• 8.228.061 stemmen

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 15 mei 2008

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Paris

Een Parijzenaar krijgt te horen dat hij ernstig ziek is en hij vraagt zich af of hij snel zal sterven. Zijn nieuwe conditie geeft hem een volledig andere kijk op het leven en de mensen die zijn pad kruisen. Het leven wordt opeens duizendmaal intenser en alle mensen, van welke sekse, religie, ras, leeftijd of wat dan ook, zijn bijzonder voor hem. We zien vervolgens de levens van negen Parijzenaars die in grote of kleinere mate in zijn leefomgeving terecht komen en hoe hun levens, die op het eerste gezicht niet interessant zijn, voor henzelf toch zeer bijzonder zijn.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van stefan dias

stefan dias

Maar wat deden die vluchtelingen eigenlijk in het verhaal? Dat begrijp ik niet.

Ja, inderdaad. Soms wat te veel hooi op zijn vork en sommige scènes waren gewoon tenenkrommend. Parijs blijft ondanks alles wel sexy en dat houdt het ook allemaal gelukkig net entertainend genoeg.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Onderhond schreef:

Dit is meer een Any Way The Wind Blows voor veertigers.

Heh, ik moest ook denken aan Any way the wind blows, maar dan met boeiendere personages, betere situaties en veel sterkere dialogen. Heel fijn filmpje derhalve, waarin vooral de stunteligheid van de personages in hun zoektocht naar genegenheid prachtig echt aanvoelt, en tragiek perfect vermengt is met feel-good en wat humor. Verder zijn zelfs de meest losstaande lijntjes niet overbodig en is het verbindend thema tussen alle verhalen het fraaie decor geheten Parijs. Mooi dit.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Een beeld van de stad (ongeacht Parijs of Nairobi of Enschede) kan alle kanten op gaan; of je persoonlijke verhalen gebruikt of niet, en zo ja; welke verhaallijnen dan overblijven. Klapisch kiest voor ietwat extremere verhaallijnen, waar ik persoonlijk ook genoegen kan nemen met veel stilistisch cameragebruik, een goede soundtrack en doodnormale leventjes in die grote stad.

Het geheel sprankelt weinig, maar door de ietwat grauwe, koude winterbeelden met de fleurige soundtrack met bijbehorende titel (Seize the Day), krijgt de film toch alsnog die eigenheid.

Een aantal onrealistische dialogen en scenes doen af aan de geloofwaardigheid van de film en halen de kijker uit de flow van de film. Al met al een aardig beeld van een stad. 3*

avatar van Rod vliss

Rod vliss

In deze film komen echte karaters naar voren een prachtige film over Parijs.

avatar van Davidus

Davidus

Mooi palet van verschillende vertellingen. Kleine verhaaltjes van mensen weggeplukt uit t dagelijks leven. Gewone, doorsnee mensen in hun struggle voor liefde, gezondheid of werk.

Er wordt ingezoomd op de diverse fases in deze levens, je hebt t gevoel dat je achter tv daadwerkelijk van de ene scene naar de andere switcht.

Ogenschijnlijk heel naturel gespeeld, geen geforceerde dramatiek geen oversentimenteel gedoe, alles wordt heel feitelijk, haast emotieloos gebracht. En toch (of juist daardoor) kon ik me heel erg goed vinden in de personages.

En op de achtergrond het mooie Parijs, wat grauwig gebracht maar wat juist past bij de personages en hun (kleine) problematiek.

Een mooie, relaxte en boeiende film

avatar van Boenga

Boenga

• 2046 berichten

De les na het zien van 'Paris': mooie beelden volstaan niet om een film goed te maken.

Het opzet van Klapisch is fijn - een aantal personages worden gevolgd in hun dagdagelijkse leven, met zorgen en bekommernissen, met grotere en kleinere voorvallen en gebeurtenissen.

Helaas zijn vooral het eerste uur de dialogen te inhoudloos om te kunnen boeien en om als kijker echt in het verhaal te kunnen opgaan.

Misschien hadden er minder verhaallijnen en meer diepgang moeten zijn, misschien had er iets extravaganter moeten gebeuren, misschien had een kleine hoeveelheid humor het langdradige kunnen breken.

Ik miste iets, en dat is jammer, want puur visueel is dit werk 'af'.

avatar van Movsin

Movsin

Kroniek van een aantal mensen uit Parijs - en ook daar buiten - wier leven min of meer in elkaar vloeit. Niet nieuw zo'n film, maar van deze straalt toch een zekere frisheid uit en zijn er ook een pak uitstekende acteurs om het geheel levendig en aanvaardbaar te maken. De film geraakt wel naar het einde toe wat vermoeid met een paar nutteloze scènes maar de slotscène is wel heel mooi en houdt toch wel een zekere levenswijsheid in : Waarom kankeren, het leven is te mooi om in te verzuren...

avatar van Movieuser

Movieuser

Maar wat deden die vluchtelingen eigenlijk in het verhaal? Dat begrijp ik niet.

Erg mooie film. 'Die' vluchtelingen wonen veel in Parijs en horen dus evengoed thuis in het verhaal.

avatar van Movieuser

Movieuser

Maar wat deden die vluchtelingen eigenlijk in het verhaal? Dat begrijp ik niet.

Erg mooie film. 'Die' vluchtelingen wonen veel in Parijs en horen dus evengoed thuis in het straatbeeld/verhaal. Zo zag je bijvoorbeeld ook een bakker en de dames die een modeshow bezochten.