Zeder (1983)

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Pupi Avati
met Gabriele Lavia, Anne Canovas en Paola Tanziani

Stefano, een jonge journalist, koopt een tweedehands typmachine en ziet dat er duidelijk een tekst te lezen staat op het typmachinelint. Hij kan de tekst ontcijferen en ontdekt zo het verhaal van ene professor Paolo Zeder, die er in de jaren '50 in slaagde om de doden weer tot leven te wekken. Stefano wordt gefascineerd door dit verhaal en vraagt aan een aantal wetenschappers om hem te helpen Zeders experimenten nog eens over te doen.

Schijnt in Italie uit te zijn op een hele mooie dvd. Misschien maar eens bestellen, want deze 'intellectuele zombiefilm' schijnt erg goed te zijn.

avatar van Mac Hammer Fan
Een film die je moet gezien hebben. Als zombie-film bijzonder origineel. In plaats van liters ketchup en cannibalistische toestanden, wordt hier aan een vreemde, beklemmende angstsfeer gewerkt.
Andermaal een orginele en onvergetelijke prent van Pupi Avati.
De Italiaanse DVD is een aanrader, de Amerikaanse Image Entertainment DVD is van slechte kwaliteit.

avatar van Vascago
Hmm vreemd dat hier nog zo weinig stemmen bij zijn. Lijkt me toch een sterke film.

avatar van stephan73
Zeder is inderdaad een "zombiefilm" die anders is. Geen bloed en ingewanden zoals Italiaanse collega's vaak deden, maar eerder sfeervolle horror.
Het verhaal is zeer sterk en ook de regie is goed. Het einde waarin Stefano zijn vriendin weer tot leven wekt is ook erg goed gevonden.

avatar van brucecampbell
Nogal kleurloze en rommelige horrorfilm die daarbovenop ook nog eens spanning mist. Een grote teleurstelling voor mij, want dit is toch een film waar ik jarenlang naar heb uitgekeken. Het kon me allemaal zeer weinig boeien en daardoor krijgt hij van mij een lage score.

avatar van zombie
Ik sluit me aan bij brucecampbell, op zich wel mooi geschoten maar erg saai.

avatar van mayhemblik
Werelds!!!!!

avatar van Collins
Tegenvaller.
Van m'n eerste (en wellicht laatste) film van regisseur Pupi Avati had ik toch wel iets meer verwacht.
De film maakt met weinig fundament in de vertelling een onrustige indruk. Het is een springerig geheel dat inspiratieloos van de ene scène naar de andere scène zwabbert. Nogal gehaast en gemakzuchtig gefilmd. Zo kwam het althans over.
In tegenstelling tot zijn landgenoten smijt hij niet met liters bloed en toont hij geen gehakt vlees. Maakt mij niet zoveel uit, als hij dan tenminste maar andere elementen gebruikt die succesvol horror of thrills genereren. Dat zou je in ieder geval verwachten. Het is een verwachting die niet wordt bewaarheid. Behalve zonder shockerende effecten is de film ook nog eens zonder spanning. Hoe is het mogelijk als de basis van de film een verhaal is dat zoveel griezelige potentie heeft. Shocking is het!
Wat hier en daar wel lukt, is het creëren van een sfeersetting die wat naargeestig en mysterieus is. Een crypte, een begraafplaats of een schemerige ruimte doen wonderen. En die wonderen leveren de enige bescheiden thrills op.
De personages zijn niet noemenswaardig. Hol en oninteressant. Anne Canovas is dat ook, maar haar mooie verschijning verlichtte de pijn der saaiheid tenminste nog ietwat.
Desondanks bleef de film een zware bevalling.

avatar van goongumpa
Atypische auteurshorror, meer een occult mysterie dan een zombiefilm. I.p.v te focussen op gore, knipt Avati vlak voor de moorden en laat hij de kijker zelf fantaseren. Die Engelse titel is erg ongelukkig gekozen, vragen om verkeerde verwachtingen. De sfeer zit er goed in, ook dankzij de soundtrack van Riz Ortolani, en de film bevat enkele memorabele griezelmomenten.
Volgens mij heeft Chris Cunningham die laatste 20 minuten goed bekeken voor hij de clip van Come to Daddy maakte.

avatar van mikey
Grappige old school horror wanneer een reporter op een dood spoor wordt gezet tijdens zijn zoektocht naar het levende lijk van een ex-priester. Die goddeloze hufter kwam erachter dat je kan ontsnappen aan het eeuwige vuur. Mits je op de juiste plek ligt.

Mooi naturel gefilmd dat bijdraagt aan de sfeer en mysterie. Er zitten enkele te gekke beelden in. Soort van establishing shots, at night, van 'haunted settings'. Met name die beelden van het benzinestation zijn bijzonder mooi. Tevens een aantal bijzondere kikvorsperspectieven gevonden die mjammie zijn. Film ziet er in zijn geheel erg goed uit. Dat vond ik ook al van The House With the Laughing Windows.

avatar van Grindhouse62
De film viel mij tegen en is zeker geen horror, maar meer een psychologische thriller met wat suggestieve griezelmomenten, want je ziet niets. De film is af en toe wel sfeervol, maar dan wel op de juiste locaties. Dit is niet mijn smaak, suggestieve beeldvorming. Dus geen voldoende. Een 2.5