Jägarna (1996)

Zweden
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Kjell Sundvall
met Rolf Lassgård, Helena Bergström en Lennart Jahkel

Een politieagent uit Stockholm trekt naar het noorden van Zweden om bij zijn broer te gaan wonen nu beide ouders overleden zijn. Wanneer hij daar is, start hij een langlopende zaak tegen rendieren-stropers. Hij stuit op rare zaken.

FisherKing
Indrukwekkende Zweedse Thriller/Drama.
Een magnifieke rol van Rolf Lassgård !! (Ik ben een groot fan sindsdien)
Er hangt een sfeer in de film die aan Deliverance doet denken..

Best goed ja. Lekker, die zweedse sfeer.

avatar van narva77
Komt vannacht (wederom) op Duitsland 2. Lijkt me best goed, omdat ie in Lapland speelt, en Lapland boeit me wel. Waarom komt deze altijd op de Duitser?
Zou em best willen zien, maar "The Hanging Garden" en "Mute Witness" komen ook...helaas.

Had hem graag willen zien, maar gaat helaas niet door i.v.m. overlijden van Gregory Peck (na The Caine Mutiny dus al de tweede film die hij dwarsboomt). In plaats daarvan wordt nu Roman Holiday uitgezonden (aanvangstijd wel eerder; zie verder ZDF teletekst).

avatar van narva77
Ja, zag het al op teletekst van ZDF. Helaas. Positief is dat ik nu slechts tussen 2 films hoef te kiezen

The Scorcher
Dit is een geweldige film over hoe het kan zijn in het noorden van Zweden.

avatar van Harmonica Man
Heb hem net gezien met engelse ondertitel. Heb erg van de film genoten, vooral Rolf Lassgard is weer op dreef.
Heeft idd wel een beetje de sfeer van Deliverance.

avatar van Toontje35
Heerlijke Nordic met Lassgard op dreef. Pittig verhaal, goed drama
Was weer 2 uurtjes genieten

avatar van Mosman
wel goed?!?! WEL GOED??!?!?
Ben je gek man! Dit was waanzinnig! Wat een goede film zeg. Super sterk verhaal, super geacteerd, mooie muziek. Heel interessante film, zeker de moeite waard.

avatar van DjFrankie
Heerlijke zweedse thriller, zulke films doen het bij mij altijd goed. Spanning drama en een prima verhaal.

3.0 Doorzichting verhaal, erg voorspelbaar en het gedrag van de "boeven" wel erg overgeacteerd. De mooie natuur en de prachtige taal maakt veel goed.

avatar van Leo1954
Lekkere Zweeds thriller. Rolf Lassgård lijkt wel geboren voor zo'n rol. Gelijk van het begin voel je de terugkerende rechercheur botsen met de plaatselijke bevolking, ook zijn huis van vroeger. Een klein beetje onwaarschijnlijk vond ik de moord op Ove en het feit dat dit niet bewezen kon worden, daar moeten toch de kogels van de moordenaars ingezeten hebben. Maar het mocht de pret niet drukken, fijne thriller.

Begon sterk en sfeervol, maar het viel behoorlijk tegen op het eind. Het overacteren van de boeven was storend en het IQ van de hoofdrolspeler leek wel met de minuut om laag te gaan. Jammer dat het er allemaal zo dik op werd gelegd en er van speurwerk geen sprake meer was. Gemiste kans.

avatar van voomzap
Redelijke thriller met sympathiek acteerwerk. Toch heb ik sommige stukken als langdradig ervaren. Had zeker 20 minuten korter mogen duren.

avatar van Fryce
Sterk spel, aardig verhaal, redelijk vermakelijk.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zweedse setting.

Deze Scandinavische misdaadthriller kent qua plot een wel erg onwaarschijnlijk verloop, ondanks het in eerste instantie realistische karakter. Het verhaal is desondanks voldoende spannend en voorzien van een dramatische ondertoon. Het houdt daardoor moeiteloos de aandacht vast. De acteerprestaties zijn dik in orde en de setting van de Zweedse wouden zorgen voor een bijzondere sfeer.

Goed.

avatar van frolunda
Sterke film die ik graag nog eens keer zou willen zien

avatar van hoffhaan
Lekkere thriller, komt langzaam op gang maar hij is de moeite waard. Politie in Zweden komt beetje amateuristisch over.

avatar van frolunda
Gisteren weer eens gezien en het blijft toch een goede actie/thriller.Vooral de setting geeft de film meerwaarde.De beelden zijn prachtig en ook het leven in Noord-Zweden wordt mooi ,alhoewel niet altijd realistisch neergezet.Verder valt het sterke spel van Rolf Lassgard op.

avatar van david bohm
Het begin van de film is behoorlijk rauw vervolgens worden de dorpsbewoners voorgesteld aan de kijker. Dat gedeelte zette me op het verkeerde been, vond het iets van een mislukte comedy hebben. Toch wel een aardige, vrij rauwe film. Ga zo het vervolg bekijken.

avatar van karilem
Ik vond het best moeilijk soms te blijven kijken. Dit is een zwaar, en indrukwekkende film waar veel gewelddadige scenes in zitten en die niet voor gevoelige zielen bestemd is. Toch blijft het de moeite waard te zien vooral voor het verhaal die zeer boeiend is.

avatar van Jan met de pet
Prima film, soms ongeloofwaardige gebeurtenissen dat je denkt dat geeft het toch niet, je enigste getuigen bij mama in een afgelegen hutje neerzetten, verder genoten van deze rauwe film: 4,0

avatar van Dying Rose
Wat zou ik ervoor hebben gegeven om die jagers eens een goede mep te verkopen en die grijns van hun gezicht te zien verdwijnen. Stropers, verkrachters, moordenaars… het zijn ze allemaal en ze geven er geen moer om. Ze halen gewoon het bloed van onder je nagels. Afschuwelijk.

Deze emoties zijn uiteraard normaal voor deze film. Bijna iedereen wil voor de bende gerechtigheid zien geschieden, in plaats van hen een lolletje te gunnen. Met name Tomme en Leif verdienden een flinke bestraffing; hun personages waren de wreedste en meest onsympathieke die hun ego niet laten krenken. Ook niet door hun eigen vriendenbende.
De dood van de bosbessenplukkers (klinkt laag, maar ik waardeer ze zeker), Ove, de elanden… daar kon ik me zeker over opwinden ja. En wetende dat dit in de realiteit nog maar een tipje van de ijsberg is, wil je zo’n bendes het liefst zo snel mogelijk achter de tralies zien verdwijnen.

De meeste sympathie kreeg ik (uiteraard) voor Ove; hij was ook degene die zichzelf maar moeilijk kon verdedigen en vóór hij werd doodgeschoten, hoopte ik toch een klein beetje dat hij het op de één of andere manier zou halen. Natuurlijk was ik mis.

Rolf (Erik Bäckström) Lassgård ken ik van ‘Den fördömde’ en als Wallander, maar ik zie hem liever in dit soort film spelen.
Lennart Jähkel en Jarmo Mäkinen die respectievelijk Leif en Tomme tot leven wekten, speelden deze rollen heel goed en zeer overtuigend. Ik denk dat er velen hun personages nog steeds de nek willen omwringen, zo geloofwaardig waren hun acteerprestaties.

Ik had totaal niet door dat dit een film uit 1996 was en ik denk dat dit wel een goed punt is. Het verhaal en camerawerk zaten goed en ook de acteerprestaties moesten er niet voor onderdoen. 'Jägarna' kon er zo door voor pakweg het jaar 2006.

Goede film die omwille van de jagersbende het bloed van onder je nagels kan halen. Ik twijfelde tussen een 3 en een 3,5 sterren. Voor de moment hou ik het bij 3*.

avatar van b00ts
Jammer. Het eerste kwartier was nog wel aardig, maar daarna gaat het niveau in sneltreinvaart omlaag. Zoveel toevalligheden en nog meer open deuren dat het echt gaat tochten. Nee, zeker geen voldoende.

totaal niet interessant stroperij film

avatar van Filmkriebel
Stevige thriller waarbij ook wat familiedrama wordt meegenomen. Straw Dogs en Deliverance zijn inderdaad films waaraan je moet denken bij dit verhaal over illegale stroperij dat van kwaad naar erger gaat. De mooie beelden van de Zweedse outback zorgen voor een meer dan geslaagde ijzige kille sfeer die dan nog verder naar vriestemperaturen daalt wanneer de relatie tussen de twee broers erbij gehaald wordt. Allerbest acteerwerk van Lassgard, zo'n beetje de Zweedse Jan Decleir... Ik vond dit weeral een aardige en heel boeiende Scandinavische film.

avatar van Insignificance
Een op het oog vreedzaam dorpje in het Zweedse achterland waar het volledig uit de klauw loopt. Geldt ook voor de film, die stilaan steeds meer gebukt gaat onder z'n vele verwikkelingen. Je kan er een flinke mini serie mee vullen. Breekpunt voor mij is wanneer de Filipijnse barmeid in het gedonder betrokken wordt. Vanaf dat moment zo ongeveer wordt het allemaal wat te veel van het goede, iets waar de cast af en toe ook last van heeft. Vermoeiend figuur, zo'n heethoofd als Tomme. Met de beide broers heeft het nog een narratief haakje hangen, maar veel meer dan een ordinair en ingeblikt thrillertje valt hier alles bij elkaar niet van te maken.

avatar van flaphead
Jaren geleden Jägarna 2 gezien en nu eens het eerste deel. Voor de vorm had ik mijn review van het 2e deel nog eens gelezen, en eigenlijk gaat hetzelfde op voor deze film; sterk leunend op sfeer, veel voorspelbaarheid, aardig acteerwerk, weinig twists. Ietwat clichématig in de uitwerking (terugkerend op het nest, goed ontvangen, maar dan keert de rest zich tegen hem omdat hij verder zoekt). Het is een aardige drama-thriller, maar je had het gevoel dat er meer ingezeten had, met name in de diepte-uitwerking. Toch blijven de Scandinavische films aantrekkelijk.

avatar van adso
Ook Zweden zijn soms behoorlijk de weg kwijt... De film begon 'smerig' indrukwekkend,
maar al gauw werd het een idiote, verre van realistische familiesoap... treurig!