Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / AustraliΓ« / Nieuw-Zeeland
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Michael Fassbender, Katherine Waterston en Billy Crudup

De bemanning van het kolonieschip Covenant is op weg naar een verre planeet aan de andere kant van de Melkweg. Ze ontdekken daar, wat zij denken, een onbekend paradijs, maar wat eigenlijk een duistere gevaarlijke wereld is. De enige bewoner blijkt de 'synthetische' David (Michael Fassbender) te zijn, een overlevende van de gedoemde Prometheus expeditie.

• Vanaf 18 mei in de bioscoop
  • vanaf 13 september te koop op dvd en blu-ray

527 BERICHTEN 28 MENINGEN
geplaatst: 12 mei, 19:54 uur [permalink]
mcdaktari schreef:
Tja, wat moet ik nou aannemen? die stemmen op IMDb (7,6 / 2720) of die enkele stemmen hier op Moviemeter 2,72.
Ik heb de film zelf nog niet gezien maar verwacht wel dat het stem gemiddelde toch wel iets hoger zal worden dan die 2,72.

je moet niks aannemen als je vind dat je die film moet gaan zien door de trailers ga hem dan zien

avatar van tattoobob
geplaatst: 12 mei, 20:05 uur [permalink]
mcdaktari schreef:

Dat weet ik wel zeker πŸ‘

geplaatst: 12 mei, 20:06 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
Laten we kwaliteit niet met stijl verwarren. πŸ™‚ Want stijl gaat wat persoonlijke voorkeur betreft een stapje verder dan kwaliteit. Ik kan een fiets zien van goede kwaliteit, maar als het ontwerp, enz. mij totaal niet aanstaan, dan skip ik hem.

Als je artistieke zaken met functionele zaken gaat vergelijken is je analogie al bij voorbaat gedoemd om te mislukken πŸ™‚

Het vakmansschap in Hollywood valt niet te ontkennen (al was dat op sommige punten, zoals cinematografie, ook écht gewoon niet goed in deze film), maar dat maakt nog geen kwalitatieve film.

geplaatst: 12 mei, 20:10 uur [permalink]

style over substance...geeuw

geplaatst: 12 mei, 20:27 uur [permalink]
artoffiilm schreef:
style over substance...geeuw

Ehm, nee, dat is iets helemaal anders. Style over substance zou een enorme win zijn voor Hollywood.

geplaatst: 12 mei, 20:35 uur [permalink]
Onderhond
Als je artistieke zaken met functionele zaken gaat vergelijken is je analogie al bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Ja, vergelijken in de zin dat er een verschil is tussen stijl en kwaliteit. πŸ™‚

Omdat er 2 a 3 storende factoren zijn op technisch gebied is het geen kwaliteit meer? Is dat wat je zegt? Het is niet zo dat iets pas kwaliteit is wanneer het perfect is.

Maar goed, ik hou het erop dat het voor jou vooral een stijl-dingetje is. En nee, ik ken je niet persoonlijk, maar op basis van al je meningen, kom je wel zo op mij over.

avatar van horizons

geplaatst: 12 mei, 21:04 uur [permalink]
artoffiilm schreef:

lekker op safe spelen met je investering met remakes, reboots, rehashes enzo
maar iets nieuws proberen daar heb je ballen voor nodig want die houden risico's in

Risico nemen en kwaliteit hebben niets met elkaar te maken. Binnen de safe franchises is genoeg kwaliteit te vinden.

avatar van voskat
geplaatst: 13 mei, 01:47 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een veelbelovend eerste uur, maar de karaktermoord op David verknoeit dan de enige band die je als kijker kan hebben met de personages (de crew is teleurstellend vlak neergezet, zeker na de vijf alleraardigste minuten van de Last Supper proloog).

Fantastisch werk van Fassbender. David en Walter maken deze hele film. Maar dan blijkt David dus alsnog niets meer dan de zoveelste psychopathische god/vaderfiguur. Verdomd jammer.

Ben benieuwd hoe het oorspronkelijke script eruit zag. Dit leek namelijk iets waar te veel de schaar in is gezet door mensen die Prometheus niet 100% begrepen.

Als ik Covenant als op zichzelf staande film had gezien, dan had ik er wellicht een punt bij geteld. Nu blijf ik toch met een bittere smaak achter.

avatar van dvdfreak123
geplaatst: 14 mei, 01:31 uur [permalink]
Juist terug van de cinema met een beetje gemengde gevoelens. Eerst en vooral heb ik mij prima vermaakt, er is geen moment geweest dat ik mij verveelde. Langs de andere kant ben ik wat teleurgesteld. Film weet voor mij persoonlijk nergens het niveau te halen waar ik op gehoopt had van de eerste 2 films en prometheus. Niet kwa actie niet kwa vormgeving. Is zeker een film die je als alien fan moet gezien hebben. Maar als je nog nooit alien gezien hebt zou hij misschien nog meer kunnen tegenvallen. Misschien is dit de reden waarom ik hem toch 7/10 ga geven. Omdat ik van alien hou. En omdat ik mij wel prima vermaakt heb. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon wat te hoog πŸ˜› al bij al een 7/10

avatar van Redlop

geplaatst: 14 mei, 09:19 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Ik had gehoopt op een mix van Alien 1 & 2. Iets meer exposure als in 2, iets meer de horror vibe van deel 1.

Dat klinkt als een contradictie. Alien ontleent zijn horror vibe juist aan de suggestie, de geringe exposure van de xenomorph.

geplaatst: 15 mei, 07:02 uur [permalink]
Rommel.

Als ik naar uw top tien kijk, dan zegt uw beoordeling niet zoveel.
En u heeft uw punt gemaakt, u hoeft niet zo vaak te reageren.

geplaatst: 15 mei, 07:44 uur [permalink]
Redlop schreef:

Klopt ook wel, al denk ik dat de twee wel te combineren zijn zonder afbreuk te doen aan beide stijlen. Misschien door al iets minder tijd te steken in de crew.

geplaatst: 15 mei, 07:59 uur [permalink]
Een combinatie van verdoken en expositie? Dat laatste doet de eerste film ook maar dan alleen op het einde.

avatar van des1

geplaatst: 16 mei, 14:26 uur [permalink]
BBC filmbespreking (afgelopen zondag) was lichtelijk vernietigend over deze. Prometheus vonden ze al matig (ik ook)... deze schijnt vooral gewauwel (gefilosofeer) in de ruimte te moeten voorstellen. Echt zo'n typische opdracht aan Scott om een klassieker helemaal tot op het bot uit te melken. Had ie nou echt geen beter voorstel voor een film?

geplaatst: 16 mei, 15:33 uur [permalink]
Prometheus bracht voldoende op voor een vervolg. En dan ben ik meteen tot de kern getreden. Films moeten geld opbrengen. Zo niet, dan houd het op. Raar dat er over uitmelken gesproken wordt. De franchise is populair en het levert geld op. Dat kunnen mensen vervelend vinden omdat zij vinden dat de kwaliteit er op achteruitgaat, maar (dat uitmelken) het is nou eenmaal een logisch gevolg. En zolang er goede scripts geschreven worden in combinatie met uiteindelijk een goede film, blijft het voor de meeste mensen nog steeds interessant en goed. En geen enkele franchise is zo innovatief als de Alien franchise.

Prometheus opende met $51 en heeft uiteindelijk wereldwijd $400 miljoen opgebracht. Er zijn inderdaad wat mensen afgehaakt vanwege Prometheus, maar Alien: Covenant opent netjes met met zo'n $42 miljoen en ik weet zeker dat de film gewoon weer een dikke hit gaat worden. Waarom? Omdat het tot nu toe goede films zijn. En iedereen die het niets vindt, die kijkt dan lekker Alien (1979) nog maar een keertje. Of 2010 (1984) πŸ˜›

Maar wellicht is het een leeftijd dingetje en hebben we te maken met een zooi'tje 45+ zuurpruimen die wellicht moeite hebben om het verleden een beetje los te laten.

avatar van linxde1

geplaatst: 16 mei, 16:38 uur [permalink]

Vroegah, was alles beter! Dat weet je toch? πŸ˜‰
Ik ben bijna 45+ en ga onbevangen de film bekijken. Feit is voor mij wel dat tot nu toe Alien(1979) en Aliens(1986) nog niet overtroffen zijn.

geplaatst: 16 mei, 16:45 uur [permalink]
linxde1
Alien en Aliens zullen hoogstwaarschijnlijk niet meer overtroffen worden. Al vind ik Prometheus ook heel erg goed.

Zolang de (film) franchise interessant is en voldoening blijft geven, dan mag opa Scott er van mij nog wel 4 maken op deze manier. πŸ™‚

Veel plezier bij de film! πŸ‘

geplaatst: 16 mei, 18:39 uur [permalink]
des1 schreef:
BBC filmbespreking (afgelopen zondag) was lichtelijk vernietigend over deze.

Interessante bespreking dat ongeveer zegt wat ik ervan verwacht. Ik denk dat ik mij behoorlijk ga ergeren aan de mondelinge expositie en blockbustergedrag van de karakters in Covenant. Het kunstzinnige gecombineerd met het naturalisme van de eerste film is iets dat Scott (de filmmagnaat, de artiest is al lang dood) jammer genoeg decennia geleden overboord heeft gegooid.

geplaatst: 16 mei, 19:04 uur [permalink]
AC1 schreef:

Inderdaad, maar dan iets gespreider over de gehele film. Hoeft ook niet de hele tijd de xenomorphs vol in beeld te zijn, maar iets meer Giger's wereld errond tot leven wekken. Weg van de stalen ruimtetuigen, meer biomechanisch gedoe.

geplaatst: 16 mei, 19:36 uur [permalink]
des1 schreef:

Scott is een soort tweede George Lucas geworden door zijn eigen creatie kapot te maken

avatar van dutchtuga
geplaatst: 17 mei, 11:39 uur [permalink]
Treurig vervolg op Prometheus en nog treurigere prequel op Alien. Scott brengt zijn eigen schepsel om zeep door met een oorsprongsverhaal te komen dat m.i. de hele Alien mythe om zeep helpt. Om het nog erger te maken degradeert hij de machtige Xenomorph tot een bijfiguur. Erg triest.

Langere recensie:

Alien: Covenant (Ridley Scott) – recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Saving Pvt. Pyle

geplaatst: 17 mei, 11:47 uur [permalink]
Ik vind dat zo'n onzin.
''That's actually a very good review, one of the few that review the movie for what it is and not for what they wish it had been.'' En zo is het.
Alien Covenant Review Roundup - avpgalaxy.net

geplaatst: 17 mei, 13:15 uur [permalink]
Toegegeven, dat oorsprongsverhaal had van mij echt niet gehoeven, want meestal valt het vies tegen. Ik moet het nog afwachten, maar ik verwacht niet dat mocht het erg tegenvallen (een bijfiguur?) dat het de waarde van de Xenomorf ernstige schade toedoet. Dan nog blijven het voor mij gevaarlijke en fascinerende wezens. De Midi-chlorians in Star Wars zijn ook te kut voor woorden, maar The Force blijft toch iets moois en indrukwekkendst.

Wanneer Alien: Covenant enigszins in de buurt komt van Prometheus qua inhoud, cast, sfeer, aanzien, etc. dan ben ik zeer tevreden. πŸ™‚

geplaatst: 17 mei, 13:20 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Dat was allemaal ondermaats. Prometheus heeft geen aanzien of invloed van betekenis.

geplaatst: 17 mei, 13:28 uur [permalink]
AC1
Maar ik ga geen 4,5*geven wanneer ik iets ondermaats vind hè. Ik ben geen fan-boy. Als het goed is, is het goed en mocht Alien: Covenant voor mij echt kut zijn, dan geef ik dat ook toe.

Prometheus is waardevol voor mij. Ja, binnen de franchise, want het voegt intrigerende zaken toe. Natuurlijk had Scott die enorme kerel in het olifantenpak (Space-Jockey) kunnen laten voor wat het is.
Een mysterie. Overigens was dat ook maar een random painting van Giger welke Scott blijkbaar erg tof vond. Maar wat er vervolgens mee gedaan is in Promtheus, heeft een bescheiden meesterwerkje opgeleverd. Nee, de film is niet perfect en daarom een dikke 9!

geplaatst: 17 mei, 14:36 uur [permalink]
dutchtuga schreef:

Langere recensie:

tijd voor scott om op pensioen te gaan en zijn franchise door te verkopen en verder te laten uitmelken πŸ˜‚

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst: 17 mei, 17:33 uur [permalink]
Spam verwijderd

avatar van clubsport
geplaatst: 17 mei, 18:19 uur [permalink]
linxde1 schreef:

Vroegah, was alles beter! Dat weet je toch? πŸ˜‰

Ben bang dat dat ook niet meer gaat gebeuren maar ik ga komend weekend deze toetsen en kijken
of het een waardige voortzetting van de franchise is

geplaatst: 17 mei, 18:33 uur [permalink]
Saving Pvt. Pyle schreef:
Ik vind dat zo'n onzin.

Nochthans is dat wél de reden waarom Scott geen originele film gemaakt heeft, maar een film binnen de Alien franchise. 't Is een beetje makkelijk dat hij wel "misbruik" mag maken van de verwachtingen van het publiek, maar dat het publiek achteraf niet zou mogen klagen omdat hun verwachtingen verkeerd lagen.

Moest Scott daar echt zo begaan mee zijn zou hij wel een losstaande film gemaakt hebben. Dat deed hij niet, hij koos expliciet om een film binnen het Alien universum te maken. Dan is de kritiek dat bepaalde mensen niet voldaan zijn door een afwijkende invalshoek niet meer dan normaal.

geplaatst: 17 mei, 18:50 uur [permalink]
Onderhond
Voor zover ik weet, was RS het Xenomorph verhaal beu en kwam met een afwijkende invalshoek. Namelijk Prometheus. De meningen waren verdeeld. Het meest voorkomende kritiekpunt was dat fans toch wel de Xenomorph miste. Het script voor Paradise was al in gang gezet, maar de kritiek van de fans werd serieus genomen en zo is er toch weer gekozen voor een traditionele Xenomorph film. Alien: Covenant.

En bovendien, kritiek is er altijd.