The Many Adventures of Winnie the Pooh (1977)

Alternatieve titel: Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh

Animatie / Familie

geregisseerd door John Lounsbery en Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Sterling Holloway, Paul Winchell en Sebastian Cabot

Pooh, de beer met het kleine brein beleeft allerlei avonturen in het Hundred Acre Wood (Honderd Bunder Bos), samen met zijn vriendjes Tigger (Teigetje), Piglet (Knorretje), Eeyore (Iejoor) en Christopher Robin (Janneman Robinson). Hij krijgt hierbij te maken met bijen, honing, huffels en woezels en de waaibomendag.

avatar van K. V.
De film is opgevat als een levend boek waar er wordt uit voorgelezen. Het is een erg braaf filmpje geworden, die uiterst geschikt is voor jonge kinderen. Van spanning is er niet echt sprake, de film moet het meer hebben van de verschillende personages. De film bevat ook enorm veel liedjes die het liefelijke nog eens versterken. De personages zijn wel erg mooi getekend, maar voor een bijzonder verhaal hoef je niet te kijken.

avatar van Rianneke_Dan
Ik heb deze inmiddels al wel 100 keer gezien met mijn oppaskindjes, maar hij blijft geweldig! Wat een heerlijke zoete poeh beer film

Leuk gedaan met het boek waaruit word voorgelezen en ook de personages tot leven komen. Vind alle losse verhaaltjes even leuk en ook de liedjes zijn goed. Kan ze bijna allemaal meezingen haha, het is gewoon voor de oudere onder ons ook nog leuk om mee te kijken. En ja alle characters zijn gewoon tijdloos, ze blijven stuk voor stuk geweldig. Zal deze ook nog eens een keer in het Engels kijken, nu kijk ik hem altijd in het Nederlands vanwege de kids, maar Engels is toch echt wel een stuk leuker!

Ja ik kan hier elke keer weer van genieten en ik kijk graag mee met de kids. Echt één van de leukere 'Poeh beer films'. 5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Pooh is echt een kinderfiguur, dit is een animatiefilm die niet echt mikt op het gezin. Hoeft ook niet, en ik ben ergens blij dat men bij het animeren naar de originele tekeningen heeft gekeken. Zo wordt de charme behouden. Persoonlijk vind ik de latere vertolkingen nog beter overkomen, maar dit zal ongetwijfeld kinderen wel graag zien. Tenzij ze al wat bedorven zijn door hyperkinetische moderne animaties. Niet echt mijn ding en beetje het buitenbeentje van Disney. Maar meer dan ooit dicht bij de boeken gebleven. Een verdienste op zich.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nou, ik had niet verwacht dat ik nog eens een Winnie the Pooh film zou zien. Ik was er vroeger nooit zo'n fan van doordat alles enorm braaf was. Al die dieren zijn enorm schattig, maar wel erg kinderlijk. Ik miste wat brutaliteit en flair. De tekenfilmserie van Pooh vond ik ook niet erg interessant. Maar nu ik de Disney tekenfilms aan het herkijken ben was ik bij deze Pooh film uitgekomen en eerlijk, ik heb me er erg mee vermaakt.

Nog steeds is het vrij kinderlijk, maar op 1 of andere manier vond ik het vrij vermakelijk. De cynische Eeyore, de hyperactive Tigger, de onzekere Piglet en de angstige Rabbit deden het prima. Ook Pooh was best te pruimen. Ik moet trouwens erg wennen aan de Engelse namen, want voor mij waren het altijd Ijoor, Tijgertje, Konijn, Janneman Robinson en noem ze op
De verhalen gaan nergens over, maar het kijkt lekker weg. Maar wat ik vooral waardeerde was de tekenstijl. De beelden zagen er bijna schilderij-achtig uit, zo mooi was het getekend.

Ook het idee dat de tekenfilm regelmatig overliep in het leesboek was leuk gedaan. Tel daarbij ook uitstekende stemacteurs en je weet dat er veel moeite in de film gestoken is, wat ik kan waarderen.

Dit is dan ook 1 van weinige Disneys die ik na herziening fors verhoog.

3,5* (was 2,5*)

avatar van Spetie
Vroeger heb ik deze Disney weleens gezien, dat kwam vanmiddag bij het kijken goed naar voren. Daar waar ik de meest recente Pooh film erg leuk vond, viel deze een klein beetje tegen.

Het probleem zit hem vooral in het feit dat deze Disney uit meerdere verhaaltjes bestaat, waardoor niet elk personage goed uit de verf komt. Zo komt teigetje pas erg laat om de hoek kijken en daarnaast is de humor iets minder scherp.

De animatie zelf is wel mooi en dat afwisselen tussen het leesboek en de animatie vind ik bij de Poohfilms wel altijd een pluspunt. Dat ziet er hier allemaal ook erg netjes en vloeiend uit. Verder heb ik bij dit soort verhaaltjes ook altijd het idee dat het in een uur en in een geheel beter werkt.

De modernere Pooh is dus duidelijk leuker dan de oudere Pooh.

Spetie schreef:

Dat komt omdat er al 3 korte Winnie the Pooh films waren uit 1974 en die zijn geremasterd en samen met een nieuw deel in een avondvullende film geplaatst.

avatar van Ted Kerkjes
Jammer dat ik de Nederlands nagesynchroniseerde versie uit 1986 nooit heb gezien.
Daar is Harrie Geelen de gele, dikke beer in het te kleine rode truitje, wordt Knorretje vertolkt door Wim T Schippers, neemt Coen Flink Teigertje voor zijn rekening en wordt het verhaal verteld door Willem Nijholt!
(Ik ken de 1991 versie waar ik geen enkele ''inspreker'' ken, behalve Jan Kooijman die Janneman Robinson's stem doet.)

Oh, maar wacht 'ns!
Ik ken Frits Lambrechts die Teigertjes stem doet!

Ted Kerkjes schreef:

Ik ken alleen de versie uit 1986. Met De Gehoornde Koning (Coen Flink) als tijgertje !

baspls schreef:

Inderdaad! Ik ken de Nederlandstalige versie (net zoals bijna alle andere disneyfilms) van 'The Black Cauldron'. Ik ken eigenlijk alleen de Nederlandstalige versie...
Is de Engelstalige versie beter?

Ted Kerkjes schreef:

Is de Engelstalige versie beter?

Volwassener en ja ik vind de stemmen wel iets beter maar die vertrouwde nederlandse stemmen zijn wel leuker. Met John Hurt (Alien, Indiana Jones, Watership Down, Harry Potter) als de Gehoornde Koning. Susan Sheridan (Moomin) als Eilonwy en Nigel Hawthorne (King George, Campanion) als Flewwidur.

avatar van mjk87
Weinig anders dan de Pooh-film van twee jaar terug.

Dat kan ook niet anders doordat beide films uit korte afgeronde verhaaltjes bestaat die allemaal hetzelfde niveau hebben en de facto volledig inwisselbaar zijn. Dat is dan ook gelijk het echte manco aan deze film, al is dat niet zo groot als in pakweg Melody Time of Fun and Fancy Free; nu immers heb je in elk geval een aantal karakters die steeds terugkomen, één centrale locatie en het voelt ook aan als één film middels de boekovergangen (waar leuke vondsten inzitten als lopen over letters) maar toch zijn het steeds korte verhaaltjes waarna je na drie kwartier eigenlijk wel klaar bent. Langer weet dit mij niet te boeien omdat je telkens weer opnieuw moet beginnen. Dan zijn de laatste filmpjes niet slechter, maar het is de film als geheel die dan aan kracht inboet.

Wel was de animatie erg mooi dat net lijkt op die oude prentenboeken van vroeger. Voice-acting was verder heerlijk met een paar zeer opvallende stemmen die allemaal bij het personage lijken te horen. Al met al wel een ruime voldoende, 3,5*.

avatar van Ted Kerkjes
Ik blijk dit verhaal niet te kennen!

De enige Poeh-film die ik ken, is Pooh's Grand Adventure: The Search for Christopher Robin (1997).

Ik zou deze wel eens willen zien! En dan wel met Harrie Geelen die Winnie de Poeh doet, Knorretje met de stem van Wim T Schippers, en Coen Flink die Teigertje voor zijn rekening neemt.

@Ted
Deze is ook wel goed. Vooral in animatie en uitvoering ect. Qua avontuur ect vond ik die andere (die jij blijkbaar ook kent ) beter. Maar inderdaad is het heel erg grappig om De Gehoornde Koning als Tijgertje te horen .

baspls schreef:

De Gehoornde Koning....en Grumpy, Sir Ector, Baloe, Kleine Jan, Mijnheer Pad,Fagin , Mufasa en Zeus...

Nog meer zie: Coen Flink

avatar van Metalfist
Het leuke van Teigetjes is dat ik de enige ben

Ik was vroeger best wel een fan van Winnie de Poeh. Ik had twee VHS tapes met daarop een paar kortverhalen (Pooh en de gemaskerde bandiet en Een dag voor Iejoor) die ik praktisch kapot heb gespeeld. Naar mijn herinnering had ik deze bioscoopfilm van de bekende beer ooit wel eens gezien maar kon me nog maar weinig scènes voor de geest halen. Met een paar dagen geleden Oliver & Company te hebben gezien kwam ik weer helemaal in een Disney mood dus deze gisteravond ook maar eens opgezet.

En tot mijn verbazing herinnerde ik me veel meer dan ik had gedacht. Alleen de droomsequence van Poeh was me onbekend (wat raar is want het is de merkwaardigste scène uit heel de film) maar Poeh die vast komt te zitten in de deuropening van Meneer Konijn, Teigetje die niet meer mag stuiteren, ... Ik werd in ieder geval eventjes gekatapulteerd naar good old memory lane. Ik dacht dan ook dat deze verhalen eigenlijk in de twee bovengenoemde tapes zaten doordat de film in het Nederlands wordt vertaald als Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh. Dan vind ik de oorspronkelijke Engelse titel wel (The Many Adventures of Winnie the Pooh) wel beter tot zijn recht komen doordat het daar duidelijk wordt dat we te maken gaan hebben met een aantal kortverhalen. Dat is voor mij dan ook wat een hekelpunt bij deze film want ik ben niet zo'n fan van dit soort samenraapsels. Het is verreweg de eerste keer dat Disney dit doet (Make Mine Music, Fun and Fancy Free, ...) maar ik zat met het idee dat het één lang verhaal ging zijn. In dat opzicht stelt de film dan ook een tikkeltje teleur. Als kleine vond ik dit fantastisch maar als volwassene mis ik toch wat de grote verhaallijn, temeer ook omdat echt alles en iedereen goed is waardoor je dus enige vorm van climax of iets dergelijks mist.

Nog een reden dat ik dit graag eens wou terugzien was omdat ik een geruime tijd geleden eens een artikel had gelezen waar de personages van de Winnie de Poeh saga ontleed werden. Daaruit bleek dat ze allemaal leden aan psychische stoornissen. Poeh zelf zou ADHD hebben gecombineerd met obsessief/compulsief gedrag terwijl Knorretje dan weer leed aan angststoornissen en Janneman Robinson schizofreen is. Persoonlijk vind ik het allemaal wat vergezocht maar bon, de personages zijn stuk voor stuk aandoenlijk en ik zou er niet teveel achter zoeken. De muzikale nummers op zich vind ik iets minder (de openingstrack van de Nieuwe Avonturen van Winnie de Poeh staat nog altijd op mijn netvlies gegrift) maar de schilderachtige tekenstijl maakt veel goed. De gimmick met het boek is op zich wel leuk maar ik had het wel gezien na de zoveelste keer dat er naar een aantal pagina's verderop wordt gegaan doordat het regent of omdat Poeh vast zit. De Nederlandse stemmencast is trouwens ook wel van een hoog niveau. Ben deze keer speciaal voor de Nederlandse versie gegaan (ik heb de serie vroeger ook altijd in het Nederlands gezien en qua namen blijven die voor mij toch nog altijd de echte) en ben dan ook niet teleurgesteld.

Het is vreemd. Tijdens het kijken van de film was ik het naar het einde toe allemaal wat beu gezien waardoor ik ook een lagere score in gedachten had. Nu stemt die score echter niet meer overeen met het gevoel dat ik aan de film heb overgehouden waardoor de film een lichte verhoging krijgt. Blijft nog altijd een mindere Disney maar nog altijd wel degelijk vermaak.

avatar van avdj
Disney Classic #24

Winnie the Pooh is weer zo'n product waarmee ik al vroeg op de basisschool in aanraking kwam. Vreemd idee dat ik destijds naar het jeugdsentiment van mijn juf zat te kijken en de film nog maar een jaar of vijftien oud was. Inmiddels is mijn eerste kijkbeurt langer geleden... Gelukkig is het mij tijdens de herziening erg meegevallen.

Om te beginnen is zowel het sfeertje als de tekenstijl heel andere dan die van voorgaande Disney's. Het is letterlijk een levend prentenboek geworden en dat pakt mijns inziens uitstekend uit. De overgangen tussen de bladzijden in het boek zijn creatief bedacht en er is bovendien veel variatie in gevonden. Er worden heel vaak pagina's omgeslagen maar het verveelt mij nooit. Pooh's droom was trouwens ook de moeite waard. Hoewel er eigenlijk geen touw aan vast te knopen was pakt het voor mij persoonlijk beter uit dan de roze olifanten uit Dombo. Sowieso voelt de film 'af' aan en zijn karakters, achtergronden en liedjes uitstekend op elkaar afgestemd.

Het verhaal is opgesplitst uit allemaal korte fragmenten en behoorlijk braafjes. Pooh zelf is ook maar een vrij suf karakter maar gelukkig brengen zijn bosgenoten het nodige leven in de brouwerij. Tigger vond ik bij tijd en wijle wat irritant maar de anderen hadden zeker een meerwaarde. Vooral Rabbit, Piglet en Eeyore zijn inmiddels tot iconische Disney figuren uitgegroeid. Geslaagd avontuur.

avatar van Vinokourov
Ik kon nog enige flarden herkennen die waren opgeslagen in de verre krochten van mijn hersenpan, maar echt bijster goed is dit nou ook niet. De zwakte ligt in teveel inwisselbare verhaaltjes die achter elkaar afgedraaid worden en telkens dat terugvallen op dat boek gaat ook vervelen. Daarbij vind ik deze tekenstijl niet heel fraai. Denk dat ik de serie die hierna is gemaakt wel wat mooier en leuker vind .

avatar van rcuppen79
Ik ben geen fan van Winnie de Poeh, dus deze film kon mij totaal niet bekoren.

deze tekenfilm bestaat uit drie eerder verschenen korte tekenfilms. Het tempo is traag, de stemmencast is behoorlijk kinderachtig en ook de verhalen spreken niet erg tot de verbeelding.

avatar van Gang_Star
Winnie The Pooh is een personage dat mij nooit heeft geïnteresseerd. Ook bij deze film heb ik mij niet vermaakt. De humor vond ik niet echt leuk, en de personages vind ik in het algemeen maar saai.

Gang_Star schreef:

Behalve Ioor de ezel dan die is gewoon geweldig

avatar van Gang_Star
Daar verschil ik dan qua mening in, want Iejoor vind ik een personage wat erg somber overkomt (iets wat het eigenlijk ook is als je bedenkt dat hij als somber en klagerig word omschreven). Dan vind ik Rabbit toch een stuk leuker, die is zo bazig en eigenlijk ook lekker lomp op zijn tijd.

Gang_Star schreef:
In de boeken is Iejoors somberheid vooral heel geestig. Konijn is in de boeken een vervelende regelneef, en soms intens gemeen.

avatar van Gang_Star
De boeken kan ik niet beoordelen, maar in deze film had ik eigenlijk wat met Iejoor te doen. Helemaal toen zijn staart in beeld kwam. Rabbit daarentegen is gewoon net even wat anders dan de standaard types naar mijn mening. Net als de boeken kan ik hierover niet oordelen, maar in de film is het een personage wat heel anders is dan de rest. Juist door dat bazige en onaardige (het was te merken toen Pooh al de honing aan het opeten was, dus ik kon het wel enigszins begrijpen) en een kort lontje, vind ik dan Rabbit een leuker personage omdat hij juist verre van standaard is. Voor mij gaf hij net een andere draai aan het verhaal wat ik verder tegen vond vallen. Rabbit is juist voor mij hierin een pluspunt.

avatar van Ted Kerkjes
Ik vind Konijn ook heel leuk, hoor. Deze film heb ik niet gezien, maar in de boeken zijn alle personages eigenlijk heel leuk.

Gang_Star
Ik vind Iejoor vooral grappig net omwille van die somberheid. Hij kon blij zijn en iets positief zeggen maar dat was dan op zo een eentonige stem dat het ofwel sarcastisch klinkt ofwel als droge humor.
Voor mij is hij de verpersoonlijking van een droge komiek die zelf niet door heeft hoe grappig zijn opmerkingen soms zijn en iets serieus zegt wat niet grappig was bedoeld maar het toch is.
Ik zou mij eerder ergeren aan iemand als Teigetje. Moest iemand zo zijn in het echt ik zou er stapelgek van worden

Maar is het niet zo dat alle personages zijn gecreëerd uit de fantasie van dat jongetje Janneman Robinson?

edit: Je moet als je em vindt eens de aflevering zoeken waarin de anderen denken dat Iejoor heel ongelukkig is en hem proberen op te vrolijken (met geen al te beste resultaten). Daarin kom je op het einde te weten dat er wel degelijk dingen zijn waar hij van kan genieten.

avatar van Gang_Star
De kans dat ik dat ga doen is wel heel klein, dat snap je vast wel Vooralsnog ben ik wel van plan om ooit nog een andere Pooh dvd te kijken, aangezien ik ooit eens voor een prikkie (nieuw gekocht) de dvd Spookpret & Zeg nog eens boe! heb kunnen kopen. Wellicht is dat voor mij ook net een beter onderwerp.

Gang_Star schreef:

Niet erg ik ben ook geen fan hoor Die aflevering was gewoon een vage herinnering van mij toen mijn nichtje en neefje nog klein waren en veel naar deze tekenfilms keken. Dat is ondertussen al een hele tijd geleden wat dat nichtje van mij wordt binnen een week 18!

avatar van missl
Omdat dit uit een boek voorgelezen wordt, springt het naar mijn idee van de ene situatie in de andere. Hierdoor zie je eigenlijk maar de helft, wat jammer is want Pooh Bear is lief.
Voor de kleintjes waarmee ik het keek maakte bovenstaande ook niet uit trouwens.

Minste Disneyfilm tot nu toe. Ik heb nooit wat met Winnie De Pooh gehad. Vond hem heel vriendelijk maar ook ontzettend dom en lui. Uiteraard zijn beer en rest van de personages enorm bekend , maar de meeste doen me niet zoveel, buiten Konijn en Ior. Daarbij is de film ook veel te vrolijk en hield ik niet van het narratief (meerdere verhaaltjes in 1). De verhalen op zich zijn ook niet spannend of baanbrekend maar redelijk standaard en saai.

Er zitten wel goede dingen in. De animatie is best goed en de vertelstem was heel aangenaam. Ook fijn hoe er werd gespeeld met zowel boek als film. Tevens klinken de liedjes uiterst aangenaam in het gehoor.

Al bij al voelt dit toch als een buitenbeentje aan. Het is niet zo mijn meug, geef mij maar een groot verhaal met wat spanning. 2,5*