Hunger (2008)

Verenigd Koninkrijk / Ierland

geregisseerd door Steve McQueen
met Michael Fassbender, Helena Bereen en Liam Cunningham

Hunger gaat over de laatste zes weken uit het leven van de Ierse hongerstaker Bobby Sands. Sands zat in 1981 in de beruchte H-blokken van de Maze-gevangenis in Noord-Ierland. De politieke gevangenen kwamen in opstand tegen de barre omstandigheden in de gevangenis.

avatar van Masterbrain
Bitter verhaal , maar de inleving van micheal Fassenbender in de personage en de geweldadige als geweldige momenten zoals de non-stop scene aan tafel met de priester is van een ongekend niveau en dat maakt de film zeer gewaardeerd.

avatar van Sergio Leone
Taai.

Hard is het allemaal wel, maar echt meeleven is toch moeilijk. De hele IRA-geschiedenis ken ik niet, maar een gevangenisdrama is een gevangenisdrama.
Vooral het eerste uur is erg taai. Pas met de intrede van Bobby Sands (hoewel de lange dialoog best saai is) komt er wat vuur in de pan.
De aftakeling gebeurt vrij snel en kent wat sentiment hier en daar, maar is best boeiend en aangrijpend.

Michael Fassbender is sterk, maar verdient vooral lof voor z'n fysieke transformatie. Toch blijf ik een beetje met een dubbel gevoel achter, aangezien hij relatief weinig screentime krijgt.

Als debuutfilm kan dit tellen. Aan alles is te zien dat Steve McQueen verstand heeft van filmmaken. Op de lange dialoog na laat hij vooral beelden spreken, en daar hou ik van.

yorgos.dalman
Het ontbreken van een 'emotionele kern' in Fassbenders personage zorgt er idd helaas voor dat identificatie met hem door de kijker wordt bemoeilijkt en al teveel diepgang in zijn karakter achterwege blijft.
Gevolg: eerder dan dat we compleet worden meegesleept in zijn drama zijn we eerder getuige-op-afstand tegen wil en dank.
Sterke delen maar helaas dus 'niet meer dan de som ervan'.

avatar van j0enne
Waar sloeg die scene op met die agent die we in de film volgde die werd vermoord in het bejaardenhuis bij z'n moeder?

avatar van mjk87
Film die rauw op je dak valt maar die niet altijd even boeit. Zeker die lange take halverwege is knap en bijzonder, maar inhoudelijk niet altijd even interessant en begint op den duur zelfs te vervelen. Ook de keuze om eerst die bewaker te volgen vind ik niet helemaal overtuigen. De sfeer wordt goed neergezet en de angst, maar dan verdwijnt hij ineens uit beeld om nog eenmaal terug te komen om vermoord te worden. Wat had dat verder voor nut behalve dat je nog minder sympathie krijgt voor de IRA.

Wat ook niet meehielp was dat ik voor de terroristen sowieso weinig sympathie kreeg. ik denk, accepteer dat je in de gevangenis zit en doe niet moeilijk. Dus ik kon nooit echt begrijpen waarom ze zo star bleven doen ondanks de stank en troep en pijn. Maar in de derde akte heb je dus ook weinig met Fassbender en ondanks zijn fysiek knappe prestatie voelde ik nooit echt zijn lijden, op sommige momenten na.

Visueel is het aardig, zeker met de weinige muziek die perfect werkt wordt wel een sfeer opgeroepen. Af en toe een mooi shot, zoals de bewaker tegen die verder lege muur of de dweilscène in de lange gang.

Al met al was zeker de eerste akte zeer sterk en daarna was het niet heel slecht, maar de film was te verknipt om echt mee te leven, dus 3,5*.

avatar van popcorn en cola
Een ander gevangenisdrama. Boeiend, hard, niets verhullend, waargebeurd, kijken!

avatar van NERD
Oncomfortabel, hard, ranzig... punten die in deze context positief of negatief uit kunnen vallen. In dit geval is het resultaat zeker niet positief. Onkijkbaar bijna zelfs.

avatar van Askikker
Film kon me niet echt boeien, alleen de fysieke prestatie van Fassbender.

avatar van Spetie
Steve McQueen begint wel een beetje een grote naam aan het worden in het arthouse circuit en maakt in zijn films graag gebruik van de diensten van Michael Fassbinder. Zo ook in zijn debuutfilm Hunger.

Hunger is zeker niet slecht. Het intense acteerwerk van Fassbinder is erg sterk en een prestatie op zich te noemen. McQueen weet een erg rauwe en harde sfeer te creëren, waarbij alles gewoon volop in beeld wordt gebracht. Fijn camerawerk en het ziet er allemaal erg zorgvuldig en goed afgewerkt uit. Toch blijft Hunger voor mij op een kleine drie sterren steken.

Ik had vooral moeite om in het verhaal te komen. Ondanks het sterke acteerwerk, is het moeilijk om met Fassbinder mee te leven, omdat je weinig over zijn leven te weten komt. De dialoog met de priester is bijzonder lang, maar kent wel een boeiende ontknoping. Het laatste gedeelte loopt het allemaal wat gemakkelijker en kijkt het ook plezieriger, al komt de afloop wat sneller dan gehoopt. Ik had Fassbinder liever iets minder hard zien aftakelen, met wat meer aandacht voor de persoon zelf.

McQueen heeft zeker talent, dat zie je vooral aan de manier van filmen, maar bij mij komt het er nog niet helemaal uit.

avatar van knusse stoel
Prima film, ik heb deze al weer 2 jaar geleden gezien en de details weet ik niet meer maar wat ik herinner is een goed film!

avatar van Vinokourov
Hmm, niet van tevoren verwacht dat dit zo'n harde film is. In het eerste gedeelte van Hunger krijg je als kijker mee hoe hard het Britse gevangenisregime is. De veroordeelden willen als politiek gevangenen gezien willen worden omdat ze gelieerd zijn aan de IRA en vanuit die organisatie misdaden begaan. Ik had nooit gedacht dat Abu Graib-toestanden zich ook daar voordeden.

Halverwege volgt dan de beruchte ellenlange scene waar Bobby Sands een priester uitlegt dat ie in hongerstaking gaat. Uiteraard is het knap gedaan zo'n onaggebroken shot van 17 minuten, maar indrukwekkender vond ik toch het gedeelte wat daarna komt, namelijk de fysieke aftakeling van Bobby Sands. Al met al dus een erg indrukwekkende film, die erg rauw en intens is. Ook is het typisch zo'n film die eventjes blijft hangen.

Zeer knappe film, verwacht niet al teveel actie, een echte drama.

Sterk pakkend drama!Wat een menselijke ellende zeg...!

avatar van Zandkuiken
De film nog eens herbekeken en die dialoogscène... Tjongejonge, wat een acteur is die Fassbender toch. Adembénemend.

avatar van missl
De scene waarin hij praat met de dominee is prachtig maar verder zie je een overdaad aan smerigheid en mensen die in elkaar geslagen worden.

In verband met het winnen van de Oscar voor 12 Years a Slave McQueen’s debuut herzien. Het is een rauwe film met schokkende beelden, zoals die in het 8 uur journaal altijd voorafgegaan worden door een waarschuwing van de nieuwslezer. Vooral de opnamen van een uitgemergelde Michael Fassbender, die voor het laatste deel van zijn rol wekenlang een streng dieet volgde, beklijven.

De film kent nauwelijks dialoog met uitzondering van het middengedeelte, waarin gevangene Bobby Sands en pater Dominic met elkaar een discussie hebben over het nut van een hongerstaking en de consequenties daarvan. Een kwartier lang of zo voelt het aan alsof je zit te kijken naar een verbale tenniswedstrijd. Fascinerend.

Een krachtig, gedurfd debuut van Amsterdammer McQueen, die de belofte van deze eerste film tot nu toe helemaal heeft waargemaakt met zijn twee andere films over onconventionele onderwerpen: seksverslaving (Shame) en slavernij (12 Years a Slave).
Uitkijken dus naar zijn volgende film.

avatar van IcU
IcU
Rauw geweld, tergend lange shots en een opzienbarend lang One take dialoog. Prachtig spel van Fassbender, die zijn lichaam op Christian Bale achtige wijze heeft toegetakeld. Helaas wist de film mijn niet altijd even goed in zijn greep te houden, vaak door het lage tempo.

avatar van kevin_vp
Steve McQueen zijn debuutfilm. En wat voor één !

Hunger is een uiterst verontrustende film. Het laat zien hoe de gevangenisbewakers de gevangen in die tijd zwaar mishandelden in de beruchte Maze gevangenis in Ierland.
Sterk geloofwaardig geacteerd door Fassbender.
Alles word zorgvuldig mooi in beeld gebracht. Bijna elk shot is een kunstwerk in de vorm van naturalisme welteverstaan. De regisseur wil het verhaal brengen met rauwe, onmenselijke harde beelden en veel minder met dialogen. Dit blijkt een goede keuze te zijn want zo zullen de wansmakelijke beelden van Hunger nog lang in de kijker zijn hoofd blijven hangen en doen laten nadenken.

Deze regisseur heeft wel veel risico genomen met zijn debuutfilm Hunger want sommige scènes zijn heel expliciet en mensonterend gefilmd en is daardoor dus moeilijk om naar te kijken.
Wat een lef moet deze regisseur gehad hebben om dit moeilijk verhaal zo gedurfd te verfilmen...
Daarom krijgt deze film van mij 4,5*. Ik ben benieuwd naar zijn volgende films.

avatar van jipt
Erg rauw en knap gemaakt met een sterke Fassbender. Maar wist me helaas totaal niet te raken. 3*

avatar van Marbles
wat een draak van een film. absurd gewoon.

avatar van GuidO96
Prachtige film over The Hungerstrike. McQueen geeft veel aandacht aan de geschiedenis van 'The Troubles' en begint niet meteen met de essentiële Hunger Strike. In een langzaam tempo maar met prachtige beelden worden de No Wash Protest, Blanket Protest & Dirty Protest in beeld gebracht. Ik geef toe, zonder voorkennis wordt de film wellicht wat lastig te begrijpen. Maar wat zet Fassbender toch een uitermate goeie prestatie hier neer zeg. Je zou haast geloven dat hij inderdaad Bobby Sands is, al is Sands naar mijn mening veel te vroeg gestorven door zijn hongerstaking. Wellicht Propagandistisch voor de IRA? Ik denk van niet. De Britten hebben ook zelf veel uitgevreten ten tijde van 'The Troubles' [Denk bijvoorbeeld aan Bloody Sunday]. en in mijn optiek is deze film ook gewoon het beeld van de keiharde realiteit. Een prachtig historisch drama, met oog op detail. Voor elke geschiedenis liefhebber een must, maar ook voor arthouse filmliefhebbers.

avatar van BlueJudaskiss
Was erg onder de indruk van Shame en 12 Years a Slave, dit wist me eigenlijk niet te boeien. Personages interesseerden me niet en de - logische - grauwe vormgeving hielp me ook niet bepaald de film in te trekken. Maar kan gebeuren. Punten voor de dialoog met de priester en het spel van Fassbender. Mooie pianomuziek ook bij de eindcredits.

avatar van leatherhead
Hmm, redelijk.

Heb me wel, tegen heug en meug in, door de eerste 50 minuten heen moeten ploeteren. Vond het verre van interessant wat zich zoal voordeed in de nor. Je krijgt gratuit allerlei ongure zaakjes voor je kiezen die eigenlijk alle perken te buiten gaan, maar het kweekte nou niet bepaald emotie bij me los. Met poep besmeurde kamertjes, anale visitaties, rigoureuze afranselingen.. Tjah, als het zo droog en afstandelijk geregistreerd wordt doet het me denk ik gewoon vrij weinig. De meeste bajesklanten zijn dan ook nogal een stel schotelvodjes, die m'n aandacht niet echt wisten te pakken. Derhalve was er van empathie grotendeels weinig sprake.

Maar gelukkig gooit McQueen het roer enigszins om, zo na de ietwat geflatteerde dialoog-scene. Fassbender is indrukwekkend, voornamelijk zijn gestalte dan, en de fysieke aftakeling die hij ondergaat gaat je toch echt niet in de koude kleren zitten. Erg knap werk, en daardoor kan ik er nog net een kleine 3,0* uit persen.

Toch jammer wel, de aanpak die McQueen aanvankelijk hanteerde. Beetje teveel doorsnee gevangenis poeha. De wrangere tweede helft van de film had een waardiger geheel verdiend. Nu blijft ik dus slechts op een krappe 3,0* steken, en dan ben ik nog vrij coulant.

Wat een taaie film zeg. Er is bijna geen doorkomen aan. Die scene van de gang schoonmaken bijvoorbeeld. Pfff wat duurt dat lang. Daarnaast ging het vooral over het proces richting de hongerstaking. De hongerstaking zelf wordt maar snel afgeraffeld. Had dan de film een andere naam gegeven?!

avatar van John Milton
Hall Cleaning, een intens drama van Steve McQueen.

jipt schreef:

Dito .