• 8.351.772 stemmen

Geregisseerd door: Kjell Sundvall

Met onder meer: Rolf Lassgård, Helena Bergström en Lennart Jähkel

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Jägarna

Een politieagent uit Stockholm trekt naar het noorden van Zweden om bij zijn broer te gaan wonen nu beide ouders overleden zijn. Wanneer hij daar is, start hij een langlopende zaak tegen rendieren-stropers. Hij stuit op rare zaken.

imageimageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Indrukwekkende Zweedse Thriller/Drama.

Een magnifieke rol van Rolf Lassgård !! (Ik ben een groot fan sindsdien)

Er hangt een sfeer in de film die aan Deliverance doet denken..

avatar van hugohei

hugohei

Best goed ja. Lekker, die zweedse sfeer.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Komt vannacht (wederom) op Duitsland 2. Lijkt me best goed, omdat ie in Lapland speelt, en Lapland boeit me wel. Waarom komt deze altijd op de Duitser?

Zou em best willen zien, maar "The Hanging Garden" en "Mute Witness" komen ook...helaas.

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Had hem graag willen zien, maar gaat helaas niet door i.v.m. overlijden van Gregory Peck (na The Caine Mutiny dus al de tweede film die hij dwarsboomt). In plaats daarvan wordt nu Roman Holiday uitgezonden (aanvangstijd wel eerder; zie verder ZDF teletekst).

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Ja, zag het al op teletekst van ZDF. Helaas. Positief is dat ik nu slechts tussen 2 films hoef te kiezen

avatar van The Scorcher

The Scorcher

Dit is een geweldige film over hoe het kan zijn in het noorden van Zweden.

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

Heb hem net gezien met engelse ondertitel. Heb erg van de film genoten, vooral Rolf Lassgard is weer op dreef.

Heeft idd wel een beetje de sfeer van Deliverance.

avatar van Toontje35

Toontje35

Heerlijke Nordic met Lassgard op dreef. Pittig verhaal, goed drama

Was weer 2 uurtjes genieten

avatar van Mosman

Mosman

wel goed?!?! WEL GOED??!?!?

Ben je gek man! Dit was waanzinnig! Wat een goede film zeg. Super sterk verhaal, super geacteerd, mooie muziek. Heel interessante film, zeker de moeite waard.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Heerlijke zweedse thriller, zulke films doen het bij mij altijd goed. Spanning drama en een prima verhaal.

avatar van Ton uut Gennep

Ton uut Gennep

3.0 Doorzichting verhaal, erg voorspelbaar en het gedrag van de "boeven" wel erg overgeacteerd. De mooie natuur en de prachtige taal maakt veel goed.

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Lekkere Zweeds thriller. Rolf Lassgård lijkt wel geboren voor zo'n rol. Gelijk van het begin voel je de terugkerende rechercheur botsen met de plaatselijke bevolking, ook zijn huis van vroeger. Een klein beetje onwaarschijnlijk vond ik de moord op Ove en het feit dat dit niet bewezen kon worden, daar moeten toch de kogels van de moordenaars ingezeten hebben. Maar het mocht de pret niet drukken, fijne thriller.

avatar van Peekstra

Peekstra

Begon sterk en sfeervol, maar het viel behoorlijk tegen op het eind. Het overacteren van de boeven was storend en het IQ van de hoofdrolspeler leek wel met de minuut om laag te gaan. Jammer dat het er allemaal zo dik op werd gelegd en er van speurwerk geen sprake meer was. Gemiste kans.

avatar van voomzap

voomzap

Redelijke thriller met sympathiek acteerwerk. Toch heb ik sommige stukken als langdradig ervaren. Had zeker 20 minuten korter mogen duren.

avatar van Fryce

Fryce

• 1934 stemmen

Sterk spel, aardig verhaal, redelijk vermakelijk.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Zweedse setting.

Deze Scandinavische misdaadthriller kent qua plot een wel erg onwaarschijnlijk verloop, ondanks het in eerste instantie realistische karakter. Het verhaal is desondanks voldoende spannend en voorzien van een dramatische ondertoon. Het houdt daardoor moeiteloos de aandacht vast. De acteerprestaties zijn dik in orde en de setting van de Zweedse wouden zorgen voor een bijzondere sfeer.

Goed.

avatar van frolunda

frolunda

Sterke film die ik graag nog eens keer zou willen zien

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2072 stemmen

Lekkere thriller, komt langzaam op gang maar hij is de moeite waard. Politie in Zweden komt beetje amateuristisch over.

avatar van frolunda

frolunda

Gisteren weer eens gezien en het blijft toch een goede actie/thriller.Vooral de setting geeft de film meerwaarde.De beelden zijn prachtig en ook het leven in Noord-Zweden wordt mooi ,alhoewel niet altijd realistisch neergezet.Verder valt het sterke spel van Rolf Lassgard op.

avatar van david bohm

david bohm

Het begin van de film is behoorlijk rauw vervolgens worden de dorpsbewoners voorgesteld aan de kijker. Dat gedeelte zette me op het verkeerde been, vond het iets van een mislukte comedy hebben. Toch wel een aardige, vrij rauwe film. Ga zo het vervolg bekijken.

avatar van karilem

karilem

Ik vond het best moeilijk soms te blijven kijken. Dit is een zwaar, en indrukwekkende film waar veel gewelddadige scenes in zitten en die niet voor gevoelige zielen bestemd is. Toch blijft het de moeite waard te zien vooral voor het verhaal die zeer boeiend is.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Prima film, soms ongeloofwaardige gebeurtenissen dat je denkt dat geeft het toch niet, je enigste getuigen bij mama in een afgelegen hutje neerzetten, verder genoten van deze rauwe film: 4,0

avatar van Dying Rose

Dying Rose

Wat zou ik ervoor hebben gegeven om die jagers eens een goede mep te verkopen en die grijns van hun gezicht te zien verdwijnen. Stropers, verkrachters, moordenaars… het zijn ze allemaal en ze geven er geen moer om. Ze halen gewoon het bloed van onder je nagels. Afschuwelijk.

Deze emoties zijn uiteraard normaal voor deze film. Bijna iedereen wil voor de bende gerechtigheid zien geschieden, in plaats van hen een lolletje te gunnen. Met name Tomme en Leif verdienden een flinke bestraffing; hun personages waren de wreedste en meest onsympathieke die hun ego niet laten krenken. Ook niet door hun eigen vriendenbende.
De dood van de bosbessenplukkers (klinkt laag, maar ik waardeer ze zeker), Ove, de elanden… daar kon ik me zeker over opwinden ja. En wetende dat dit in de realiteit nog maar een tipje van de ijsberg is, wil je zo’n bendes het liefst zo snel mogelijk achter de tralies zien verdwijnen.

De meeste sympathie kreeg ik (uiteraard) voor Ove; hij was ook degene die zichzelf maar moeilijk kon verdedigen en vóór hij werd doodgeschoten, hoopte ik toch een klein beetje dat hij het op de één of andere manier zou halen. Natuurlijk was ik mis.

Rolf (Erik Bäckström) Lassgård ken ik van ‘Den fördömde’ en als Wallander, maar ik zie hem liever in dit soort film spelen.
Lennart Jähkel en Jarmo Mäkinen die respectievelijk Leif en Tomme tot leven wekten, speelden deze rollen heel goed en zeer overtuigend. Ik denk dat er velen hun personages nog steeds de nek willen omwringen, zo geloofwaardig waren hun acteerprestaties.

Ik had totaal niet door dat dit een film uit 1996 was en ik denk dat dit wel een goed punt is. Het verhaal en camerawerk zaten goed en ook de acteerprestaties moesten er niet voor onderdoen. 'Jägarna' kon er zo door voor pakweg het jaar 2006.

Goede film die omwille van de jagersbende het bloed van onder je nagels kan halen. Ik twijfelde tussen een 3 en een 3,5 sterren. Voor de moment hou ik het bij 3*.

avatar van b00ts

b00ts

Jammer. Het eerste kwartier was nog wel aardig, maar daarna gaat het niveau in sneltreinvaart omlaag. Zoveel toevalligheden en nog meer open deuren dat het echt gaat tochten. Nee, zeker geen voldoende.

avatar van the flash

the flash

totaal niet interessant stroperij film

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Stevige thriller waarbij ook wat familiedrama wordt meegenomen. Straw Dogs en Deliverance zijn inderdaad films waaraan je moet denken bij dit verhaal over illegale stroperij dat van kwaad naar erger gaat. De mooie beelden van de Zweedse outback zorgen voor een meer dan geslaagde ijzige kille sfeer die dan nog verder naar vriestemperaturen daalt wanneer de relatie tussen de twee broers erbij gehaald wordt. Allerbest acteerwerk van Lassgard, zo'n beetje de Zweedse Jan Decleir... Ik vond dit weeral een aardige en heel boeiende Scandinavische film.

avatar van Insignificance

Insignificance

Een op het oog vreedzaam dorpje in het Zweedse achterland waar het volledig uit de klauw loopt. Geldt ook voor de film, die stilaan steeds meer gebukt gaat onder z'n vele verwikkelingen. Je kan er een flinke mini serie mee vullen. Breekpunt voor mij is wanneer de Filipijnse barmeid in het gedonder betrokken wordt. Vanaf dat moment zo ongeveer wordt het allemaal wat te veel van het goede, iets waar de cast af en toe ook last van heeft. Vermoeiend figuur, zo'n heethoofd als Tomme. Met de beide broers heeft het nog een narratief haakje hangen, maar veel meer dan een ordinair en ingeblikt thrillertje valt hier alles bij elkaar niet van te maken.

avatar van flaphead

flaphead

Jaren geleden Jägarna 2 gezien en nu eens het eerste deel. Voor de vorm had ik mijn review van het 2e deel nog eens gelezen, en eigenlijk gaat hetzelfde op voor deze film; sterk leunend op sfeer, veel voorspelbaarheid, aardig acteerwerk, weinig twists. Ietwat clichématig in de uitwerking (terugkerend op het nest, goed ontvangen, maar dan keert de rest zich tegen hem omdat hij verder zoekt). Het is een aardige drama-thriller, maar je had het gevoel dat er meer ingezeten had, met name in de diepte-uitwerking. Toch blijven de Scandinavische films aantrekkelijk.

avatar van adso

adso

Ook Zweden zijn soms behoorlijk de weg kwijt... De film begon 'smerig' indrukwekkend,

maar al gauw werd het een idiote, verre van realistische familiesoap... treurig!

avatar van Movsin

Movsin

Zag reeds Jägarna 2 en eigenlijk vond ik dat beter.
Hier vond ik zowel het intrige, de personages en het acteren wat wringen. Het is al te moorddadig voor een groep mannen die in eerste instantie niet willen toegeven dat ze zich bezondigen aan stroopwerk, een personage als de inspectrice loopt letterlijk verloren en de rol van de dorpsgek is flauw terwijl de dienster die het voor Erik heeft zo maar verdwijnt en zowel het hoofdpersonage als zijn broer en trawanten toch wel overdrijven in hun act..
Maar goed, het is een Zweedse zaterdagavond krimi, met een zekere spankracht, maar echt overtuigend boeiend is het niet.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Als dierenliefhebber wordt je aardig voor het blok gezet met de beelden meteen in het begin. Jägarna staat al jaren op het programma net als zijn broertje deel II. Ben zelfs eenmaal begonnen aan dit deel maar afgehaakt destijds, waarom weet ik niet meer. Een druilige dag als vandaag was een uitgelezen moment om de prent maar eens uit te gaan zitten.

Een film uit 1996 en dat is echt wel te zien aan veel. Met het soms wat houterig acteerwerk waren we wel mee bekend door andere producties uit Zweden, maar ook met de mooie verhalen op beeld die het land rijk is geworden in de loop der jaren. Het is er even inkomen allemaal, het begin neemt de tijd om de personages te leren kennen. Al snel krijgt Erik Bäckström de opdracht om de stroperij aan te pakken als zijn eerste opdracht als agent in Norrland. Voorheen was Erik agent in Stockholm maar heeft besloten terug naar zijn roots te willen, een hereniging met zijn broer is een feit. Erik heeft spijt van het verlaten van zijn broer, de twee nemen de tijd weer voor elkaar.

Prachtige beelden van Zweden vloeien menigmaal over het scherm, je wilt er meteen heen. Helaas houdt Erik zijn broer Leif van zingen en dat gejengel van de gast irriteerde me wel in het begin zeg. Erik wordt als een soort held binnengehaald binnen de gemeenschap, niet iets waar hij op zit te wachten overigens. Snel blijkt dat Erik niet voor een ieder een held is, zijn absolute antigeen, Tomme, en zijn groepje volgelingen zit Erik niet geheel lekker. Erik moet wennen aan het feit dat men in Norrland soepeler omgaat met de regels, in ieder geval veel soepeler dan in Stockholm. Echter gaat Erik er hard in en maakt geen vrienden hierdoor.

Maar de films schiet al snel redelijk uit de bocht in bepaalde onderdelen. De hechte band met broer is in no time omgedoopt tot een ijselijke verstandshouding. Dit gebeurt veel te abrupt net als een aantal andere ontwikkelingen. Tevens voel je al heel snel aan hoe het verhaal zich gaat ontluiken en wie de boosdoeners zijn. Voorspelbaarheid en cliché troef dus net als de corruptie. Toch trekt de film je het verhaal binnen en blijf je redelijk geconcentreerd kijken. Stiekem wil je weten hoe het afloopt ondanks alles op een kleine chaos uitloopt, met name het verhaal. Daarmee wordt de geloofwaardigheid sterk verkleint, dit terwijl de vele films uit het land meestal met aardig geloofwaardige prenten op de proppen komt. Het slaat soms net een tikkeltje te ver door en ziet er soms erg knullig uit.

De regie is niet altijd even sterk, het script en acteerwerk evenmin. Het prentje is door de bank genomen aardig kijkvermaak te noemen, niet meer, niet minder. Een 6,5/10, hier 3**. Leuk voor een keertje.
Op naar deel twee.

avatar van Rodger

Rodger

Prima Zweedse thriller...

Nu deel 2 gaan bekijken...

3.0 ***