G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009)

Verenigde Staten / Tsjechië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Sommers
met Channing Tatum, Sienna Miller en Marlon Wayans

Tien jaar in de toekomst moet het elitekorps dat bekend staat als G.I. Joe het opnemen tegen de kwaadaardige organisatie Cobra, onder leiding van de Schotse wapenhandelaar Destro. Het elite G.I. Joe-team gaat met futuristische spionage- en militaire apparatuur de strijd aan met de corrupte Destro en de steeds gevaarlijker wordende organisatie Cobra om de wereld te redden van totale chaos...

Oh my.

Wat is deze film lelijk. Maar dan ook écht écht lelijk. Echt alles is lelijk gewoon. Elk beetje tech, elk futuristisch voertuigje of elke "coole" locatie ziet er écht niet uit. Lelijk. Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel lelijkheid en onkunde er in deze film zit. Of je hoe falen tot een kunst verheft.

Verder is deze film blijkbaar ten tijde van Transformers 2 uitgekomen. Begrijp de vergelijking tussen beide films verder niet, ze kunnen kwalitatief eigenlijk niet verder uit elkaar staan, waarbij deze echt op alle vlak het onderspit moet delven. GI Joe is gemaakt om geen seconde te vervelen, en weet geen seconde te entertainen.

De lompe clichés stapelen zich op, van kung fu kindjes tot domme actiebinken, één of ander groen vernietigende goedje (maar dan wel hi-tech!) en wat plottwistjes omdat het moet. Ik heb 120 minuten vol walging zitten kijken hoe dit onding zo hard mogelijk probeerde om één of andere Marvel superheldenfilm te zijn, maar niet vanonder z'n eigen roots vandaan kwam. GI Joe is zo'n beetje als de ene travestiet die zich wel vrouw voelt, maar niet de moeite neemt om z'n baard te scheren. Ik krijg zowaar nog respect voor de manier waarop Marvel z'n films in elkaar steekt.

Het eerste half uur is interessant omdat het zo ongelooflijk slecht is, daarna heb ik de hoop opgegeven dat het allemaal één of andere geweldige meta-grap zou zijn. Echt het putje van de Hollywood actiefilm dit vehikel. Dat tweede deel stop ik gewoon terug in de koelkast.

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik had de film al gezien, maar zat toch wat met de score van 3*. Ik had me in mijn herinneringen beter geamuseerd met het kijken dan m'n eigen recensie liet blijken. Tijd dus voor een herziening.

Terecht, want ook al is dit geen hoogstaande cinema, het is wel onderhoudend en zit vol flitsende actie. Bovendien zit er met de bekende G.I. Joe figuren voer voor het jongetje in mij dat opgroeide met de speelgoedlijn en de tekenfilms. De effecten laten zich wat te wensen over. Er zal wel een publiek voor zijn, want in gelijkaardige films als Transformers, Hancock, Spiderman en noem maar op ligt de effectensaus er ook vrij dik op.

Van de figuren is enkel McCullen echt ergerlijk. De rest is eigenlijk vrij cool (vet, voor de Hollanders) moet ik zeggen. Ik hoop zeker op een vervolg met figuren als Snake Eyes, Scarlett, Zartan en de Barones. De rest mag ook terugkomen natuurlijk.

Blijft na herziening toch wel amuseren. Mocht iets harder zijn imo of nog spectaculairder. Nu doet het met soms wat denken aan Spider-Man die op sommige momenten iets te puberaal en kitscherig overkwam maar met voldoende potentie om te entertainen als blockbuster.

avatar van JeroenFR08
Viel me erg mee.

Joseph Gorden Levitt was degene die de show stal. Vond ik sterk spelen. Alleen zat ik wel de hele tijd naar Shorty te kijken. Lachen. Verder gewoon verstand op 0 en kijken.

avatar van ambrosini
leuk film

G.I. Joe... Leuk idee, maar slecht uitgevoerd. Slecht script, gevoelloos geacteerd en bovenal slechte en onechte graphics. Voor de moeite, het idee en de actie een *2,5

avatar van Roger Thornhill
Roger Ebert beschrijft dit als een 118 minuten lange animatiefilm waarin soms gezichten en andere lichaamsdelen van echte mensen te zien zijn, terwijl James Berardinelli het personage van Duke levendiger ("more animated", pardon the pun) vindt in scènes waarin het puur uit CGI bestaat dan wanneer Channing Tatum zelf in beeld verschijnt. Tja, dat krijg je ervan wanneer je helden geen enkele sympathie, identificatie of zelfs maar interesse genereren, je schurken totaal kleurloos zijn en je plot een intrigerend gegeven (de metaal-etende nanobots) begraaft in een tsunami van knokpartijen, CGI-gevechten en explosies. Terwijl ik nu die nanobots noem herinner ik me dat ik vergelijkbaar (en veel leuker) ongedierte ook al in de remake van The day the earth stood still in actie zag... oei! daar gaat de laatste halve ster van mijn waardering.

avatar van Rico120
je hebt in deze film is er een top cast je hebt

Dennis Quaid
Joseph Gordon-Levitt
Dwayne Johnson
en
Byung-hun Lee
maar echt een succes? nee ik vind de film nog al rommelig over komen

een van de slechste films due ik dit jaar heb gezien...........

avatar van thoyouknow1980
Weinig tijd voor geouwehoer = meer tijd voor knokken en kogels
De actie is bruut en het ziet er allemaal mooi en gelikt uit.
Verder vond ik het verhaal vermakelijk en soms spectaculair,kortom top film dit

avatar van Kondoro0614
Ik heb gisteren mijn duo-pack van de G.I. Joe films binnen gekregen die ik bij Zavvi had besteld met de mooie actie €35 euro voor 5 blue-ray films. Ik moet zeggen dat dit eerste deel van de G.I. Joe serie me wat tegen viel, een film die erg goed was op papier maar de uitwerking is nogal saai. Tijdens het kijken kwam er een kleine sufheid naar boven en de hele film is eigenlijk geheel zonder enige spanning wat ik wel miste.

Het is een superhelden film met twee ninja’s die ik echt heel gaaf vond: Snake Eyes en Storm Shadow en ik vond ik wel echt dat deze twee de hele film maakten: de slechteriken zagen er totaal niet uit en dat al te denken over de rest van het ‘superhelden team’ die gewoon eigenlijk totaal niets voorstellen. Daarbij vind ik het ergste de troela Scarlett met haar irritante wapen, bah!

Ik zou het vandaag even bij een wat kleinere recensie moeten houden. Ik ben moe, en gesloopt naar zo’n eerste week weer werken en ik moet zeggen dat G.I. Joe: The Rise of Cobra een leuk tussendoortje is maar niet al te spannend zou worden of bijzonder. De raketten zijn gaaf en ook het gene wat het aanricht daar heeft Stephen Sommers nog redelijk afgewerkt.

Het verhaal is redelijk, qua spanning is de film matig net zoals het acteerwerk. Het geheel ging wel maar ik verlaag hem wel in de cijfer, echt even te moe om hier iets over te schrijven.

avatar van IH88
“I thought you Special Ops guys were supposed to be tough.”
“We are tough, but we're also sensitive.”

Niet slecht. G.I. Joe laat zien wat er kan gebeuren als CGI te overmatig en slecht wordt toegepast (weinig goeds), maar gelukkig weten de acteurs ook wel in wat voor film ze terecht zijn gekomen. Want ik moet het onder andere Tatum, Miller, Gordon-Levitt, Nichols, Wayans en Eccleston nageven, ze stralen uit dat ze plezier hebben en door hun onderlinge chemie is G.I. Joe nog best te pruimen. En er wordt zo’n hoog tempo gehanteerd en er zitten zoveel actiescènes in, dat je in ieder geval niet hoeft na te denken over alle onzin die je voorgeschoteld krijgt. Gewoon een aardige actiefilm, met jammer genoeg een verschrikkelijk uitziende nepwereld.

avatar van Captain Proton
Man, wat een film. Hoop actie. Geweldige cast, verhaal en special effects. Alleen heb ik een hekel aan een open einde in een film. Dat een held echt niet een gespierde massa hoeft te zijn, blijkt wel uit deze film.