Philosophy of a Knife (2008)

Rusland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Andrey Iskanov
met Yukari Fujimoto, Andrey Iskanov en Svyatoslav Iliyasov

Philosophy of a Knife behandelt de gebeurtenissen in Unit 731, een Japanse eenheid die tussen 1930 en 1945 experimenten uitvoerde op gevangenen. De film maakt gebruik van zowel historische beelden als talrijke en zeer realistisch aandoende reconstructies van de gruwelijke experimenten.

Kevin13
Kan iemand mij een reden geven waarom hij/zij na een uur dacht: 'Deze film ga ik uitkijken'?

Om dezelfde reden dat sommige een Saw marathon houden.

avatar van chevy93
Voor zover ik kan oordelen is toch echt een paar stappen hoger (lees: erger) dan de Saw-reeks. Of zit er zowaar nog een goed verhaal bij deze film? Wat ik lees is dit 80% alleen maar martelen.
Dat het nog echt gebeurd is, maakt het alleen nog maar erger. Bij Saw 'troost' ik me nog een beetje met het feit dat het nooit zal gebeuren.

chevy93 schreef:
Voor zover ik kan oordelen is toch echt een paar stappen hoger (lees: erger) dan dit.

Of zit er zowaar nog een goed verhaal bij deze film?

Sorry maar Saw vind ik ook een zwak *kuch uitgemolken kuch* verhaal bevatten.

avatar van misterwhite
Saw en dit is net wat anders.

chevy93 schreef:
Welke idioot maakt er nou 4 uur martelingen? En nog erger misschien: Wie kijkt er nou naar?

Lees de recensies zou ik zeggen en ga niet met termen als 'idioot' strooien. Wat een gezeik hier, en dan ook van mensen die de film niet eens gezien hebben. Moet niet gekker worden.

misterwhite schreef:
Saw en dit is net wat anders.

Kan zijn maar Saw gaat ook over martelen maar daar hoor ik niemand klagen. Als je de speelduur van alle saw films gaat optellen zul je ook wel aan deze komen. Zelfs nog meer.. Neem er nog eens bij dat dit een documentaire is.

avatar van chevy93
Dat doe ik en het enige wat ik eruit haal: 'Ik hou van martelingen en vind het leuk/interessant om het te zien'.

avatar van Bottleneck
Dan moet je hoognodig een cursus begrijpend lezen gaan volgen.

avatar van chevy93
Ik hou altijd wel van veel geweld en bloed dus ik denk deze film die moet ik zien.

Dan is de film inmiddels in de gevangenis doorgedrongen en de kijker wordt voor de uren die volgen (speelduur van mijn dvd was 4,5 uur) gebombardeerd met zeer indringende beelden van de meest gruwelijke experimenten. De documentaire houdt hier eigenlijk ook op, of je moet al tevreden zijn met een opsomming van hetgeen men zoal deed; Erg veel info over het wetenschappelijk gehalte of resultaten krijg je niet.

gozer al die ledematen zat af te hakken en in het vuur gooide, afgewisselt met beelden van een marteling, kreeg ik een vreemd gevoel van misselijkheid over me Splesh, slash, waaa best grose

Sick en shocking, maar wel goed dat deze gruwelijke werkelijkheid een keer onder de aandacht komt.

De proeven op de gezonde gevangenen zijn geïnspireerd door de Duitse experimenten en aangewakkerd door een gebrek aan oorlogsmiddelen. Ze testen hoe het menselijk lichaam reageert op (lijstje van experimenten): fysieke wapens, bacteriën, röntgenstraling, chemische stoffen, geslachtsziekten, elektriciteit, vrieskou, decompressie en meer van dat soort ongein, sick and twisted.

een nachtmerrieachtige sfeer

avatar van ASman
Ik heb deze film een rating gegeven puur op basis van het talent van de regisseur en de manier waarop hij het concept vormgeeft. Persoonlijk zie ik dan ook dat Iskanov talent in overvloed heeft, want hij weet de film audiovisueel een fraai randje te geven en hij injecteert het geheel met de nodige dosis sfeer.
Verder zijn de martelingen in deze film verre van 'tof' te noemen, maar ze zouden toch een stuk harder aankomen mocht het allemaal niet zo overduidelijk nep zijn.
Maar het feit dat ik bij een film met zo'n lange speelduur, en dan nog eens een gebrek aan verhaal, geen stress heb gekregen van de verveling, wil toch al wat zeggen.

Kevin13
Lijkt me nu goed om deze discussie te stoppen voor we elkaar beginnen opzoeken en martelen..

avatar van ASman
Kevin13 schreef:

Kevin13 schreef:
Ben jij niet benieuwd dan? Ik ben zeker benieuwd wat iemand drijft om een film als deze te gaan kijken. En dan nog de volle 4 uur.

chevy93 schreef:
[Lijkt me toch wel dat als je niet van martelingen houd, je er niet doorheen komt. Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag: 'Wat is er nou zo goed aan deze film dat je 4 uur lang naar martelingen gaat kijken?'

Recensies zei ik, geen berichtjes. Voor een antwoord op je vraag: daar staat toch duidelijk waarom ik het goed vind en dat is vooral de audiovisuele stijl.

chevy93 schreef:

Hangt puur af van persoonlijke smaak. Er zijn users die dit interessant vinden (daarvoor niet leuk) net zoals er zijn die docu's van seriemoordenaars interessant vinden (zoals ik).

avatar van chevy93
Ieder z'n smaak zal ik maar zeggen dan.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Off-topic discussie verwijderd.

avatar van LimeLou
'tussen 1930 en 1945'? Unit 731 werd opgericht in 1937.
Bron: hiero Natuurlijk is wikipedia niet super vertrouwbaar, maar de 2e Sino-Japanse oorlog begon pas in 1937, kan ook tellen als bewijs Kijk zelf uit naar de docu/film. Een vriend van me zou hem bestellen, maar hij durft 'm niet alleen te kijken, nou ik help hem wel. Kijken of deze de grote shocker is waar iedereen over sprak.

avatar van -fal
LimeLou schreef:
'tussen 1930 en 1945'? Unit 731 werd opgericht in 1937.

Opgericht werd de unit in 1932. Zie het kopje "Formation", al kun je daar niet uit afleiden of Ishii de leiding over een bestaande eenheid kreeg of dat het een nieuwe betrof. De NL Wiki (klik) zegt dat laatste. Als dat 1930 je stoort, dien gerust een correctie in.

avatar van LimeLou
Nee het stoort me niet hoor. Maar ik dacht dat dit soort praktijken pas uitgevoerd werden in de 2e Sino-Japanse oorlog. Niet alleen tijdens de bezetting van Mantsjoerije. Mijn fout, dus.

avatar van LimeLou
Ik heb net part 1 gekeken. Ik vond het verrassend goed in elkaar gezet voor een low-budget film. binnenkort dan maar part 2 kijken.

avatar van LimeLou
God created Heaven. Man created Hell.

Terechte slogan hierboven want dit is waarschijnlijk een van de meest gore films die ik in mijn hele leven heb zitten te kijken. Het onderwerp sprak me erg aan dus ik besloot de film te bekijken. Tel daarbij ook op dat ik onder de indruk was van de soundtrack die ik al van te voren luisterde. De trailer zag er sfeervol uit dus ik dacht: waarom niet? De film begint met een geweldig intro dat de sfeer goed neerzet. Vervolgens krijgen we een geschiedenisles over het ontstaan van Unit 731 met hulp van een oude, Russische man. Ik vond het wel een sympathieke vent eigenlijk. Hij sprak overigens wel érg kalm en neutraal over wat er gebeurde in Unit 731 en af en toe moest hij ook lachen (niet om 731 gelukkig) Best wel bijzonder dat een man die de oorlog met eigen ogen heeft meegemaakt zo objectief en slim overkwam (ook al had hij duidelijk kritiek op de VS)Deze redelijk kalme proloog duurt een half uur voordat de eerste martelscène komt. Een ongewenste abortie namelijk. Het was niet prettig om te zien maar echt extreem erg vond ik het niet. De foetus die uit de ongelukkige dame werd gehaald werd zag er ook niet echt bepaald realistisch uit.

Ik kan me veel van de rest niet zo goed herinneren, vooral part 1 niet echt, ik plaats ook liever mijn mening dan dat ik de hele film ga verpesten voor mensen die het nog niet gezien hebben. Een audiovisuele trip? Een opvolging van bruut geweld en ontmenselijking? Ik weet niet echt hoe ik deze half docu, half film zou moeten beschrijven. Het gemiddelde is ook een beetje vreemd. De enige recensies die gegeven zijn gaven beide 4 sterren. En dat is zo'n beetje het hoogste. Ik neem aan dat Bottleneck en -fal ook meer ervaren filmkenners zijn dan de meeste hier (waaronder ik) en hun meer gewend zijn aan ontoegankelijke films. Nou zou ik deze film/docu niet echt ontoegankelijk noemen, maar eerder als 'like it or dislike it'. Het is geen film die je kijkt voor entertainment, dat zeker. Je moet wel een erg zieke ziel zijn om naar 3 uur martelscènes te kijken en de film als entertainment te bestempelen. Dit vinden vele mensen de grootste 'downer' van deze film/docu. Je vind namelijk de film echt een kutfilm omdat het alleen bestaat uit martelingen en geen andere substantie heeft (na er alleen goed uit zien en een zeer goede soundtrack hebben) of je vind het een geniale portrettering van martelingen en waarbij mensen tot toe in staat zijn. Ik vond het een audiovisueel geweldige film. En het is de langste film die ik ooit gezien heb. En het heeft geen één minuut verveeld. En dat beschouw ik als een hele prestatie aangezien ik persoonlijk snel verveeld raak bij films. De film heeft een vliegensvlug tempo qua montage soms en nadat je getuige was van afgrijselijke (waargebeurde) martelingen komen de gedeeltes waarbij de oude Rus je overige informatie schaft over toentertijd en zijn ervaringen met de Japanners in Mantsjoerije als een manier van de film om te zeggen: 'je hebt dit arsenaal van angstaanjagende beelden getrotseerd, gefeliciteerd'. De film is gruwelijk, monsterlijk en angstaanjagend, ja. Maar ik had het net iets erger verwacht voor een of andere reden. Want tijdens het kijken had ik nooit het idee 'ik neem even een pauze, hoor' Want denk ik toch wel een beetje de bedoeling van de film was. Om me in een nachtmerrie te sleuren. Wat niet gelukt was.

Grafisch en audiovisueel gezien is de film echt dik in orde. Een van de beste industrial soundtracks die ik ooit heb gehoord (ik ben sowieso een fan van industrial en noise) De zwart-wit beelden die erg 'schoon' overkomen totdat de camera besproeit wordt met bloed en als er close-ups worden gemaakt van ledematen die verwijderd worden en ingewanden die uitpuilen voelt het helemaal niet meer zo clean. Ook de cameravoering is goed te doen. Hoe de beelden versneld worden als een oude film is misschien een beetje cheap maar werkt geweldig. Wat ik wel jammer vond aan de film was dat vage, neppe verhaal met die Japanner die verliefd werd op een Russische vrouw in gevangenschap. Is dat nou nodig? Voegt het iets toe? De kans dat het trouwens waargebeurd is is extreem klein, te ongeloofwaardig voor woorden. Alle pogingen tot verhaal mislukken en ook die Japanse assistente kon me geen ruk boeien. Het mocht er wel uit gelaten worden. Het laatste uur was een flinke opluchting van alle martelingen, vooral het begin van part 2 was het meest heftige gedeelte en ik kreeg zelfs een vieze smaak in mijn muil. Ik denk ook dat die scène waarbij je allemaal naakte lijken op elkaar ziet gestapeld , man en vrouw, kind en volwassene , met hun gezichten die immense pijn uitdrukken. Dat zal ik denk ik nooit meer vergeten. Waren het echte lijken trouwens die gebruikt werden? Het zou me niet eens verbazen Ook al zou de film technisch Snuff zijn dan (wat het niet is)

De meest misselijkmakende scène was maar mijn mening toen een vrouw naakt op een stoel werd neergezet om te kijken waar de kakkerlak die eerder via haar vagina in haar lichaam werd gestopt naartoe ging. Toen vervolgens het vel van haar hoofd werd gescalpeerd om te kijken hoe de kakkerlak weer ontsnapte via haar mond. En dat was nog niet genoeg, ze gingen daarna nog het afgesneden gezicht opnieuw op haar gezicht doen en er een foto van maken. Wat was het nut daarvan eigenlijk? Bij elk ander onderzoek werd het duidelijk gemaakt waarom het plaatsvond of je kon er gewoon zelf achter komen waarom, maar serieus, what the fuck?! Weinig dingen zijn onvergeeflijk naar mijn mening is 731 is één van die dingen. Toen ik de eerste keer hoorde van 731 dacht ik dat het nep was. Zo iets zou toch niet kunnen? Maar later bleek het anders, en ik waardeer deze docu-film dan ook zeer omdat het zonder twijfel laat zien wat er in 731 werd uitgevoerd. Het is niet prettig, maar wel de waarheid. En het einde van de film kwam ook met een sterke en terechte boodschap. Dat zo iets dergelijks nooit meer mag gebeuren.

*3.5

-fal schreef:

Voelt erg banaal aan om hier een punt voor te geven.

Hetzelfde hier Erg moeilijke film om een oordeel over te geven.

Opzich een boeiende film, aangezien dat het gebasseerd is op waargebeurde martelingen. Beetje kru maar komop, waarom kijk je deze film. Je kan duidelijk zien dat het nep is, in sommige scenes, en dit is juist goed. Als het te visueel zou zijn zou je weer zien dat de film ' verbannen ' zou worden, echt een zieke film, maar zeker niet verkeerd.

Bij Slow Torture Puke Chamber (2010):

Shockerend vond ik Philosophy of a Knife niet. Gewoon onprettig om naar te kijken.

Vond hem dodelijk saai.

avatar van LimeLou
Ik vond het wel een goede documentaire Maar ik snap dat het je niks kan boeien als je het onderwerp ervan niet boeiend vond.

dominion
Vond het wel boeiend maar vond Men Behind the Sun beter uitgewerkt.

avatar van Zandadder
dominion schreef:
Vond het wel boeiend maar vond Men Behind the Sun beter uitgewerkt.

Die trok ik heel slecht op een of andere manier.

dominion
Maar waarom moet deze film dan in godsnaam 4 uur lang duren dan verveelt hij veel te snel.
Martelhorrortjes zijn wel leuk maar als ze 4 uur duren wordt het voor mij echt te saai.