ad
  • 8.087.374 stemmen

A Man for All Seasons (1966)

Biografie / Drama | 120 minuten

Genre: Biografie / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Fred Zinnemann

Met onder meer: Paul Scofield, Orson Welles en Robert Shaw

Releasedatum: 12 december 1966

• Google Play Bekijk via Google Play

Over A Man for All Seasons

"...a motion picture for all times!"

Het verhaal van Thomas More, die opkwam voor zijn principes en moraal en weerstand bood aan koning Henry VIII en zijn corrupte en dictatoriale regime.

imageimageimageimageimageimageimage

Cardinal Wolsey

Margaret More

The Duke of Norfolk

Richard Rich

William Roper (the Younger)

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

Een absoluut meesterwerk met sublieme vertolkingen.

Misschien wel de beste Britse film ooit.

***** 5 op 5 *****

avatar van hugohei

hugohei

Erg mooie film, inderdaad in alle opzichten prachtig vakwerk, en het thema (jezelf verloochenen of niet, opportunisme) is sterk. Scofield (die niet veel in films speelde) is meesterlijk, en Shaw en Orson Welles zijn dat niet minder.

Gebaseerd op een toneelstuk van Robert Bolt, de scenarist van Lawrence en Zhivago.

renske

Ik geloof niet dat ik deze film ooit in de videotheek heb zien staan. Op IMDb roept zo'n beetje iedereen deze film uit als de beste van de 20e eeuw.

Ben er heel benieuwd naar.

FisherKing

DVD nu vrij goedkoop bij Play. (12 Euro)

Heb hem binnen. Snel maar eens zien.

Een film die 6 oscars wint en slechts 5 stemmen, dat zou niet moeten kunnen natuurlijk.

Oscar voor:

1) Beste Film (Fred Zinneman)

2) Beste Regie (Fred Zinneman)

3) Beste Mannelijke hoofdrol (Paul Scofeld)

4) Beste Script. (Robert Bolt)

5) Beste Cinematografie (Ted Moore)

6) Beste Kostuums (Joan Bridge, Elizabeth Haffenden)

Dustyfan

Zo! Wat een film is dit zeg! Ongelooflijk mooi.

Nou vind ik 16e-eeuwse verhalen meestal erg interessant, maar dit verhaal is ook nog eens prachtig neergezet. Wat een prachtige beelden en kleuren.

Een eigen mening hebben en daar achter blijven staan, corruptie, stroopsmeren en steekpenningen... Wat is er in al die jaren eigenlijk veranderd?

(Hoe kan het dat zo weinigen deze film gezien hebben?)

FisherKing

Ik ben effen stil en heb geen woorden voor deze fantastische indrukwekkende film. Zo heb ik ze zelden gezien.

Een verhaal van alle tijden wordt verteld, maar wel op een bijzondere prachtige wijze.

En dan Thomas Moore (Paul Scofeld, wat een briljant acteur) als hoofdpersoon kiezen, iemand die onkreukbaar achter zijn ideeen blijft staan. Wat een lessen vallen daaruit te trekken.

Een hoop. Het is de tijd van de scheiding van de kerk, (en het verdedigen van de paus) van Moore spreekt me ook niet direct aan, maar wel zijn rechtlijnigheid ten op zichte van het toenmalige gezag, een breekpunt tussen twee machtswerelden. En hoe een (toenmalige regering ? sec!) werkt.

Ik begrijp nu ook eindelijk die oscars, maar niet de onbekendheid van de film. Voor mij bevat ie alles, de dubbelscore., dus de volledige 6 sterren.

renske

Behoorlijk indrukwekkend inderdaad. Maar dan vooral als toneelstuk. De toneeltaal lijkt letterlijk omgezet te zijn. Hoewel er ook wel een boel mooie beelden in zitten.

Godzijdank ben ik een vrij talig mens dus ik kon het wel aardig volgen en raakte zelfs diep ontroerd niet lang voor het einde.

Grappig, dat van die taligheid. Het gaat natuurlijk over een man die rechten gestudeerd heeft dus het is ook wel logisch dat hij niet op zijn mondje gevallen is. Maar dan nog had ik het net iets fijner gevonden als er niet iets meer gezocht was naar equivalente beelden.

Ik kan me slechts aansluiten bij FisherKing over de betekenis van de film. Voor mij erg herkenbaar want bevriend met diverse religieuzen die in zekere zin zichzelf de zelfde vraag hebben moeten stellen als More's schoonzoon. Verlaat je een kerk omdat niet alles je bevalt of hoop je zelf zuiver te blijven (zoals More) en verander je daarmee iets van binnen de RKkerk?

More kan voor zichzelf alleen zuiver blijven omdat dat is wat hij is, zoals hij zelf ook zegt. Daar past ook alleen maar zwijgen bij.

Diepe buiging voor Scofield, Zinneman, Bolt en Susannah York (wellicht bekend van het geweldige They Shoot Horses, Don't They?) die prachtig de dochter speelt. Orson Welles mag trouwens ook wel even genoemd worden voor een kleine (hoewel... niet van formaat) maar memorabele rol in het begin van de film als kardinaal Wolsey.

De keuze wat betreft de vrouw van More verraste me. Ik dacht eerst: is dat More's moeder ofzo? Ze lijkt zoveel ouder en simpeler dan hij. Maar het was mooi om te zien hoeveel die twee van mekaar hielden en daar ook eigenlijk geen woorden voor hadden.

FisherKing

Ben het wel gedeeltelijk met je eens Renske, had je ook nog een waardering in gedachte ?

Die korte rol van Orson Welles is erg indrukwekkend en veelzeggend. En ook ongelooflijk subtiel. Ik hou van een goed verhaal/toneelstuk, maar hier vind ik toch wel een behoorlijke overdaad aan film.

Zo'n overdaad dat ik nog wel eens wil roepen, (in mijn slaap) Thomas doe dat niet..... (Jammer dat nergens een link wordt gelegd met Erasmus, was daar jarenlang huisvriend)

renske

Ja, op Erasmusvermeldingen heb ik ook heimelijk zitten wachten.

De corrupte en de machtspelletjes zijn de rode draad in het verhaal. Ik vroeg me af; is More nou werkelijk de enige die er toe doet die zijn poot stijf zet en principes heeft?

Het is bijna te Hollywoodiaans om waar te zijn.

Ik vind de acteerprestaties erg goed. Paul Scofield is onovertreffelijk. Met een iets mindere acteur zou het verhaal een stuk minder geloofwaardig over komen.

Jammer dat Orson Welles zo snel uit de film verdwenen is.

De film heeft een lange introductie die me vrij weinig deed. De personages worden maar matig geintroduceerd. Ik vond veel beroepen en functies die deze personages hebben vrij oppervlakkig toegelicht. Ik wil daar blijkbaar meer van weten dan de hoogstemmers hier.

Het toneelmatige, weinig filmische karakter van de film vind ik een manco. Dat uit zich met name in de dialogen. Die vind ik nogal bedacht en geconstrueerd. Op papier zou ik dat veel beter tolereren, ik had ook de rare ervaring dat het leek alsof ik een boek aan het lezen was.

avatar van Diesel

Diesel

Uitermate boeiende en leerzame film met werkelijk geweldig acteerwerk van Paul Scofield, een zeer fijne acteur. Ik heb me geen moment verveeld en ik zat echt helemaal in het verhaal, van de prachtige decors tot de sterke personages en van de betoverende score tot de stijlvolle regie van regisseur Fred Zinnemann. Dit is inderdaad A Film For All Time en verdient zijn status als klassieker.

4,5 sterren.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19404 berichten

Lekkere film. Met een fraai universeel verhaal en schitterende acteurs. Tot in de kleinste bijrollen erg, erg goed. De film heeft bovendien een erg fijn tempo en ritme.

Aan mij de eer om dit de onvolprezen Moviemeter tiplijst in te stemmen.

avatar van Ghola

Ghola

Het meeste is al gezegd over deze erg goede film. De herkenbare thema's, uitstekende rolbezetting, maar toch ook het toneelachtige karakter zijn al lang aangehaald. Ik kan er weinig aan toevoegen, maar misschien mag ik zeggen dat ik voor mensen als Thomas More (er zullen er vast meer van zijn (geweest)) hoop dat er daadwerkelijk een God bestaat.

avatar van T.O.

T.O.

Zinnemann is een uitstekend regisseur en dat bewijst hij hier opnieuw, hoewel deze film het inderdaad meer van de boodschap en de dialogen dan van de beelden moet hebben.

Je moet er een beetje van houden: kostuums, aristocratisch-engelse teksten, religie en een toneelachtige setting, maar ik heb me niet verveeld. Hoewel het ook weer geen meesterwerk is. Ik houd het op 3,5*

ps Leuke bijrol van Welles inderdaad

T.O. schreef:

. Hoewel het ook weer geen meesterwerk is.

That's your opinion...

Jordy

Zijn naam staat er dan ook naast.

avatar van T.O.

T.O.

Inderdaad

Vond het overigens wel opvallend dat er slechts enkele seconden gerept wordt over More's beroemde geschrift Utopia. Het is dan wel niet het centrale onderwerp van de film, maar toch.

avatar van Anatolia

Anatolia

This country is planted thick with laws, from coast to coast, Man's laws, not God's! And if you cut them down, and you're just the man to do it, do you really think you could stand upright in the winds that would blow then? Yes, I'd give the Devil benefit of law, for my own safety's sake!

FisherKing

Cromwell: But, gentlemen of the jury, there are many kinds of silence. Consider first the silence of a man who is dead. Let us suppose we go into the room where he is laid out, and we listen: what do we hear? Silence. What does it betoken, this silence? Nothing; this is silence pure and simple. But let us take another case. Suppose I were to take a dagger from my sleeve and make to kill the prisoner with it; and my lordships there, instead of crying out for me to stop, maintained their silence. That would betoken! It would betoken a willingness that I should do it, and under the law, they will be guilty with me. So silence can, according to the circumstances, speak! Let us consider now the circumstances of the prisoner's silence. The oath was put to loyal subjects up and down the country, and they all declared His Grace's title to be just and good. But when it came to the prisoner, he refused! He calls this silence. Yet is there a man in this court - is there a man in this country! - who does not know Sir Thomas More's opinion of this title?

avatar van hugohei

hugohei

Hear hear !

Zo wordt er niet meer geschreven, meneertje...

Ik ga mijn oude videoband weer es pakken en 'm draaien. Toneelmatig - dat zal waar wezen. Maar mooi is mooi.

avatar van Goodfella

Goodfella

Maar toch.. toneelmatig genoeg om ervoor te zorgen dat het me niet lukte de film uit te zitten. Ook niet zo mijn genre dit, die statische en harkerige vertellingen vol deftige monologen in mooi ingerichte kamers. Misschien over 10 jaar nog eens proberen.

Jordy

Het kan natuurlijk best een keer gebeuren dat je de klassiekerstatus van een film niet inziet, maar deze film was voor mij wel een hele grote tegenvaller. Zal niet ontkennen dat de dialogen en het acteren in orde waren, maar ik heb me doodverveeld. Waarschijnlijk omdat het onderwerp me niet interesseert.

Opvallend dat je een "beste regie"-oscar kan winnen door twee uur lang een camera op een paar pratende hoofden te richten.

FisherKing

Geef toe dat het knap is, zonder toeters en bellen.

Een Amerikaanse prijs voor een Europese geschiedenis.

Maar je moet wel echt om de geschiedenis, en vooral het feit dat geschiedenis, de toekomst van morgen is, geven.

Jordy schreef:

Dat deed de cameraman.

Jordy

In opdracht van de regisseur.

Regisseur doet veel meer dan dat, maar ik ben weer veel te serieus vrees ik.

avatar van Diesel

Diesel

kappeuter schreef:

maar ik ben weer veel te serieus vrees ik.

Nee hoor.

avatar van tovenaar

tovenaar

kappeuter schreef:

Helemaal mee eens. Het was een flinke worstelpartij om deze film uit te zitten helaas. Ik had het vantevoren absoluut niet gedacht, aangezien het onderwerp/verhaal me aanspreekt en in deze tijd zelfs éxtra actueel is. Toch was het toneelmatige voor mij een te irritante hindernis, het kwam me veel te houterig over, veel te statisch, te gespeeld en gemaakt. Acteerwerk en uitgangspunt leveren een 2,5 op.

Jammer maar helaas, FK toch bedankt voor de DVD .

avatar van Freud

Freud

Indrukwekkende film die staat als een huis en als een mokerslag (of bijl als je dat liever ziet ) neerkomt. Ongezien knappe vertolkingen, prachtige personages, mooie beelden en een schitterend scenario. Hoewel ik het absoluut niet eens was met de erg conservatieve visie van sir Thomas, had ik heel de film een grenzeloze bewondering voor de man. Zijn karakter is niet helemaal realistisch natuurlijk, maar de manier waarop hij wordt vertolkt maken hem zo indrukwekkend perfect dat ik me daar weinig van kan aantrekken. Bij de andere personages is er een beetje variatie in de kwaliteit; Orson Welles is ge-ni-aal, net als de acteurs van Cromwell en van Thomas' vrouw en dochter, maar de koning en de man van Thomas' dochter, en in zekere zin zelf Richard Rich, vond ik ergerlijk karikaturaal en onovertuigend. Een smet op een voor de rest schitterende en oerdegelijke film, die hem een halfje afneemt. 4,5 blijft er echter nog wel over, voor de film met de beste juridische discussies die ik ooit gezien heb (met uitzondering misschien van het eindpleidooi door Orson Welles in Compulsion).

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Beetje saaie geschiedenisles was dit. Of zie ik dit verkeerd?