Prince of Persia: The Sands of Time (2010)

Alternatieve titel: Prince of Persia

3,25

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton en Ben Kingsley

Dastan (Jake Gyllenhaal) groeit op als weesjongen in de straten van de koninklijke stad Nasaf. De koning ziet potentie in hem en besluit Dastan te adopteren en op te nemen in de koninklijke familie. Eenmaal volwassen gaat Dastan samen met zijn stiefbroers op veldtocht om zijn rijk te verdedigen. Ook het afgelegen bergkoninkrijk van de mooie prinses Tamina (Gemma Arterton) fungeert als doelwit. Maar Dastan weet niet dat de prinses de hoeder is van een magische ‘dolk der tijd’, waarmee de tijd enkele ogenblikken kan worden teruggehaald. Een machtig wapen, dat niet in verkeerde handen mag vallen. Maar een verrader binnen het Perzische koningshuis heeft het echter op de magische dolk voorzien...

841 BERICHTEN 85 MENINGEN
avatar van tattoobob
Normaal ben ik niet zo van dit soort films,maar deze keek heerlijk weg.
....zeer zeker een aanrader!

Lekkere popcorn avonturenfilm... net zoals de game, alleen de film heeft niet veel weg van de game...kijkt lekker weg, maar haalt het niet bij Indiana Jones bijvoorbeeld.

avatar van DjFrankie
Prima film, vooral de verfilming vind ik erg goed. Aanrader idd.

verrassend goed filmpje. Mensen die vertrouwd zijn met het spel zullen hier en daar elementen herkennen, maar verder doet de film niet zoveel aan het spel denken, en dat is eigenlijk ook goed. Voldoende spektakel, acteren is behoorlijk ok, en er zit spanning in tot het eind. Ook de muziek past goed bij de film. Zou me niks verwonderen moest hier een vervolg van gemaakt worden...

leuke film. spannend tot het eind. weet iemand nog een film vergelijkbaar met deze?

avatar van Riddierid
Fantastische special effecten, goed verhaal en ik werd er helemaal mee ingesleept wat ik de laatste tijd door films niet meer echt heb en zelfs nog minder werd door die reclame die er 6 x doorheen kwam maar echt een top film ik hoop dat ze meer films zoals dit maken

avatar van Pazmaster
Prima film met een leuk verhaal, goed acteerwerk en mooie special FX. 3,5 ster

avatar van Timothyvdmeer
Heerlijke avonturen film. Genoten van de beelden. Geweldig spel btw en eindelijk een leuke game verfilming.

avatar van moviegirl2
Erg leuke film. Het acteerwerk was ok, het verhaal vermakelijk, de sfeer, muziek, de actie erg leuk. Echt zo'n vrijdagavond filmpje voor met een biertje en doritos.
4* + 0,5 voor de armen van Jake Gyllenhaal

avatar van Eliandjiee
Redelijke avonturenfilm.

Het begint allemaal goed, leuke beelden en storytelling en een opbouw die interesse wekt. In het begin is de actie zeer mooi in beeld gebracht en echt spectaculair en vermakelijk. Het eerste half uur is veel zeer belovend.

Daarna kakt het echter gauw in. Met clichés en verplichte romantiek die geforceerd aanvoelt. Het verhaal weet na een plottwist ook niet meer te boeien. Het wordt allemaal gehaast verteld, en de film behoudt een in mijn ogen te hoog tempo. De actie of het verhaal boeien niet meer en weten niet te overtuigen.

Ondanks saaie actie, een niet boeiend verhaal, een te hoog tempo, slechte humor, de clichés en de geforceerde romance kijkt de film wel aardig lekker weg.

Mede door het goede begin en het feit dat deze film toch nog redelijk lekker en vlot wegkijkt drie sterren. Hier had echter veel meer ingezeten, maar het is en blijft een game verfilming.

avatar van Timmy757
Normaal gesproken totaal niet mijn ding dit soort films, ik snap dan ook niet hoe ik er opeens bij kwam om hem gisteren te kopen maar enfin toch gedaan en gelijk maar opgezet. 116 minuten verder kan ik eigenlijk maar 2 conclusies trekken,: 1, prima film, en 2, ik ben geloof ik hopeloos verliefd op Gemma Arterton.... 3,5* .

avatar van jundo
Dit een film zonder veel goede kanten en krijgt van mij net aan een voldoende. Het acteerwerk was goed, vooral Gemma Arterton deed het goed. De hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal was minder sterk, dit valt voornamelijk te wijten aan het Engelse accent wat hij zich eigen probeert te maken maar wat niet lukt als hij kracht in z'n stem bijzet.
Ik miste in de vecht scenes de opbouw die tot de ontknoping van het verhaal zou gaan leiden. Op een gegeven moment werden die ook minder spannend omdat het steeds dezelfde achtervolgingen waren en personages, die een dolk probeerde aan te matigen.

2.5

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gemma Arterton heeft een mooi koppie en verrukkelijk lichaam. Dat is maar goed dat ze redelijk wat speeltijd krijgt, dan is er in ieder geval genoeg te zien, want de rest van de film heeft weinig om het lijf.

Met de intro gaat het al fout. De hele voice over heeft geen enkel nut en die levenswijsheden zijn zo inspiratieloos, dat je als kijker dan al de tv wilt uitzetten. Verder een standaard verhaal, met hier en daar een (voorspelbare) twist, een afwisseling van actie (veel en druk) en rustige stukjes (tergend langzaam en onnodige ballast) en een miscaste Gyllenhaal die een enkel moment iets van uitdieping weet te geven, maar meestentijds ongeloofwaardig overkomt. Alsof hij van een studentenverkleedfeest komt gelopen. En dan constant die irritante glimlach. De actie zelf is soms wat ongeloofwaardig, maar nog vaker vooral chaotisch in beeld gebracht. Verder weigeren mensen iemand gewoon direct de keel door te snijden als iemand verslagen op de grond ligt, waardoor de ander altijd weer kan opkrabbelen en het gevecht doen kantelen. En dat zien we net te vaak deze film.

Sowieso barst de film van dat soort vervelende clichés. Bij een eerste kus is het wachten dat er nog wat gebeurt voordat de lippen elkander raken, en verrek. Verder geen bijzondere muziek, aardig production design maar weer weinig inspirerende fotografie. Om snel te vergeten, 1,0* nog net, voor Gemma. En maar weer eens Prince of Persia opzoeken (die briljante eerste versie uit 1989).

avatar van Fryce
Best aardig. Had mij er minder bij voorgesteld. Moest wel even wennen aan de rol van Gyllenhaal.

avatar van J.Ch.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Veel verwachtingen heb ik niet bij een verfilming van een game. Meestal betekent dat toch dat er een klein beetje verhaal bij is verzonnen om zo veel mogelijk actie te laten zien. Prince of Persia heeft me echter aangenaam verrast. Dastan maakt natuurlijk de onmogelijke sprongen over daken en loopt tegen muren op, maar er is verder ook nog wel wat te zien.

De Perzische wereld ziet er heel erg mooi uit, vooral de heilige stad Alamut. Gemma Arterton gaat gekleed in mooie gewaden, en zij niet alleen. Verder hebben de personages ook daadwerkelijk een karakter. De drie broers zijn alle drie duidelijk verschillend en prinses Tamina is ook niet alleen maar mooi. De film wist me zelfs heel even op het verkeerde been te zetten door me te laten geloven dat de oudste broer zijn vader had vermoord. Daarna geloofde ik dat de tweede broer het had gedaan, en toen bleek het alsnog de oom te zijn die ik aan het begin al als slechterik had aangemerkt. Geen enorme verrassing, maar wel minder voorspelbaar dan gedacht.

De door Alfred Molina gespeelde figuur was ook niet bepaald verwacht. Net zoals de film zelf schakelt hij moeiteloos over van bedreigend naar op een flauwe manier grappig. Die mix doet de film veel goed. Er zit een vrij pretentieus verhaal achter over het einde van de wereld, maar de film schaamt zich niet om grappen te maken over belasting of om de prins en de prinses eens fijn te laten kibbelen. Vooral dat laatste vind ik toch altijd wel leuk in een actiefilm.

Er zit genoeg verhaal in Prince of Persia om mij tevreden te stellen, al gaat het toch meer om de actie. Dastan haalt een aantal halsbrekende toeren uit en ook de messenwerper kan er wat van. Een minpunt van het verhaal vond ik wel het moment waarop Dastan en zijn boze oom aan het worstelen zijn bij de zandloper. Ineens wordt alles teruggedraaid en vergaat de wereld niet. Misschien zat ik even niet op te letten, maar ik vond het toch wel heel gemakkelijk gaan. Voor de rest heb ik eigenlijk weinig te klagen. De acteurs nemen zichzelf niet al te serieus maar doen wel hun best en brengen het er allemaal goed van af. Het sfeertje is erg prettig en wordt goed ondersteund door de muziek.

Al met al misschien niet een uitzonderlijk goede film, maar wel erg vermakelijk. Allesbehalve een straf om te kijken.

avatar van Captain Pervert
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prince of Persia begon als computerspelletje in 1989. Het spel kenmerkte zich door de voor die tijd mooie graphics, realistische bewegingen van de naamloze hoofdpersoon en de vele puzzels, obstakels, platformen, deuren en met sabels zwaaiende vijanden. Ik weet nog goed dat ik het voor het eerst zag, destijds op een 386, bij een vriendje. Ik had zelf alleen een Nintendo NES en was dus Mario gewend - mijn mond viel dan ook open toen ik, onwennig op een toetsenbord in plaats van een gamepad, de Prince of Persia in een valkuil liet donderen en hem met spiesen doorboord zag worden.

Die ruwe kantjes zijn er onderhand wel een beetje af. De naamloze prins kreeg een backstory en er verscheen bijna een dozijn aan games in de reeks waarbij velen op Nintendo systemen (die ik trouwens geen van allen gespeeld heb). Gezien het 'family-oriented' imago van Nintendo mochten de games niet al te veel 'gore' hebben. Dat geldt ook voor deze film. Het is geen ruwe bende. Het is gladjes, gepolijst en ja, ook een beetje slapjes. Ik ben geen horror-fan maar als iemand met een spies doorboord wordt en je ziet geen spatje bloed, dan heb je toch het gevoel naar een zouteloze, kuise Disneyfilm te kijken. Oh wacht, dat is ook het geval.

Het is dus bepaald geen ruwe film, maar dat is niet het enige kinderlijke element. Het is namelijk een film die zich langer dan 500 jaar geleden afspeelt en je weet wat dat betekent: iedereen een Engels accent en een eyeliner aangebracht met benzinestift. Mannen incluis. Blijkbaar een ongeschreven conventie in Hollywood: een historisch figuur, of het nou Alexander de Grote, Caesar of Jezus is - hij is enkel geloofwaardig met een Engels accent en eyeliner. Zo meet dus ook de Amerikaanse acteur Gyllenhaal zichzelf een cockney-uitspraak aan. En eyeliner. Zijn twee medespelers komen uit de UK en hoeven hier dus geen moeite voor te doen. Zo is daar de alweer beeldschone Gemma Arterton en de man zonder wie je geen historische film schijnt te kunnen maken: Ben Kingsley. Met de dikste laag eyeliner.

Het plot levert werkelijk geen enkele verrassing op en lijkt min of meer regelrecht afgekeken bij The Lion King. Met name door de typecasting weet je, zonder overdrijven, al na 3 minuten hoe de film zal lopen. En anders zegt een blik op de poster wel genoeg. Verder blijft de film redelijk trouw aan de reeks games dankzij een aantal actiescènes met deuren, vallende platformen kerkers, obstakels en acrobatiek.

Tegen het einde krijgen we weer te maken met een ander vreselijk cliché: de held slaat met weinig moeite honderden gelijkwaardige, getrainde tegenstanders neer, maar de eindbaas is ineens schier onoverwinnelijk, ook al is dat een papzak van twee keer zijn leeftijd.

Ik ben met mijn 32 dan ook zeker 22 jaar te oud voor deze film maar is niet zo erg. Ergens diep in zijn hart is elke kerel een binkie van 10 en dit binkie vond dit stiekem best een leuke film. Maar geen hoogstandje.

2,5 sterren

avatar van ILDIB
Gewoon leuk vermaak op het eind wellicht een beetje teveel hocus pocus maar prima te kijken.

avatar van jippie2010
Het geheel viel me tegen.
Redelijk verhaal, maar geen denderend acteerwerk, slechte special effects.
Voor mij helaas geen voldoende *2,5

avatar van 606
ribas123 schreef:
Is dat het enigste minpunt om dan een 1 te geven

avatar van Antonev
ribas123 schreef:
Prins of Persia met een Engels accent.. *zucht

Vind maar eens een gehele cast aan acteurs die allemaal Arabisch spreken en ook nog eens van goede kwaliteit zijn. Dat is helaas niet altijd mogelijk.

Dit is gewoon een heel aardige en spannende avonturen film. Met een zeer sexy Gemma Arterton overigens.

Antonev schreef:

Het zou een persisch gesproken film dan moeten geweest zijn niet arabisch
Het moet natuurlijk een grote groep bereiken en dat begrijp ik ook wel.

606 schreef:
Is dat het enigste minpunt om dan een 1 te geven

Zeker niet.
Slecht acteerwerk plus een verhaal dat zo doorzichtig als een spook is,

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prince of Persia: The Sands of Time vindt ik een matige film die ik wel leuk vindt om een keertje gezien te hebben.

Wat vooral de moeite waard is in deze film zijn de actie scenes. Dat vond ik best leuk om te zien. Wel is het jammer dat de actie scenes soms wat warrig in beeld zijn gebracht. Maar de actie scenes waren toch redelijk te volgen en ze waren dus wel leuk om te zien.

Het acteerwerk in deze film is op één persoon na best wel goed. Vooral Ben Kingsley vond ik goed opdreef. De persoon die in de film niet goed acteert is Gemma Arterton. Zij acteert echt behoorlijk slecht.

De special effect zijn wel goed. De muziek van Harry Gregson-Williams vond ik niet erg goed. De muziek was veel te overdreven aanwezig. Ik vond de muziek eerlijk gezegd vaak ook maar herrie.

Het hele verhaal van de dolk waarmee je het verleden kan veranderen vindt ik op zich leuk verzonnen. Het probleem is alleen dat het verhaal ondergeschikt is aan de actie. De film lijkt alleen maar voor de actie gemaakt te zijn en het verhaal dient maar als excuus. Dit is meteen mijn grootse kritiekpunt op de film. De film heeft te veel actie en te weinig aandacht voor het verhaal. Bijna nergens heeft de film echt rust momenten. In de film wordt niet echt de tijd genomen om een goed verhaal te vertellen. Van het idee van het verleden veranderen door een dolk had je volgens mij best wel een goed verhaal kunnen maken. Zonde dat ze in de film er een redelijk voorspelbaar verhaal van hebben gemaakt en dat de actie te veel domineert. Als er wel de tijd werd genomen om een goed verhaal te vertellen had dit misschien best wel een goede film kunnen worden.

Al met al is dit een film wat in potentie dus heel erg goed kon zijn. Helaas is deze film niet meer dan alleen maar vermakelijk om eens te zien door de leuke actie scenes. Maar dit vindt ik niet genoeg voor een voldoende.

2 sterren voor deze film

avatar van blurp194
Een ietwat raar verhaal - waarvan ik maar even aanneem dat dat naar het spel gevormd is, want dat heb ik nooit gespeeld. Het heeft wel iets charmants hier en daar, maar echt boeiend vond ik het eigenlijk niet echt. Wel leuke stunts en acties af en toe, maar ze hingen wel schijnbaar als (ahem) los zand aan elkaar.

Gyllenhaal en Kingsley vond ik allebei best goed - opvallend, want vooral Kingsley irriteert me nogal eens. Maar Arterton vond ik dan weer wat tegenvallen, maar da's misschien omdat ik kort daarvoor Byzantium nog gezien had.

avatar van horizons
Amusante avonturenfilm die nergens opzienbarend is.

Gerlof1378
Erg leuke avonturenfilm met een goede cast, leuk verhaal en mooie cgi effecten gewoon een no nonsens film in de zelfde trend zoals bv The Mummy enjoy.

Aardige film met veel actie. Daar moet de film het van hebben want verhaaltechnisch waren er nogal wat mankementen. Acteurs zaten goed in hun rol, al vond ik dat Jake Gyllenhaal met enige regelmaat de verkeerde mimiek had bij een scene....zo vaak die naar beneden getrokken mondhoek en dat spottende lachje, terwijl dat helemaal niet bij de scene paste.

avatar van Roger Thornhill
Doldwaze maar amusante romantische pseudo-exotische avonturenfilm, met twee leuke en beschaafd-sexy hoofdrolspelers die uiteraard aan het kibbelen slaan zodra ze elkaar leren kennen, een hoog tempo, mooi camerawerk, kleurige gewaden en settings, spectaculaire pyrotechnische stunts en gevechten met effectieve FX, en Alfred Molina die de show steelt als opportunistische "entrepreneur" die zich bezighoudt met "gestoken" struisvogelraces, "and those who have tried to fix an ostrich race will know that the bloody ostriches are impossible to reason with" (Roger Ebert). Niks bijzonders maar erg leuk, en oei oei oei die Gemma Arterton...

avatar van IH88
“Such a noble prince.”
“Such a gentle princess.”

Vermakelijke avonturenfilm. Het ziet er allemaal fantastisch uit en Prince of Persia leunt erg op het samenspel tussen Gyllenhaal en Arterton. De twee hebben een fantastische chemie en hun dialogen zijn amusant en zitten vol venijn. Ze geven de film naast alle spectaculaire actiescènes ook een persoonlijk tintje.

Soms zijn de actiescènes erg onwaarschijnlijk maar hé, daarvoor is het een film over een computerspel. Het verhaal gaat ook echt nergens over en op het laatst zitten er een aantal belachelijke plotontwikkelingen in. Maar complimenten aan regisseur Newell en de acteurs dat ze het toch allemaal zo goed weten te verkopen.

avatar van VanRippestein
Lelijke film met zeer matig acteetwerk: gekke accenten en houterige dialogen. Leuk dat de film er hier en daar echt als de game uitziet, inclusief de slechte CGI. Verder is alles goudgeel gemaakt wat de visuele aantrekkelijkheid ook niet echt ten goede komt. Ook irriteerde ik me mateloos aan Gemma Arterton die eruit zag als een barbie maar waar je als kijker maar mee 'opgezadeld zit'. Tot slot de actiescenes: veel te snel gemonteerd: eigenlijk zie je niet zo veel maar hoor je schreeuwende mensen en bombastische muziek. Nee, ver onder de maat