35 Rhums (2008)

Alternatieve titel: 35 Shots of Rum

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Claire Denis
met Alex Descas, Mati Diop en Eriq Ebouaney

Na de ongelukkige dood van zijn vrouw heeft Lionel zijn dochter Joséphine bij hem laten intrekken. Na een aantal jaren zijn ze nu volledig naar elkaar toegegroeid en gewend aan elkaar als waren ze een echtpaar. Lionel beseft dit en besluit zijn dochter duidelijk te maken dat ze haar eigen leven moet gaan leiden. Ze moet hem verlaten en de wereld intrekken om een volwassen vrouw te worden.

avatar van Spiekercoen
Spiekercoen schreef:
Een film die volledig langs me heen ging, nergens werd ik geraakt door de veelal alledaagse gebeurtenissen. Ik had nog niets gezien van Denis, maar dit was alvast geen goede start.

Oei, dat ik dit ooit schreef. Heel fijn dat Mubi deze film programmeerde en iets me zei de film een herkansing te geven.

Bijna ongeëvenaarde tederheid brengt Denis in beeld, schitterend.

avatar van Tanita
Mooi ingetogen naturel werkje van Claire Denis van wie ik eerder Vendredi Soir zag. (3.5) Subtiel verhaal, gesitueerd in de late herfst, over een beslissende fase in het leven van de hoofdpersonen, die qua spanning op een keerpunt in het leven staan. Althans, die suggestie wordt gewekt.

Treffend uitstapje naar Lübeck, waar we meer te weten komen over het verleden (de overleden vrouw en moeder), en waar tijdens de Sint Maartenviering aan de kust, het 'agrarische jaar (oftewel een leven uit het verleden) wordt afgesloten door vader en dochter. Mooi, erg mooi.

Een klein kritiekpuntje. Wat ik jammer vind is de montage bij Claire Denis. Ze weet soms scenes plotsklaps af te breken, waardoor een ingezette ontwikkeling en medeleven, althans bij mij, tot een abrupt einde komt. En dat komt het ritme van de film niet ten goede. 4*

avatar van McSavah
Tanita schreef:

De films van Denis worden over het algemeen juist geroemd om die vorm van monteren en het daaruit vloeiende ritme. Ik vind het dan ook meer 'poëtisch' dan abrupt. Toch geef je eigenlijk al aan dat die stijl voor jou niet werkt, zonder dat je het veroordeelt en het afdoet als slechte montage. Dat kan ik altijd wel waarderen

Nubis schreef:
Vrij weinig aan. Te traag en geen boeiend verhaal. Hoeft op zich ook niet, als dat maar wordt opgeheft door andere goede dingen aan een film en dat was hier niet het geval.

Kan me dan ook niet vinden in lovende kritieken die ingaan op de suggestieve beelden van de film.

Enige pluspunt: goeie acteurs.

opgeheven.....niet opgeheft.

falcon30 schreef:
enorme saaie dooie rot film , kan niet anders zeggen

Mijn idee ook, pretentieuze flut.

Had hem vorig jaar gezien...gister op tv...na vijf minuten wist ik het weer: weergaloze saaie film , die bol staat van pretentie.Incest sfeertje , die het gammele produkt ook niet boeiend maakt. Eindeloos stilzwijgen in een vreselijke stad..Parijs zeker? Er komt zoveel beters uit het land van pain,vin en paturain ( ...het laatse is puur nederlands, weet ik)

avatar van The One Ring
Ik zag deze afgelopen zaterdagavond toen hij vrij laat werd uitgezonden op tv. Ik was vrij moe en had het wellicht beter even kunnen laten. Ik heb hem uitgezeten en ben ook niet in slaapgevallen, maar de concentratie was niet ideaal voor een wat afstandelijk familiedrama met een minimaal plot die soms wat hermetisch afgesloten was.

Zover ik het goed kan beoordelen vond ik het een wat aandoenlijk en mooi klein filmpje, maar ook wat al te vrijblijvend misschien. Het is slice-of-life in een extreme vorm en dat werkt in de ene scène beter dan de andere. Eerlijk is eerlijk, zodra er iets lijkt te broeien, zoals in die barscène is het toch wel al snel boeiender. Maar ik denk dat ik het nog eens moet zien om er een goed oordeel over te kunnen vellen. De drie sterren die ik nu geen staan dan ook wellicht niet vast.

avatar van Hannibal
The One Ring Hopelijk komt het er ooit van de film opnieuw te zien, want hij is echt wel wat meer waard dan 3*

Deze film kon me totaal niet boeien.
Vond hem zo saai dat ik meermaals eraan heb gedacht hem af te zetten....
Toch niet gedaan, maar voor mij was dit tijdverlies....

avatar van stefan dias
Magnetiserende hoofdpersonages en bijwijlen poëtische fotografie. Vooral het begin met de treinen is wondermooi.
Toch zijn de mensen wat té gesloten om echt mijn hart binnen te geraken. 4 zonderlingen eigenlijk (als we Noé en Gabrielle meetellen) die moeilijk te peilen zijn. Alleen de gepensioneerde René en student Ruben lijken een beetje normaal en ook zij raken niet binnen in dit hermetische gezelschap.
Dat de film uitloopt op een bizar, bijna liefdeloos huwelijk dat uit de lucht komt vallen, helpt ook niet echt. En dan die 35 Rhums: waarom zoveel gewicht geven aan zo'n mysterieus verhaal? Ofwel heb ik er niets van begrepen, ofwel komt het neer op het feit dat hij die drinkt, telkens als hij de belangrijkste vrouw in zijn leven verliest. In dat laatste geval is het bijna banaal.
Enfin, allemaal redenen dat deze film mijn ogen kon bekoren, maar mijn hart bleef er koud bij.

avatar van leatherhead
Ik heb besloten mijn verwachtingen voor de Denis's voortaan maar iets te temperen, want dit was, net zoals het eveneens teleurstellende Les Salauds, weer pijnlijk onindrukwekkend.

Vooral stierlijk saai, de zoutzakkerige personages en hun nodeloze beslommeringen konden me een rotzorg zijn. Mijn desinteresse deed dan ook al intrede na een klein halfuurtje, waardoor het uitzitten van de film niet zonder slag of stoot verliep. Les Salauds had al met hetzelfde euvel te kampen, in tegenstelling tot het geweldige Trouble Every Day, dat wél mateloos intrigeerde. Wellicht een toevalstreffer, heb vooralsnog in ieder geval weinig zin om me door de rest van Denis's oeuvre heen te worstelen. Met de afgelopen twee films van haar in m'n achterhoofd.

Toch is de beginscené wel de moeite waard en is het veelal mooi, klinisch geschoten, maar dat weerhield me er meestal niet van om een paar flinke gaapjes te laten. Heb op zich weinig tegen een afstandelijke aanpak, in Trouble Every Day deed pakte dat immers erg goed uit, maar dit vond ik gewoon saai en nagenoeg sfeerloos.

Snore-fest van formaat. 1,5*.