Philosophy of a Knife (2008)

Rusland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Andrey Iskanov
met Yukari Fujimoto, Andrey Iskanov en Svyatoslav Iliyasov

Philosophy of a Knife behandelt de gebeurtenissen in Unit 731, een Japanse eenheid die tussen 1930 en 1945 experimenten uitvoerde op gevangenen. De film maakt gebruik van zowel historische beelden als talrijke en zeer realistisch aandoende reconstructies van de gruwelijke experimenten.

avatar van Zandadder
dominion schreef:
Maar waarom moet deze film dan in godsnaam 4 uur lang duren dan verveelt hij veel te snel.
Martelhorrortjes zijn wel leuk maar als ze 4 uur duren wordt het voor mij echt te saai.

Zo kun je er een loze zondagmiddag lekker voor gaan zitten..

avatar van LimeLou
Men Behind The Sun vond ik juist minder. Veel minder experimenteel en concentreert zich eigenlijk alleen op een paar schokkende momenten.

avatar van Jeremiah80
Deze film is inderdaad niet ´leuk´ om naar te kijken. Het gaf wel een goed beeld wat het japanse leger allemaal heeft uitgespookt in die jaren.
Ik heb ondertussen een paar boeken gelezen over japan in de 2de wereld oorlog en dan blijkt dat Iskanov zijn huiswerk goed heeft gedaan.
Vooral het verhaal van de oude rus was een toegevoegde waarde al bezorgd het de film wel een taai en gortdroog slotakkoord. Maar indruk maakt het wel en ik ben benieuwd naar de films die Iskanov in de toekomst gaat maken.

erik1677
Eindelijk toch maar eens helemaal uitgekeken, en ik moet zeggen daar heb ik lang over gedaan.
Elke keer legde ik de film weer aan de kant en verveelde ik me met grote stukken.
Al moet ik zeggen, dat sommige martelstukken zwaar schokkend zijn en ronduit stuitend.
Maar helaas kan me dit werkje niet de volledige 4.5 uur boeien.
En ja...het is soms ronduit saai.
Maar net wat hier boven al staat, het geeft wel goed weer wat het japanse leger allemaal heeft uit gespookt aan '' experimenten" in de oorlogsjaren.
Verschrikkelijk dat dit echt is gebeurt.
Maar wil nog niet zeggen dat de film op het grootste vlak saai is

avatar van Edie
Saaie film met hier en daar best aardige special fx, sommige waren ook gewoon knullig. Film duurt veel te lang, het verbaasd me dat 'ie nog zo'n hoge score hier krijgt.. 2 krappe sterren.

film is heel goed gedaan, ik mag de stijl vd directeur wel. mooi geluid ook. ik ben niet zo'n gore fan maar ik zie deze film eerder als een schokkende artsy semi-documentaire dan een horror film

ik vind het geweldig dat ze echt voor een zwart wit feel gingen door een oude camera te gebruiken (tenminste dat denk ik)

terwijl de film gebaseerd is op een echt verhaal, archiefmateriaal en betuigingen denk ik niet dat de meeste experimenten echt daadwerkelijk waren gebeurd. de kakkerlakscene, nee ik weet het niet hoor. in dat opzicht is man behind the sun een meer betrouwbare benadering.

oh ja ik lees dat mensen klagen over de lengte vd film. hoeft helemaal geen probleem te zijn. bij lange films stel ik altijd een hogere playback snelheid in (ik gebruik vlc media player, playback speed kun je instellen met de [ en ] toetsen), meestal gebruik ik x1.5 en bij deze heb ik dat ook gedaan. dus ipv van 249 minuten besteedde ik maar ongeveer 164 minuten eraan

duh je gaat toch geen vier uur besteden aan één film??

avatar van Boeikens
Interessante maar (veel) te lange 'docu'.

Onscherpe zwart-wit beelden maken het geheel wel authentieker maar halen in mijn ogen heel wat shock-effect weg en ook da uitwerking was niet altijd top. Ook is 4 uur docu (neen, ik spoel niet sneller door ) wel een héél lange zit. Ook al zitten er enkele betere schokkende scènes in had ik over het algemeen nogal een déjà-vu gevoel en zijn er, als het op pure bodytorture aankomt, heel wat effectievere films. Als het op oorlogswetenschap aankomt is het inderdaad interessant maar zoals gezegd wel een te lange zit.

avatar van LOTR-lover
Philosophy of a Knife bestaat niet voor niets uit 2 delen. Zo moet je 'm dus ook kijken, dan hoef je niet gelijk 4 uur achter elkaar op de bank naar de TV te zitten staren. En dat is bij deze film ook maar goed ook. Het is soms allemaal wat veel tegelijk namelijk. De grainy zwart-wit beelden die in 'n rap tempo aan je voorbij flikkeren, samen met de nogal oorverdovende geluidseffecten en sommige martelscenes zijn in combinatie met elkaar wat heftig soms. Het is allemaal niet geweldig, en al helemaal niet goed qua acteerwerk maar ach... daarvoor ga je deze film ook niet aanzetten.

5/10 (IMDB)