Prince of Persia: The Sands of Time (2010)

Alternatieve titel: Prince of Persia

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mike Newell
met Jake Gyllenhaal, Gemma Arterton en Ben Kingsley

Dastan (Jake Gyllenhaal) groeit op als weesjongen in de straten van de koninklijke stad Nasaf. De koning ziet potentie in hem en besluit Dastan te adopteren en op te nemen in de koninklijke familie. Eenmaal volwassen gaat Dastan samen met zijn stiefbroers op veldtocht om zijn rijk te verdedigen. Ook het afgelegen bergkoninkrijk van de mooie prinses Tamina (Gemma Arterton) fungeert als doelwit. Maar Dastan weet niet dat de prinses de hoeder is van een magische ‘dolk der tijd’, waarmee de tijd enkele ogenblikken kan worden teruggehaald. Een machtig wapen, dat niet in verkeerde handen mag vallen. Maar een verrader binnen het Perzische koningshuis heeft het echter op de magische dolk voorzien...

avatar van VanRippestein
Lelijke film met zeer matig acteetwerk: gekke accenten en houterige dialogen. Leuk dat de film er hier en daar echt als de game uitziet, inclusief de slechte CGI. Verder is alles goudgeel gemaakt wat de visuele aantrekkelijkheid ook niet echt ten goede komt. Ook irriteerde ik me mateloos aan Gemma Arterton die eruit zag als een barbie maar waar je als kijker maar mee 'opgezadeld zit'. Tot slot de actiescenes: veel te snel gemonteerd: eigenlijk zie je niet zo veel maar hoor je schreeuwende mensen en bombastische muziek. Nee, ver onder de maat

avatar van Timothyvdmeer
herzien en blijf het een heerlijk avontuur vinden om naar te kijken.

avatar van Fisico
Toegegeven, Gyllenhaal was zowat de enige trigger die me er toe aanzette deze film te zien. Mijn verwachtingen werden dan ook helemaal ingelost. Geen goede film dit, eveneens zwakke acteerprestaties. Zelfs Gyllenhaal presteert ondermaats. Redelijk veel geweld in de film. Ik was dan ook verbaasd dat deze film in de bib bij de jeugdfilms te vinden was, vermoedelijk louter en alleen omdat hij werd geproduced door Walt Disney Pictures. De film heeft veel allures met The mummy (Brendan Fraser) of andere "historisch" getinte zandspektakels en moet het vooral hebben van zijn special effects, acrobatie en vele actie- en achtervolgingsscènes. Je moet dan ook alles met een korretje zout nemen. Ook het verhaal is vrij pover en van de pot gerukt (zeker het einde). Het verbaast me dat de personages steeds weten hoe de vork aan de steel zit en hoe ze de problemen moeten oplossen...

avatar van Shadowed
Prima.

Films over Perzen hebben mij niet vaak geboeid, met uitzondering de overdonderende 300. Dit heb ik door de vele berichten die spraken over een leuk spektakel maar aangezet. Ben dol op over the top spektakels.

Het begon wel redelijk, met wat actie en interessante dialogen. Arterton is geknipt voor deze rol, Gyllenhaal was ook niet slecht maar speelde niet echt een rol die ik vaak van hem zie. Ook de omgeving was mooi in beeld gebracht bij vlagen en het zag er redelijk uit.

Bij vlagen is de film ook wel een leuk spektakel, en ook vermakelijk. Helaas was de CGI niet al te best. Dat vond ik persoonlijk toch wel jammer, want als het wat beter was geweest had deze film waarschijnlijk hoger gescoord.

Blijft een goede avonturenfilm voor mij, ook nu ik hem deze week na zo veel jaren nog een keer terug zag op het kleinere scherm. Lekker hoog tempo, hersenloos vermaak misschien maar kwalitatief toch beter en zeker amusanter dan vergelijkbare films met mannen als The Rock vroeger of Schwarzenegger(heel veel vroeger) in de hoofdrol. Enige minpuntjes zijn dat de special effects geen meerwaarde hebben, de film had best zonder gekund. Gyllenhaal, Kingsley, Arterton en Molina zijn allen goed gecast, alleen jammer dat deze perzen soms met zo'n overduidelijk engels accent hun zinnen debiteren. Regisseur Newell toont niettemin aan dat hij ook dit genre in de vingers heeft, merkwaardig alleen dat deze destijds positief ontvangen prent nooit een vervolg heeft gekregen.