The Day the Earth Stood Still (2008)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Scott Derrickson
met Keanu Reeves, Jennifer Connelly en Kathy Bates

Een vertegenwoordiger van een buitenaards ras dat een drastische evolutie heeft doorgemaakt om haar eigen klimaatveranderingen te overleven, Klaatu (Keanu Reeves) komt naar de aarde om de mensen in te lichten, hoe slecht hun planeet er aan toe is. Klaatu, die reeds een negatieve indruk van het menselijk ras heeft, wordt opgesloten door de Verenigde Naties. Daarop besluit hij dat de mensheid moet worden uitgeroeid om de aarde te redden. Dr. Helen Benson (Jennifer Connelly) en haar stiefzoon Jacob (Jaden Smith) proberen Klaatu ervan te overtuigen dat het menselijk ras wel degelijk bestaansrecht heeft.

Onwaarschijnlijke onzinfilm. Het zou voor de verandering leuk geweest zijn als de aliens zouden vinden dat we minder aan natuurbehoud moeten doen, en meer aan de economie.

Matige film. Ik kan me zo onwijs ergeren aan de lompheid van mensen in zo'n film. Neem nou het begin als Klaatu uit de globe stapt en er gelijk weer een debiel is die moet schieten. Er komen godverdomme aliens op de aarde. Wereldnieuws en hoe vet!! Wordt ie neergeschoten. En het ergste is dat het zonder motief is. Daarna is er de gevangenschap en de klopjacht op Klaatu alsof hij een misdadiger is. Ik vraag me af of defensie echt zo zou reageren.

avatar van HK Senator
Best dapper om eens een rampenfilm te maken met een boodschap en een rustig tempo i.pv. eindeloze actie die maar niet op houdt. Goed geprobeerd maar helaas niet geslaagd. Reeves en Connely zijn best goed op dreef. En de special effects nog net acceptabel. Dat kleine etterbakje had echter wel een ander karakter moge hebben. Al met al vermakelijke pulp met een plot dat veel te abrupt komt en ook nog eens zeer onlogisch is.

avatar van K. V.
'k had vooral negatieve reacties over deze film gehoord, maar 'k zag deze liggen in de bib en dus toch maar eens geprobeerd. Omdat 'k dus weinig verwachtingen had, viel de film voor mij nog wel mee. Misschien omdat de focus iets minder lag op actie, kon 'k hem wel appreciëren.
Jaden Smith speelde een erg irritant personage en kwam wel overtuigend over. De rest was niet super speciaal.
Visueel bevatte de film veel special effects, de ene al wat beter dan de andere.
Al bij al vond 'k hem wel eens het bekijken waard, maar een topper is het niet geworden. 'k heb me wel niet verveeld, dus al bij al wel een geslaagde filmavond.

Matige film waarin een buitenaards wezen op aarde komt om de mensheid te waarschuwen. Een niet geslaagde remake van de sci-fi klassieker uit 1951, vooral omdat de boodschap hier veel slechter over komt. En ondanks dat de special effects natuurlijk niet te vergelijken zijn, mist deze film ook de sfeer en charme van het origineel. Keanu Reeves is wel goed gecast.

Wat doe die John Cheese in die film eigenlijk.??...en dat pokkenkind.....lol

Vond dit toch wel een Coole film,het idee is niet eens zo ver gezocht,origineel verrassend en niet zo`n standaard Alien invasie film,vond alleen jammer dat Het personage/Hoofdrolspeler erg snel van gedachten veranderde,daar had wat meer tijd en diepgang in mogen zitten

Wat een zwakke film is dit.
Gebeurt erg weinig naar mijn idee.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film kan niet tippen aan het origineel, dat perfect paste in de tijdsgeest in de na-oorlogsjaren. Niet dat de wereld er ondertussen beter op geworden is, maar je mist toch een echte insteek. Het is een remake geworden door makers die precies niet goed begrepen waarover de film ging. Weinig inhoud dus, maar de film is wel goed gemaakt voor een blockbuster. Op zich ook niet zoveel verschil met films als Independence Day of Armageddon. Keanu Reeves is sterk gecast en Jennifer Connelly doet het ook niet slecht. Kathy Bates is de vertaling van de Amerikaanse arrogantie. Als die buitenaardse wezens de aarde zo in 't oog hadden gehouden, hadden ze ook buiten Amerika kunnen landen. Je hebt als kijker dan ook sneller sympathie voor Klaatu dan de VN. Vermakelijke film in elk geval, maar mooie verpakking van een lege doos.

avatar van eRCee
Arrival mag een veel betere film zijn, maar de basisclichés komen toch wel akelig veel overeen met een B-prent als deze. De verheerlijking van de wetenschap hier, als drijvende kracht achter al het goede en onze enige hoop is bijzonder lomp. Vooral als je dan een van de personages samen met een alien wiskundige formules op krijtborden laat kalken met clavecimbel muziek van Bach op de achtergrond. Die dokter Helen heeft sowieso op geen enkel moment in het plot als microbioloog iets te zoeken bij de gebeurtenissen, maar op één of andere manier staat ze continu met haar mooie neusje vooraan. Dat onze protagonisten op twee meter afstand langs de bol rennen die hen op een of andere manier zou moeten redden om vervolgens tien meter verderop voor de apocalyps te schuilen onder een stenen bruggetje is de lachwekkende kers op de taart. Totaal niet serieus te nemen. Maar ja, ik heb nu eenmaal een zwak voor Connelly.

avatar van Kondoro0614
Gisteren was het weer eens tijd om een film te herzien en ik heb gisteren besloten om eens een film op te zetten die ik al heel erg lang op het oog heb, ‘The Day the Earth Stood Still’ was dus aan de beurt. Een film waar ik toch verassend veel goeie herinneringen over heb gehad die in de herziening me toch wat minder bevallen zijn. In het algemeen is het geen ramp om ‘The Day the Earth Stood Still’ nog eens een keer te kijken, althans als je hem net zoals mij vier jaar geleden voor het laatst heb gezien en je de helft vergeten bent kun je het nog eens wagen. Ik moet zeggen dat ik me zo af en toe nog wel kon vermaken met de film maar, hij werd nergens echt spannend en dat mistte ik toch wel een beetje, zo leek het al snel dat je gewoon een slappe film aan het kijken was waar je concentratie en aandacht soms geleidelijk doet afzakken en soms pakt het ook wel weer goed op, maar over het algemeen is film best schommelend.

De absolute ‘held’ in deze film is natuurlijk Keanu Reeves, in de ogen van de regisseur dan wel te verstaan. Reeves kreeg als de rol van Klaatu een best simpel personage voorgeschoteld waar niet echt veel meer voor nodig was dan een goeie look, een mooi pak en wat vechtkunsten. In het algemeen was ik totaal geen fan van Reeves in deze film en vond ik zijn rol als Klaatu wel een beetje afgezaagd. Of ik nou een bepaald fan van Jaden Smith ben geweest is ook maar te vragen want ook hij met zijn personage vond ik toch wel wat slapjes. De enige die ik nog een beetje redelijk vond acteren en waarvan ik de personage nou ook niet bepaal ‘haatte’ was Jennifer Connelly als dr. Helen Benson. Dus nee, ik ben geen fan geweest van de cast.

Qua CGI is de film ook niet bepaald geweldig. Hoewel ik de alienschepen nog best gaaf vond (het waren meer kleine planeten of zoals ook verteld door ‘Regina Jackson’ een soort Arks) en er ook wel gaaf uit zagen, vooral toen hij landde op de aarde was tof. Maar als je kijkt hoe bijvoorbeeld Klaatu in de film verwerkt was en je zag die vliegen achter hem kon je nog best goed zien dat hij voor een Green Screen gestaan heeft, en was dat niet zo zuiver gefilterd als dat ze konden en moesten doen. Dus op sommige stukken laat Scott Derrickson punten liggen en dat was echt rete zonde, want als ik er zo naar kijk kon het nog best een leuke film worden, al maakte hij het zichzelf wel erg moeilijk (en misschien is het dan wel beter om het bij horror films te houden).

Het verhaal van deze film vond ik nog wel redelijk tot goed, aangezien ik best wel fan ben van films met als onderwerp ‘Aliens’ kon ik me daarin nog wel aardig leuk verdiepen. Toch kon ‘The Day the Earth Stood Still’ me soms ook niet interesseren in dit verhaal aangezien we maar weinig ‘Aliens’ gezien hebben. Dan wel te spreken dat we alleen Klaatu en dat grote monster hebben gezien wat dan bepaalde vliegjes moesten voorstellen en daar bleef het wel bij. Zoals ik dus ook al eerder zei is de film op veel vlakken best slapjes en ja, helaas, dat is er ook eentje van. Afijn, het verhaal. Het verhaal is zoals ik al zei redelijk, het werd nergens spannend of héél erg interessant, laten we dat voorop stellen. Toch knalt de film het verhaal er wel door heen, dus echt traag werd het niet.

“National security? Well that just means whatever you want it to mean.”

We volgen in het begin Keanu Reeves, als ik het goed zag in de veertige jaren van vorige eeuw. Tijdens het berg beklimmen stuitte hij op een vreemde gloeiende bol in een berg en wanneer hij deze ging onderzoeken viel hij flauw. Meer informatie daar over kregen we niet, hoe zat hij opeens als alien in de ruimte, want ik heb hem nergens mee genomen zien worden? Dat zijn dus bijvoorbeeld van die punten die Derrickson heeft laten liggen.

Een paar jaar later word dr. Helen Benson opgeroepen om mee te gaan met de politie. Haar word alleen verteld dat het urgent is en ze moest direct mee komen. Eenmaal aangekomen bij een militaire post en met de helikopter vertrokken te zijn komen ze op een plek uit waar een gigantische bol op de aarde staat en dat was niet natuurlijk. Wanneer de wetenschappers bij deze bol aangekomen zijn komen ze er achter dat er iets uit komt, een bepaalde alien die even later door iemand neergeschoten word. Hij valt in de armen van Benson maar niet veel later komt er een super grote robot lijkt het wel uit de bol gezet. Hierna was het al snel duidelijk dat er geen lieve bedoelingen waren van de aliens en het neergeschoten lijk word mee genomen naar een medische kliniek waaruit vervolgens een mens ontstaat (Klaatu).

Klaatu gaat in de aanval en loopt los rond over de aarde waarna hij achtervolgt word door het leger en politie om eveneens de aarde over te nemen en misschien ook weer te redden van de beestjes. Na aardig wat leuke gevechten en de ontsnapping van de vliegjes (wat ik dan wel weer leuk vond om naar te kijken) eindigt de film best snel
en erg abrupt.

Over het algemeen is de film me dus vies tegen gevallen en vond ik hem vroeger zo te zien leuker en beter dan nu op dit moment. Toch weer een herziening rijker en ik denk dat ik deze film vanaf nu voor een erg lange tijd links ga laten liggen.

avatar van Roger Thornhill
Kondoro0614 schreef:
Als die poolreiziger (of wat hij ook is) bijkomt (zonder van de aarde te zijn weggeweest) zie je dat er een stuk huid uit zijn hand is weggenomen : met het DNA daarin kon de alien jaren later zijn menselijk omhulsel construeren. Vandaar dat de poolreiziger en Klaatu dezelfde trekken hebben (namelijk die van Keanu Reeves).

Film die volgens mij beter verdient dan de 2,5 ofwel 5 op 10. Natuurlijk zitten er wat cliches in deze film maar vind maar eens een film waarin dat niet zit.

Als ik deze film vergelijk met andere Sci Fi films en dan met name het sub genre 'aliens bezoeken de aarde', denk aan Starman (1984), Contact (1997), het recente Arrival (2016) en diverse andere films waarin buitenaards leven de aarde bezoekt en de vraag is of ze met goede of kwade bedoelingen komen valt het met de kwaliteit wel mee.

Deze film is zeker niet de slechtste uit dit genre maar heeft wel als voordeel boven zijn voorganger dat nu met CGI veel meer visuele beleving uit de films zijn te halen dan vroeger. Als bij een film veel CGI wordt gebruikt moet je die film ook qua verhaal bekijken in vergelijking tot zijn klassieke voorgangers. In plaats van je blind te staren op de visuele beleving. De CGI was zo zien wel aan een bepaald budget gebonden, heb dat ook wel beter gezien.

Het verhaal is vrij standaard en niet super vernieuwend. Aarde wordt bezocht door aliens en overheid reageert agressief met militair machtsvertoon. Dat hebben we al vaker wat deze film zeker niet afgezaagd maakt. Er had wel meer uitgehaald kunnen worden in plaats van de nodige bochten die deze film toch afsneed hier en daar. Het persoonlijke drama aspect is flinterdun erin gefrot. Of wat was het doel van de beginscene versus de rest van de film. Ik vond Jaden Smith (de zoon van Will Smith) vrij irritant acteren. Keanu Reeves kon de alienrol toch best aardig aan vond ik, heeft daartoe zijn wat popachtige uiterlijk wel mee. Leuk klein rolletje voor John Cleese ook.

Met wat meer diepgang in het verhaal en beter acteerwerk had dit best een goede blockbuster als een nieuwe ''3rd encounter film'' kunnen zijn in de 4+ score. Maar een 2,5 of minder vind ik dus echt te laag. Beter verdient deze film wel.

avatar van Vdk_Movie
Prima film

Redelijk goed!

Ik snap alleen "the switch" van de zogenaamde alien niet.. Met de kijk op de mensheid.. Maar leuk om een keer gezien te hebben.

Niks mis mee, prima film. Goede prestatie van Keanu Reeves.

avatar van Shadowed
Matig.

Hier had zonder twijfel echt 2x zoveel ingezeten. Origineel nog niet gezien, maar ik kan zo al raden dat die beter is dan dit. Ondanks dat Reeves het eigenlijk best overtuigend doet als een wat cliche alien maar toch wel een leuk karakter neerzet.

Smith was wat irritant, Connelly ook wat matig. Verhaal is soms ook wat saai, CGI is ook best matig (voorbeeld de robot met een soort oranje oogstraal). Wat wel origineel was waren de vliegen die zichzelf in tweeën splitsen.

Aan het eind probeert de film spectaculair te zijn maar faalt hier gedeeltelijk in. Ze hadden wel wat meer verwoesting en spanning erin mogen zetten. Had de film wel geholpen. Voor de rest matige SciFi die wel een belangrijke boodschap heeft maar hier niet geheel in slaagt deze over te brengen.

De vergelijking met de klassieker uit de vijftiger jaren kan hij totaal niet doorstaan, maar op zichzelf is dit een weliswaar simplistische doch onderhoudende sciencefiction film. Professioneel gemaakt popcornvermaak, iets te veel special effects zonder functioneel doel maar met een lekkere spanningsboog die continue gehandhaafd blijft, waardoor je je uiteindelijk pas na afloop realiseert dat dit eigenlijk toch wel een alien film was van een zeer gemiddeld niveau. Reeves, wezenlozer dan ooit, is goed gecast, Connelly altijd de moeite waard en het duo Bates/Cleese wordt schandelijk ondergebruikt. Had eigenlijk beter gemoeten, maar toch een kleine voldoende.

avatar van knusse stoel
Ben het redelijk eens met PCTERN, een aardige SF-film die gewoon leuk is om te kijken. Ok, enige verbeteringen, vooral grappige bedoelde scènes, waren misschien goed geweest om het niveau naar een meer onvergetelijke film te tillen. Wat ook door ons gewaardeerd werd is de snelheid waarmee één en ander gepaard gaat. Men verwacht dat binnen 80 minuten de inslag zal zijn, dus men heeft weinig tijd voor een response. En is het typisch een menselijke reactie of.... is het een gedachte van onze regisseur geweest?
Iedereen rukt uit naar het punt van inslag.
Reeves speelt als buitenaards wezen een prima rol en dat doet de film niet slecht. Zelf vond ik het spaceship en de bol wel aardig bedacht.
Gewoon een leuke film en onze waardering is een 7.