Knight Moves (1992)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller

geregisseerd door Carl Schenkel
met Christopher Lambert, Tom Skerritt en Diane Lane

Een klein stadje op het Amerikaanse platteland is het toneel voor een wereldtoernooi schaken. Helaas gaat deze feestelijke gelegenheid gepaard met een reeks macabere, ritueel getinte moorden. Alles wijst naar één van de wedijverende schakers. Als die liegt over zijn clandestiene ontmoeting met het eerste slachtoffer van deze ijzingwekkende reeks, bijt de politie zich vast. Vanwege de begrensde onderzoekmethodes in deze kleine stad, wendt de politie zich tot een vastberaden studente psychologie om de verwrongen geest van de verdachte te doorgronden.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
En inderdaad, als je voor het kijken niet te hoge verwachtingen van deze film hebt, valt het allemaal nog reuze mee. Het plot is verre van origineel en al veel vaker (en oh zoveel beter) gedaan, maar het is toch interessant genoeg om 100 minuten te blijven boeien. De acteurs zijn niet slecht, maar om het nu goed acteren te noemen. Vond enkel Skerrit echt een geinig rolletje hebben. Simpel thrillertje dat als tussendoortje zijn functie prima vervult. Niet meer, niet minder.

2,5 sterren.

avatar van Aapje81
Vanwege deze film ben ik ooit weer gaan schaken. Toen ik hem voor het eerst zag was ik 15 en toen maakte deze film veel indruk. Vooral Lambert en Lane waren zeer de moeite. Toen ik hem recent nog eens zag besefte ik dat de dialogen nogal matig waren. Maar het neemt niet weg dat deze film nog altijd speciaal voor mij is. Lambert blijf ik om de een of andere reden altijd de moeite waard vinden.

avatar van Filmkriebel
Wat een slechte serial killer film. Mist vooral inhoud; dat is het type film waarbij je een half uur kan gaan schijten zonder iets te missen. De lijken stapelen zich op, Lambert wordt dan eens beschuldigd, dan weer niet , een verplichte relatie tussen hem en de psychologe en een einde die de film helemaal om zeep helpt... Een voorbeeld van hoe het niet moet, en een dieptepunt in Lamberts al weinig glorieuze filmografie. Denk dat ik nu maar eens een pint ga pakken in t'stad om mijn ontgoocheling weg te spoelen.

avatar van K. V.
'k vond het geen slechte film. De film begint een beetje vreemd en de muziek is al een beetje gedateerd, maar desondanks was 'k wel geboeid door het verhaal.
De plot is wel niet super origineel, maar heeft een goeie vaart, zodat de film niet echt dooie momenten heeft. De cast is niet slecht, maar ook niet zo bijzonder.
'k vond de film de moeite om eens te bekijken. Niet direct een film om meermaals te bekijken, maar om mee te pikken via tv is hij zeker te doen.