Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

915 BERICHTEN 62 MENINGEN
avatar van JacoBaco
Ik meen mij te herinneren dat Jim Cameron ook positief is over Terminator: Genisys. En alles wat de Terminator franchise zo goed maakt, zie ik niet terug in Genisys. Maar dat hij beleefd positief is over A:C begrijp ik wel.

A:C heeft overigens interessante deleted scenes. Alien: Covenant Deleted Scenes Explained | Screen Rant - screenrant.com

avatar van AC1
Het was trouwens Cameron die tegen Scott vertelde dat hij moet ophouden met wijnfilms in Frankrijk te maken en terug moet keren naar het Science Fiction genre omdat dat zijn beste films zijn.

Gladiator fans moeten nu niet boos worden op mij. Ik herhaal alleen maar wat Cameron zei.

Heb ondertussen de film gezien en dankzij de dubbelrol van Fassbender viel hij eigenlijk best mee. Walter en David redden de film! Ik telde ook 2 haast 'letterlijke' knipogen naar Blade Runner (meer bepaald naar de replicant Roy Batty). Covenant is een betere 'ride' dan Prometheus geworden! 6/10

avatar van xgogax

Tot nu toe nog steeds de beste film van 2017 die ik dit jaar heb gezien ....

avatar van JacoBaco
Toch een net cijfer AC1. Maar dat hetgeen waar de film (eigenlijk) over gaat voor jou het minste is zegt natuurlijk ook erg veel.

xgogax schreef:
Tot nu toe nog steeds de beste film van 2017 die ik dit jaar heb gezien ....

Ja, oké, maar hoeveel heb je er gezien?

AC1 schreef:

Ja, oké, maar hoeveel heb je er gezien?
Niet veel , want ik kijk tegenwoordig überhaupt weinig films . Welke films zou ik echter beter moeten vinden ? Op enkele uitzonderingen na , zoals nieuwere werken van Mann of GODard , vind ik huidige films weinig vooruitstreven en nauwelijks interessant . En helaas maken boeiende cineasten van het niveau Mann en GODard tegenwoordig nauwelijks films . Alle films die ik wilde zien , heb ik gezien . De rest spreekt mij niet zo erg aan en lijkt mij gewoonweg tijdverspilling . Hollywood is tegenwoordig het spoor bijster . Ook huidig festival films zijn veel te arty-farty : nietszeggend , amateuristisch . creatief- , talent- en inspiratieloos .

Laten we het omdraaien , heb jij een betere film gezien ?

avatar van xgogax

Geen enkele film uit deze lijst : https://www.moviemeter.nl/list/year/2017 , is in ieder geval beter dan Alien: Covenant (2017) ...

avatar van John Milton
JM houdt zich weer in. Moeilijk, als je van het terras afkomt.

edit: nee, ik kan het niet.

"ik ben gestopt met eten, eigenlijk. Het is allemaal smerig wat ze nu maken. Maar wat ik van de week at bij de Van der Valk is het beste wat er dit jaar op culinair gebied bereid is. Geloof me, ik weet waar ik het over heb."

Ik neem aan dat het in je hoofd uiterst zinnig klinkt man, maar oh-oh-oh. Mijn wenkbrauwen weten soms niet waar ze het zoeken moeten.

John Milton schreef:
JM houdt zich weer in. Moeilijk, als je van het terras afkomt.

edit: nee, ik kan het niet.

Tot voor kort keek ik gemiddeld 10 recente films per week , en nu kijk ik max 4 / 5 films ( nieuwe ) per maand ( soms 1 film per 2 weken ) om dan toch een beetje up 2 date te blijven . Wat snap je niet ?

xgogax schreef:

Laten we het omdraaien , heb jij een betere film gezien ?

Ik loop altijd achterop. De meeste films die ik de afgelopen tijd heb gezien zijn van 2015/2016. Ik geef toe, cinema verkeert dezer dagen in een treurige staat maar Ridley Scott is nu niet bepaald een lichtbaken in de duisternis. He's part of the problem!

avatar van Filmkriebel
Een apart geval in de reeks, dat veel verklaart over de oorsprong van de aliens uit een krachtig biologisch wapen (ook al in Prometheus ter sprake gebracht) dat van nature voortdurend muteert. De samenhang tussen de verschillende films begint wat vaag aan te voelen en laat de kijker met steeds meer vragen achter. Het lijkt wat mij betreft allemaal nergens op af te stevenen maar we zullen zien wat de volgende alien film brengt. In ieder geval vond ik deze wel vermakelijk van begin tot eind. Prachtige en duur uitziende special effects en een bijna filosofische benadering over de schepping van leven. Wie had dat gedacht in een Alien film? Vooral de dubbele rol van Fassbender kon ik smaken.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben zelf altijd een liefhebber van de Alien concept geweest, zonder nou gelijk een hardcore fanboy te zijn en alles af te keuren wat niet binnen het Alien stramien valt. A1 was goed, A2 was nog beter, A3 (hoewel cinematografisch een hoogstandje) viel tegen omdat er feitelijk niks nieuws werd geïntroduceerd (Sigourney zegt ergens in de film wel dat deze Alien anders is maar dit wordt niet verder uitgediept), A4 (A:R) was nog niet eens zo onaardig hoewel het 'eindbeest' vrij lachwekkend was, AvP1 was ook helemaal niet onaardig (alleen jammer dat het 'trainingskamp' op aarde was), de meeste mensen weten niet eens dat er ook een AvP2 was en laten we dat maar zo houden want dat was echt een dieptepunt.

Toen kwam Prometheus. Bewust zonder Alien in de titel. Prachtig vormgegeven, nieuwe originele invalshoeken, nieuwe theorieën over de ontwikkeling van de Xenomorph en...zeer verrassend ook over ons. Introductie van de engineers, de 'black goo', het gegeven dat de Xenomorph feitelijk een biowapen is wat zo gevaarlijk was dat het werd ontwikkeld op een aparte planeet..in mijn ogen een perfecte evenwichtige mix van filosofie, actie en bloed. Noem het intelligente horror. Er bleven wel veel vragen over die, naar ik hoopte, in het vervolg zouden worden beantwoord.

En dan nu met A:C. weer Alien in de naam, en dat geeft al aan dat in deze film de alien weer wat meer aan bod komt dan de vorige. De film heet dan ook geen Prometheus 2 en dat is jammer, want het betekent dat veel vragen dus onbeantwoord blijven, maar het probeert wel wat losse Prometheus eindjes mee te nemen. De film hinkt dan ook overduidelijk op 2 gedachten, herintroductie van de Alien horror en proberen tegemoet te komen aan de Prometheus verhaallijn (je moet Prometheus ook gezien hebben anders snap je er niks van). En dat levert uiteindelijk, zoals in veel gevallen als je iedereen tevreden wilt houden, geen goede film op.

Het zijn met name de irraties die je als ervaren Alienspotter ervaart tijdens het bekijken van de film. Een verloren radiosignaal in de ruimte wordt toevallig opgepikt door een passerend ruimteschip, de eieren met de facehugger ('kijk maar, het is volkomen veilig'), de eindbattle met de xenomorph..we hebben het allemaal al een keer gezien. De crew (waar je als kijker totaal geen binding mee hebt) is onvoorstelbaar dom en naief bezig waardoor je het terecht begint te vinden dat ze worden geconsumeerd, kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij. De Engineers planeet zelf is een kopie van de aarde, op zich niet onlogisch maar wat een tegenvaller is gezien de uitstekende, naargeestige Prometheus enscenering. De veelbesproken fluitscene is een regelrechte aanfluiting, hoeveel creatie theorieën je er ook op los laat ( wat de regisseur had willen vertellen had echt wel op een andere manier gekund) en het David/Walter einde zag je al tijdens de aantiteling aankomen.

Maar de allergrootste teleurstelling zijn wel de onbeantwoorde Prometheus vragen. Waarom bedachten de engineers de aarde als experiment? En nog belangrijker, waarom moest dat experiment met alle macht beëindigd worden? Waarom wilden ze de mensheid uitroeien? Alle vragen, die de reden waren dat Elizabeth Shaw het luchtruim koos richting de planeet van de engineers, zijn niet beantwoord. Mijns inziens erg onbevredigend!

Het is geen slechte film, maar ook zeker geen goede. Redelijk, ik kan er niet meer van maken. Beetje vergelijkbaar met A3.

avatar van jex
Teleurstellend vervolg op Prometheus. Niks duidelijk uitgelegd over de engineers. Gaat allemaal over een gestoorde androide. Is dit waar de alien franchise naar toe gaat? Alien timeline is gewoon onduidelijk geworden.

avatar van Filmkriebel
ElmerBlues schreef:

Ik vind dat de films wel degelijk antwoorden geven alleen is het wat warrig aan de man gebracht. De engineers testen dat zwarte goedje uit, een soort grondstof om leven te creëren maar nog in ontwikkelingsfase en heel volatiel. Om dit uit te testen gebruiken ze andere planeten. De volatiliteit van het goedje blijkt uit de verschillende levensvormen die eruit voortspruiten (aliens en de varianten, maar ook de mens is volgens de films een levensvorm die uit dit goedje is voortgekomen). Wat me ook niet zo duidelijk is, is waarom die engineer in het begin van Prometheus zich moet opofferen. Er bestaan heel wat speculaties hierover op het internet.

Omdat ze tot de vaststelling kwamen dat de mens niet de perfecte levensvorm was waar ze naar streefden, ofwel ze de mens als een bedreiging beschouwden. Dit komt ook tot uiting in wat androide David in Covenant zegt. Het valt toch op dat hij als robot identiek dezelfde denktrant en gedrag volgt als de engineers namelijk "leven willen scheppen" en "god zijn/spelen".

Dit is maar hoe ik het zie, dus beschouw dit zeker niet als de ultieme uitleg hé. Misschien brengt een herziening nieuwe inzichten? Maar de antwoorden worden ook mondjesmaat vrijgegeven in de verschillende films, waardoor ik verwacht dat de opvolger van Alien:Covenant stilaan meer zal vrijgeven.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien had ik eerst Prometheus moeten kijken om mijn geheugen op te frissen, maar het kon me tijdens het kijken van deze nieuwe film eigenlijk niet zoveel schelen allemaal. Ik was volkomen voorbereid op een teleurstelling, maar Prometheus werd ook afgebrand, en die vond ik juist enorm vermakelijk. Helaas kan ik dat van deze film niet zeggen. Als de film al niet pretentieus of traag is met Fassbender die quasi-filosofische gesprekken met zichzelf of anderen voert of blokfluit speelt (hilarisch) dan is de film wel leeghoofdig met personages die domme beslissingen nemen zoals geen helm dragen op een buitenaardse planeet (een heel saaie die geen moment buitenaards aandoet). En als de boel op de vertrouwde manier in de soep loopt gaan ze direct helemaal uit hun plaat gaan en verliezen hun allerlaatste beetje verstand.

Niet dat het veel uitmaakt wat er met iedereen gebeurt, want aan karakteropbouw wordt niet gedaan. Ik heb zeker drie koppeltjes geteld onder de bemanning, en daar moet heel lui een groot deel van de emotionele betrokkenheid uit komen. Eigenlijk is alleen Fassbender leuk omdat hij weer zo geweldig speelt, en Waterston kon ik ook nog goed waarderen als een soort nieuwe Ripley. Ze loopt misschien de halve film met de tranen in haar ogen, maar ze overtuigt wel genoeg in die rol en in een de gebruikelijke wat stoerdere. Eigenlijk is ze een beetje als het laatste deel van de film: niet erg origineel, maar de vertrouwde elementen zorgen dat de film nog een beetje dragelijk wordt.

Het slotstuk is ook het enige onderdeel van de film waarin de actie daadwerkelijk te volgen is, de film in de juiste versnelling raakt en er in visueel opzicht echt een duidelijke verwijzing naar de allereerste Alien-film wordt gemaakt. Verder zie je vooral weer modern ogende technologie, zoals in Prometheus. Toen ik die destijds zag stoorde ik me niet zo aan, maar na sindsdien redelijk recent alle Alien-films te hebben gezien en Alien: Isolation te hebben gespeeld valt het me nu wel direct meer op. Verder bevalt de film wat de cinematografie betreft helaas vooral moderne technieken, en de CGI is gewoon waardeloos over het algemeen. Ook geen fan van het Terminator-achtige gevecht tussen de twee synths, en dat niet Walter maar David aan boord van het schip gingmag je amper een twist noemen. Espinosa heeft recent een veel spannendere en betere Alien-film afgeleverd dan Scott zelf. Ik zit er helemaal niet op te wachten dat alles van het Alien-universum wordt verkend en verklaard. 2.5*.

avatar van AC1
Waterston de nieuwe Ripley?

avatar van TheManInBlack
Ik vind dit deel persoonlijk beter dan zijn voorganger Prometheus (2012). Er zit voldoende spanning in de film met als hoogtepunt voor mij in het tarweveld. Visueel zag het er ook uitstekend uit, ook zijn er mooie omgevingen te zien. De aliens zien er ook weer top uit. De cast is weer uitstekend met hun sterke acteerwerk. Zelf vind ik het wel jammer dat we verder geen uitleg kregen over de Engineers.. Ook zijn er een aantal brute bloederige scènes wat er geweldig uitzag. De twist op het einde zag ik zelf wel al aankomen.

avatar van VincentL
Alien: Covenant

Matig deel van de Alien-reeks. De voorganger, Prometheus, wist mij toen ik hem zag niet heel erg te vermaken. Het probleem? Het was vooral een smakeloze hap. Er zat geen sfeer in de film en was hoofdzakelijk een herhaling van zetten. Ik weet niet wat Scotts idee achter deze film is geweest, maar hij trapt in exact dezelfde valkuilen.

Net als in Prometheus - nogmaals - is het verhaal een herhaling van dezelfde zetten, zij het dat Fassbender in dit deel een liefdesrelatie met zichzelf aangaat. De film kent nauwelijks de tijd om karakters uit de diepen of een diepere laag aan de grote verhaallijn van de reeks te geven. De gehele film lijkt het bewijs te vormen voor de stelling dat Scott zijn originaliteit betreffende deze franchise verloren heeft. Het einde is daar het beste voorbeeld van: een sensatieloze aaneenschakeling van gekopieerde scènes uit andere delen. De poging van Scott om wat aan het verhaal toe te voegen - hoofdzakelijk het eindeloze geouwehoer van karakter David - is eveneens weinig overtuigend. Scott schiet verhaaltechnisch bijzonder te kort.

Het feit dat de karakters diepgang missen ligt niet louter aan het script. Ook de acteurs zelf zijn matig. Michael Fassbender weet tot tweemaal toe een zoutloos karakter neer te zetten. Beide cyborgs zijn, ondanks dat ze van elkaar verschillen qua karakter, oninteressante, weinig overtuigende personages.
Katherine Waterston is een al even weinig interessante actrice. Van meet af aan weet ze de kijker ervan te overtuigen dat die totaal apathisch moet zijn jegens haar karakter. Ze weet zich zeer matig acterend een weg door de film te banen. Tegen het einde krabbelt ze wat op, maar dat is ruim onvoldoende om haar zwakke optreden te redden.

De film ontbeert het grootste deel van de tijd spanning en sensatie - een van oudsher inherent onderdeel van de Alien-reeks - net als Prometheus. Het tempo ligt te hoog en de ruimtes zijn te groot om de spanning goed op te bouwen.
Visueel is het alleraardigst. Dat was wel het minste dat we van Scott konden verwachten. Hij geeft zijn ruimteschip en planeet mooi vorm.

Ik weet niet of ik moet door gaan met kijken naar de Alien-reeks. Die kenmerkt zich door een neerwaartse trend in kwaliteit. Voorlopig is Alien: Covenant daarvan het dieptepunt.

Ook ik heb alle delen gezien, Alien I, II, en III, Resurrection, AVP I en II, Prometheus en Alien Covenant. Wat Prometheus betreft is het belangrijk om te weten dat dit een verhaal betreft wat in chronologie, het speelt zich af in 2089, vooraf gaat aan de Alien reeks. Aan het eind van de film, zie je ook dat het hoefijzervormige ruimteschip neerstort, en uiteindelijk ongeveer zo neer komt te liggen zoals de expeditie leden het aantreffen in Alien I, wat zich af speelt in 2122. Echter is er een probleem, namelijk maan LV-223 is waar Prometheus zich af speelt, en planeet LV-426 is waar Alien zich af speelt. Kennelijk is ergens het verhaallijn veranderd maar zijn delen van het oorspronkelijk gedachtegoed niet helemaal aangepast. Prometheus is slechts een voorpost van de ruimtereizende voorvaders, ook wel Engineers genoemd, niet de thuisplaneet. Alien Covenant speelt zich af in 2104 en is het vervolg op Prometheus. In dat deel laat de Androide uit Prometheus aangepast (verbeterd) Alien materiaal los op een planeet waar Engineers een kolonie hebben. Het is niet duidelijk of dit de thuisplaneet is of niet. Wel is duidelijk dat1 het Alien materiaal in allerlei vormen voor kan komen, vloeibaar, als wezen, maar ook als nevel. Er komt minimaal nog 1 opvolger op dit verhaallijn, en maximaal 2 volgens wiki. Daarin zal denk ik wel duidelijk worden wat er precies gebeurd en waarom. Persoonlijk denk ik dat de Enigineers een beetje boos zijn op de mensheid die een androide gemaakt heeft die (een deel van) de Enigineers uitgeroeid hebben op een planeet/kolonie, en dat ze wraak willen nemen. Waarom ze in Prometheus kennelijk al boos zijn op de mensheid is mij ook nog niet duidelijk, tenzij ze ook tijdreizende/helderziende zijn en al wisten wat er ging gebeuren en dat probeerden te stoppen. En dan zijn er ook nog de Predators en de in die film geïntroduceerde Superpredators, die banden hebben met Alien en mensen.
Het gaat dus nog wel een door, en zal eerst behoorlijk chaotisch worden voordat de complexheid volledig duidelijk is, als dat ooit gaat gebeuren.

Wat ik persoonlijk wel jammer vindt is het gebrek aan spanning en actie in de laatste films, maar dat kan ook liggen aan gewenning.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg vermakelijke Alien aflevering wat mij betreft.

Het gelul van die Prometheus kerel werd me even teveel maar het laatste half uur gaat het gelukkig weer de goede kant op met een lekker (hoewel voorspelbaar) naargeestig einde

Saaie film zonde van t stroom

avatar van Graaf Machine
kos schreef:
Erg vermakelijke Alien aflevering wat mij betreft.

Het gelul van die Prometheus kerel

avatar van AC1
Mocht van mij 2 uur van dat gelul zijn (en minder window bashing).

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe krijg je het voor elkaar met zo'n budget zo'n prutswerkje af te leveren. Man man man. Deze regisseur heeft er echt niks van geleerd. Een crew die zo dom is als het achterend van een varken (was al zo bij prometheus), met een onafgetrainde dikzak met pornosnor en cowboyhoed in het moederschip (hoe krijg je het voor elkaar?). Acteerprestaties zijn zwaar ondermaats, planeet doet totaal niet buitenaards aan, de setting in het middenstuk doet b-filmachtig aan, de plottwists zie je van mijlenver aankomen. Deze film is gewoon puur voor het geld gemaakt, er zit geen creativiteit achter, geen originaliteit, verhaallijn is totaal niet te volgen, dialogen flut en nietszeggend. Er zitten ook een aantal scenes in waarbij ik dacht: wtf? Een beetje fluit spelen en een android die zichzelf kust?. Lachwekkend.

Ik had ook het gevoel dat ze goed naar Alien:isolation (het spel) hadden gekeken, en dat android-idee daarvan hadden gejat. Maar daar waar alien:isolation misschien wel 1 van de beste spellen ooit is (na de eerste 2 uur), en de alien-suspense recht doet, is dit gewoon een flutfilmpje dat Alien totaal geen recht doet. De laatste 10 minuten zijn qua spanning het leukst, maar die spanning wordt niet opgebouwd. Het is hap-snap volgens het protocol de eindjes aan elkaar knopen, en dan eindigt de film plots.

Daarnaast worden dit soort films steeds leger en leger. Het is echt niet verboden om een keer iets origineels te doen hoor, om een keer wat diepgang in dialogen te brengen (dus geen quasi-filosofisch gelul). In plaats daarvan wordt er een tekstschrijver ingehuurd die werkelijk geen moment van het voorgeschreven hollywoodprotocol afwijkt. CGI neemt de films over, en men denkt dat dat wel genoeg is. Echter, was de CGI in deze film wel zo goed? Die van de eerste twee films was beter, terwijl hier ongetwijfeld weer een superbudget tegenaan geknald is. Je krijgt nota bene een megabudget, en nog weet je er een B-film van te maken qua setting en CGI. Dat is op zich best knap.

De beste regisseur is de regisseur die met weinig geld, een verongelijkt gevoel en met het gevoel alles nog te moeten bewijzen, een film maakt. Daarom zijn Alien 1 en 2 het beste. Als men gaat zwemmen in het geld, komt er echt niks origineels of verrassends uit.

Deze film is terecht geflopt. Tijd om een einde te breien aan de alien-franchise. Er gaat te veel geld in om, en het is nu wel uitgemolken.

En dat er hier nog mensen zijn die een 4.5 geven voor deze film heeft gewoon met wansmaak te maken. Deze film is een belediging voor de kijker. Een hollywood-prutswerkje, waarbij deze regisseur weer dezelfde creatieve armoede stopt als in prometheus. Typisch domme scene in prometheus is wanneer die wetenschappers die beesten gaan aanraken. In deze film doet ie het weer, met het aanraken van de eieren. Het is pure creatieve armoede. Zo van: er moet een schrikmomentje komen, laat ik ze maar ergens iets aanraken. Op een gegeven moment gaat het irriteren. Je betaalt ook 14 euro en voelt je bedrogen. Je bent de zakken aan het vullen van een creatieve nitwit die allang met pensioen moest, maar nog even wat grijpstuivers wil jatten.

Maar goed, die Scott lacht zich natuurlijk kapot. Heeft wat investeerders bij elkaar geharkt voor drie van dit soort films, loopt geen enkel financieel risico, ook al flopt de film, en kan weer eens wat geld voor z'n pensioen binnenharken. Ik denk niet dat deze man er nog echt zin in heeft, en het zou me niet verbazen als hij bij enkele scenes niet eens op de set was, maar gewoon de boel uit handen heeft gegeven en verder lekker met de kinderen naar een pretpark is gegaan.

Jeanlucgoddard
helpdefilm schreef:

Hahaha meesterlijk review!

avatar van Starscream
N.a. Hoijtink schreef:

Volgens mij moet je het idee van de Predators gewoon laten varen ✌

avatar van Banjo
Nou... ik kon mijn hoofd er helemaal niet bij houden....
Ik miste echt karakters en diepgang in die onderzoeksgroep.
En waarom hadden ze geen beschermingspakken aan!..
voor nu 3 sterren

avatar van rep_robert
Weet iemand ook of de blu-ray extra's heeft? Ik kan er tot nu toe nog niet echt achterkomen.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Enorm teleurgesteld in Alien: Covenant. Hier had ik het gevoel dat het uitmelken nu echt begonnen is. Wat hebben wij hier nu eigenlijk uit geleerd? Dat David slechte bedoelingen heeft en zich God waant. Zelfs het einde was enorm voorspelbaar. Bah!

avatar van Valak
rep_robert schreef:

De bonus features, extras en deleted scenes op een rijtje: 'Alien: Covenant' Blu-ray to Include 12 Deleted/Extended Scenes, Plus Special Features - yahoo.com