Hard Rain (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Denemarken / Frankrijk / Japan / Nieuw-Zeeland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Mikael Salomon
met Christian Slater, Morgan Freeman en Minnie Driver

Tijdens een grote overstroming wordt truckbewaker Tom in een klein dorpje overvallen door de crimineel Jim. Tom weet met het geld te ontsnappen, en verstopt het. In paniek vertelt hij de sheriff waar hij het geld verstopt heeft, waarna hij opgesloten wordt. Tom moet nu zorgen dat hij het geld krijgt, zichzelf in leven houdt, en de sheriff, Jim, en zijn crew te slim is.

Morgan Freeman staat bekend als goede acteur maarre deze film vond ik echt slecht. Een hoog Steven Seagal gehalte...

avatar van Slater
redceder schreef:
Otherfool:
Zonder een keiharde bad guy is dit soort films toch minder te pruimen blijkbaar.

Doordat er geen echte bad quy is, maakt deze film juist origineel.

Morgan Freeman kwam inderdaad meer over als een boef die toch alles voor een beter leven doet. Daarom vond ik het ook zo briljant dat Randy Quaid, een acteur die ik ook niet echt mag, van sheriff naar slechterik gaat. Daarbij kreeg Slater op het eind ook dus hulp van Freeman

Voor de gene die deze vanavond willen kijken: jammer hij komt niet

tvgids.nl en sbs6.nl geven beiden aan dat showtime komt.

Misschien dat ze ongelijk hebben maar als ook sbs6 zegt dat showtime komt ga ik daar maar van uit.

avatar van nightbreed
Leuk en sfeervol stukje onzin geschikt voor een avondje zonder denkwerk.
Regie is ok, script is typisch Hollywood en het acteerniveau is matig tot redelijk.
Een geschikt tussendoortje dus.

Cijfer: 3

avatar van tukkerstein
Dit klopt niet helemaal, we krijgen Showtime met Eddie Murphy en Robert DeNiro voorgeschoteld ipv Hard Rain...

avatar van P8rb
inderdaad

Usual Suspect
Standaard, maar zeker niet minder vermakelijke film, dat tot het einde blijft boeien.
Morgan Feeman speelt zijn rol als sympathieke 'Bad Guy' met verve net als Slater die het meer dan prima doet als 'actie held'.

De actie is door de (voor mij onbekende) regiseur prima en vrij strak in beeld gebracht.

3***

Dit is wederom een film die ik al eens op video had bekeken.
En het blijft een ijzersterke film, met een uitstekende Freeman en een puike Slater. Ook een goede rol van Minnie Driver.
Detail: op de soundtrack staat de naam van Jean 'Toots' Thielemans, altijd goed voor prachtmuziek !!

avatar van DragQueen
Een puike, maar vrij standaard actie/thriller. met goede rollen van slater en freeman. het verhaal is naar behoren uitgewerkt, en de actie is goed in beeld gebracht. gewoon een vermakelijke film, die bij vlagen spannend is. 3 sterren.

avatar van Shinobi
Gisteravond opgenomen en vanochtend gekeken en was op zich wel een aardige film, alleen vond ik het niet spannend genoeg. Dat zou eigenlijk wel moeten, omdat de film zich 's nachts en in de regen afspeelt. Freeman en Slater konden mij ook niet echt overtuigen om eerlijk te zijn. Al met al gewoon een aardig filmpje, niks meer en niks minder.

Ik geef 'm 3, 0 sterren.

filmanalist
ik vond het echt een waardeloze film, totaal geen spaning en ja slater en freeman waren niet echt overtuigend van mij krijgt die een 0,5 haha lager kan niet

avatar van wimaroca
matige film,te gemaakt en niet geloofwaardig
ik ben fan van morgen freeman,dit is het matigste wat ik van hem gezien heb

avatar van jumpstylemovie
vind de film zelf matig , maar de special effects maken erg veel goed.
2.5***

Opzich een leuke en vermakelijke film. Wel vrij standaard natuurlijk en met name het stijgen van het waterpeil is onlogisch. Ik heb me daar soms toch wel aan geergerd. De regen/Het water speelt toch een hoofdrol in deze film. Voor de rest is de constante regen en het donkere sfeertje wel weer mooi gedaan.
Het is een leuk tussendoortje en dus geef ik hem een krappe voldoende.

The Last
De film was overigens een gigantische flop, met een budget van 70 miljoen bracht de film wereldwijd iets meer dan 23 miljoen op.

ik weet niet wat ik hiervan moet vinden, morgan freeman was cool en de hoofdrol speler ook wel maar dit is toch niet een hoogstaande film...

avatar van A.L.I.E.N
Geweldige rampenfilm!

avatar van TheJoker
De allereerste film die ik op DVD kocht. (back in '99) Toen vond ik de beeldkwaliteit echt overweldigend waardoor ik de hele film zo'n wow-gevoel had en de film hoger waardeerde dan dat hij eigenlijk waard is. De film zelf is namelijk gigantisch standaard, en zo ook de acteerprestaties. Maar zoals wel eerder werdt vermeld is het hele regen/water-ding wel geinig. En voor de rest is deze film gewoon aardig voor een keertje. (regenachtige zondagmiddag ofzo)

avatar van Chromeo
Schitterende thriller en goed verhaal. De zondvloed zorgt voor een waanzinnig decor.

avatar van pim-klaver
pff wat een ongeloofwaardige film
boeide echt niet 2*5 voor de moeite

Veel water een mooie Minnie Driver en stel debielen die achter Christian Slater aanzitten.

avatar van glimmerman2000
Redelijk onderhoudende actiefilm.
Een vrij simpel verhaal, iets wat ook wel is lekker kan zijn.
Mooie spannende locatie, en een prima acterende christian slater.

avatar van HarmJanStegenga
Erg matige film, die voor mij vooral te pruimen was door de uitstekende setting. Een hele stad onder water, zo erg zelfs, dat je met een boot overal doorheen moet scheuren, erg mooi. Jammergenoeg is de rest van de film eigenlijk gewoon matig, tot vreselijk slecht.

Christian Slater doet het prima, maar Morgan Freeman maakt toch wel een beetje duidelijk dat hij eigenlijk maar goed is in één ding: een wijze, vriendelijke man spelen. Deze rol vond ik nou niet echt geweldig gespeeld door hem, maar oké. Het verhaal is simpel, standaard, zit vol cliche's en ongeloofwaardigheden. Daarnaast bevat de film ook nog een aantal vreselijk ergerlijke dingen, zoals die oude vrouw. Irritant rotmens en totaal niet grappig.

Het script is ook maar matig en de score stelt ook niet veel voor. De constante regen is prachtig, maar volgens mij klopt er op een gegeven moment ook niks meer van dat waterpeil. Soms lijkt het stil te staan, terwijl een paar minuten later het water met de seconde stijgt. Beetje triest eigenlijk, net zoals veel handelingen van personage's. Die drie agenten waren erg slecht, maar vooral die kneus en die chagerijnige vent waren doodirritant. Ook erg ongeloofwaardig, wanneer die kneus op het ene moment zijn baas neer wil knallen en zijn idee maar niks vind, terwijl ie' later vrolijk met 'm staat mee te knallen. Ook een aantal wendingen met Freeman en Slater waren maar ongeloofwaardig.

Hier had veel meer ingezeten, in deze film. Vooral deze water-setting is gewoon een geweldig fundament voor een film. Jammergenoeg stelt de rest niks voor en bevat het teveel slechte, ergerlijke en ongeloofwaardige dingen dat ik hier zeker geen voldoende aan kwijt kan. Kleine twee sterren dan maar.

avatar van Lexcoaster
Erg vermakelijke film met een origineel uitgangspunt, met redelijke presterende acteurs. Soms komt er nog wel es wat goeds uit de kast van Hollywood. 3*

avatar van Nathan013
matige 3*

matige film inderdaad. De waterige setting maakt het kijken nog een beetje dragelijk

avatar van the new guy
Echt een bizar slechte film. Man man man, ik heb me kapot gelachen om de fouten en voorspelbaarheid van de film. De hele cast voorspeldt al het einde van de film.

Ik vond dit helemaal geen slechte film.
Ik vond dat Morgan Freeman echt goed speelde.
en het verhaal was ook goed

Slappe hap tot en met: 1,50 (1,40)
En dan krijg je vervolgens nog eens voor de kiezen dat iemand in een reactie vermeld dat er 70 miljoen met deze film gemoeit is. Was de prijs van een kuub water uit de kraan toen ook al zoveel? En daar snijdt ik meteen het eerste punt aan: De helikoptervlucht aan het begin van de film laat toch duidelijk vies, bruin water zien, maar in het verloop van de film en bij alle onderwatershots: lekker fris water waar je de was bij wijze van nog in zou kunnen doen. Maar dat is slechts een fractie van een mammoettanker vol met onwaarheden, ongeloofwaardige zaken, zwaar onrealistische gebeurtenissen en wat al niet meer. Moet er iemand een bijna dood ervaring krijgen? Hopppaa, dan gooien we het waterpijl in de desbetreffende scene toch ff met 2 meter per seconde omhoog, geen enkel probleem, dat laten we straks gewoon weer zakken. Zo moet regisseur Salomon ongeveer gedacht hebben. Water is immers gemakkelijk te sturen tijdens zo'n 'ramp'....

Buiten dat is het plot ook nog eens verschrikkelijk. De plotwendendingen zijn zeer goedkoop en amateuristisch, is het middengedeelte van de film één lange achtervolgingsscene op het water (off course!) die veel te langdradig is, weten de personages geen seconde te boeien, om over het 'ik-heb-jou-een-uur-geleden-ontmoet-dus- nu-ga-ik-voor-jou-door-het-vuur-nadat-je-me-hebt-gered' cliche nog maar te zwijgen, want daar heb ik helemaal een broertje dood aan... Ontluisterend dat men niets beters kon verzinnen. Maar ja wat wil je ook als je het laten stijgen van het water en daar vervolgens een 'bloedstollende' (laat me niet lachten) actiescene in plaatst belangrijker vindt dan een goed opgebouwd script.

Daarnaast zien we een kleurloze Morgan Freeman aan het werk die zich absoluut niet thuisvoelt in zijn rol, weet Slater geen moment te overtuigen als superheld en is de rol van Quaid totaal ongeloofwaardig, evenals zijn acteerprestatie. Daarnaast ook nog eens bijrollen met voornamelijk typetjes, hoe verzinnen ze het om dat in deze prent te proppen... Cinematografisch overtuigt de film eveneens geen moment. Een ronduit zwakke montage, verre van vlekkeloos camerawerk, statische special effects en smakeloze decors doen Hard Rain ook al geen goed. Om over de slappe regie van Salomon maar te zwijgen. Samengevat is er eigenlijk heel weinig goed gegaan in deze prent en eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat ik persoonlijk anders zou doen om aan dit zootje ongeregeld een positieve draai te geven... Verveeld heb ik me desondanks niet, maar de film wist me tevens geen moment te verrassen.

Ik vond deze film echt leuk om te zien. Zit actie in, mooie effecten en een aardig verhaal. Dat bepaalde dingen niet kunnen in werkelijkheid vind ik niet zo erg. Daarvoor is het ook een film.