Knight Moves (1992)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller

geregisseerd door Carl Schenkel
met Christopher Lambert, Tom Skerritt en Diane Lane

Een klein stadje op het Amerikaanse platteland is het toneel voor een wereldtoernooi schaken. Helaas gaat deze feestelijke gelegenheid gepaard met een reeks macabere, ritueel getinte moorden. Alles wijst naar één van de wedijverende schakers. Als die liegt over zijn clandestiene ontmoeting met het eerste slachtoffer van deze ijzingwekkende reeks, bijt de politie zich vast. Vanwege de begrensde onderzoekmethodes in deze kleine stad, wendt de politie zich tot een vastberaden studente psychologie om de verwrongen geest van de verdachte te doorgronden.

FisherKing
't .is die Lambert weer; Toch knap dat ie elke film onderuit weet te trekken ! Daar zouden ze ook een oscar voor moeten geven

gimli f
Ik vond het wel een spannende, goede thriller. Het verhaal zat goed in elkaar, al zijn er later wel andere films gemaakt met zo'n "rara-wie-ben-ik" verhaal...

avatar van Sjan
Ik vond deze toen ik hem voor het eerst zag angstaanjagend, maar toen ik hem een paar maanden terug keek was ie toch niet zo goed als ik dacht.

Redelijke film. Had er heel lage verwachtingen van maar heeft me uiteindelijk toch nog positief verrast.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
En inderdaad, als je voor het kijken niet te hoge verwachtingen van deze film hebt, valt het allemaal nog reuze mee. Het plot is verre van origineel en al veel vaker (en oh zoveel beter) gedaan, maar het is toch interessant genoeg om 100 minuten te blijven boeien. De acteurs zijn niet slecht, maar om het nu goed acteren te noemen. Vond enkel Skerrit echt een geinig rolletje hebben. Simpel thrillertje dat als tussendoortje zijn functie prima vervult. Niet meer, niet minder.

2,5 sterren.

Ik vind het erg goed dat de ass.inspekteur zo irritant werd weergegeven dat je gewoon zat er ergeren "van gooi die vent er toch uit!".
Waar een spelletje schaak al niet op uit kan draaien.
Mooie studente psychologie.
En nog wat lessen voor beginnende sex-liefhebbers.

avatar van AGoos
tom skeritt was misschien wel het enige lichtpuntje in deze film,,,waarin,,ik weet niet of iemand anders het ook is opgevallen...christopher lambert ongeveer 3/5 van zijn screentijd met een handdoek om zijn middel loopt met zijn natte haren strak achterover gekamt...man! wat doucht die man veel...wat een hygienische man;)

avatar van Verhoeven
Zonder enige verwachtingen van te voren is deze film voor 2/3 zeker te doen. Als je vervolgens nog steeds geen besef hebt van de dader voel je weer een dergelijk ongeloofwaardige twist aankomen. En die kwam er dan ook. Verder is het jammer dat Christoper Lambert hoe cool die er ook uitziet geen spetter acteertalent heeft. Dramascènes zijn voor hem niet gemaakt. Dat merk je niet alleen naar een tijdje maar je begint je dan ook vreselijk te storen aan de man. Gelukkig krijgt hij van Diane Lane enige tegenstand waarbij die zich omhoog weet te trekken maar dan nog blijft het een hopeloos geval. Toevallig liep in dezelfde film ook Daniel Baldwin rond met een gezicht van hoe ben ik hier terecht gekomen? Het verhaal had potentie alleen jammer dat het allemaal moest wijken voor het ongeloofwaardige twist op het einde dat letterlijk de doodsteek van de film was.

avatar van Aapje81
Vanwege deze film ben ik ooit weer gaan schaken. Toen ik hem voor het eerst zag was ik 15 en toen maakte deze film veel indruk. Vooral Lambert en Lane waren zeer de moeite. Toen ik hem recent nog eens zag besefte ik dat de dialogen nogal matig waren. Maar het neemt niet weg dat deze film nog altijd speciaal voor mij is. Lambert blijf ik om de een of andere reden altijd de moeite waard vinden.

avatar van Darbie
Slappe troep.
En heeft echt helemaal niets met schaken te maken.

avatar van aburex
Vond hem wel een goede thriller alhoewel hij vanaf de eerste moord voorspelbaar is.Op het einde wordt je toch enkele keren op het verkeerde been gezet.

avatar van Filmkriebel
Wat een slechte serial killer film. Mist vooral inhoud; dat is het type film waarbij je een half uur kan gaan schijten zonder iets te missen. De lijken stapelen zich op, Lambert wordt dan eens beschuldigd, dan weer niet , een verplichte relatie tussen hem en de psychologe en een einde die de film helemaal om zeep helpt... Een voorbeeld van hoe het niet moet, en een dieptepunt in Lamberts al weinig glorieuze filmografie. Denk dat ik nu maar eens een pint ga pakken in t'stad om mijn ontgoocheling weg te spoelen.

avatar van erik neuteboom
Prima thriller, niet altijd even geloofwaardig maar met voldoende actie en verrassende wendingen om te blijven boeien. Ook vind ik dat er een aantal elementen aardig met elkaar zijn verweven zoals het ontwikkelen van een stoornis, het schaken, de verhouding tussen de hoofdverdachte en de studente psychologie en de voortdurende 'who-dunnit' vraag. Zo lust ik ik er wel meer, gewoon goed en onderhoudend.

avatar van Boenga
Uitstekende omschrijving, erik neuteboom, ik sluit me daar helemaal bij aan.
Lambert vind ik hier, los van zijn beperkte acteerkwaliteiten, echt wel goed gecast, en ook Skerritt zit perfect in zijn rol.
Best spannend, waarbij je de laatste 20 minuten een paar keer op een verkeerd spoor gezet wordt...

avatar van K. V.
'k vond het geen slechte film. De film begint een beetje vreemd en de muziek is al een beetje gedateerd, maar desondanks was 'k wel geboeid door het verhaal.
De plot is wel niet super origineel, maar heeft een goeie vaart, zodat de film niet echt dooie momenten heeft. De cast is niet slecht, maar ook niet zo bijzonder.
'k vond de film de moeite om eens te bekijken. Niet direct een film om meermaals te bekijken, maar om mee te pikken via tv is hij zeker te doen.