Hard Rain (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Denemarken / Frankrijk / Japan / Nieuw-Zeeland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Mikael Salomon
met Christian Slater, Morgan Freeman en Minnie Driver

Tijdens een grote overstroming wordt truckbewaker Tom in een klein dorpje overvallen door de crimineel Jim. Tom weet met het geld te ontsnappen, en verstopt het. In paniek vertelt hij de sheriff waar hij het geld verstopt heeft, waarna hij opgesloten wordt. Tom moet nu zorgen dat hij het geld krijgt, zichzelf in leven houdt, en de sheriff, Jim, en zijn crew te slim is.

avatar van speedy23
In Hard Rain regent het natuurlijk de hele film door. Maar deze gadget kan de film niet redden, want ondanks de steeds verdienstelijke Christian Slater en Morgan Freeman, en enkele spectaculaire stunts, is dit een weinig verrassende en zelfs redelijk saaie doorsnee thriler...

avatar van otherfool
Hier had meer ingezeten. De cast is goed, de watersetting origineel, maar toch overtuigt de film niet echt. Zonder een keiharde bad guy is dit soort films toch minder te pruimen blijkbaar.

2 sterretjes.

avatar van Shinobi
Gisteravond opgenomen en vanochtend gekeken en was op zich wel een aardige film, alleen vond ik het niet spannend genoeg. Dat zou eigenlijk wel moeten, omdat de film zich 's nachts en in de regen afspeelt. Freeman en Slater konden mij ook niet echt overtuigen om eerlijk te zijn. Al met al gewoon een aardig filmpje, niks meer en niks minder.

Ik geef 'm 3, 0 sterren.

Veel water een mooie Minnie Driver en stel debielen die achter Christian Slater aanzitten.

avatar van HarmJanStegenga
Erg matige film, die voor mij vooral te pruimen was door de uitstekende setting. Een hele stad onder water, zo erg zelfs, dat je met een boot overal doorheen moet scheuren, erg mooi. Jammergenoeg is de rest van de film eigenlijk gewoon matig, tot vreselijk slecht.

Christian Slater doet het prima, maar Morgan Freeman maakt toch wel een beetje duidelijk dat hij eigenlijk maar goed is in één ding: een wijze, vriendelijke man spelen. Deze rol vond ik nou niet echt geweldig gespeeld door hem, maar oké. Het verhaal is simpel, standaard, zit vol cliche's en ongeloofwaardigheden. Daarnaast bevat de film ook nog een aantal vreselijk ergerlijke dingen, zoals die oude vrouw. Irritant rotmens en totaal niet grappig.

Het script is ook maar matig en de score stelt ook niet veel voor. De constante regen is prachtig, maar volgens mij klopt er op een gegeven moment ook niks meer van dat waterpeil. Soms lijkt het stil te staan, terwijl een paar minuten later het water met de seconde stijgt. Beetje triest eigenlijk, net zoals veel handelingen van personage's. Die drie agenten waren erg slecht, maar vooral die kneus en die chagerijnige vent waren doodirritant. Ook erg ongeloofwaardig, wanneer die kneus op het ene moment zijn baas neer wil knallen en zijn idee maar niks vind, terwijl ie' later vrolijk met 'm staat mee te knallen. Ook een aantal wendingen met Freeman en Slater waren maar ongeloofwaardig.

Hier had veel meer ingezeten, in deze film. Vooral deze water-setting is gewoon een geweldig fundament voor een film. Jammergenoeg stelt de rest niks voor en bevat het teveel slechte, ergerlijke en ongeloofwaardige dingen dat ik hier zeker geen voldoende aan kwijt kan. Kleine twee sterren dan maar.

avatar van brabusRUS
Standaard, maar wel vermakelijk.

Vooral de setting van de film was zeer leuk. Maar ook de special effect waren tof gedaan. Ook vond ik het een keer leuk om Morgan Freeman te zien als een 'semi-badguy'. Slater deed het ook aardig. De script was vrij simpel en voor mij misschien het grootste minpunt.
Hier had meer ingezeten als je kijkt naar geweldige setting en goede acteurs.

Wel een beetje raar dat Slater niks met het geld deed. Hij zat in de begin van de film te kankeren over zijn werk, en dan krijgt ie de kans om $1.5m te 'stelen' zonder dat er ooit iemand achter komt, pakt ie het niet. Ik wist het in ieder geval wel .

Ik heb genoten van deze simpele actiefilm. Ik ben benieuwd hoe ze dit allemaal hebben gefilmd.

Goeie en onderhoudende actiefilm waarin een stel bad-guys het voorzien hebben op een geldwagen. Een vrij standaard actie-verhaaltje dat ook flink wat cliches kent. Maar het is vooral de setting waardoor deze film zich weet te onderscheiden. Het overstroomde en bijna geheel verlaten stadje en de constant aanhoudende regen zorgen voor een bijzonder sfeertje. Het ziet er allemaal goed uit en ook de actie-scenes zijn zeker spectaculair. Verder is het acteerwerk, binnen de grenzen van het genre, ook meer dan in orde.

avatar van sinterklaas
Had deze in 2001 geloof ik op tv gezien en hij zat al die tijd nog vers in me geheugen en vond het toen al een vette film. Nu na 10 jaar eindelijk eens op dvd en hij blijft gewoon goed en ook nu je der ook meer van snapt. Christian Slater speelt erg tof nog voor ie de DTV periode inging. Hij komt vaak best wel grappig en koppig over en ook Morgan Freeman is weer helemaal goed. En ja, het is ook een simpel klopjacht filmpje maar om het thema nog bijzonderder te maken gooien we er nog een thema watersnoodramp bij ook. De chaos is gewoon helemaal compleet in deze film. De actiescenes waren ook lekker ruig ook waneer die ene vent door zijn oog word geschoten.

Na 10 jaar nog steeds een prima filmpje.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien, dus eens her bekeken.
'k vond het wel een goeie film. Niet zo'n moeilijk verhaal, maar toch onderhoudend genoeg om de volledige speelduur te boeien.
De cast deed het goed en de film had wel een aparte setting met al dat water.
Niet direct een waw film (omwille van het iet wat voorspelbare verhaal), maar toch een film die de moeite is om te (her)bekijken.

avatar van Roger Thornhill
Ik kijk een film als deze niet om me te laten verrassen maar om te kijken hoe de cliché's zijn ingevuld. En als dat dan goed is gedaan, met bovendien een fraai in medias res-begin, en als Christian Slater me 100% meevalt, en als er een paar aardige twists in zitten (Slaters oom blijkt bij de overval betrokken te zijn, Randy Quaid die besluit zelf voor de buit te gaan), en als de setting zo uniek is (met zeker in de straten vaak adembenemende beelden), dan is dit uiteindelijk tóch een verrassende (en verrassend goede) film.

avatar van Insignificance
Wildwaterbaantje plus extra's. Met Freeman als crimineel en wat comic relief, zo is er een Golden Girl, een vrij luchtig thrillertje dat het meer van spektakel dan van spanning moet hebben. De humor werkt niet zo goed bij de deputies en Jim's handlangers, maar regen en water leveren al gauw fraaie plaatjes op en het tempo ligt over het algemeen behoorlijk hoog. Zo'n jetski race is zo gek nog niet, sommige effectjes laten daarentegen weer te wensen over. De Dear Penthouse scène is wat ongepast en het blijft ver verwijderd van een kraker, maar vervelen doet het nou ook weer niet.

avatar van tukkerstein
Vermakelijke film. Simpel verhaaltje, standaard opbouw, maar de setting, een ondergelopen verlaten stad in combinatie met slagregens, zorgt voor een behoorlijk originele film. Het levert ook een aantal originele actiescènes op. Vermakelijk.

Met vaart gemaakte actiefilm, met sfeervolle scenes met al dat water. Helaas verder nogal
oppervlakkig, en laat de film uiteindelijk een tamelijk onbevredigende indruk achter.

Deze "doorweekte" productie, die voor een groot deel bestond uit gezwem en geknal, kon je het beste omschrijven als een filmpje voor even tussendoor. Het verhaal over mensen die enkel aan geld konden denken had niet veel om het lijf en bovendien werd er te weinig verklaard. En vanzelfsprekend resen de personages op een onmogelijke wijze uit de dood op. De dialogen klonken rauw en de decors zagen er prachtig en realistisch uit.