Mon Oncle (1958)

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Jacques Tati
met Jacques Tati, Jean-Pierre Zola en Adrienne Servantie

De 9-jarige Gérard, zoontje van een rijke industrieel, woont in een futuristische villa waar alles automatisch gebeurt en heeft alles wat hij zich maar kan wensen, maar verveelt zich stierlijk. De jongen is dol op zijn oom Hulot, die in een eenvoudig huisje in een oude volkswijk woont en zo gelukkig is. Gérards moeder kan maar weinig begrip opbrengen voor de levensstijl van haar broer en probeert hem te koppelen aan een rijke buurvrouw. Maar Hulot is niet van plan zijn oude leven op te geven.

avatar van Brix
Vandaag op Arte TV te zien > 14:45 uur

avatar van Humphrey
Een film die je enkel ten volle kunt appreciëren als je je jeugd in die tijdsperiode meegemaakt hebt. 3,5*.

avatar van louisvf
Dat is alles behalve waar...

avatar van louisvf
Film gaat trouwens over thema's die je niet in een tijdsperiode kan plaatsen... Ook heeft Tati pas later herkenning gekregen voor zijn werk. (dus door mensen vanuit een latere periode). Jammer genoeg was hij toen al failliet....

Deze was toch succesvol? En erkenning genoeg...... Mon oncle (1958) - Awards - imdb.com
Hij ging pas falliet met de film hierna.

avatar van louisvf
Klopt wel maar het had toen op vlak van filmgeschiedenis nog niet zoveel invloed... (heb het daarover als ik spreek over succes).

avatar van louisvf
Oke, kan begrijpen als het niet echt logisch klinkt wat ik hier laatst zei ...

avatar van Spetie
Een heerlijk speels filmpje dit.

Ik heb nu alle drie de Hulot films gezien en ze worden steeds beter. Het is duidelijk te zien dat Tati zich in die jaren ontwikkeld heeft als filmmaker. Playtime is en blijft wat mij betreft zijn beste film.

Mon Oncle is echter ook leuk. De film heeft een charmante uitstraling en het is leuk om te zien, wat er allemaal in het plaatsje gebeurt. De muziek is rustig en vriendelijk en het is daarom wel een perfecte film om ontspannen voor te gaan zitten. De film kent een aantal sterke momenten, maar zakt af en toe een klein beetje weg. Vooral de ontwikkelingen en misverstanden in de moderne tuin waren echt leuk om te volgen, evenals de kwajongens die mensen tegen de lantaarnpaal lieten lopen.

Al met al is Mon Oncle een leuke film. Net wat beter dan Monsieur Hulot's vkantie en net wat minder constant en experimenteel dan Playtime. Al met al een unieke en best fijne trilogie.

avatar van wihu61
"les vacances" beviel mij een stuk beter.

Voor de lange speelduur v.d. film gebeurt hier toch echt te weinig.
Afgezien van de sputterende vis en de eeuwig terugkerende droge geluidjes
vond ik het allemaal toch wel een beetje flauw en uiteindelijk vermoeiend.

avatar van Robi
Wederom een film met Monsieur Hulot. Deze film heeft als thema de moderne tijd, in contrast met de oude tijd. Er zit meer een verhaal in als in Les Vacances en het is ook minder een aaneenschakeling van grappen. Al zitten er nog steeds een hoop overeenkomsten in beide films en is ook deze zeker nog steeds erg grappig. Observatie blijft een belangrijk handelsmerk van Tati.

avatar van Vinokourov
Satirisch werkje van Tati, wat eenvoudig en best aardig is. De tegenstelling tussen een futuristisch kil huis en een groezelig buurtje wordt prima neergezet. Het ziet er vooral kleurrijk en gewoon goed uit. Van Tati zelf ben ik niet zo onder de indruk. Hij speelt dit keer een klungelige goedzakkerige oom. Echt grappig was het net als Les Vacances des Monsieur Hulot ook weer niet, maar ondanks dat weer goed te doen. Dit soort films zijn met bijna 2 uur speelduur wel wat aan de lange kant.

Mhr, PV
Briljante komedie van Tati die overduidelijk, op geweldige wijze, de streef naar secundaire behoeften en luxe illustreert. Met een leuk stereotype, Monsieur Hulot, en rijke, verwende omes en tantes als karakters in diens omgeving kom je heel erg ver en weet Tati de lichte kritiek als komisch neer te zetten. Hiermee komt hij heel erg in de buurt als de Franse Chaplin.

avatar van Ace Hanlon
Spetie schreef:
Een heerlijk speels filmpje dit.

Alle drie de Hulot films?? Trilogie??

1. Les vacances de Monsieur Hulot
2. Mon Oncle
3. Cours du soir (korte film van een half uur)
4. Playtime
5. Traffic

Dit zijn alle VIJF de Hulot films. Een cinquologie noemt men dat, dacht ik.

JvB Lucas
Mon Oncle

Ça va?

Ik ben de films van Jacques Tati op dit moment in niet chronologische volgorde aan het kijken, en kan in ieder geval zeggen dat ik Mon Oncle een heerlijk filmpje vind.

Dit is tevens de eerste Hulot-film van Tati die ik heb gezien; Playtime en Les Vacances De M. Hulot moet ik nog zien. Wat me vooral opvalt bij Tati, en vooral in deze film is dat het komische gedeelte vooral visueel in beeld wordt gebracht. De kleur en de belichting zijn goed getimd en zorgen voor een aantal hilarische grappen. Dit terwijl de dialogen, vooral bij Hulot's personage, er bijna niet toe doen. Dit doet vaak denken aan de films van Chaplin en dat zegt wat: aangezien bij Chaplin kleur nog niet eens gebruikt werd.

Ook was het verhaal en het thema leuk om te volgen. De simpele Monsieur Hulot is helemaal niet gewend aan de moderne luxe technologie, rendementen van de mechaniek en ook nog eens het over-consumerende gedrag van zijn zwager en gezin. Dit lijkt allemaal wel lichte kritiek hierop maar omdat het grappig is wordt het leuk om te volgen. Dat maakt deze film ook nog eens erg belangrijk.

Een uitstekende film van Tati waar hij humor en maatschappelijke kritiek geweldig met elkaar combineert.
*4,5

avatar van schoonetoonen
Klassieker, die mij toch echt wat te traag was. Er zitten heel leuke vondstjes in, maar er gebeurt wel heel erg weinig.

JvB Lucas
schoonetoonen schreef:

Integendeel, die 'leuke vondsten' worden op geweldige wijze uitgestrekt. Dat is echt een stijlkenmerk van Tati.

avatar van knusse stoel
Na enige recensies gelezen te hebben over deze acteur en de de gemaakte films, ben ik van plan om mij eens erin te verdiepen. Het lijkt mij nogal komisch wat ik lees.

Dick2008 schreef:
De films van Tati zijn allemaal wel grappig, maar deze vond ik na vele jaren nog eens gezien te hebben toch de beste. Misschien ligt het wel aan de kleine dingen zoals het fonteintje, het gedoe in de fabriek en de weddenschap van de jongens die meer in het geheugen blijven dan bij die andere films.

Inmiddels vind ik dat niet. Dit was nog de laatst overgebleven. Het is heel goed mogelijk dat ik er een aantal jaren geleden nog redelijk om kon lachen. Grootste probleem is dat de film erg verouderd overkomt. En het nu nog maar moeilijk is, om daarom te lachen, in een anno 2014 nog hoger tempo veranderde maatschappij.

In de film zijn twee werelden te zien waartussen Oncle Hulot in beweging is. Sommige details blijven nog wel wat leuk om te zien, zoals die rondhuppelende hondjes en de manier hoe ze de sjiekheid uitbeelden. Maar de mimiek van Tati, is vervelend, daar moet je (nog) van houden. En de grapjes van die jongens zijn ook niet leuk.
Behalve dat de film verschrikkelijk traag is, duurt hij veel te lang. Het blijft wel mooi gefilmd dat wel zeker voor die tijd, en Tati zal er destijds wel een hoop mee hebben willen zeggen (als je tenminste over die informatie beschikt). Maar dat is toch geen reden om het nu nog leuk te vinden. 3.0

avatar van Black Math
Goed voor die tijd. Allereerst al aardig hoe de openingscredits getoond worden door middel van wegwijzers. De afwerking ziet er niet al te echt uit, maar evengoed leuk om te zien. Het zet een beetje de toon voor de film. Veel aardige ideeën, het is duidelijk dat Tati goed heeft nagedacht hoe een scène visueel vorm te geven, welke camerahoeken te kiezen, maar de uitvoering ervan heeft de tand des tijds niet altijd goed doorstaan. Zoals de muziek die bijna synchroon gaat met de knipperlichten van een auto. Bijna, maar dus niet helemaal. Opvallend is dat er weinig dialogen zijn, maar dat hoeft ook niet door de visuele ideeën, en dat zie ik daarom als een positief punt. De soundtrack is heerlijk, houdt de film bij elkaar en geeft mij een gevoel van nostalgie naar de vijftiger jaren, en dat terwijl ik toen nog lang niet geboren was! Wel had de soundtrack wat gevarieerder mogen zijn.

Verder wat aardige slapstick. Het is niet mijn soort humor, maar ik vond het hier soms toch behoorlijk vermakelijk. Soms ook weer niet, de verstoring van het productieproces van de tuinslang was nou niet de sterkste scène. Verder waren de hondjes wel aardig, net als het huis van Hulot (dat eRCee zo mooi omschreef werd als een Pluk van de Petteflet-huis). Maar ook het futuristische huis van de industrieel (dat in sommige aspecten nog steeds futuristisch genoemd kan worden) was best wel grappig. De vormgeving is afschuwelijk, maar functioneel, want het moge duidelijk zijn dat Tati het niet op dergelijke huizen heeft. In hetzelfde plaatje past de buurvrouw, afschuwelijk, maar juist daarom grappig.

Ingehaald door de tijd, maar nog steeds vermakelijk. 2*.

avatar van Leland Palmer
'Mon Onlce' begint leuk. Jacques Tati schept een geinig wereldje. Dat flatje van Hulot, het futuristische huis, etc. Echter had ik het na 45 min. wel gehad met deze prent. Misschien was ik niet in de juiste stemming, maar ik vond het zó vreselijk vermoeiend worden op een gegeven moment. Ik heb ook nergens meer om kunnen lachen. Deze slapstick was niet aan mij besteed. Traag tempo, steeds terugkerende capriolen (die fontijn bijv.) en muziekjes. Erg vermoeiend. Tati komt met wat leuke vondsten, maar ik ben teleurgesteld.

avatar van Prinz
Heb mezelf hier echt weer door moeten sleuren zoals bij Jour de Fête enkele jaren geleden, vreselijk. Absoluut niet mijn type film en type humor. De weinige punten die ik uitdeel zijn voor de ludieke vormgeving. Vreemd dat ik Les Vacances de Mr. Hulot destijds wel een redelijke beoordeling gaf. Ik kijk in ieder geval al op tegen de volgende Tati.

avatar van Leland Palmer
Prinz schreef:
Absoluut mijn type film en type humor.
Ik denk juist niet, toch?

Prinz schreef:

Vraagje. Heb je misschien van die de verkorte Engelse versie bekeken? (Dat scheelt ook).

Dick2008 schreef:
Behalve dat de film verschrikkelijk traag is, duurt hij veel te lang.

Van deze is geen verkorte versie....maar heb hier nog een schaar liggen.

Leland Palmer schreef:
Ik denk juist niet, toch?

Klopt, excuseer. Heb het aangepast

Dick2008 schreef:

Dat weet ik niet meer precies om eerlijk te zijn.

Redelijke film over een man met een moderne villa wiens broer er een wat simpeler leven op na houdt. Je zou Jacques Tati de Franse equivalant van Buster Keaton en Charlie Chaplin kunnen noemen. Een verhaal ontbreekt en het valt allemaal wel wat in herhaling, maar hier zit grotendeels ook de humor in. De humor zelf is wel erg droog.

avatar van Brix
Vanmiddag weer eens volop van genoten, tijdens de uitzending van deze film op ARTE TV (deze week was het Tati-troef op ARTE, films en docu)

Mijn 5-sterren waardering blijft recht overeind.

avatar van Roger Thornhill
? Had jij deze niet net op Blu-ray (de boxset) gekocht, Brix? Of kwam je 'm op TV tegen en bleef je hangen...?