De Helaasheid der Dingen (2009)

Alternatieve titel: The Misfortunates

België / Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Felix van Groeningen
met Kenneth Vanbaeden, Koen De Graeve en Valentijn Dhaenens

De jonge Gunther Strobbe groeit op in een marginale familie die leeft volgens het motto 'God schiep de dag en wij nietsnutten slepen er ons doorheen'. Aan die routine van alcohol, rokkenjagen en nietsdoen komt plots een eind als Gunther door een sociaal werkster van zijn familie wordt gescheiden en in een Internaat wordt geplaatst. Vijftien jaar later dreigt Gunther vader te worden van een ongewenst kind. Gaat hij hetzelfde lot als zijn vader tegemoet? Of kan hij wel ontsnappen aan de helaasheid der dingen?

avatar van Kiros
Yup, ik heb ook de ondertitels erbij gezocht. Kijkt veel makkelijker weg aangezien sommige dingen echt bijna onverstaanbaar zijn.
Een van de beste films van de afgelopen jaren.

avatar van Metalfist
Ik heb hem ook in de cinema gezien maar ik kan me niet herinneren dat het allemaal zo slecht verstaanbaar was? Ben als Antwerpenaar trouwens het accent van Aalst helemaal niet gewoon.

AddictedToMovies
Maar ik begrijp wel dat Nederlanders hier niets van zullen verstaan. Maar reken de film daar alstublieft niet voor af

Nee, het was absoluut geen verwijt, slechts opmerkelijk.

avatar van candymancandyman
Heerlijke film. Goed geacteerd. Een film om vaker te zien.

avatar van DVD-T
Mooie tragi-komedie.

Ik weet niet wat het is, maar als filmmakers zijn de Belgen toch wel een aantal stappen verder dan de Hollanders, die vaak niet verder komen dan de oppervlakkige romkoms met een aantal soapacteurs.

De Helaasheid der Dingen is een schreinend portret van een soort van Belgische familie Flodder. De kettingrokende en alcoholistische groep is erg leuk om te volgen. Drama is goed gecombineerd met humor, die ik zeker kon waarderen. Heb af en toe echt goed kunnen lachen, waarbij vooral de drinkspelletjes erg leuk zijn. Een bewijs dat Belgen wel degelijk humor hebben . Maar even serieus nu. De drama komt daardoor ook beter uit de verf, omdat je je ermee kan indentificeren en omdat het een greep is uit het echte leven. Ups en Downs, gezellig en niet gezellig. Gewoon de kleine dingen die in het leven dicht bij elkaar staan. Dit maakt deze film zo sterk. Helaas duurt het aan het einde net wat te lang, en lijkt het wat te veel uitgesmeerd. Wel jammer want dat haalde voor mij de film een beetje naar beneden en daar miste het de impact die het moet maken.

nicoot
Tragisch en tragikomisch. Pinkte bijna een traan weg op 1 uur en 20 minuten wanneer vader en zoon sportschoenen gaan kopen en daarna door de velden lopen - wat een idyllisch beeld, alsof alles uiteindelijk weer goed komt. Maar het wordt dan des te tragischer wanneer vader nooit terugkomt van zijn partij'tje biljarten...

Ik werd er soms echt stil van. Je ziet dat de volwassen Gunther zijn verleden niet volledig heeft losgelaten, je herkent trekjes die hij meegekregen heeft van zijn marginale situatie (haat, onverschilligheid, de figuurlijke olifantenhuid,...) van vroeger, ondanks het feit dat hij een succesvol auteur is geworden.

Zeer sterke acteerprestaties ook, moet niet evident geweest zijn om dergelijke rollen te spelen. Johan Heldenbergh die ik vooral ken van Steve + Sky en vooral Koen De Graeve doen het hier erg overtuigend. Uiteraard ook alle lof voor de toen 13-jarige (?) acteur die Gunther neerzet (Valentijn Dhaenens?).

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Heerlijke humor.

Een vader die zijn zoon met de dood bedreigd en steevast de moeder van het joch als hoer omschrijft, doet zware kost vermoeden. Niets is minder waar, want het is de makers goed gelukt een balans te vinden tussen het tragische en het komische. Wat betreft dat laatste zorgt de heerlijke humor (zie de eerste zin) voor een aantal hilarische momenten.

Zeer goed.

candymancandyman schreef:
Heerlijke film. Goed geacteerd. Een film om vaker te zien.

Daar wil ik mij bij aansluiten.
Ik heb af en toe dubbel gelegen en af en toe een beetje moeten slikken.
Een van de beste Vlaamse films van het afgelopen decennium.

avatar van ibendb
Deze vond ik niet zo goed. De humor was niet geslaagd, de personages vielen nog mee.

Matig: 2.5

avatar van tevelenco
Een viel die me behoorlijk tegenviel zeker gezien het hoge gemiddelde en de veelal positieve recensies.
Ik vond het verhaal saai en vooral veel van hetzelfde (zuipen en vloeken) en had dan ook totaal geen binding met de personages.
Ook de humor kon me niet bekoren waardoor het nog een hele prestatie werd de film uit te kijken.
Nee duidelijk niet mijn ding.

avatar van kanjertje
Overroepen film. Niet slecht maar zeker niet wowh.
Altijd maar over sex, zuipen, kotsen, naaktfietsen en open en bloot op het toilet zitten.
Sorry voor mij is meer nodig om tot een goede film te komen.
Toch heb ik geregeld gelachen want af en toe vrij grappige situaties.
Einde abrupt en bleven met één grote vraag zitten : wat was er nu met de pa van het hoofdpersonage gebeurd?

avatar van maerk
kanjertje schreef:

Zelfmoord geloof ik.

avatar van jorriroosen
tevelenco schreef:
Nee duidelijk niet mijn ding.

HAHAHAHA ik vond het verhaal saai. Het is een levens verhaal daar zit nou eenmaal niet veel actie in wat had je dan verwacht? een film over mensen naakt door heel europa gaan fietsen en die allemaal grappige dingen mee maken?. Bestudeer een film eerst voor je er aan begint . Sorry dat ik zo reageer en je geeft ook aan dat het niet jou ding is. Maar wanneer je kijkt naar acteer prestaties en naar diepgang dan denk ik dat deze film van een zeer hoog niveau is. En het is ook niet zo maar een verhaal het is een levensverhaal een biografie een inzicht in de minder ontwikkelde klasse een beeld van de gezinnen zonder toekomst etc. En wanneer je goed kijkt zie je veel meer dan gewoon zuipen en schelden, De film gaat meer over gevangenschap en het niet kunnen ontsnappen dan zuipen en schelden jammer dat een hoop mensen niet echt nadenken wanneer ze een film kijken en alleen maar stilstaan bij wat ze op het eerste gezicht zien.

avatar van oemoemenoe
lache maar onwerkelijke casting...
ooit wel eens levenslange acoholikers gezien met wasbordjes en witte regelmatige tanden..???
de acteurs hadden beter bij elkaar gezocht moeten worden.

avatar van Zeriel
@oemoemenoe; Ja daar heb je wel een puntje. Eén nonkel had idd geen buik, uitzonderlijk voor een homo alcoholicus.

Ik vond de film vermakelijk, maar niet heel goed. Pluspunten voor het taalgebruik, is dit wel Nederlands, mijn taal? Maar dan bleek ik toch het meeste wel te kunnen verstaan. Het had vaak veel weg van een klucht met overdreven types, zodat het niet erg realistisch leek. De moeder vond ik sowieso vrij zwak spelen.

Ik dacht wel regelmatig, mijn hemel, wat een hel om zo te moeten opgroeien met zo'n stel ramdebielen. Valt mijn eigen jeugd weer mee.
Na een kwartiertje geloof je het wel, en gebeuren er weinig verrassende dingen meer.

avatar van goon
Prachtig mooie film!

Het verhaal van de film stelt niet veel voor, kan ook niet aangezien het niet meer is dan een venster op een marginale vlaamse familie.
Wat voor mij deze films echter één van de beste films van de lage landen maak,t zijn de acteerprestaties van de verschillende acteur waardoor je als het ware op bepaalde momenten zelf midden in de film zit.
Wat mij betreft een echte aanrader.

avatar van Hip-Hop Drunkie
Heerlijke Vlaamse film met stukken en scenes waarbij je je gewoon bij moet kunnen inleven en de sfeer van de film zelf vind ik ook enorm goed neergezet : een typisch Vlaams dorp/ gemeente waar een losgeslagen en zonder regels en wetten levende familie huist die schijt heeft aan bijna alles. Toch herken je die loyaliteit onder die broers wat eigenlijk een hecht kameraadschap is wat ik altijd énorm kan waarderen zowel wanneer het in een film wordt neergezet als in het echte leven.

Die fanatieke drang om te winnen bij op het eerste zicht of voor een buitenstaander weinig voorstellende dorpsspelen en kroegspelen doet de titel van de film voor mij toch echt tot z'n volste recht komen want dat zijn echt de 'helaasheid der dingen.
Meest geweldige en originele vond ik toch dat die knul met z'n paardenstaart uit frustratie dat ie niet mocht meedoen met het naaktwielrennen een eigen Tour de France gaat organiseren en uitvinden in spelbordversie en vooral ZUIPversie hahaha
Meeste ad fundums = groene trui , meeste hoeveelheid sterke drank naar binnen werken = bolletjestrui , grootste hoeveelheden bier = gele trui en ga zo maar verder , it's an Alcaholic's game haha wat een held '

avatar van K. V.
Het genre was tragikomedie, dus een lach en een traan. De film is zeker niet slecht, een heel aantal keren moeten lachen en de cast deed het ook goed (Koen De Graeve speelde erg goed). Het verhaal kon me ook boeien tot het einde, alleen zou 'k persoonlijk de film niet in de bios bekijken, als 'k er 7€ voor zou moeten betalen. Daarvoor vond 'k hem niet goed genoeg (het is toch wel een beetje een speciale film).
De film zag er echt Vlaams uit (daarom zeker niet negatief bedoeld) en zo wel herkenbaar.
Tja, zeker eens meepikken als hij op tv komt, maar in de bios niet echt.

Laks
Na het boek vond ik ook deze verfilming geweldig.

Perfecte mix tussen vooral veel humor en deels tragedie. Actweerwerk vond ik ook prima en natuurlijk als Aalstenaar zijnde, geeft dit nog wat extra.

avatar van candymancandyman
voortreffelijk

avatar van SPT
SPT
Het feit dat de film autobiografisch is en gebaseerd op waar gebeurde verhalen uit het leven van Dmitri Verhulst geeft het toch net een stukje extra lading.

De film is goed geacteerd, geregisseerd, en weet de tragikomische sfeer van het boek uitstekend te behouden. Het is met recht één van de beste films die het Nederlandse taalgebied ooit heeft voortgebracht.

Een prachtige titel en op sommige momenten een aangrijpend verhaal. Het verloren gevoel en de machteloosheid van Gunther is perfect te voelen en wordt goed vertolkt. Maar de film kon me niet echt boeien en was net iets te realistisch voor mijn smaak.

avatar van MizKriz
De beste "Aalsterse" film ooit.
Na Daens dan toch.
Heerlijk geacteerd,
boek vond ik ergens wel beter..
Maar prachtig geacteerd door Koen De Graeve.
De buitenvrij scene naast dat cafe (daar recht over woonde ik btw).
Ook het dialect is aangepast aan het Aalsters EN het Nieuwerkers (omdat grotendeels de film in Nieuwerkerken gemaakt is)
Top verhaal. Ik herinner me die familie nog, in het echt dan.
Perfect na gemaakt

avatar van BoordAppel
Leuke film die uitblinkt in zijn kansloze lelijkheid. Van de stylering (de jaren '80 blijven toch wel verschrikkelijk op dat vlak) tot aan de personages (die het hart wel op de juiste plek hebben). Volgens mij volgt de film het bronmateriaal best goed maar het is alweer een tijd geleden dat ik dat gelezen heb. De Ronde van Frankrijk, de grappigste passage uit het boek weet Van Groeningen gelukkig redelijk goed te vertalen naar film, al ontbreken helaas wel teveel hilarische beschrijvingen van de legendarische zuiptocht.

Nadeel aan De Helaasheid der Dingen is dat het wat fragmentarisch is en af en toe meer lijkt op een serie anekdotes. Het overkoepelende thema weet het echter nog wel bij elkaar te houden.

avatar van Phantasm
Drama dat mooi in elkaar is gezet, goed verhaal, kijkt lekker weg.

avatar van Illum Sphere
Ik vind het eigenlijk een enorm realistische film die de Vlaamse marginaliteit heel goed weet op het beeld te brengen. Soms worden er hier en daar wat clichés gebruikt, maar die dienen meestal maar om wat er getoond wordt nog meer kracht te geven. Sommige scènes waar heel grappig, anderen waren pakkend en stof tot nadenken. Veel slechts doet deze film niet, maar toch is het niet de beste film en niet van diezelfde kwaliteit als het boek. Dat laatste is trouwens niet echt de schuld van de film, maar de schuld van de kwaliteit van het boek.

avatar van Snorren
Het boek was onbeschrijflijk goed, en, geheel tegen mijn verwachting in, is de verfilming er van ook schitterend! Tragisch en komisch zijn twee woorden waar je de film mee kunt beschrijven. Prachtige scènes, goed acteerwerk en een setting waar je u tegen zegt. Wel eerst het boek lezen!

avatar van stipstap
Gratis ticket bij de humo! En wat was ik toen blij dat ik die humo had gekocht. Dit is een Vlaamse parel deze film. Tijdens het kijken naar de film wist ik niet of ik bij bepaalde momenten moest lachen of huilen. Zo oprecht, zo waar, zo tragisch, zo diep is deze film. Ik heb veel respect voor hen die een moeilijke jeugd gehad hebben zo iets laat of men het wil inzien of niet zijn wonden na. Dat geschreeuw van de hoofdacteur op een bepaald moment gaf me kippenvel en ontroerde mij intens. Petje af 5 *