Slumdog Millionaire (2008)

Verenigd Koninkrijk / India
Drama / Misdaad

geregisseerd door Danny Boyle en Loveleen Tandan
met Dev Patel, Freida Pinto en Anil Kapoor

Het verhaal van Jamal Malik, een jong weeskind dat besluit deel te nemen aan de Hindi versie van het programma 'Who Wants to be a Millionaire'. Het hele land kijkt toe terwijl Jamal nog maar één vraag verwijderd is van de hoofdprijs. Tijdens de pauze van het programma gebeurt er echter iets waar Jamal niet op had gerekend; hij wordt gearresteerd, omdat de politie zeker weet dat hij de boel aan het oplichten is. Ze kunnen het niet geloven dat een straatjongen zoals hij zoveel kennis heeft. Vastberaden zijn onschuld te bewijzen vertelt Jamal verhalen over de krottenwijk waar hij samen met zijn broer opgroeide, de avonturen die ze beleefden, ontmoetingen met bendes en hij vertelt over zijn vroegere liefde. Elk hoofdstuk in zijn verhaal is een wonderbaarlijke sleutel naar het antwoord op elk van de vragen. Verwonderd over zijn verhalen vraagt de politie zich af wat een jongen als hij - zonder een schijnbaar verlangen naar rijkdom - op zo'n spelvertoning doet. Als de laatste vraag beantwoord moet worden krijgen ze, samen met ongeveer negentig miljoen kijkers antwoord op deze vraag...

1716 BERICHTEN 126 MENINGEN
geplaatst: 29 juli 2010, 14:56 uur [permalink]
Topfilm !

geplaatst: 2 augustus 2010, 22:38 uur [permalink]
Na de herziening vond ik hem nog slechter dan de eerste keer. Kon me nooit echt boeien. Paar leuke scènes, maar daar bleef het ook bij. Erg langdradig, helemaal niet meeslepend en het einde was ook maar niets.

geplaatst: 5 augustus 2010, 19:24 uur [permalink]

Hehehe eindelijk eens iemand die hetzelfde denkt als ik

geplaatst: 5 augustus 2010, 23:46 uur [permalink]
Q Jones schreef:

Hehehe eindelijk eens iemand die hetzelfde denkt als ik

Heb ook uw mening eens gelezen, die 8 oscars zijn inderdaad te veel. Behalve de twee opgenoemde films van jou, waren er nog zoveel erg goede films die boven deze film een oscar verdienden.
Denk maar aan Milk, The Reader en The Dark Knight

geplaatst: 8 augustus 2010, 17:55 uur [permalink]
Ja idd

geplaatst: 12 augustus 2010, 12:38 uur [permalink]
Heerlijke film. Van begin tot eind genoten 5 sterren van mij

geplaatst: 12 augustus 2010, 21:24 uur [permalink]
Nummer 1 in de toplijst van meest overschatte films. Wat een saaie vertoning.

geplaatst: 12 augustus 2010, 22:59 uur [permalink]
walkingwonder schreef:
Nummer 1 in de toplijst van meest overschatte films. Wat een saaie vertoning.

avatar van Justinw
geplaatst: 12 augustus 2010, 23:00 uur [permalink]
Q Jones schreef:

geplaatst: 15 augustus 2010, 00:10 uur [permalink]

Denk maar aan Milk, The Reader en The Dark Knight

Ja, een volwassen millionair die zich in een vleermuizenpak hijst verdient idd veel meer prijzen. Ooit in India geweest?

avatar van Beffrey28
geplaatst: 2 september 2010, 11:57 uur [permalink]
Zo kinderachtig altijd dat gezeur over de oscars. Als je een film niet leuk vindt betekent dat niet gelijk dat hij die oscars niet verdient...
En dan films noemen over een worstelaar en een superheld pff, best lachwekkend.

Nycmaffia
geplaatst: 5 september 2010, 21:43 uur [permalink]
Een overgehypte film, die me daadwerkelijk nog geen seconde kon boeien.

avatar van harm1985
geplaatst: 8 september 2010, 19:46 uur [permalink]
Goede film, die me tot het einde wist te boeien. Je verwacht dat ie gaat winnen, maar toen hij Latika belde en die het antwoord ook niet wist, zat ik em toch wel ff te knijpen.

avatar van kuk
kuk
geplaatst: 8 september 2010, 22:09 uur [permalink]
Beffrey28 schreef:
En dan films noemen over een worstelaar en een superheld pff, best lachwekkend.

Ach kom op, je hoeft écht geen genie te zijn om in te zien dat de oscarwinnaars nooit de meest bijzondere films zijn. En bij dit opgefleurde stukje derde wereld is dat niet anders.

geplaatst: 11 september 2010, 06:21 uur [permalink]

geplaatst: 12 september 2010, 22:18 uur [permalink]
Pafnes schreef:
Verhaal zat goed in elkaar, ik was geboeid van begin tot eind.

Ik dan weer niet, eerst had ik niet echt door waar de film over ging en daarna was het verhaal niet slechter het hield alleen niet op dat hij in de weekend millionaire's zat en dat boeide mij vrij weinig

avatar van Paradise Boy
geplaatst: 16 september 2010, 15:58 uur [permalink]
Zeer aangrijpende Britse filmproduktie van topregisseur Danny Boyle en het Indiase aanstormend talent Loveleen Tandan. De samenwerking tussen Boyle en Tandan heeft een uitstekende Britse filmproduktie opgeleverd met een dito soundtrack. De enigszins voorspelbare film heeft me geen moment verveeld en het beeld dat werd geschept van de sloppenwijken kwam behoorlijk in de buurt van de bittere realiteit. Het verhaal van de zwerfkinderen is echt hartverscheurend en de acteerprestatie van het Engelse toptalent Dev Patel is van een zeer hoog niveau.Al met al een zeer indrukwekkende film die ook nog eens speelt in het prachtige doch zeer corrupte land waar ik geboren ben.

avatar van aspro
geplaatst: 16 september 2010, 16:06 uur [permalink]
Pafnes schreef:
Verhaal zat goed in elkaar, ik was geboeid van begin tot eind.

ben het volledig met je eens dat is een film die je gelijk bij de strot pakt,en voor herhaling vatbaar.

geplaatst: 23 september 2010, 00:43 uur [permalink]
De 4 blijft moeiteloos overeind: beetje voorspelbaar naar het einde toe, maar weet toch een gevoelige snaar te raken zonder te sentimenteel worden. Heerlijke soundtrack (zoals altijd bij Danny Boyle), origineel verhaal om over na te denken en enkele geweldige acteerprestaties. Eigenlijk een thematiek die me normaal gezien niet zo voor het scherm gekluisterd zou houden, maar Boyle brengt het op zo'n manier dat het toch nog extra cachet krijgt in plaats van een zoveelste film vanuit "sociaal werkers"-perspectief... Heerlijke regisseur!

Nomak
geplaatst: 24 september 2010, 02:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
When somebody asks me a question, I tell them the answer.

Slumdog Millionaire is een echt feelgood sprookje. Heel erg geromantiseerd, want dat is wat de grote massa zo graag wil zien en zo stromen de Oscars makkelijk binnen.
Jamal is een perfect Engels sprekende jongen uit de sloppenwijken van Bombay die op het punt staat om een spelprogramma te winnen. Het begint allemaal goed als we Jamal op het politiekantoor zien gemarteld worden. Is hij de boel aan het oplichten of niet? Het antwoord is neen. Hij kan alle vragen beantwoorden door terug te denken aan gebeurtenissen in zijn leven. Jamal heeft dan ook een heel bewogen jeugd gehad, en dat zien we allemaal terug in deze film door middel van flashbacks die om de haverklap worden ingezet. Het viel me wel op dat de eerste vragen worden gesteld in de volgorde van zijn levensloop. Hoe meer vragen, hoe ouder Jamal wordt in die flashbacks. Enkel bij de laatste vraag, dan gaan we weer terug naar zijn kindertijd. Het is bizar, maar ik begrijp wel waarom de regisseur hiervoor kiest. Als we Jamal's levensverhaal door elkaar gaan gooien slepen we natuurlijk minder Oscars binnen.
Dat de show live te zien is is ook vreemd. Maar goed, ik zal er gemakkelijkheidshalve maar vanuit gaan dat dat in bepaalde landen zo is.

Ondanks de vele toevalligheden in het verhaal heb ik me toch vermaakt tijdens het kijken. Het ziet er regelmatig nogal mooi uit en er zijn wat sterke scènes zoals Jamal's broer die de gangster doodschiet. En die presentator, wat een figuur. De kandidaat een verkeerd antwoord influisteren. Wat een idioot, alsof hij er armer van wordt als Jamal de hoofdprijs zou pakken.
Tegen het einde vond ik de film wel erg flauw worden. Jamal doet het allemaal voor een vriendinnetje uit zijn jeugd waar hij al jaren verliefd op is.
Om over die dialoog op het einde nog maar te zwijgen.
- Jamal: I knew you'd be watching.
- Latika: I thought we would meet only in death.
- Jamal: This is our destiny.
- Latika: Kiss me.

Compleet belachelijke dialoog, ik vraag me af wie zoiets verzint.

avatar van Esp
Esp
geplaatst: 24 september 2010, 21:24 uur [permalink]
kuk schreef:

Nee klopt. Dat dacht ik ook bij de Titanic.

avatar van tieske!
geplaatst: 26 september 2010, 11:31 uur [permalink]
ik vond het verhaal mooi,
maar had er meer van verwacht.

geplaatst: 26 september 2010, 11:33 uur [permalink]
haveman schreef:

Neen, en ben dat ook niet van plan.

Heeft trouwens ook weinig te maken of ik een film al dan niet leuk vindt.

puckb96
geplaatst: 28 september 2010, 18:30 uur [permalink]
Mooie film. Goede rollen van de kinderacteurs.!!! Prachtig!!!

geplaatst: 30 september 2010, 16:24 uur [permalink]
MyOwnStyle schreef:

Neen, en ben dat ook niet van plan.

Heeft trouwens ook weinig te maken of ik een film al dan niet leuk vindt.

Uiteraard kan dat er wel mee te maken hebben. Als je in India bent geweest en daar een mooie tijd hebt gehad is het misschien wel heel leuk om daar aan herinnerd te worden.

avatar van lelie1977
geplaatst: 7 oktober 2010, 20:01 uur [permalink]
Laatst deze film voor het eerst gezien. Wow, dat een prachtige film! Boeiend, ontroerend, pakkend, soms hard en met goede acteurs.

avatar van ExXxtreme
geplaatst: 29 oktober 2010, 09:46 uur [permalink]
Het is nu de 2de keer dat ik de film zie en ik vind hem toch beter de eerste keer. Ik weet nog dat hij me toen niet kon boeien en ik hem vrij langdradig vond. Nu vond ik de film dus wel boeiender, qua spanning enzo nog geen topfilm maar toch al wel een goede film.

geplaatst: 3 november 2010, 19:39 uur [permalink]
Goed verhaal alleen soms wat aande lange kant maar over het algemeen geslaagd

geplaatst: 5 november 2010, 11:19 uur [permalink]
Het is inderdaad geen film voor mensen die brainless entertainment zoeken. Het verhaal zelf is enorm treffend en zit gewoon zeer goed in elkaar. Natuurlijk kan je dat nu gaan vergelijken met batman en andere topfilms. Die zijn ook goed, maar dan op een compleet andere, veel lichtzinnigere wijze. Ik geef deze film vooral een 5 omdat hij mij gepakt heeft. Ik heb in mijn hele leven al énorm veel films gezien en er zijn er heel veel waar je een adrenaline-rush bij krijgt, maar heel weinig waar je echt een gevoel van medeleven bij hebt. Wel moet ik toegeven dat er een aantal zaken waren die mij niet correct leken (zoals het feit dat de speler een wandelingetje kan maken tijdens de break, terwijl hij de volgende vraag al gehoord heeft), maar ze zijn zo gering en zo marginaal dat ze voor mij niets afdoen aan de waarde van het verhaal.

Topfilm, echt de moeite van het kijken waard

avatar van ExXxtreme
geplaatst: 5 november 2010, 13:54 uur [permalink]
ExXxtreme schreef:

Het is nu de 2de keer dat ik de film zie en ik vind hem toch beter dan de eerste keer. Ik weet nog dat hij me toen niet kon boeien en ik hem vrij langdradig vond. Nu vond ik de film dus wel boeiender, qua spanning enzo nog geen topfilm maar toch al wel een goede film.