The Librarian: Quest for the Spear (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Peter Winther
met Noah Wyle, Kyle MacLachlan en Sonya Walger

Een schrandere bibliothecaris gaat erop uit als een magisch artefact wordt gestolen uit een bibliotheek. Hij wil zich ervan vergewissen dat het gestolen stuk veilig terug komt. Om dit te doen maakt hij gebruik van de diensten van een dame die uitblinkt in martial arts. Zij blijkt ook de krachtige macht te zijn in hun relatie.

avatar van DonOswaldo
Ook maar eens gekeken, en blijkbaar al eerder gezien.

Nergens serieus, spannend of hard, maar is ook duidelijk niet de toon van de film. Gewoon luchtig fantasie-achtig vermaak is wat je kan verwachten.

Noah Wyle zit goed in z'n rol en ook Kelly Hu valt op (zoals gewoonlijk) in haar bijrol. Zoals reeds eerder gezegd: Jammer dat ze op het einde het onderspit moet delven..

Redelijk vermaak, maar het feit dat ik niet eens meer wist dat ik hem gezien had duidt er al weer op dat het niet eentje is die me lang zal heugen.

Voldoende, 3*. Op naar deel 2 (en 3).

In preciepe een best wel leuke film, maar vond de de overgangen wat te snel, eerst is die student, 5 minuten later moet hij de wereld redden!

avatar van thunderball
Geinig werkje wat duidelijk de leegte van het jarenlang ontbreken van een nieuwe Indiana Jones probeert op te vullen.

En rekeninghoudend met het vele malen geringere budget van deze oorspronkelijke TV-film komen ze een heel eind.

De film valt absoluut niet series te nemen en daardoor herbergt het verassend veel fun.
Ik heb me behoorlijk geamuseerd en dat kon ik niet altijd zeggen bij de als nog twee jaar geleden verschenen nieuwe Jones.

Alleen het eindgevecht is wat suf en dus niet geweldig.

Hoofdrolspeler weet de juiste toon te treffen en Walger is een leuke, stoere en sexy verschijning.

Wie van te voren niet te veel verwacht, kan hier behoorlijk wat lol aan beleven.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

Niet onaardig. Zoals ik al vaker her en der heb geroepen worden er tegenwoordig te weinig leuke avonturenfilms gemaakt. En dus heeft zo’n film een streepje voor. Het is jammer dat het allemaal wat lowbudget en TV-achtig is. Dat zie je met name terug in de sfx en acteurs. Dat het verhaal een compilatie is van eerdere films (en uiteraard met name van Indiana Jones, sommige scenes worden bijna letterlijk overgenomen) vind ik nog niet eens zo heel erg. De makers hebben het verder wel begrepen. De toon is luchtig en er zit veel vaart in. Dat brengt de film op 3 sterren. Helaas wordt het nooit geweldig, maar het is tenminste weer eens een leuke poging in het genre.

Ik geef hem ook 3*, gewoon een luchtig fantasiefilmpje, heerlijk als ontspanning op een koude winteravond of als laatavondfilm...

avatar van DragQueen
Luchtige en vermakelijke avonturenfilm, die wel erg veel leent van andere films uit het genre. ook zijn de effecten best verzorgd, maar ogen ze toch wat goedkoop. maar ja, low budget he.. verder wel een leuke cast, en een prima rol van wyle. 2,5 sterren.

avatar van noke
Leuke film. Niet sensationeel. Komt een beetje amateur achtig over. Maar kijkt wel goed weg. Verhaal is in ieder geval wel orgineel. En Noah Wyle.....ja....dat zijn wel extra punten

avatar van 606
Zoals Thunderball zegt een film met veel fun en ook erg komisch op zijn tijd.
Leuk avontuur en mooie natuur.
Goed geacteerd door de acteurs.

3,5 ster

avatar van RuudC
Het lijkt er toch een beetje op dat dit avonturengenre zijn beste tijd gehad heeft. Een serieuze opvolger van de Indiana Jones reeks heeft zich nog niet gemeldt. Ook niet The Librarian dat wel zijn momenten heeft. Het begint in ieder geval wel goed. We volgen Flynn Carson die bijna op Harry Potterachtige wijze de nieuwe Librarian wordt. De leider van een geheim genootschap dat historische en magische artefacten bewaart.

Ik heb genoten van de beelden in het archief. Een goede introductie, maar wanneer het echte werk begint, kakt het verhaal enorm in. Zoals de titel doet vermoeden gaat deze film over de speer waarmee jezus gestoken is om te controleren of hij al aan het kruis gestorven was. De theorie is dat degene die de speer in handen heeft, enorm veel macht krijgt. Je raadt het al: deze is in deverkeerde handen gevallen. Kyle Maclachlan speelt een prima badguy (en is weinig verrassend de vorige Librarian), maar het avontuur heeft weinig om handen. Wie het liefje van Flynn wordt, is al van mijlenver zichtbaar. Niet slecht, maar wel een gemiste kans.

Stiekem toch wel een erg leuke film. Het feit dat de special effects werkelijk afgrijselijk zijn, is eigenlijk niet zo'n gigantische ramp als je kijkt naar het gemotiveerde acteerwerk van Wyle en Walger, die samen gewoon een fantastisch duo zijn. Wat deze film boven een hoop andere tv-producties heeft, is niet zozeer een interessant verhaal, maar erg leuke dialogen: Hey, let's stop for a moment, and consider. I'm way out of your league. Way out. If your league were to explode, I wouldn't hear the sound for another three days. So for everybody's sake, let's just enjoy a companionable silence. is gewoon erg leuk gevonden en duidt er toch op dat in ieder geval de scriptschrijver al een leuke tijd heeft gehad.

Waar de film wel een beetje de mist in gaat is toch het enorme tempo waarin alle situaties elkaar opvolgen. Het zorgt ervoor dat je jezelf als kijker geen moment verveeld, maar een klein rustpuntje om de personages nog iets beter uit te werken was toch welkom geweest. Maar soit, het heeft met het budget waar de makers mee werkten ook niet heel veel zin om teveel te eisen: uiteindelijk is The Librarian: The Quest For The Spear gewoon een erg sympathieke film waar zowel jong als oud van kan genieten. Op naar de tweede!

avatar van redmirow
Ik vond deze film lekker wegkijken een leuke avonturen film voor jong en oud, als je deze film afzet tegen wat er de laatste tijd aan nieuwe films binnenkomt is het een verademing.
Deze film zou ook niet misstaan als romantische/komedie. Oja en het is een goed uitgekozen cast.

avatar van Roger Thornhill
Ik moet zeggen dat ik al na een kwartier meer dan genoeg had van het onhandig-charmante en vooral steeds "wide-eyed"-verbaasde personage van Noah Wyle, en dan duren de volgende 70 toch wel behoorlijk lang. Verder wel wat erg goedkoop en nietszeggend. Parodieën zijn leuk, maar een film als deze werkt volgens mij alleen maar als je eerst een plot verzint en hem pas daarna naar Raiders of the lost ark modelleert.

avatar van tristanrc1
Wat 'The librarian' leuk maakt, is dat hij zichzelf niet serieus neemt, andere B-film regiesseurs maken vaak de fout te denken dat ze een goede film kunnen maken, zoals gebeurt in miniseries 'Jack Hunter' of 'search for El Dorado'. Daarnaast heeft 'The librarian' de betere acteur, (voor zo'n low budget project dan) Noah Wyle. Hij speelt de nerd die toch de held is, met een komische draai. Helaas is Noah Wyle de enige met redelijke acteerprestaties, want bijvoorbeeld Sonya Walger speelt zo dat je je genadeloos ergerd aan het zogenaamd stoere typetje. Over de special effects kun je het bij deze film maar beter niet hebben, want die zijn niet anders dan in andere voor een appel en een ei gemaakte films. Al met al best leuk, als je niet te veel nadenkt kun je dit als een soort 'Raiders of the lost ark' parodie bekijken.

avatar van Roger Thornhill
Ik begrijp niet hoe dit een parodie genoemd kan worden. Volgens mij is een parodie een film (boek etc.) die een andere film die zichzelf te serieus neemt belachelijk maakt. Maar één van de kwaliteiten van de Indiana Jones-serie was toch juist dat die films zichzelf ook nergens serieus namen? Hoe kun je zo'n film dan parodiëren? Volgens mij is dit gewoon een rip-off. En dan weliswaar een sympathieke, zo van "kijken met hoe weinig geld wij een grappige film à la Indiana Jones kunnen maken, die vanwege het beperkte budget absoluut niet het niveau daarvan haalt maar die vanwege z'n vette knipoog toch best vermakelijk is", maar het blijft toch in wezen een melige en slecht gemaakte rip-off.

avatar van tristanrc1
'Indiana Jones' is zeker niet altijd serieus, maar het was niet echt de bedoeling dat het een comedy zou worden, en dat heb ik wel een beetje bij deze film. Of is hij nou gewoon zo slecht dat je er wel van moet lachen?

avatar van witboek
Zo boeiend was het :

lecks-almelo
Film waar je je wel even mee kunt vermaken als je ziek thuis zit, maar geen film om in gezelschap of op een zaterdagavond te kijken.

avatar van K. V.
Het was een vermakelijke film. Een soort "Indiana Jones light", waarbij de held de brains heeft en z'n vrouwelijke sidekick de mussels
Gewoon verstand op nul en dan is de film erg genietbaar. Verwacht dus geen meesterwerk, maar eens leuk om te bekijken na een zware werkdag.

avatar van DeCol
Aardige tv-film.

Het ziet er allemaal ongelooflijk low-budget uit, maar gelukkig is het een film met een knipoog. Leuk verhaaltje met wat humor. De special effects zijn een ramp. Het acteerwerk is niet geweldig, maar wat wil je. Noah Wyle doet het overigens prima in deze knullige rol. Sonya Walger daarentegen niet. Allemaal ook erg voorspelbaar, maar al met al wel eens leuk.

avatar van pieterTk
Leuke film, doet me toch denken aan Indiana Jones .
Helaas zijn de special effects dramatisch.

avatar van Robertdeniro
Na een dag werken relaxed kijken, dan is dit net voldoende. Totaal niveau-loos, maar "dokter Carter" laat zien humor in zich te hebben. Leuk, maar dat is het dan ook, totaal ongeloofwaardig.

avatar van zgfproduction
opzich wel een leuke vermakelijke film, maar de special effecten zijn om te huilen. vooral bij de brug scene.

Ik vond het niet zo een goede film.
Ik kon maar moeilijk mijn gedachten bij houden.
Special effects trokken op niets.
Acteurs vielen mee maar kon beter.

De film heeft vele elementen van een Indiana Jones film. Die films waren echter veel beter, en ik kan er niet goed de vinger op leggen wat de film nu eigenlijk mist. Misschien mist het vooral een charismatische hoofdrolspeler zoals Harrison Ford.

avatar van BlueJudaskiss
Pretentieloos vermaak waar ik erg vrolijk van werd.

Special effects zijn slecht, het verhaal gaat van de ene naar de andere kant en de halve mythologische geschiedenis wordt er in anderhalf uur doorheen gejast, maar wat heb ik me hiermee ontzettend vermaakt! Neemt zichzelf nergens serieus en dat is voor een groot deel de lol hiervan.

Bantavoer
Goede cast en verhaal. Maar de special effects konden beter. De brugscene was om te janken.
Verder leek de film meer op een jeugdfilm met een Indiana Jones/Tomb Raider gehalte.. De bibliotheek zelf was geweldig. Ik zou zelfs ook uren kunnen vermaken daar. Zwaard van Arthur, de Pandora-box, enz..

Matige Actie / Avontuur film, die nergens in uitblinkt en die ook nergens origineel is.

In een bieb bevinden zich naast boeken, ook oude spullen met magische krachten. Zo'n artefact wordt gestolen en bibliothecaris Flynn Carsen (Noah Wyle) kan erachteraan gaan. Hoewel dan blijkt dat hij veel heldhaftiger is dan verwacht, schakelt hij voor alle zekerheid de hulp in van Lana (Kelly Hu), een bikkel in martial arts.

"The Librarian" doet zo zijn best om "Indiana Jones" na te doen, maar heeft naast een kleiner scherm, ook een kleiner budget. De televisiefilm is het best onderhoudend, maar heeft ondanks onvermoeibaar refereren aan mythen, boeken en films, weinig om het lijf.