Heute Bin Ich Blond (2013)

Alternatieve titels: Meisje met Negen Pruiken | The Girl with Nine Wigs

Duitsland / België
Drama / Komedie

geregisseerd door Marc Rothemund
met Lisa Tomaschewsky, Maike Bollow en Alice Dwyer

Sophie is net begonnen met studeren, als de diagnose kanker plotseling haar hele leven verandert. Maar Sophie is een vechter. Zij wil leven en ondanks haar behandeling wil ze dromen, feesten, lachen, flirten en zelfs seks hebben. Sophie wil niets missen. Negen pruiken worden daarbij haar nieuwe levenselixir: soms speels, moedig of wild, dan weer beheerst, erotisch of romantisch, afhankelijk van de haarkleur en stijl wordt steeds een ander stukje van Sophie onthuld...

kappeuter (moderator)
Verfilming van het boek Meisje met Negen Pruiken van Sophie van der Stap.
Van de regisseur van Sophie Scholl - Die Letzten Tage (2005)

Vanaf 5 september in de bioscoop (A-film)

Trailer (YouTube)

avatar van Askikker
Deze film ontging ons totaal, niet echt een fijn onderwerp, maar in Nederland zijn stukken sterkere en integerdere films over dit onderwerp gemaakt. (Achtste groepers, Turks fruit, Simon)

Begin en einde duurde tergend lang, dr leek geen eind aan te komen, terwijl de film eigenlijk al lang af was.
Lisa acteerde prima, maar dat script met die eeuwige pruiken......

avatar van John Lee Hooker
Boeiend drama over een tienermeisje dat kanker krijgt en een langdurig proces moet ondergaan. Ze krijgt steun van haar gezin en gaat tussendoor af toe weg om de sleur te doorbreken. Treffend in kaart gebracht en de acteurs spelen hun rol met passie. Ik denk dat we het meeste van deze gebeurtenissen al eens verfilmd hebben zien worden maar het is maar net in welke mate de regisseur je doet mee slepen en kan vasthouden. Afgezien van de overdosis pianoslagen en het gekleef van de onzekere relatie vind ik dat ze het prima voor elkaar hebben gekregen.

Het is dat ik afgesproken had anders was ik niet gegaan ; ik was moe en niet zoveel zin om te gaan. Vervolgens nog commentaar op deze film vlak voordat ik naar binnen ging . Nu kan ik zeggen : geen spijt ! Een indrukkende , mooie film ! Voor mij wel 4 sterren waard.

Nee, een vrolijke / leuke film is het niet. Wel een boeiend verhaal.

Aangrijpende film over jong meisje met kanker, gebaseerd op het autobiografische boek van Sophie van der Stap. Een verhaal vol emoties, maar dat kan moeilijk anders met zo’n thema. De mij onbekende Lisa Tomaschewsky zet op overtuigende wijze een indrukwekkende hoofdrol neer.

avatar van soom
Wat 50/50 dus echt totaal niet is, is dit. Emotioneel, beladen onderwerp. Jongeren schelden te pas en te onpas met kanker dit, kanker dat, maar het zou goed zijn om hen met de neus op feiten te drukken. Eens zien of ze dan nog zo graag het kanker woord gebruiken.

Diep emotioneel, heel heftige scenes wisselen elkaar in rap tempo af, en wat je voorgeschoteld wordt, is dan ook een film die echt heel stevig op de emotie speelt. Tranen in m'n ogen. Ik snap het ook gewoon niet, dat dit gebeurt (gebeurd). Vanuit mijn gelovige achtergrond bekeken helemaal, ik vraag me oprecht af waartoe God geeft, dat bepaalde mensen voor ons gevoel veel te vroeg van ons weggenomen worden in dit leven, maar het zal een bedoeling hebben, natuurlijk, hoe dan ook. God werkt in mysterieuze paden.

Tomaschewsky zet een goede rol neer. De ene keer vond ik haar lijken op Abbey Hoes, dan weer op Reese Witherspoon. Multifunctioneel gezicht..

Stevig emotioneel dus, met een paar tranen die ik nog steeds voel branden tot in mijn ziel. Heftig.

Ik kende het boek al en meestal is film vergelijken met boek niet zo verstandig idee.
Maar in dit geval greep mij de film nog meer aan als het eerder verschenen boek.
Ik begrijp alleen niet waarom er niet gewoon een nederlandse film vertaling is gemaakt sinds het verhaal een waarebeurt nederlands drama is. Merkwaardig.
Nu is het een duitse film geworden. Sophie van der Stap veranderd hierdoor in alter ego
Sophie Ritter om onbekende reden. Verder stoorde mij niet dat het verhaal in duitse uitvoering en taal gebracht werd. Sterker nog, de film boeide van begin to eind dankzij uitstekend acteerwerk van de cast. Lisa Tomaschewsky zet zeer overtuigend de rol van Sophie neer. Maar ook de bijrollen van o.a de verpleger die het infuus moest aanbrengen was aandoenlijk. Uiteraard is ivm het gevoelige onderwerp kanker de film aangrijpend en emotioneel. Maar toch weet soms "Heute bin ich Blond"te zorgen voor een kleine glimlach.
Prachtige verfilming van het boek "Het meisje met 9 pruiken".

Bij mij drong de vergelijking op met de Nederlandse film 'Achtste groepers huilen niet' uit 2012. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vond de productie van eigen bodem veel beter. De Duitse verfilming van het boek van Sophie van der Stap, over kanker en het belang van uiterlijk, vindt wel de balans tussen tragiek en luchtigheid, maar komt verder nauwelijks uit de verf en mist vooral diepgang en bezieling, ontroert zelden. De film is naast oppervlakkig, behoudend, blijft steken in verkleedpartijen, heeft een moralistische en prekerige boodschap en ik vond de dialogen stroef.

Redelijke film over een jonge vrouw in de bloei van haar leven, tot ze te horen krijgt dat ze kanker heeft. Ondanks een paar ontroerende momenten is deze film minder zwaarmoedig dan je zou verwachten. Het hele ziekenhuis-traject krijgt wellicht iets te veel aandacht in vergelijking met de personages. Verder een prima hoofdrol van Lisa Tomaschewsky.

avatar van Kind.of.human
gauke schreef:
... maar komt verder nauwelijks uit de verf en mist vooral diepgang en bezieling, ontroert zelden. De film is naast oppervlakkig, behoudend, blijft steken in verkleedpartijen, heeft een moralistische en prekerige boodschap en ik vond de dialogen stroef.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik werk zelf in de medische sector, en deze film mist inderdaad de (diep) doorvoelde emotie(s), de rauwe naaktheid die iemand laat zien, die zo'n boodschap krijgt, de bezieling. Het voelt (over-)geacteerd, niet echt, aan, bij de hoofdpersoon, maar ook bij haar mede-acteurs. De hoofdpersoon heeft duidelijk zelf nog nooit een 'groot lijden' mee hoeven maken, en dat zie je. Ik heb veel betere films over dit onderwerp gezien. Heb de film niet uit kunnen kijken.

avatar van K. V.
'k vond dit wel een meeslepende en boeiende film. Tevens een vlotte film en overtuigend geacteerd door de hoofdrolspeelster. 'k heb niet echt minpuntjes bij deze film, 'k vond het een aanrader.

Ik had me eigenlijk voorgesteld dat dit een komisch Drama zou zijn, maar ik vond het verreweg van komisch want het is eigenlijk best een vrij pakkend en aangrijpend verhaal wat je krijgt voorgeschoteld. Zeker in het begin als de diagnose wordt gesteld (bij een pas 21 jarige jonge vrouw) en iedereen flink emotioneel raakt was heftig (daar had ik zelfs moeite mee om het droog te houden). Dat gedeelte vond ik ook best akelig realistisch. Gelukkig houdt het wel niet continue aan (anders zou het wel een heel heftig drama zijn geworden), want vanaf het moment dat Sophie haar haren begint te verliezen (na circa 45 minuten) en de verschillende pruiken begint te dragen wordt het allemaal gelukkig wat luchtiger. Misschien wel iets te luchtig, want vanaf dat moment vond ik het allemaal wat minder worden en eigenlijk ook iets te langdradig. Het lange einde was overigens wel mooi.

De cast doet het overigens uitstekend en overtuigend (zowel de familie, vrienden, doctoren en verplegend personeel) en dat geldt zeker voor de fraaie hoofdrolspeelster Lisa Tomaschewsky in de rol van "Sophie Ritter". Al met al vond ik dit gewoon een goed drama (gebaseerd op de ervaringen van de Nederlands schrijfster Sophie van der Stap) en zeker het eerste gedeelte van het verhaal.

P.S. Alice Dwyer in de rol van Saskia Ritter, vond ik wel een aparte verschijning.

avatar van Marvinleeaday
Film viel mij wat tegen, waarschijnlijk omdat je hem al snel wil vergelijken met 8e groepers huilen niet. Zo emotioneel wordt deze prent nooit.
Zoals boven al gezegd is het begin nog wel aangrijpend, daarna word het allemaal een stuk minder.
Voor het begin geef ik een 1/2 * meer.

avatar van cantforgetyou
Prachtige film. Ik lees dat mensen hem 'minder' vonden. Ik heb dat niet. Ik werd wel echt geraakt. Misschien heeft het ook met het leven te maken. Om me heen zie je zoveel mensen die met hele andere dingen bezig zijn. Werk, ego's, dure auto, groot huis. Met deze film kom ik weer eens tot bezinning dat je moet genieten van elke dag. En van je gezondheid en van de piep kleine dingen in het leven. Je bent hier maar even. Een boswandeling is zo veel mooier dan een nieuwe iphone. Maar ik wil niet belerend over komen. Ieder zijn ding.

Indrukmakende en ontroerende film, zekerlijk in het eerste gedeelte bij het vaststellen van de ziekte en eerste stappen tegen het kwaad, maar over de ganse lengte toch met meerdere aangrijpende scènes waarbij de keiharde realiteit effenaf de keel snoert.
Film gebaseerd op een naar ware feiten geschreven boek, brengt hulde aan de wil en de kracht om een vreselijke ziekte te overwinnen. Aanstekelijk is zeker het entoesiasme om te blijven aan het leven hechten.
Absoluut overtuigende vertolkingen in een prachtige film.

Meisje van 21 heeft kanker. Een simpel gegeven voor een simpele film. Maar wel mooi en indringend gedaan.