Disgrace (2008)

Australië / Zuid-Afrika

geregisseerd door Steve Jacobs
met John Malkovich, Eriq Ebouaney en Scott Cooper

Een wetenschapper, werkzaam aan de universiteit maar in ongenade gevallen door een affaire met een studente, trekt zich terug op de afgelegen boerderij van zijn dochter. Hij hoopt enig evenwicht in zijn leven aan te kunnen brengen. Maar de harde werkelijkheid rukt meedogenloos op en verstoort alle broze relaties. Hij wordt samen met zijn dochter het slachtoffer van een gewelddadige actie.

avatar van stefan dias
Een wat overbodige verfilming van van de roman van Coetzee.

De sfeer, het barakje buiten, bleken wonderwel aan te sluiten bij het beeld dat ik daarvan had toen ik het boek las. Prachtige beelden ook van een heel mooi, woest landschap. Het woord 'schepping' komt spontaan bij me op en voor een atheïst wil dat wel iets zeggen.

Maar zoals gezegd: alles wat aan bod komt, stond al in het boek. De kracht die in het boek zit (de interne beleving van David) wordt echter niet echt gecompenseerd met cinematografische meerwaarde.

Een mooie film, zonder meer.

om deze film echt te begrijpen zijn twee zaken nodig 1 in zuid afrika zijn er per jaar 500.000 verkrachtingen!!! ja ,1750 per dag. dan is ghana nog een vakantie land want daar gebeurt 'het 'maar 48 keer per uur!!! waar ik niemand over zie schrijven is dat de rol van david een bedenkelijke is. hij gebruikt ook vrouwen! alleen verhult hij het in een ander jasje, en geeft er een bijna filosofische onderbouwing en legitimatie aan. 'schoonheid is niet van het vrouwelijke individu,maar maakt deel uit van de omgeving.....".tja. lucy weet dat verkractingen deel uit maken van het leven in z afrika. natuurlijk kan ze weg gaan,maar het is haar keuze.. ze probeert er mee te leven. en of dat tegen de 'kijkers' logica indruist is niet van belang. malkowich rol is prachtig ,voor degenen die zijn rol niet begrijpen. als 'gevoelsarme man die alleen maar voor lust leeft , het dagelijkse leven zeker in z afrika als ondraaglijk ervaart, en wegvluchtte in erotiek, breekt aan het einde van de film. hij huilt,maar vooral om zich zelf. a-klasse film die boeit van de eerste tot de laatste minuut,vergezeld door het prachtige landschap.

avatar van Hectometerpaal
Van Afrika weet u heel veel.

Van hoofdletters en leestekens daarentegen....

avatar van DjFrankie
Er is al veel geschreven over deze film, in kan me iig vinden in het verhaal van frans123

avatar van stipstap
frans123 schreef:

avatar van Tasha27
Ik ben geen fan van John Malkovich ondanks het feit dat hij een topacteur is die bijzondere rollen neer weet te zetten. Echter, na het lezen van de recencies (de menselijke kant van het verhaal en de beweegredenen die de personages hebben voor hun gedrag), werd ik wel nieuwsgierig. De eerste drie kwartier wekte de film mijn interesse, maar later vond ik het wat langdradig worden. De terugkerende discussies tussen vader en dochter over het wel of geen actie te ondernemen tegen het geweld. De accepterende, gelaten houding van Lucy en haar pogingen de boel te sussenderen en te bemiddelen om op deze wijze haar boerderij te behouden. Dit irriteerde me en uiteraard zegt dat meer over mijn karakter dan over de kijk op het leven door Lucy zelf en haar gevoel. De film schetst een mooi beeld van de cultuurverschillen op deze wereld en ook het Afrikaanse landschap is erg mooi gefilmd. John Malkovich blijft zelf nogal passief en lijkt, ondanks zijn vraag om vergiffenis, niet veel geleerd te hebben van zijn levenservaringen en die van zijn dochter. Hij geeft aan het hele leven een filosofische draai. Het einde valt mij wat tegen. Ik blijf bij deze film het gevoel houden dat er geen afsluiting is en het geheel gewoon stopt. Beoordeling: 3 sterren.

avatar van blurp194
Knap werk.

De onsympathieke persoon die Malkovich neerzet maakt het onmogelijk om een binding met de hoofdrol te voelen. Toch is het boeiend om zijn belevenissen te volgen. Het contrast tussen hem en zijn dochter is sprekend ondanks dat het moeilijk is om je in een van beiden in te leven, de problemen die ze tegenkomen worden neutraal en observerend verteld, en in het contrast wordt duidelijk dat geen van beiden daar het laatste woord in heeft. Juist daardoor een erg knappe film.

Het boek van Coetzee zal ik maar eens op mijn lijstje zetten, ik ben nieuwsgierig geworden.

avatar van Boenga
Sterke film.
Hard, pakkend verhaal, met Malkovich in een rol die hem op het lijf geschreven is.

Verschillende meningen hier over de geloofwaardigheid van vooral de houding van Lucy. Niet makkelijk in te schatten, maar gezien de situatie op dat (en dit) moment in Zuid-Afrika, en wat daar de voorbije eeuw is gebeurd, lijkt me dat toch heel realistisch. De noodzaak om bepaalde zaken te aanvaarden, een bijna gedwongen boetedoening voor fouten die door een grote groep mensen gemaakt zijn. Fatalisme.

Een film ook die ik me liever blijf herinneren dan dat ik er (ooit) nog eens zou naar kijken.