• 8.485.780 stemmen

G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009)

Actie / Sciencefiction | 118 minuten
2,75 1.466 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigde Staten / Tsjechië

Geregisseerd door: Stephen Sommers

Met onder meer: Channing Tatum, Sienna Miller en Marlon Wayans

Releasedatum: 13 augustus 2009

Plot G.I. Joe: The Rise of Cobra

"When all else fails, they don't."

Tien jaar in de toekomst moet het elitekorps dat bekend staat als G.I. Joe het opnemen tegen de kwaadaardige organisatie Cobra, onder leiding van de Schotse wapenhandelaar Destro. Het elite G.I. Joe-team gaat met futuristische spionage- en militaire apparatuur de strijd aan met de corrupte Destro en de steeds gevaarlijker wordende organisatie Cobra om de wereld te redden van totale chaos...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Onderhond

Oh my.

Wat is deze film lelijk. Maar dan ook écht écht lelijk. Echt alles is lelijk gewoon. Elk beetje tech, elk futuristisch voertuigje of elke "coole" locatie ziet er écht niet uit. Lelijk. Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel lelijkheid en onkunde er in deze film zit. Of je hoe falen tot een kunst verheft.

Verder is deze film blijkbaar ten tijde van Transformers 2 uitgekomen. Begrijp de vergelijking tussen beide films verder niet, ze kunnen kwalitatief eigenlijk niet verder uit elkaar staan, waarbij deze echt op alle vlak het onderspit moet delven. GI Joe is gemaakt om geen seconde te vervelen, en weet geen seconde te entertainen.

De lompe clichés stapelen zich op, van kung fu kindjes tot domme actiebinken, één of ander groen vernietigende goedje (maar dan wel hi-tech!) en wat plottwistjes omdat het moet. Ik heb 120 minuten vol walging zitten kijken hoe dit onding zo hard mogelijk probeerde om één of andere Marvel superheldenfilm te zijn, maar niet vanonder z'n eigen roots vandaan kwam. GI Joe is zo'n beetje als de ene travestiet die zich wel vrouw voelt, maar niet de moeite neemt om z'n baard te scheren. Ik krijg zowaar nog respect voor de manier waarop Marvel z'n films in elkaar steekt.

Het eerste half uur is interessant omdat het zo ongelooflijk slecht is, daarna heb ik de hoop opgegeven dat het allemaal één of andere geweldige meta-grap zou zijn. Echt het putje van de Hollywood actiefilm dit vehikel. Dat tweede deel stop ik gewoon terug in de koelkast.

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Film Pegasus schreef:

Ik had de film al gezien, maar zat toch wat met de score van 3*. Ik had me in mijn herinneringen beter geamuseerd met het kijken dan m'n eigen recensie liet blijken. Tijd dus voor een herziening.

Terecht, want ook al is dit geen hoogstaande cinema, het is wel onderhoudend en zit vol flitsende actie. Bovendien zit er met de bekende G.I. Joe figuren voer voor het jongetje in mij dat opgroeide met de speelgoedlijn en de tekenfilms. De effecten laten zich wat te wensen over. Er zal wel een publiek voor zijn, want in gelijkaardige films als Transformers, Hancock, Spiderman en noem maar op ligt de effectensaus er ook vrij dik op.

Van de figuren is enkel McCullen echt ergerlijk. De rest is eigenlijk vrij cool (vet, voor de Hollanders) moet ik zeggen. Ik hoop zeker op een vervolg met figuren als Snake Eyes, Scarlett, Zartan en de Barones. De rest mag ook terugkomen natuurlijk.

Blijft na herziening toch wel amuseren. Mocht iets harder zijn imo of nog spectaculairder. Nu doet het met soms wat denken aan Spider-Man die op sommige momenten iets te puberaal en kitscherig overkwam maar met voldoende potentie om te entertainen als blockbuster.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Viel me erg mee.

Joseph Gorden Levitt was degene die de show stal. Vond ik sterk spelen. Alleen zat ik wel de hele tijd naar Shorty te kijken. Lachen. Verder gewoon verstand op 0 en kijken.

avatar van ambrosini

ambrosini

leuk film

avatar van Dylanmarq

Dylanmarq

G.I. Joe... Leuk idee, maar slecht uitgevoerd. Slecht script, gevoelloos geacteerd en bovenal slechte en onechte graphics. Voor de moeite, het idee en de actie een *2,5

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1968 stemmen

Roger Ebert beschrijft dit als een 118 minuten lange animatiefilm waarin soms gezichten en andere lichaamsdelen van echte mensen te zien zijn, terwijl James Berardinelli het personage van Duke levendiger ("more animated", pardon the pun) vindt in scènes waarin het puur uit CGI bestaat dan wanneer Channing Tatum zelf in beeld verschijnt. Tja, dat krijg je ervan wanneer je helden geen enkele sympathie, identificatie of zelfs maar interesse genereren, je schurken totaal kleurloos zijn en je plot een intrigerend gegeven (de metaal-etende nanobots) begraaft in een tsunami van knokpartijen, CGI-gevechten en explosies. Terwijl ik nu die nanobots noem herinner ik me dat ik vergelijkbaar (en veel leuker) ongedierte ook al in de remake van The day the earth stood still in actie zag... oei! daar gaat de laatste halve ster van mijn waardering.

avatar van Rico120

Rico120

je hebt in deze film is er een top cast je hebt

Dennis Quaid

Joseph Gordon-Levitt

Dwayne Johnson

en

Byung-hun Lee

maar echt een succes? nee ik vind de film nog al rommelig over komen

avatar van kassei

kassei

een van de slechste films due ik dit jaar heb gezien...........

avatar van thoyouknow1980

thoyouknow1980

Weinig tijd voor geouwehoer = meer tijd voor knokken en kogels

De actie is bruut en het ziet er allemaal mooi en gelikt uit.

Verder vond ik het verhaal vermakelijk en soms spectaculair,kortom top film dit

avatar van Kondoro

Kondoro

Ik heb gisteren mijn duo-pack van de G.I. Joe films binnen gekregen die ik bij Zavvi had besteld met de mooie actie €35 euro voor 5 blue-ray films. Ik moet zeggen dat dit eerste deel van de G.I. Joe serie me wat tegen viel, een film die erg goed was op papier maar de uitwerking is nogal saai. Tijdens het kijken kwam er een kleine sufheid naar boven en de hele film is eigenlijk geheel zonder enige spanning wat ik wel miste.

Het is een superhelden film met twee ninja’s die ik echt heel gaaf vond: Snake Eyes en Storm Shadow en ik vond ik wel echt dat deze twee de hele film maakten: de slechteriken zagen er totaal niet uit en dat al te denken over de rest van het ‘superhelden team’ die gewoon eigenlijk totaal niets voorstellen. Daarbij vind ik het ergste de troela Scarlett met haar irritante wapen, bah!

Ik zou het vandaag even bij een wat kleinere recensie moeten houden. Ik ben moe, en gesloopt naar zo’n eerste week weer werken en ik moet zeggen dat G.I. Joe: The Rise of Cobra een leuk tussendoortje is maar niet al te spannend zou worden of bijzonder. De raketten zijn gaaf en ook het gene wat het aanricht daar heeft Stephen Sommers nog redelijk afgewerkt.

Het verhaal is redelijk, qua spanning is de film matig net zoals het acteerwerk. Het geheel ging wel maar ik verlaag hem wel in de cijfer, echt even te moe om hier iets over te schrijven.

avatar van IH88

IH88

“I thought you Special Ops guys were supposed to be tough.”

“We are tough, but we're also sensitive.”

Niet slecht. G.I. Joe laat zien wat er kan gebeuren als CGI te overmatig en slecht wordt toegepast (weinig goeds), maar gelukkig weten de acteurs ook wel in wat voor film ze terecht zijn gekomen. Want ik moet het onder andere Tatum, Miller, Gordon-Levitt, Nichols, Wayans en Eccleston nageven, ze stralen uit dat ze plezier hebben en door hun onderlinge chemie is G.I. Joe nog best te pruimen. En er wordt zo’n hoog tempo gehanteerd en er zitten zoveel actiescènes in, dat je in ieder geval niet hoeft na te denken over alle onzin die je voorgeschoteld krijgt. Gewoon een aardige actiefilm, met jammer genoeg een verschrikkelijk uitziende nepwereld.

Man, wat een film. Hoop actie. Geweldige cast, verhaal en special effects. Alleen heb ik een hekel aan een open einde in een film. Dat een held echt niet een gespierde massa hoeft te zijn, blijkt wel uit deze film.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2036 berichten

Heb deze heerlijke SciFi action film zojuist herzien op Netflix. Ondanks dat dit typisch weer zo'n 13 in een dozijn popcorn movie is, is dit weer first class amusement. Van mij een 3.0

avatar van Shadowed

Shadowed

Bombast.

Dit is namelijk zeker 1 van de meest bombastische, actievolle en snelle films die ik ooit heb gezien. Veel actierijker dan hier zal je ze van Hollywood niet krijgen. Wel beter. Maar af en toe is zo'n film die zich eigenlijk alleen maar op actie stort weleens lekker.

Alleen jammer dat dan Sommers het klusje moet klaren in Hollywood. Heb al enkele dingen van hem gezien, maar elke keer was de CGI niet erg mooi. Maar dat waren destijds nog relatief oudere films waarin de middelen beperkter waren. in 2009 hoop je dat Sommers wel iets meer kan, maar helaas zit er weinig vooruitgang in.

Want wat is de CGI soms weer brak. Echt lelijke designs bij vlagen. Het doet me weer denken aan hoe lelijk Singer destijds dat ruimteschip in X2 had gemaakt. Sommers komt dan soms toch echt weer in de buurt van de effecten van Singer.

En zeker richting de slotfase, als de CGI ook echt de overhand begint te nemen, zie je soms echt bijna Sharknado achtige taferelen aan bod komen. Ook de verwoesting van de eiffeltoren was niets minder dan SyFy niveau. Geweldig lelijk cameragebruik daar ook. Lelijker kan je een scene in Hollywood niet maken denk ik zo.

Maar als het op de actie aankomt, en dan zonder CGI, is de film toch wel behoorlijk indrukwekkend. En dat heb ik het dan ook alleen over de echte actie zonder poespas. Heerlijk adrenalinevol in beeld gebracht, flashy beelden, pijlsnelle editing en heerlijk bombastische actie met veel vaart.

En dat de actie dan ook bijna niet stilvalt maakt het allemaal lekker kijkbaar. De verveling sloeg in ieder geval niet toe. Het is pas wanneer Sommers groots wil aanpakken dat de film door de mand gaat vallen. Want zijn camerawerk was op een paar scenes na, erg sterk. Vond de actie soms ook echt een genot.

Optimaal genieten kan alleen niet, want de CGI laat te veel steken vallen. Wel een erg vermakelijke film verder.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Wat een lelijke film is dit zeg. Het overmatige CGI gebruik doet deze film toch wel de das om, buiten het plot en acteerprestaties om dan. Want zo nu en dan is de film nog enigszins vermakelijk met de nodige clichés weliswaar, maar de actie scènes/kungfu zijn nog wel verteerbaar. De film is ook erg bombastisch en neemt zichzelf zo ook niet al te serieus waardoor je dit best nog wel kunt kijken, aangezien zeker 90 min van de film puur actie is.

5.0

avatar van MrSolaris

MrSolaris

• 1912 stemmen

Joseph Gorden Levitt als Cobra Comander is het enige wat deze film nog een beetje geinig maakt.. verder gewoon een gemakkelijke cash-in die inspeelt op nostalgie van de doelgroep.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Verschrikking van een film die ik tegen beter weten in probeerde, en eigenlijk ook alleen maar vanuit nieuwsgierigheid en het sentiment dat ik voor het speelgoed heb aangezien ik er vroeger heel veel van had. Sterker, de strips heb ik.nog steeds wel ergens liggen...

Cobra krijgt een oorsprong dat ik denk; vooruit. Het is vooral de moderne setting en gadgets die spuuglelijk zijn en weinig van doen hebben met de orginele G.I.JOE. Hele kleine herkenbare elementen zijn er wel zoals bepaalde namen, tevens zijn de witte en zwarte Ninja erg herkenbaar inderdaad ook nog soort van uit hetzelfde nest, lady Jaye met haar kruisboog en Destro met zijn masker.

Het is ook het enige dat überhaupt nog iets met G.I.JOE te maken heeft, en de keuze voor dit opgepompte soms goedkoop en lomp ogende actiespektakel, is in mijn ogen ook een bijzonder slechte, met personages die het meest eendimensionale eenheidsworsten genoemd kunnen worden. Juist het tegenovergestelde van wat G.I.JOE en haar achtergrond was. Had juist de verscheidenheid en verschillendheid in stand gehouden juist met de kleurrijke karakters, verschillendheid in uniformen, uitrusting en kwaliteiten. Net als de X-Men, en dan in een retrosetting, aan mijn part jaren '70, want ja, toen waren de eerste speeltjes er al. Een dergelijke lijn had veel beter uit kunnen pakken dan de huidige verschrikking met de vreselijke achtervolgingsscène door Parijs, het moment waar de film definitief van zichzelf verliest.

Neen, voor een echte G.I.JOE revisited zal toch echt het speelgoed weer uit de kast moeten komen, want de film ligt zo ver af van het echte G.I.JOE af dat de film een gemiste kans noemen al te veel eer is.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Deze film heb ik eigenlijk ook tegen beter weten in bekeken (net als Lovelyboy) en wist ook van tevoren al dat dit mijn genre soms niet is. De heldenreeks met X-Men boeide mij wel maar Batman is ook een voorbeeld van films die mij niet liggen. Jammer voor mij?

The Joe's liggen mij niet, te modern qua uitstraling en iets meer diepgang in de film?

Ook kon ik het contact met de spelers niet krijgen, en was voor mij dan geen touw aan vast te knopen naar wie ik keek. Ja, de dames deden het wat dat betreft beter dan de mannen.

Een zeer kleine 6.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

knusse stoel schreef:

Een zeer kleine 6.

Dan vind ik die 3 sterren die je de film geeft, toch nog heel royaal, ondanks je de film niet zo goed vind. Toch?