Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

GuyB
Ben er tot over mijn oren verliefd op. Op de film en op Freida Pinto, maar het meest van allemaal op Danny Boyle's verfrissend stijlvolle aanpak.

Er zitten editingtrucjes in om U tegen te zeggen, prachtige beelden, of dit nu van een landschap is of van vuilnisbelten. Alles blinkt van het scherm!

Een meeslepend verhaal, bij elke vraag opnieuw die spanning en het verhaal achter het antwoord van de Indiër. Zowel de jongere als oudere versie is zeer goed gespeeld, en uit mijn filmervaring blijkt opnieuw dat een 'onbekende' acteur des te beter is voor die ervaring.

Een meesterwerk.

GuyB schreef:
Een meeslepend verhaal, bij elke vraag opnieuw die spanning en het verhaal achter het antwoord van de Indiër. Zowel de jongere als oudere versie is zeer goed gespeeld.

Een meesterwerk.

Volledig mee eens.
Een prachtig stukje film, dat ik daarjuist met kippenvel op de tv heb gekeken vertelt genoeg.

PS. prachtige poster, volledig in context van de film, goed uitgewerkt. mooi

Zeker een meeslepend verhaal door de manier waarop het verhaal verteld werd. Dat knalde er ook gelijk goed in. Ik had het dan ook vaak erg moeilijk met de harde manier van leven en hoe mensen in zo'n omgeving met elkaar omgaan. En elkaar en iedereen gebruiken, misbruiken.... Ik schoof vaak onrustig en erg aangedaan op mijn bank. Verder geloof ik niet in sprookjes....dus ik heb niet wat de meesten mensen hebben: dat einde euforie gevoel.......zucht......

Heel goed en geloofwaardig geacteerd door Dev Patel. Freida Pinto is zeker mooi maar door haar vrij korte rol kan ik niet echt iets over haar acteerwerk zeggen......

Hoop dat alles goed is met de kinderen die aan deze film meegewerkt hebben.....tsja.....die kleintjes die het ook zo goed deden, ach god......

(verwijderd)
D. It was written.

Ja, zo lust ik er ook wel een miljoen. Bollywood-films zap ik normaal gesproken meteen weg, en had ik dat bij deze ook maar gedaan. Maar ... potverdikkie, deze had toch niet voor niets zoveel Oscars gewonnen? Tja, wat zijn die prijzen nog waard tegenwoordig?

Dus ik heb de hele ellenlange bol van toeval en volgepropte oversentimentele dollemans-quizen-tocht uitgezeten. Wat een martelgang, en dat allemaal om uiteindelijk uit te komen op een lullig eind-stationnetje.

Waren de makers trouwens de draad een beetje kwijt, door die kindertjes willekeurig zowel scenes in het Engels als Indisch te laten spreken, of zijn er nog heldere geesten, die (net als ik, ahum) enigszins een diepere betekenis denken te hebben gevonden?

avatar van synec
Ach kom nou, het is een fantasie sprookje!
Die toevalligheden is net het punt want het is tenslotte written.

Nou ja smaken verschillen maar ik vond het een heerlijke feel-good film, mooi verteld en met een fantastische kleurrijke stijl (wat de grootste plus was aan de film). Je mag het verhaal dan niets vinden maar de oscars voor beste camerawerk, montage, muziek, geluid en regie heeft die zeker en vast verdient!

Een prachtige film, waarin we in een aantal verhaallijnen de geschiedenis van een 18-jarige Indiase jongen uit een sloppenwijk zien, die meedoet aan een tv quiz. Zal hij ook het antwoord op de 20 miljoen roepie-vraag weten? De diverse verhaallijnen zijn prachtig gedoseerd en door elkaar gemonteerd.
In flashbacks zien we door welke ervaringen uit zijn jeugd hij de antwoorden op de diverse vragen uit de quiz weet.
Door de hele film speelt bovendien de zeer grote vriendschap en later liefde voor een meisje dat hij als klein kind leert kennen, waar hij mee optrekt, maar dat op ruwe wijze van hem gescheiden wordt.Hij start een onmogelijke zoektocht. In een woord: grandioos! Te sprookjesachtig? Teveel Bollywood? Kom nou! Gewoon een prachtig verhaal dat heel mooi en knap verfilmd is.Ik heb twee uur op het puntje van mij stoel gezeten.

avatar van Denzz
Slumdog Millionaire.

Boyle weet de roman Q & A van Vikas Swarup op een fijne manier te verfilmen: cinematografie in de film is subliem (de beginscène bijvoorbeeld met de achtervolging tussen de politie en straatkinderen ), de belichting is op sommige momenten perfect en de montage is erg fijn. De soundtrack is ook erg goed. Toch is de film niet meer dan een standaarddrama. Boyle weet het allesinds op een erg hippe manier te brengen.
Niet de topfilm die ik verwacht had te zien maar zeker niet slecht. 3.5*

avatar van Erwinner
Hehé, kon je het niet laten om 'm weer eens op te zetten Ramon?

avatar van Dennis Evahi
Prachtige film! Origineel ook. Werkelijk iedereen speelt geweldig. Mooi in beeld gebracht; de flash-backs. Liefde, vriendschap, loyaal leven, bijna alle facetten van het het leven komen aan bod.

**** sterren

Vandaag vond ik de film toch beter, sterker, mooier en ontroerender.....soms moet je ergens "een nachtje overheen slapen". Hij spookt nog in mijn hoofd......

(verwijderd)
Als ik SM vergelijk met Amélie dan vind ik mijn beoordeling nog ruimhartig. In Amélie draait het ook allemaal om twee jonge mensen, die elkaar uiteindelijk 'vinden', maar de manier waarop is van een grote klasse. De subtiliteit, de eenheid van sfeer en verhaal, de aankleding en de vorm van een modern sprookje, de muzikale ondersteuning (zelfs in vele documentaire wordt deze muziek van Yann Tiersen nog veelvuldig gebruikt), de dialogen, de originaliteit, en de psychologische herkenbaarheid en onderbouwing (angst om zich te binden), de cinematografie en vooral ook de humor, kortom alles steekt huizenhoog boven de mislukte Indiase quizen-tocht van SM uit.

SM is onvoldoende overdreven om van Barok te kunnen spreken (zoals o.a. Freeway - Rood Kapje), en is ongeloofwaardig genoeg om geen gewone liefdesgeschiedenis te zijn. Het hangt letterlijk overal tussen in, en dat levert grote ergernis bij mij op.

Bovendien maakt de scenarist zich er wel heel goedkoop vanaf door het verhaal te ontsluiten in quiz-vorm en te eindigen met "D. It was written".

Kortom SM is een sentimentele smartlap van het ergste soort (Bollywood = boeket-reeks) niet bijster intelligent oppervlakkig vermaak en daar heb ik gelukkig geen neus voor.

Na wat vertaal testjes denk wel 3 x gezien in HD en ja vind het ook een goede film !
ja zeker is de quiz om het levensverhaal heen gebouwd dus een vooraf opgezet toeval.
ook heel veel realiteit. zie graag zulke uit het leven gegrepen plots

Stijnocas schreef:
Ik vond het een goede film,
het was wel allemaal beetje toevallig ,dat hij net die vragen kreeg.
Ik had meer gehoopt op iets waar iets heel slims achter zat.
dat was niet zo, wel een leuke manier om het verhaal te vertellen over een jongen daar uit India, en wat hij allemaal heeft meegemaakt. dat vind ik slim bedacht daarom 4 sterren.
Maar wat was die Lakita toch een knap meisje, haha.

Tja, veel lof gehoord over deze film. En het viel me toch een beetje tegen. Mooi acteerwerk, indrukwekkende beelden. Maar dat stompzinnige spelletje.... Wat een vreselijk oninteressant spel om veel geld mee te verdienen. Vragen van kinderlijk niveau, en daarmee kun je dan rijk worden. Best wel ontluisterend dat zoveel mensen dolenthousiast kunnen worden over zo'n spelletje...

avatar van Barbarella
Prachtige film over het straatleven in india, goed geacteerd!

avatar van Boneka
Een film met zoveel Oscars kan natuurlijk geen slechte film zijn. Ik heb hem nu opnieuw mogen bewonderen dit keer op blu ray, maar daarover straks meer.

De film an sich is fantastisch vond het alleen jammer dat hij niet in eigen taal is uitgebracht. Maakt de film nog authentieker. Vond de hele opbouw (plot) uitstekend en kan de film echt iedereen aanraden. De extra's op deze bd zijn er veel met een paar mooie deleted scenes die er van mij best in hadden mogen blijven. Wellicht komt er nog een x een extented versie met een betere BD kwaliteit, want ik ben niet razend enthousiast over het beeld. Met name de donkere scenes en dan vooral in de studio opnames van het spel zijn matig.. Ik noem dit overbelicht. Jammer, want op de DVD had ik daar geen last van. De meeste buitenopnames zijn daarentegen wel mooi kleurrijk en strak. Het geluid op deze blu ray is dan weer wel piek fijn in orde. Xav heeft overigens geen humor. Leuk juist D it was written.

Film 9
Beeld 7
Geluid 9
Extra's 9

avatar van Awake78
Ja ik vind dat je deze film niet te streng moet beoordelen. Boyle heeft hier geprobeerd een familie-achtig epos van te schieten met vermaak, humor, drama, avontuur en al wat niet meer. Deed me op bepaalde vlakken ook wel denken aan een 'Spielbergje' van vroeger (zie Empire of the Sun of een E.T. bijvoorbeeld).

Het verhaal wordt in een leuke mal gegoten. Vooral als je de film kijkt met een kijkgenoot of in de bioscoop (zoals ik toendertijd gedaan heb) is het telkens weer discussieren tijdens de film en elkaar op het juiste spoor proberen te brengen. Meeleven heet dat. En dat heeft Boyle prima voor mekaar gekregen.

Meerdere lagen in het verhaal (hoewel niet allemaal even diep, maar ja - het is en blijft een familie-film), leuke kleurrijke acteurs, mooie decors en gedurfd om Oost en West eens wat dichter bij elkaar te brengen en terstond wat problemen aan de dag te brengen. Ja goed gedaan hoor.

Als men deze film beoordeelt op plotjes die niet exact kloppen of wat te simpel sentiment of iets in die trant; ik vind dat niet terecht. Het geheel is gewoon een lekker vlotte film met alle ingredienten voor een goed avondje vermaak. En zo hoort zo'n film gewoon te zijn!

Geef je het nou één ster omdat je het een slechte film vindt, of omdat je bang bent dat mensen gaan twijfelen aan je intelligentie?

avatar van Boneka
The American geeft hij een 4.5. Nou die film heb ik in de bioskoop gezien. Een groot drama! Viel bijna in slaap bij deze film. Totaal geen actie, geen beleving, nooit geen spanning, raar plot. Alleen de natuurbeelden waren mooi.

avatar van teaso
Zelden zo verrast geweest door een film. Ik begon deze film eigenlijk enorm tegen mijn zin te zien. Het leek mij maar een slappe hap te gaan worden. Vanaf het begin van de film wordt je echter helemaal meegezogen in het verhaal. De jonge versies van de broertjes waren FAN TAS TISCH trouwens. Klasse. Eigenlijk kan je niet veel slecht zeggen van deze film. Zelfs het soft-romantische van deze film was wel degelijk essentieel voor deze film. Hetgene mij soms wat 'ergerde' waren de eenvoudigheid van sommige van de vragen. Wie was de uitvinder van de revolver? Wie was de derde musketier? Ik zeg niet dat elke persoon uit de sloppenwijken zo'n dingen kan weten, maar ze zeggen in de film dat ook professoren en leerkrachten nooit verder raakten, dan de zoveelste ronde, terwijl dit voor dat soort mensen toch geen probleem mag zijn? Ik besef wel dat dit muggeziften is, toch kost het voor mij de film 0.5 punt. Vandaar: 4 sterren

Vond dit toch wel een hele goede film... echter dat na de film ineens de hele cast samenkomt en een dansje gaat opvoeren deed wat mij betreft heel veel afbreuk aan het gevoel wat ik na de film had en hoe ik mij de film wilde herinneren.

avatar van jumpstylemovie
Deze film is zeker top. Er word geweldig geacteerd en het verhaal is erg mooi. Ook het camerawerk was niet mis, vaak werd er schuin gefilmd wat er erg mooi uitzag. Gewoon een super mooi verhaal met een mooi einde.

Wat MB23 hierboven zegt ben ik het volledig mee eens. Dat dansje verpest het dus snel uitzetten als de credits tevoorschijn komen!

avatar van 606
Aardige film met een goed verzonnen en uitgevoerd verhaal.
Zeer goed geacteerd door jong en oud.
Mooi gefilmd en goed gebruik van muziek.

4 sterren

avatar van Ste*
Erg mooie film, en zit qua verhaal ook erg goed in elkaar. Het rare is wel dat ik hem, ondanks de speelduur van 120 minuten, wat niet uitzonderlijk lang is, op een gegeven moment wat lang vond duren. Het had wat compacter verteld kunnen worden, wat mij betreft.

Wat mij niet helemaal duidelijk is geworden, is hoe hij nou eigenlijk bij Who wants to be a millonaire terecht is gekomen. Lijkt me toch redelijk belangrijk voor het verhaal, of heb ik gewoon niet opgelet?

Maar, erg origineel, boeiend, en zat goed in elkaar. Eindigt erg mooi ook, echt een 'affe' film.

avatar van kuk
kuk
Boneka schreef:

Uhm, het gaat hier over Slumdog Millionaire. Je weet wel, die overrated oscarfilm die heel slick in elkaar is gezet, maar qua inhoud zo idioot is als bioscoop met een 'k' schrijven.

avatar van chevy93
Ik was gewoon vergeten dat ik deze gisteren heb gekeken. Zo weinig indruk heeft deze film gemaakt. Aardige feel-good movie met een redelijk einde (vond het broer vs. broer-idee erg mooi), maar uiteindelijk toch amper indruk. Had ik opzich wel verwacht.

Het is dat ik zo van spelshows hou, daardoor scoort deze film makkelijk voldoende, want hij kijkt prima weg. Voor de rest een erg overhypte film. Maar ja, er komen wat arme mensen in voor die het zwaar hebben, dan heb je bij voorbaat al een "goede" film.

avatar van Jessen0wnt
Onzin, er zijn talloze films die over mensen die het ''zwaar'' hebben slecht zijn. Daarnaast worden de personages alleen met meer emotionele zaken geconfronteerd, maar gaat het hun redelijker wijs beter af dan aan het begin (vanuit het krottenwijk-perspectief), dus je zou eerder kunnen stellen dat ze het juist minder zwaar krijgen.

avatar van Gon1234
Zojuist de film gezien.
Het begin is mooi gefilmd en wel leuk om te zien, alleen kwam er bij mij weinig gevoel bij kijken en dus hoopte ik dat dat nog zou komen. Gelukkig kwam dat er ook, de film begon me halverwege eindelijk te boeien. [(wanneer broer Salim de badguy neerschoot)] Vanaf dat moment gaat de film alleen maar opwaarts.

De overgangen van het leven van Jamal naar de Quiz/Bureau zijn erg mooi gelast, en ze stoorden mij totaal niet. Alleen valt de quiz zo in het niets bij het verhaal van Jamal, waardoor ik het jammer vind dat ze voor een saaie quiz als hoofdlijn gekozen hebben.
Wat ook een klein maar groot min-punt is, is dat je op het einde ziet dat Jamal en Latika eindelijk weer samen zijn na al die jaren, (wat een ontroerend moment is) en dat dat vervolgens wordt afgekapt met een soort van video-clip waarbij je Jamal en Latika met achtergrond dansers/danseressen richting de camera ziet dansen met vrolijk muziek op de achtergrond. Bij een dans-film zou je zoiets misschien kunnen doen, maar bij deze film vond ik dat totaal niet passen en erg storend. Ze hadden het beter zwart kunnen laten, met toepasselijk rustig hindoestaans muziek op de achtergrond zodat je de film nog rustig kan laten bezinken.

Al met al een mooie film, met een erg mooi en bijzonder verhaal.
plaats 45 in de top-250 is in mijn ogen wel wat te veel van het goede,
maar een slechte film is het zeker niet!

Cijfer: 7,5
afgerond naar boven wordt dat dus een 4*!

avatar van Ceeda7
chevy93 schreef:

Ik snap gewoon de hele heisa rond deze film niet. Ze gaat volgens mij enkel de geschiedenis in met de stempel: de film die de financiële crisis voor eventjes deed vergeten. Of : "wij zitten te zeuren over een crisisje, terwijl ze in India geen nagel hebben om aan hun g*t te scharten".

Das alles.

avatar van John Lee Hooker
Ik had iets anders verwacht, want zó fascinerend was het allemaal niet. Het gaat gewoon om een jongen die het een en het ander mee heeft gemaakt in zijn jeugd (bijvoorbeeld een rondleiding geven aan een Amerikaans stelletje in de Taj Mahal). Samen met Salim ging hij als een boefje op pad en probeerde hij zijn geld bij elkaar te sprokkelen. Latika, een meisje, maakt intreding in zijn leven en hij blijft continu aan haar denken. Tussen deze gebeurtenissen door wordt er een spelshow gehouden waarbij er toevallig allemaal vragen gesteld worden die Jamal gemakkelijk kan beantwoorden. De presentator wordt hierdoor achterdochtig en laat hem oppakken. Erg bijzonder vind ik dit niet. De uitstraling is wèl lekker fresh met een mooie belichting en een strakke cameravoering. Er zijn opvallend veel schuine beelden aan te treffen en ook de keuze voor de soundtrack is merkwaardig te noemen. Dat zorgt ervoor dat we toch met een redelijk origineel werkje te maken hebben maar inhoudelijk vond ik het tegenvallen en echt verrast ben ik eigenlijk niet. Antwoord D: het stond geschreven. Oké dan.

avatar van oemoemenoe
deze film verdient zeker wel een hoge waardering omdat dit grootse festijn in een moordend tempo je netvliezen pijnigt zoals de ijzeren handen van de te dikke masseuze die je rug kneed .
wie dit spektakel als saai bestempeld en bv the american ""spannend"vind moet echt proffesionele hulp gaan zoeken
ooit wel eens in een TGV gereisd ?
of een lange afdaling in de Alpen op de motor gedaan..?
fascinerend en aandoenelijk van de 1e seconde.