Buddenbrooks (2008)

Duitsland

geregisseerd door Heinrich Breloer
met Armin Mueller-Stahl, Iris Berben en Jessica Schwarz

'Die Buddenbrooks' is een verfilming van de met een Nobelprijs bekroonde roman van Thomas Mann. Gedurende drie generaties, zijn we getuige van het succes en de val van een koopmansfamilie uit Lübeck, in het noorden van Duitsland. In een samenleving die op de rand van grote veranderingen balanceert, lijkt het er op dat ook de familiewaarden gedoemd zijn mee te veranderen. Persoonlijke verlangens die verdrongen moesten worden ten behoeve van de familiezaak, dreigen nu de dynastie, gekenmerkt door ijverig en hard werken en door geloof en respect, te doen breken.

avatar van Fran
Heel mooi kostuumdrama. Een keer geen meeslepend liefdesverhaal maar een kijkje in het leven van een vooraanstaande koopmansfamilie en de neergang van deze zelfde familie. De beelden, de kostuums en de omgeving is allemaal heel erg mooi in beeld gebracht.

Het einde ging allemaal wel een beetje snel. Opeens zijn moeder en Thomas achter elkaar overleden. Dat ging opeens heel vlug. Ook vind ik het jammer dat je niet ziet hoe het met Antonia afloopt want het huis werd verkocht maar waar moet zij dan naar toe ? Dat miste ik helaas.

avatar van josseheijmen
Geen geweldige zaak.

Opvallende fout in het script (Dochter papt aan met dokter to be waarna dat karakter nooit meer terug komt in de film) maar toch vooral een verhaal dat niet uitsteekt boven de middelmaat.

Nergens echt slecht, nergens opvallend.

Acteurs zijn hier zo zo. Uiteraard leuk om Katadreuffe weer eens langs te zien komen! (O, wat geniet ik toch van die film.)

Mueller-Stahl was voor mij de reden de film te gaan bekijken: Hij doet het niet slecht maar is te kort in de film te bewonderen. Daarna gaat het niveau sterk omlaag.

Denk dat deze film nogal leeg is wanneer je de roman niet hebt gelezen. Het prachtige verhaal van Mann wordt helaas erg gehaast en gefragmenteerd verteld.

Verder viel het me vooral eigenlijk allemaal nog aardig mee, had me namelijk wel voorbereid op een flinke tegenvaller. Geen film kan zo'n boek benaderen in schoonheid, maar dit was op zich nog niet eens zo slecht. De tijdsgeest, het huis, de familie, de opkomende kunstzinnigheid in de familie ...de belangrijkste elementen zitten er wel in. Probleem is dat de haast die er in het verhaal zit er ook voor zorgt dat de kijker zich amper kan binden aan de personen, terwijl dit juist de enorme kracht van de roman zelf was.

Dit boek leent zich veel meer voor een mini-serie, als je de ambitie hebt om bijna alle belangrijke gebeurtenissen te behandelen.

Tarkus schreef:
Redelijk goede film, met goede vertolkingen.
Maar naar mijn mening toch iets te lang en een beetje saai bij momenten.

Blijft een mooi gemaakte film, vooral kostumering en decors zijn prachtig.
Maar ik blijf het een langdradige film vinden.