Valhalla Rising (2009)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Mads Mikkelsen, Gary Lewis en Ewan Stewart

De stomme slaaf One-Eye wordt gedwongen te vechten tegen andere slaven zodat zijn meester geld kan winnen met het afsluiten van weddenschappen. Wanneer een nieuwe meester zich aandient, weet One-Eye zich te bevrijden. Gevolgd door zijn jonge verzorger Are laat hij zijn oude bestaan achter zich. Niet lang na zijn ontsnapping komen One-Eye en Are een groep vroeg-Christelijke Vikingen tegen. Ze worden ingelijfd om samen met hen het Beloofde Land en de Heilige Stad te bevrijden. Na een zeetocht die eeuwig lijkt te duren bereiken de kruisvaarders eindelijk land. Tijdens verkenningstochten wordt de groep aangevallen door een onzichtbare vijand. Zijn ze wel aangekomen in het Beloofde Land of zijn ze in de Hel beland?

avatar van mixmaster
boozebelly schreef:
De film begon zo veelbelovend, ik keek minstens naar een 4,0* film, maar naar het einde toe vond ik hem toch behoorlijk inzakken.

hier ben ik het helemaal mee eens !!!

Tsjaa weet nu niet goed wat ik met deze film moet vinden
het begon geweldig , ik dacht dit gaat wat worden als dit al zo hefitg begint, na pakweg een halfuur kabbelde het af en is niet meer goed gekomen , het begin past ook totaal niet meer bij de rest van de film, ook het einde vond ik zeer teleurstellend.
en dat is niet omdat het met de hoofdrol speler altijd goed af moet lopen integendeel .

Aan de ene kant top en ande andere kant zeer teleurstellend

avatar van balosa
niet mijn soort films dit...

balosa schreef:
niet mijn soort films dit...

Hehe, dit is er inderdaad echt zo'n eentje waar mensen met totaal verkeerde verwachtingen heen (kunnen) gaan. Als je Valhalla Rising gaat kijken met het idee een actiefilm te gaan zien, zul je van een hele koude kermis thuis komen. Dit is zware arthouse en nou niet bepaald toegankelijk. Ik verwacht dan ook nog wel een regen aan 0.5 en 1 sterren.

MAASter schreef:
- Voor mensen die van een goede trip houden is dit geen goede film, die kunnen beter kijken naar Spuiten&Slikken om te zien wat de beste trip teweeg brengt.

Wat een kromme redenering. Valhalla rising is JUIST een geweldige trip. Een donkere, onheilspellende, duistere trip die als een surrealistische nachtmerrie over je heen trekt.

avatar van tal1b
mijn god wat 'n vage 'stomme' film.
viel 4 x bijna in slaap, heb 't maar afgezet.

tal1b schreef:
mijn god wat 'n vage 'stomme' film.
viel 4 x bijna in slaap, heb 't maar afgezet.

Het is geen stomme film er wordt in gesproken
Geef de film op een ander moment nog een kans

avatar van Noodless
606 schreef :
Het is geen stomme film er wordt in gesproken

avatar van tal1b
nauwelijks gesproken, vooral die scene in dat bootje is zo slaap verwekkend. gaaaaap

Ik vond deze film echt heel slecht. Het is dat ik ondertussen folders kon vouwen en daardoor niet speciaal voor de film hoefte te wachten tot ze bijvoorbeeld weer wat zeiden. Zeker een matig eind, en een raar verhaal als je het mij vraagt. Niet mijn genre, snap dat sommigen het wel leuk vinden. Wel mooie actie (op de paar momenten dat die er was) en kostuums.

avatar van Colombo
Inderdaad slaapverwekkend. Kon beter anderhalf uur naar mijn plafond kijken. 1,5*

Colombo schreef:
Kon beter anderhalf uur naar mijn plafond kijken. 1,5*

jansenrob schreef:
Het is dat ik ondertussen folders kon vouwen

Het blijft altijd zonde van je tijd een film gezien te hebben waar je ECHT niks aan vond en eindigt met een halve ster. Ik pleit al jaren voor een extra genre toevoeging 'arthouse' hier op MM, ik denk dat dat echt een goede toevoeging zou zijn die mensen veel ellende kan besparen. Immers, als je nu een blik werpt op het genre voor deze film ('Actie/ Avontuur'), krijg je een TOTAAL verkeerd beeld van deze film (en 't lezen van de plot omschrijving doe ik per definitie niet, dat maakt een film ervaring vrijwel altijd minder). Maar goed, de moderators denken er anders over dus 't zal wel nooit gebeuren.

garlic senior
Unieke film dit en had na het zien van de trailer ook niet echt het idee dat ik een standaard actiefilm zou gaan kijken. Dat is deze film dan ook gelukkig niet, al had ik er eerlijk gezegd wel meer van verwacht. De beelden zijn in ieder geval top, ik werd meermaals overrompeld door de mooie luchtbeelden en de duistere sfeervolle locaties. In combinatie met de muziek werkt dit sfeerverhogend, maar het trage tempo van de film zorgt dat de spanning snel weer verdwijnt want er gebeurt op sommige momenten nagenoeg niks.

Een trage film hoeft niet per definitie slecht te zijn, want dan heb je ook weer meer ruimte om de personages uit te diepen. Helaas is hiervan nauwelijks sprake, de vikingen vond ik niet bijster interessant en worden ook weinig uitgediept. Alleen One-Eye vond ik nog wel gaaf, vanwege zijn blik en verschijning.

Maar ook dat personage weet niet de gehele film boeiend te blijven. Het enige wat me dus echt kon pakken waren de beelden en deze waren zeker mooi, maar naar mijn mening niet mooi genoeg om de hele film te dragen. Met het concept van deze film had er toch wat mooiers gemaakt kunnen worden, ook al is deze film qua beelden subliem.

avatar van scumfrog
Buiten dat ik de film zeer kon waarderen, bleef deze film de afgelopen dagen door mijn hoofd spoken. Met veel belangstelling heb ik dan ook de meningen gevolgd op MM. Het valt op dat weinig meningen het midden houden en dat de meeste stemmers uitgesproken negatief dan wel positief reageren. Zonder te oordelen zou ik zeggen, 'bij twijfel kijken', want wat is nu 100 minuten op een mensenleven.

na half uur afgezet
boring as hel

wel grappig dat ze part || 'silent warrior' noemde
er werd al zoveel geluld het eerste gedeelte..

maar goed, je zal hiervan moeten houden denk ik
ik vond het iig geen hol aan

Bélon
scumfrog schreef:

Om redelijk onverklaarbare redenen (nou ja 't zullen de trailer en de hoes wel zijn) is deze film zeer populair in het "Calvé-circuit". Had ik nooit verwacht, ik dacht dat dit tot de arthouse kring beperkt zou zijn gebleven. Ik denk dat de IMDB rating misschien wel onder de 5 gaat zakken en hier onder de 2,5. Maar goed: als men (mainstream) actie verwacht en men krijgt dit voor z'n kiezen dan kan ik de teleurstelling (en lage rating) wel begrijpen. Aan de andere kant worden sommigen misschien aangenaam verrast

Aan de cinematografie ligt het niet want zelfs de laagstemmers vinden het over het algemeen een visueel goede film. Dat vind ik wel hoopgevend in de zin dat niet elke film die zich in de (vroege) middeleeuwen afspeelt een CGI fantasy feest hoeft te zijn voorzien van witte paarden, elven en die hele cliché RPG achtige achtergronden.

avatar van MovieMind
De aktiescenes waren goed en daar hebben we het dan ook wel mee gehad. Het verhaal was zo zwak dat een kind het had kunnen bedenken en de visioenen heel de film door waren niet alleen irritant maar ook nog eens overbodig.

avatar van Maikeru
Wel jammer dat deze topfilm zo ver is gezakt in de rating. Maar vrij logisch met de manier dat deze film wordt gepromote.

Die dvd-hoes is echt vreselijk. Ik wacht wel tot een Nederlandse release om hem te kopen...

avatar van Montorsi
De film lijkt inderdaad ten prooi gevallen aan de actieve downloader op zoek naar een vlot potje actie. Valt ook niemand wat te verwijten verder, was te voorspellen als je die DVD-hoes ziet.

gmx schreef:

aan de andere kant geeft het de 'niet art house' filmliefhebber de onverwachtse gelegenheid om dit soort films te kijken.
kijk, dat het voor een kleiner publiek bestemd is, dan de mainstream is duidelijk. Maar je kan als 'neutrale' kijker best een eerlijk oordeel en stem geven over dit soort films, niet dan?

wat een misbaksel van een film. ik sta echt wel open voor iets anders dan de mainstream actie-films uit Hollywood, maar dit ging echt nergens over . heb de film hoofdzakelijk gekeken vanwege Mikkelsen, maar ook hij kon deze film niet redden. bij mij in de achtertuin gebeurt nog meer in anderhalf uur. echt, verdoe je tijd niet aan dit actie/avontuur gedrocht !!!

Noodless schreef:
606 schreef :

Ach ja was even een opwelling had zin om dat te schrijven

avatar van 606
Jammer dit had veel beter kunnen zijn als er niet zoveel stiltes invielen.
Je valt er gewoon bij in slaap en dat gebeurt me niet vaak.
Mads en de blonde jongen waren nog leuk om naar te kijken.

2,5 ster

tal1b schreef:

'neutrale' kijker, volgens mij bestaat dat niet, je bekijkt een film altijd vanuit een bepaalde achtergrond met je eigen referentiekader.

Kan me voorstellen dat 9 van de 10 mensen die deze film vanuit verkeerde pretenties zijn gaan kijken 'm over hadden geslagen als ze geweten hadden dat dit een arthouse film was. Hoe je 't ook wendt of keert, het is gewoon nuttige info om te hebben voordat je aan een film begint. Het woord 'arthouse' zegt in dit geval 1000x meer dan 'actie/avontuur'.

Het is gewoon voor iedereen frustrerend: de Hollywood/actieliefhebber baalt dat ie 2 uur van z'n leven kwijt is die ie nooit meer terug krijgt en de liefhebber irriteert zich aan alle lage scores die door die mensen worden gegeven waardoor kwaliteitsfilms, in het genre, zodanig veel sneller ondergesneeuwd raken.

avatar van RickZ
Start als stevige brute actiefilm maar halverwege meer 'spiritueel' en trager, en het verhaal wordt wat wazig. Toch nog wel een voldoende.

@ gmx

9 vd 10 keer kijk ik 'n film zonder de plot of iets te lezen, enkel de genre. jij hebt het over arthouse films om andere elende te besparen. Er zijn wel meerdere films waar ik het niet mee eens ben met de genre, maar hoeft daardoor niet minder te zijn.
Bovendien zou ik hm skippen als er arthouse stond, en nu heb ik 't 'n kans gegeven
Maargoed, als jij hm maar goed vind toch?

avatar van Rayuka
Wat een kut film zeg!
Het verhaal gaat werkelijk nergens over zo vaag zit het inelkaar.
Het plot belooft meer dan dat de film waarmaakt.

avatar van james_cameron
Deels fascinerend, deels saai, dus typisch een film van de altijd eigenzinnige regisseur Nicolas Winding Refn. Niet zijn beste werk, daar is het plot te abstract en te summier voor, maar qua sfeer en camerawerk valt er veel te genieten. De subtiele, dreigende score is ook goed gedaan. Bizarre hoofrol van Mikkelsen. Wat is die hier toegetakeld. Het extreme geweld zal wellicht wat aktiekijkers lokken, maar die zullen uiteraard bedrogen uitkomen. Dit is een bijna hypnotiserende, surrealistische trip waar je zelf betekenis aan moet geven.

tal1b schreef:

En je eindigt met 1.5 *, dus dan is het toch zonde van je tijd geweest ? Dan ben je toch NIET blij dat je 't een kans hebt gegeven ?

Maargoed, als jij hm maar goed vind toch?

Het is gewoon zonde dat kwaliteitsfilms ondergesneeuwd raken, door een stortvloed aan lage scores van mensen die de film vanuit verkeerde vooronderstelingen zijn gaan kijken.

avatar van DB10
Ontzettend sfeervolle film. De setting in combinatie met de soundtrack was echt verbluffend. De zoektocht naar Jeruzalem werd uiterst rouw en sterk neergezet. Vooral de scenes in 'Hell' waren ijzersterk. Dankzij de soundtrack deed dat me wel aan Andrei Tarkovsky denken. Mads Mikkelsen voert zijn rol ook perfect, wat een uitstraling.