Alien: Covenant (2017)
Genre: Sciencefiction / Horror
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup
IMDb beoordeling:
6,4 (341.677)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 18 mei 2017
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Alien: Covenant
"The path to paradise begins in hell."
De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,4 / 341677)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Alien: Covenant (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
David / Walter
Daniels
Christopher Oram
Tennessee Faris
Carl Lope
Karine Oram
Ricks
Upworth
Maggie Faris
Hallett
Reviews & comments
Guines
-
- 212 berichten
- 194 stemmen
Zeker, tenzij je iets verwacht dat ook maar in de buurt komt van Alien of Aliens 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Bon...The Martian vond ik goed....dus hoop doet leven
Het eerste uur was goed maar werd volledig teniet gedaan door de tweede helft.
OpenGLmaster92
-
- 4 berichten
- 2 stemmen
Waardeloze casting, slechte screenplay, werkelijk beroerde script maar het plot sloeg werkelijk alles. In plaats van dat de Alien de show zou moeten stelen, staat de android Fassbender met zijn non interessante kop hier centraal . Bovendien verpeste deze film prometheus ook nog met zijn rare verhaallijn. Had dan liever nog Sigourney Weaver voor de zoveelste keer terug uit de dood gehaald. Scott is echt helemaal de weg kwijt.
Nu maar hopen dat de nieuwe predator het beter zal doen.
Guines, waarom wil je zo graag dat de alien films hetzelfde blijven? Als Scott de oude Aliens films kopieerde, zou hij ook weer kritiek krijgen dat het niet anders is. Ja, Prometheus en Covenant gaan een beetje anders en de focus ligt minder op de Xenomorph, maar ik denk niet dat iedereen constant een remake van de alien films wilt zien.
Wat is er raar aan Prometheus?
Kun je wat concreter zijn? Dit is wel erg makkelijk gezegd.
artoffiilm
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Deze film word al gezien als een financiele flop dus een vervolg lijkt me er niet in te zitten
type gevalletje waar de naam van het vervolg op imdb vermeld zal staan maar uiteindelijk zal geschrapt zal worden wegens het te groot risico
hoe ironisch gezien deze zwakke prent al heel safe wilde uitpakken 
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Financiële flop vooral in VS. Wereldwijd zal film het wel redden. Met home media erbij winst.
Zie je laatste paar jaar steeds vaker dat internationale boxoffice gunstiger is voor films dan VS boxoffice.
artoffiilm
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Financiële flop vooral in VS. Wereldwijd zal film het wel redden. Met home media erbij winst.
Zie je laatste paar jaar steeds vaker dat internationale boxoffice gunstiger is voor films dan VS boxoffice.
dat valt nog af wachten..als men een vervolg zou riskeren dan zouden de productiekosten voor de vervolgfilm nog lager moeten liggen en dan krijg je van die found footage filmpies
men kan het hier beter bij laten
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
Nou Artoffiilm, hoe graag jij ook ziet dat deze film down the drain gaat....een financiele flop is het zeker niet. up to now staat er een dikke 174 miljoen op de teller, met een productie budget van 97 miljoen.
In China moet de film nog uitgebracht worden in juni en in japan in september, en daar komt de home cinema nog bovenop...
Dus juich niet te vroeg, want er zijn namelijk hele volksstammen die heel erg graag nog een vervolg willen zien.
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
Artoffiilm, kun je aangeven over welke film jij wel enthousiast bent, ik zie dat je twee stemmen hebt uitgebracht:
0,5 * voor Alien Covenant en 1,0* voor de laatste Star Wars film....of ben je hier enkel met een ontmoedigingsbeleid?
artoffiilm
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Artoffiilm, kun je aangeven over welke film jij wel enthousiast bent, ik zie dat je twee stemmen hebt uitgebracht:
0,5 * voor Alien Covenant en 1,0* voor de laatste Star Wars film....of ben je hier enkel met een ontmoedigingsbeleid?
5 redenen waarom Alien: Covenant flopt aan de box-office - De FilmBlog - defilmblog.be
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Het valt best mee. De film moet nog uitkomen in China en Japan en tot nu toe staat de teller op $174,080,096. Komt vast wel goed hoor. 
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
Ja Artoffiilm dat stukje is door een andere zuurpruim geschreven...
Er zij heel veel mensen die hier wel -meerdere keren- met veel plezier heen gaan.
Ik wed dat jij de film niet in de bioscoop hebt gezien?
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
En je gaat niet in op mijn vraag welke films je wel boeien? Artoffiillm
artoffiilm
-
- 86 berichten
- 0 stemmen
Nou Artoffiilm, hoe graag jij ook ziet dat deze film down the drain gaat....een financiele flop is het zeker niet. up to now staat er een dikke 174 miljoen op de teller, met een productie budget van 97 miljoen.
In China moet de film nog uitgebracht worden in juni en in japan in september, en daar komt de home cinema nog bovenop...
Dus juich niet te vroeg, want er zijn namelijk hele volksstammen die heel erg graag nog een vervolg willen zien.
er zijn inderdaad hele volksstammen die films als transformers gaan zien
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Nou Artoffiilm, hoe graag jij ook ziet dat deze film down the drain gaat....een financiele flop is het zeker niet. up to now staat er een dikke 174 miljoen op de teller, met een productie budget van 97 miljoen.
Dat betekent wel dat de film momenteel in het rood staat want daar moet je aardig wat distributie- en promotiekosten bijtellen. China zal de balans wel positief maken maar ooit las ik dat geldschieters vooral kijken hoe een film presteert in het 'binnenland'. Scott zal voor de volgende film sowieso minder budget krijgen want men verwacht nu nog minder bezoekers.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
er zijn inderdaad hele volksstammen die films als transformers gaan zien
Yup. Episch. Nu al. 22 juni.
En welke films vind je nu wel goed. 
Dat betekent wel dat de film momenteel in het rood staat want daar moet je aardig wat distributie- en promotiekosten bijtellen. China zal de balans wel positief maken maar ooit las ik dat geldschieters vooral kijken hoe een film presteert in het 'binnenland'.
Gemakshalve doen ze vaak marketing budget is net zo groot als productiebudget. Dus totale Covenant budget zou dan zijn 97 x 2 = 194 miljoen.
Denk dat het per film verschilt maar gezien aantal TV-spots en marketing zal A:C wel veel marketing budget hebben.
Maar AC zal die 20 miljoen wel binnenharken om iig vanuit de bioscoop break-even te gaan draaien.
En, ja, helaas wordt vaker naar VS boxoffice gekeken door geldschieters dan wereldwijd. Het vervolg van World of Warcraft zou er dan zonder meer al zijn geweest bijvoorbeeld.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Dat betekent wel dat de film momenteel in het rood staat want daar moet je aardig wat distributie- en promotiekosten bijtellen. China zal de balans wel positief maken maar ooit las ik dat geldschieters vooral kijken hoe een film presteert in het 'binnenland'. Scott zal voor de volgende film sowieso minder budget krijgen want men verwacht nu nog minder bezoekers.
Daar zal ongetwijfeld een kern van waarheid inzitten, maar een film als Pacific Rim flopte in 2013 gigantisch in de USA. Gelukkig deed de film het in Azië 10x beter en we krijgen dus alsnog een vervolg volgend jaar. Pacific Rim: Uprising. De film wordt waarschijnlijk kut, maar daar gaat het nu even niet om.
En wanneer een film in de USA geen groot succes is, maar elders wel, dan zal er inderdaad wel wat meer tijd overheen gaan voordat er een vervolg komt. Maar RS heeft niet zoveel tijd meer, dus ik denk dat Alien: Awakening al snel officieel aangekondigd wordt.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Overigens, die Engineers die als een stel middeleeuwse holbewoners leefden, ook een enorm zwaktebod om het maar simpel te houden.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4625 stemmen
Ik vond het gewoon een prima film. Heb mij geen seconde verveeld gedurende de ganse film. Aliens zagen er goed uit, spanning was aanwezig, de beelden waren erg goed. Fassbender speelt (zoals altijd) fantastisch. Ok perfect is de film niet, heel wat personages werden nauwelijks uitgediept en bij momenten was de film wel erg voorspelbaar maar ik vind hem stukken beter dan de laatste twee alien films en prometheus.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Hoop off-topic-berichten en reacties daarop verwijderd.
A Bigger Boat
-
- 5 berichten
- 571 stemmen
Recensie Trouw (Ronald Rovers, 18 mei 2017)
"... Wat Covenant zo goed maakt, is dat het al die films - de zes Alien-films en Blade Runner - moeiteloos met elkaar verbindt en naar een hoger plan tilt. Wat eerst alleen maar sciencefictionhorror leek, is veranderd in een noodlotsdrama waarin schepping altijd samengaat met vernietiging. Waarin de mensheid gezegend is met een scheppende kracht en dús ten onder zal gaan."
Volledig mee eens. Eindelijk is het gemiddelde hier wat opgekrikt maar nog steeds belachelijk laag naar mijn mening. De vele negatieve commentaren deden me denken aan hoe er van populaire muzikanten/bands altijd wordt verwacht dat ze hun grootste hits spelen tijdens concerten, ook al zijn er vele jaren verstreken en is de artiest in een heel andere creatieve fase beland. De logische aversie ertegen. Gieten ze de hits in een ander jasje dan zijn er altijd mensen die hier moeite mee hebben: zoals het was klonk het beter.
Door omstandigheden de film vanavond pas voor het eerst kunnen zien en mijn verwachtingen waren enigszins getemperd door de negatieve berichten hier en na een aantal minder enthousiaste recensies te hebben gelezen maar al lang had ik ernaar uitgekeken. Prometheus was niet perfect, vooral door de vele onlogische stappen van personages en niet optimaal uitgewerkte verhaallijnen. Toch is de sfeer en cinematografie erg sterk. Al een tijdje is er een fanmade versie van de film in de omloop, genaamd Prometheus: Giftbearer en die combineert deleted scenes met de originele versie. De intro met Weyland/Guy Pearce en Noomi Rapace hierin is vele malen beter, evenals de andere sfx in bepaalde scenes en de engineer die wel spreekt tijdens een cruciale scene. Hopelijk verschijnt er nog een officiële director's cut.
De film krijgt van mij geen 5 sterren omdat er naar mijn mening teveel scenes uit zijn gehaald die wel al verschenen zijn en meer diepgang hadden kunnen geven aan het verhaal en de personages. Aan de andere kant, die scenes zouden misschien de vaart eruit kunnen halen.
Erg genoten, sublieme cinematografie en spanningsopbouw, ook al gingen de twee xenomorphs te snel en gemakkelijk dood aan het eind en was er daar ook enige mate van voorspelbaarheid: Ridley Scott en Michael Fassbender maken de film.
Captain.janek
-
- 128 berichten
- 242 stemmen
Fijn : A Bigger Boat,
dat er weer een inhoudelijke, positieve en stimulerende review wordt geplaatst hier.
Helemaal eens met de Trouw recensie, perfect verwoord!
Ben het er ook mee eens dat de supper proloque en het filmpje met David & Shaw wat eigenlijk Prometheus en Alien Covenant naadloos verbind in de film gemonteerd beter was geweest.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Overigens, die Engineers die als een stel middeleeuwse holbewoners leefden, ook een enorm zwaktebod om het maar simpel te houden.
Zo zien ze er wel uit ja. Vond ik ook tegenvallen. De stad daarentegen is wel geavanceerd. Je ziet dat ze een een soort docking-station hebben in de vorm van een wat lijkt een grote schorpioenenstaart. Primitief zijn ze niet. Ik denk daarom dat de Engineers in Prometheus zichzelf geperfectioneerd hebben en de elite onder de Engineers zijn. En zoals je weet houden ze zich bezig met biotechnologie/gentechnologie.
Melksnor
-
- 80 berichten
- 205 stemmen
Vandaag in de bios gezien, ben toch wel teleurgesteld.. geen best vervolg op prometheus, had meer van de nieuwe wereld willen zien..
Micheal fassbender red de film zowaar van dit ontzettend voorspelbaar vervolg, wat meer van hetzelfde was .
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik had ook meer van de nieuwe wereld willen zien. RS had daarom beter eerst met Alien: Awakening kunnen komen. Deze film speelt zich namelijk vlak na Prometheus af en dus ook nog voor Alien: Covenant. Maar gelukkig heb ik wel kunnen genieten van A:C. Maar jij helaas niet.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Heel lang geleden stond Ridley Scott nochtans bekend als een bouwer van werelden ... (hij was aanvankelijk ook een set designer voor de BBC). Nu richt hij z'n camera's vooral op de karakters en het verhaal maar dat is niet zijn grootste sterkte. Scott is op z'n best wanneer het meer gaat om de werelden. Kijk maar eens naar Alien en hoe de camera verliefd is op de sets en de algemene design. Hij zette de achtergrond op de voorgrond.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Logisch toch? De wereld van Alien is lang geleden al gebouwd ten tijden van Alien en Aliens. Maar vervolgens neemt hij alsnog de moeite om een nieuwe wereld te creëren voor Alien: Awakening. Dat is mijn verwachting tenminste. Mocht ik ongelijk hebben, dan kun je je verhaaltje van hierboven terecht op moviemeter zetten. Wat betreft het niet meer bouwen van werelden.
David is een robot, maar wel een heel erg sterk karakter. Hetzelfde geldt voor Elizabeth Shaw. En het verhaal in Prometheus is fantastisch. Dus ik heb eigenlijk geen idee waar je hebt over hebt. In A:C is het verhaal iets minder, maar nog steeds goed. Als je het begrijpt tenminste. 
Hij zette in Alien de achtergrond op de voorgrond. Deed hij in Prometheus ook. De sets zijn subliem en sfeervol.
John Milton
-
- 24231 berichten
- 13399 stemmen
Onnodige en enigszins gemankeerde pre/sequel, maar niet ongenietbaar.
Het duurt even voor de film op gang komt, en echt meeleven met de karakters of ze leren kennen zat er voor mij niet in. Ook is het plot , met name op het vlak van de details en de karaktermotivaties), niet altijd even coherent. Toch vond ik Alien:Covenant niet echt slecht. Naast de stapel minpunten, valt er zeker wel wat te genieten, zoals Fassbender in een dubbelrol, al gaat helaas naast de fijne acteerprestatie dat plotlijntje niet helemaal lekker op het einde. Daarnaast werd AC bij vlagen toch nog spannend, en was het soms plotselinge geweld behoorlijk nasty.
Dat de Xenomorph bij vlagen net iets te CG was, echode Finchers Alien 3, al was het uiteraard van een hoger niveau. Toch wil ik liever gewoon helemaal niet zien dat het nep is. En de suspension of disbelief ging er een paar keer onnodig aan, door de keuze voor computer ipv pop in het donker.
Of de vervolgen die Sir Ridley voor ogen had er gaan komen, wordt afwachten, gezien de teleurstellende prestaties van de film. Maar hoewel ik allerminst bij de haters hoor (ik heb me vermaakt), is het evenmin zo dat ik het heel erg zou vinden als het hierbij bleef.
3,3*
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Onnodige en enigszins gemankeerde pre/sequel, maar niet ongenietbaar.
Los van het feit dat je het lekker zelf moet weten, ben ik toch nieuwsgierig of zoiets nog het vermelden waard is. Tegenwoordig verdrinken we in de onnodige remakes/pre/sequels. 2 voorbeelden: Trainspotting 2 en Ghostbuster. En dan is T2 ook nog is een shit film.
Persoonlijk vind ik het best meevallen. Prometheus was iets nieuws binnen het Alien universum en in principe is David in Prometheus al de protagonist. En Alien: Covenant had net zo goed David: Covenant kunnen heten. Ik vind het wel verfrissend zo'n android als protagonist en ik ben erg benieuwd wat onze vriend nog allemaal gaat flikken. Zowel in Alien: Awakening als daarna.
Maar verder mooi cijfer! 
OpenGLmaster92
-
- 4 berichten
- 2 stemmen
Ik vind het jammer dat de film zoveel negatieve reacties krijgt. Elke keer zeuren mensen dat RS de Alien franchise verpest, omdat prometheus en AC anders zijn dan de originele films. Als RS een nieuwe Alien zou maken die min of meer een kopie was van de originele films, zouden mensen gaan zeuren om originaliteit. Als RS wat nieuws doet met de Alien films, krijgt hij ook gezeur(wat nu het geval is). Als RS na Prometheus zou stoppen, zou hij ook weer gezeur krijgen omdat mensen antwoorden willen.
Het maakt dus niet uit wat RS doet met de films, deze groep vol haters zullen altijd blijven zeuren dat het niet goed is naar mijn mening...
Met die recensie van Trouw ben ik overigens mee eens. Ik vind het juist leuk dat Alien nu juist wat anders wordt. Ik werd het na Aliens al zat, omdat het steeds hetzelfde bleef.
Pre- en sequels

Prometheus
2012
2.336 reacties
Gerelateerd nieuws

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen

20th Century Fox werkt momenteel aan een nieuwe 'Alien'-film

'Alien'-schrijver en producer David Giler (77) overleden
Bekijk ook

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

Ser du Månen, Daniel
Drama, 2019
11 reacties

10 Rillington Place
Biografie / Misdaad, 1971
71 reacties

Blade Runner 2049
Sciencefiction / Thriller, 2017
1.304 reacties

Get Out
Horror, 2017
513 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








