Valhalla Rising (2009)

Denemarken / Verenigd Koninkrijk
Drama / Avontuur

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Mads Mikkelsen, Gary Lewis en Ewan Stewart

De stomme slaaf One-Eye wordt gedwongen te vechten tegen andere slaven zodat zijn meester geld kan winnen met het afsluiten van weddenschappen. Wanneer een nieuwe meester zich aandient, weet One-Eye zich te bevrijden. Gevolgd door zijn jonge verzorger Are laat hij zijn oude bestaan achter zich. Niet lang na zijn ontsnapping komen One-Eye en Are een groep vroeg-Christelijke Vikingen tegen. Ze worden ingelijfd om samen met hen het Beloofde Land en de Heilige Stad te bevrijden. Na een zeetocht die eeuwig lijkt te duren bereiken de kruisvaarders eindelijk land. Tijdens verkenningstochten wordt de groep aangevallen door een onzichtbare vijand. Zijn ze wel aangekomen in het Beloofde Land of zijn ze in de Hel beland?

avatar van AC1
AC1
bjerik76 schreef:
Mooie filmlokaties, mooie shots, maar het verhaal vond ik mager.

En daar gaat het ook niet om.

El Jefe
Refn's ijzersterk proefstuk voor zijn latere meesterwerk Only God Forgives. Stilistisch is het allemaal is ruwer, maar de basisingrediënten zijn ruimschoots aanwezig. De zwijgende personages, onuitgesproken gedachten, donkere visioenen/dromen, en een plot dat voor meerder interpretaties vatbaar is. Mads Mikkelsen vervult de rol die Ryan Gosling later op zich zal nemen, en hij doet het met verve. One Eye heeft altijd iets dreigends over zich heen, en blijft doorheen de film nooit volledig te doorgronden. De gewelddadige scenes hebben een extra impact omdat ze slechts sporadisch, maar altijd op het juiste moment gebuikt worden. De sfeervolle soundtrack benadrukt dit geheel nog eens, en maakt deze film tot een trip die je niet snel vergeet.

avatar van Brabants
Deze film vertelt het verhaal van -One-eye- een getormenteerde stomme slaaf die zijn lot in het leven c.q. overlijden zal ontdekken gedurende zijn odyssee. Het verhaal staat bol van mythologische en religieuze symboliek, waarbij het zeker niet de bedoeling is dat het als een soort van geschiedenisles geïnterpreteerd moet worden..Het is eerder een soort van meditatieve ervaring waarbij je als kijker de ruimte krijgt om het een plaatsje te geven. Het zal niemand ontgaan zijn dat niet alle hoofdstukken uit de film even sterk zijn. Toch vormt het een verpletterend geheel met de verwoestende beelden van het Schotse episch landschap, de zwijgzame momenten, de intensiteit van de kleuren tegen een grauwe ondergrond en het akoestische geweld van peter kyed. Dan hebben we het natuurlijk nog niet eens gehad over Mads Mikkelsen die de antiheld van de film speelt, maar in werkelijkheid de held van het witte doek is. Deze man stijgt ver boven zichzelf uit en laat wederom zien dat hij als acteur een van de beste uit zijn soort is. Ik snap dat voor veel kijkers de film moeilijk te doorgronden is en ergens valt dat ook wel te verklaren. Nicolas Winding Refn is zo'n typisch non conformistisch regisseur waarbij de vrije loop uit eigen gedachten zelden volledig zal aansluiten bij de ervaring van de kijker. Om die reden geeft het mij ook net niet de doorslag om de film met vijf steren te bekronen.

avatar van Brabants
El Jefe schreef:

Ik zie deze film ook als een meesterwerk i.p.v. een ijzersterk thesis voor een latere film.

avatar van mcdaktari
Oh, is dit wel een meesterwerk?

avatar van fritsje
Veels te vaak overgewaardeerde rolprent ! Vaag verhaal,onlogische idiote handelingen.Wel mooie landschappen(brrrrr) en een goeie enge Mikkelsen.

Mongh
Wat een trip. Duister, vuil en wreed, maar ergens ook wel degelijk positief. Er komen mooie grauwe landschappen voorbij en de onheilspellende soundtrack werkt bezwerend. Een film met vikingen en hun oude mythische goden en vikingen die zijn bekeerd tot de enige waarachtige god van het christendom. One-eye laat zich meevoeren met de kruisvaarders en naar waar hun schip strandt...

Mongh
Erg jammer dat de film Engels gesproken is, maar het gebeurd met een aannemelijk accent.

Onterecht lage score overigens (momenteel 2,95*). Wat dat betreft is het jammer dat Refn een hit heeft gescoord met Drive.

Mongh schreef:

De personages zijn toch ook gewoon Schotse christenen? De Noorse Vikingen hebben daar zeven eeuwen huisgehouden, dus zo verwonderlijk of storend vind ik het niet dat de mannen met zo'n dik Schots accent spreken.

Mongh
Dat heb ik dan wellicht niet helemaal begrepen

avatar van Stephan
NYSe schreef:

Klik voor Oud Engels <-- Dit komt nog het meest dichtbij hoe deze mannen in Schotland zouden hebben gesproken.
Dus een Schots accent is net zo bizar als verstaanbaar Engels.

Stephan schreef:

Dus een Schots accent is net zo bizar als verstaanbaar Engels.

Dat natuurlijk, maar het is tenminste Engels. Als het nu Duitsers, Fransen of Chinezen waren geweest dan had ik me er een stuk meer aan gestoord.

avatar van horizons
Rauwe zwijgzame vikingen film. Niet voor iedereen weggelegd. Maar ik val in herhaling gezien de voorgaande pagina's.

Visueel goed in elkaar gezet.

Refn's absolute meesterwerk.

Blijft ook bij herziening niks minder dan fenomenaal. Met ijzersterke films als Drive en Only God Forgives zette Refn zijn kwaliteit hierna zeker voort, maar het niveau van Valhalla Rising halen ze wat mij betreft niet. Denk ook niet dat hij dit ooit nog gaat overtreffen om eerlijk te zijn.

Jammer genoeg ook Refn's laagst gewaardeerde film, al valt dat wel te verklaren. Toentertijd iets teveel gepromoot als actiefilm vrees ik, en dat is het natuurlijk allerminst. Wel een paar harde vechtscenes, die lekker vuil in beeld gebracht worden, maar over het algemeen een enorm trage en logge film. Kan er echter alleen maar blij om zijn, want voor een zoveelste epische veldslagenfilm loop ik niet bepaald warm.

Nagenoeg alles hieraan is perfect, maar de meest prominente kwaliteit van de film zit hem in het audiovisuele. Absoluut van een uitzonderlijk kaliber wat Refn hier laat zien. Heel grauw, vuil en smerig in beeld gebracht, al heeft het kleurgebruik daar zeker niet onder te lijden. De rode stukjes tussendoor zijn prachtig, de scene op de boot al even magnifiek. Mag gezegd worden dat de film zijn setting natuurlijk wel al mee heeft, nochtans weet Refn er zo'n beetje het optimale uit te halen. Erg indrukwekkend allemaal.

Soundtrack doet er zeker niet voor onder. Perfect in harmonie met de beelden, en weet de onheilspellende sfeer in de film op excellente wijze te versterken. De totale wanhoopsscene zo ongeveer halverwege de film illustreert dat perfect, net zoals die dreunende soundtrack wanneer One-Eye en het kind de oude man verlaten. Je raakt er zowaar in een soort trance van.

Het verhaal en de symboliek die daarin een rol speelt zijn ook zonder meer interessant, hoewel niet essentieel om echt van de film te kunnen genieten. Louter de machtige sfeer die de film uitstraalt is al intrigerend genoeg eigenlijk. Al bij al dus een briljant gemaakte film, die ongetwijfeld in mijn top 10 blijft staan. Dik verdiende 5,0* uiteraard.

avatar van Alexander1900
Mooie beelden maar daar is dan ook alles mee gezegd. De hoofdrolspeler zegt zelden wat en komt nogal asociaal over want hij zegt zelden wat terug als er tegen hem gepraat wordt, maar zo vaak wordt er in deze film niet gepraat. Ook ontbreekt enige actie en spanning. Aparte dat mensen hier een 8+ voor (durven) geven.

Alexander1900 schreef:

Mocht je je verbazen over de spaarzame verzameling lofbetuigingen die er zijn: veel worden er toegelicht, scroll er maar doorheen...

Alexander1900 schreef:
Aparte dat mensen hier een 8+ voor (durven) geven.

Het is vooral apart dat jij hier zomaar je ''mening'' (durft) neer te kwakken zonder blijkbaar ook maar iets begrepen te hebben van de film, en vervolgens de hoge stemmen in twijfel trekt. De hoofdpersoon praat nooit (niet zelden) omdat hij stom is, en een actiefilm is het natuurlijk allerminst.

avatar van -LvB-
Alexander1900 schreef:

Mooie beelden en een fakking toffe soundtrack. Alleen dat al is een 8 waard inderdaad (Y)

broncode
leatherhead schreef:
Refn's absolute meesterwerk.

Hierbij sluit ik me aan. Valhalla rising blijft terug komen in je geest ook dagen naderhand. Subliem....

avatar van leatherhead
Goed om te horen, klinkt wel nogal vaag allemaal. Lijkt me dus niet écht een vervolg, eerder een film die op hetzelfde elan doorgaat als de ''traditionele'' Refn films (OFG, Drive). Maar Refn is lekker op dreef.

avatar van Night's Watch
Ik had deze film afgelopen week voorbij zien komen in de top1000 die op dit moment is hier op Moviemeter bezig is. Aangezien de laatste aflevering van Vikings (serie) heeft bij mij toch een leegte achtergelaten en ik had gehoopt dat Valhalla Rising deze op zou kunnen vullen. Maar helaas.

Het plot zoals hier op de site beschreven sprak me direct aan, in de film daarentegen heeft het me geen enkel moment kunnen verassen. De personages vond ik niet dermate inspirerend dat ik de behoefte voelde om verder te kijken. Ik heb de film uiteindelijk (wel in 2 etappes) afgekeken.

De notering in de top-1000 en mijn waardering voor de serie Vikings hebben er (onbewust dan wel bewust) voor gezorgd dat ik erg hoge verwachtingen had van deze film. Deze zijn helaas niet uitgekomen.

Als ik het bovenstaande zo doorlees klinkt het nogal negatief, dat wil zeker niet zeggen dat ik niks positiefs over de film te melden heb. Mads Mikkelsen zette (ondanks dat ik mij niet goed kon inleven in zijn personage) zeer zeker een goede rol neer. De scene voorafgaand aan zijn ontsnapping en de ontsnapping zelf bijvoorbeeld vond ik erg sterk. Ook zaten er enkele schitterende beelden verwerkt in de film.

Ik zet Valhalla Rising voorlopig op een matig vijfje. Ik hoop echter dat een herziening op een geschikter moment (zonder Vikings nog schreeuwend aanwezig in me hoofd) een hogere score oplevert.

avatar van AC1
AC1
Oei, hippe arthouse koning Refn verslagen door een TV-serie! Dat komt hier nooit meer goed!

(verwijderd)
Pijnijk slecht, jammer zeg. Refn heeft mij al lang weten te overtuigen en het audiovisuele is zoals je van hem mag verwachten sterk, maar voor de rest is het echt oersaai gewoon. Er gebeurt niets. Werkelijk waar helemaal niets. Pure onzin allemaal en alles behalve interessant.

De rol is wel op het lijf van Mikkelsen geschreven trouwens.

Snel vergeten.

avatar van TornadoEF5
Teejey

Ik had wel verwacht dat dit niets voor jou zou zijn. Ikzelf was in eerste instantie ook niet overtuigd, maar bij een herkijk zal dit wel veranderen - ik heb mijn stem aangepast om dat als ik eraan terugdenk het nu wel een goede film vind.

avatar van Basto
Schitterdende Odyssee naar het 'beloofde' land. Mooi mytisch epos dat de kijk genadeloos voor de keus stelt. Meereizen of afhaken? Zij die meereizen worden ook ruimschoots beloond.

Bijzondere cinema!

(verwijderd)
TornadoEF5 schreef:
Teejey

Herkijken heeft bij mij meestal enkel nut bij ingewikkelde films. Dit is prut. Beloofd land, hel, hemel, wat dan ook, ik weet dat ik dit nooit interessant zou vinden.

avatar van Warp
Vond deze toch iets minder dan Only God Forgives. Minder kleurrijk en het gebrek aan muziek maakte het soms wat saai voor me. Ondanks dat waren de beelden en de sfeer erg mooi en rauw.

avatar van DutchTakeshiro
Valhalla Rising is een film die in het begin veel te bieden heeft maar dan totaal de verkeerde richting ingaat. Het blijkt al heel snel dat de film een mislukking gaat worden. Als de val eenmaal ingezet wordt dan is er geen houden meer aan. Jammer, want het eerste half uur van de film smaakt naar meer. De kijker moet zich gereid maken voor lange shots en het feit dat er soms een bepaalde tijd helemaal niets gebeurd. Regisseur Nicolas Winding Refn kiest voor shots die lang blijven centreren voor de gezichten van de acteurs. Zo zit je bijna een volle minuut naar iemand te kijken die in de verte tuurt. In Valhalla Rising wordt het iets te veel gedaan en dat doet echt afbreuk aan de film. In Only God Forgives werken deze shots dan juist weer heel goed.

Valhalla Rising heeft zeker de potentie om een prima film te zijn. Het geweld en de gore worden duidelijk in beeld gebracht en het voelt heel erg barbaars aan. Helaas zijn er te weinig van deze momenten om het lang interessant te houden. Het verhaal helpt ook niet echt mee door heel zweverig te worden. Mads Mikkelsen weet in ieder geval wel enigszins de aandacht vast te houden in de rol van One Eye. Een personage waar je gedurende de film weinig over te weten komt. De omgevingen zijn om van te smullen en zien er prachtig uit. De camera weet de natuur goed vast te leggen. Nee, het is allemaal niet goed genoeg. Valhalla Rising is simpelweg vrij saai te noemen.

avatar van nadrin
Niet eenvoudig om deze prent uit te zien. En op het eind kan ik me er al evenmin over uitspreken. Of dit nu geniaal of absurt te noemen was