Buddenbrooks (2008)

Duitsland

geregisseerd door Heinrich Breloer
met Armin Mueller-Stahl, Iris Berben en Jessica Schwarz

'Die Buddenbrooks' is een verfilming van de met een Nobelprijs bekroonde roman van Thomas Mann. Gedurende drie generaties, zijn we getuige van het succes en de val van een koopmansfamilie uit Lübeck, in het noorden van Duitsland. In een samenleving die op de rand van grote veranderingen balanceert, lijkt het er op dat ook de familiewaarden gedoemd zijn mee te veranderen. Persoonlijke verlangens die verdrongen moesten worden ten behoeve van de familiezaak, dreigen nu de dynastie, gekenmerkt door ijverig en hard werken en door geloof en respect, te doen breken.

avatar van Amercianpie
Lijkt me interessante film!

Ben benieuwd!

avatar van dennis013
Gisteren gezien in de verkadefabriek, den bosch.
Ik vond een ontzettende tegenvaller, zonde van mijn tijd.
Er zijn veel dingen mis met deze film. Het camerawerk is heel erg rommelig. Het verhaal wordt in het laatste gedeelte enorm afgeraffeld... Bijv, het ene moment hoest iemand en in het volgende shot zie je die persoon al in de kist liggen. En dat herhaalt zich te vaak. Of scenes die dan in Amsterdam zogenaamd zich afspelen worden in Brugge opgenomen. Of dat 's avonds de reflectie van het water superhelder tegen een gevel aan geprojecteerd wordt.

De film doet me ook denken aan Brideshead revisted, die film was ook al niet zo geweldig.. Maar wel beter dan deze.

Deze komt over als een hele slechte miniserie die normaliter in 8 delen ofzo op TV uitgezonden wordt.

Redelijk goede film, met goede vertolkingen.
Maar naar mijn mening toch iets te lang en een beetje saai bij momenten.

avatar van Decec
Ik vond ook redelijk goede film..

avatar van Queen-Bee
Waanzinnig genoten: Mooie kostuums, mooie locaties, mooi scenario...
Verder heeft men duidelijk de tijd genomen om dit verhaal op een BBC-achtige , onderhoudende traagheid te vertellen. Je moet ervan houden... ik heb genoten!!

De lokzin drie generaties vind ik wat overdreven....

avatar van Fran
Heel mooi kostuumdrama. Een keer geen meeslepend liefdesverhaal maar een kijkje in het leven van een vooraanstaande koopmansfamilie en de neergang van deze zelfde familie. De beelden, de kostuums en de omgeving is allemaal heel erg mooi in beeld gebracht.

Het einde ging allemaal wel een beetje snel. Opeens zijn moeder en Thomas achter elkaar overleden. Dat ging opeens heel vlug. Ook vind ik het jammer dat je niet ziet hoe het met Antonia afloopt want het huis werd verkocht maar waar moet zij dan naar toe ? Dat miste ik helaas.

avatar van josseheijmen
Geen geweldige zaak.

Opvallende fout in het script (Dochter papt aan met dokter to be waarna dat karakter nooit meer terug komt in de film) maar toch vooral een verhaal dat niet uitsteekt boven de middelmaat.

Nergens echt slecht, nergens opvallend.

Acteurs zijn hier zo zo. Uiteraard leuk om Katadreuffe weer eens langs te zien komen! (O, wat geniet ik toch van die film.)

Mueller-Stahl was voor mij de reden de film te gaan bekijken: Hij doet het niet slecht maar is te kort in de film te bewonderen. Daarna gaat het niveau sterk omlaag.

avatar van Darbie
Beste Amercianpie,

Mag ik jou vragen waarom jij deze film zo interessant lijkt ?

avatar van Darbie
Twee uur en 30 minuten mooie plaatjes.

Maar jammergenoeg heb ik me in deze film door een onverklaarbaar gebrek aan genegenheid en intermenselijkheid geen seconde in kunnen leven.

avatar van Capablanca
Het leek me vrij lastig om deze prachtige roman te verfilmen, maar ondanks mijn scepsis heb ik redelijk van de film genoten. Misschien wilde men iets te veel de hele roman in beeld brengen, waar misschien fragmenten volstaan hadden voor een goed verhaal.

Denk dat deze film nogal leeg is wanneer je de roman niet hebt gelezen. Het prachtige verhaal van Mann wordt helaas erg gehaast en gefragmenteerd verteld.

Verder viel het me vooral eigenlijk allemaal nog aardig mee, had me namelijk wel voorbereid op een flinke tegenvaller. Geen film kan zo'n boek benaderen in schoonheid, maar dit was op zich nog niet eens zo slecht. De tijdsgeest, het huis, de familie, de opkomende kunstzinnigheid in de familie ...de belangrijkste elementen zitten er wel in. Probleem is dat de haast die er in het verhaal zit er ook voor zorgt dat de kijker zich amper kan binden aan de personen, terwijl dit juist de enorme kracht van de roman zelf was.

Dit boek leent zich veel meer voor een mini-serie, als je de ambitie hebt om bijna alle belangrijke gebeurtenissen te behandelen.

Dit boek leent zich inderdaad niet voor een gewone verfilming. Het alternatief is dan een miniserie in de stijl van La meglio gioventù of Le cose che restano, wat dan uiteindelijk een "film" oplevert van 6 uur, en natuurlijk ook specifieke nadelen heeft. Alles bij elkaar lijkt deze verfilming mij eigenlijk wel verdienstelijk voor een snelle eerste kennismaking met de Buddenbrooks. Maar dan wel op voorwaarde dat je het boek van Mann nog niet gelezen hebt. Langs de andere kant blijven verhaal en personages dan wel erg mager...
De cast van Jessica Schwarz stoorde mij, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk...

Tarkus schreef:
Redelijk goede film, met goede vertolkingen.
Maar naar mijn mening toch iets te lang en een beetje saai bij momenten.

Blijft een mooi gemaakte film, vooral kostumering en decors zijn prachtig.
Maar ik blijf het een langdradige film vinden.