel een meerwaarde door hun uitstraling en het sobere acteerwerk. Aardige film, meer ook niet. 6/10

avatar van tattoobob
Een lekker ding maakt nog geen goede film!

avatar van sinterklaas
Nooit geweten dat het hier om een Israelische film ging, echter wel eentje waar er meer met andere talen (Russisch, Engels) word gesproken dan Herbreeuws. Met ook een prima rol van Kurylenko als een prostituee Galia die voor haar (relatief zachtzinnige) pooier huurmoorden moet plegen om zo haar paspoort en vrijheid terug te krijgen. Dit doet ze allemaal met tegenzin en ze lijkt hoop te vinden in haar buurvrouw, die bont en blauw word geslagen door haar echtgenoot. Ze komen naderhand in contact en Galia leert haar de trucjes die zij heeft meegekregen en voert haar ook zo automatisch mee in het duistere wereldje, waarbij ze zelf ook doelwit word.

Klinkt allemaal erg leuk, en soms voelt de film ook erg aan als een Franse thriller. Helaas zakt de film in de helft wel erg in en word het vrij saai en volgt de film meer het huis, tuin en keukenleventje van de 2 dames en hun issues. Maar tegen het einde gaat de vaart er weer in zitten en krijgen we een paar fijne actiescenes voorgeschoteld. Het camerawerk wil nog wel eens tegenvallen.

Zodoende een best wel vermakelijk wraakfilmpje met een bekend onderwerp. Alleen jammer dat er een hele lang saai oninteressant stuk in zit, wat al een halve punt kost.

avatar van Boenga
Sporen van Nikita (1990) en Point of No Return (1993) maar het was vooral Lilja 4-ever (2002) die ik in gedachten had - een film die in m'n top 10 staat.

De openingsscène is bijzonder pakkend, greep me bij de keel, m'n honger en goesting naar chips waren eventjes ver te zoeken. De wetenschap dat dit in grote delen van de wereld nog steeds real life-toestanden zijn...

Wat volgt is een sterke en meeslepende thriller, maar vooral een drama, over een meisje dat van de prostitutie wordt overgeplaatst naar een 'job' als moordenares; en hoe ze daar probeert uit te raken.

Nauwelijks actie (de reden van de lage score op zowel MM als IMDB, zou ik denken: veel kijkers verwachten allicht de aangekondigde actiefilm), en wanneer die er de laatste tien minuten toch komt, is dat meteen ook het zwakste punt van de film. Galja schiet een portie maffiosi neer, wordt zelf neergeschoten, maar geen politie, geen hulpdiensten, niemand die iets doet, zelfs niet de politie of hulpdiensten verwittigen...

Beetje jammer, maar hoe dan ook: een sterk en aangrijpend drama !

Film opent veelbelovend om al snel met het omturnen van Galia tot huurmoordenares een stuk minder interessant en geloofwaardig te worden. Nog afgezien van een aantal onlogische om niet te zeggen ridicule scènes —vooral de ontknoping tart je voorstellingsvermogen— haalt de film amper het niveau van een spannend jongensboek, zij het met twee mooie vrouwen in de hoofdrol. Ik heb de indruk dat regisseur Danny Lerner niet goed wist of hij een drama- of een actiefilm wilde maken. Het resultaat is er naar.

avatar van FlorisV
Geen review omdat ik hem na 10 minuten al afgezet heb. Maar het viel me op hoe low budget het was, hoe traag, hoe lelijk gefilmd en hoe kaal zonder muziek. Met een vrij dun verhaaltje als dit kun je nog best een zinderende film ala Bound maken maar daar is toch meer talent en inspanning voor nodig. Misleidende hoes ook ik had hem anders niet gekocht. Ik dacht die Kurylenko gaat lekker een Russische mafiabende met stealth kills 1 voor 1 slopen maar kennelijk is het meer een drama dan een thriller.