Lionheart (1990)

Alternatieve titels: Wrong Bet | A.W.O.L.: Absent without Leave

Actie

geregisseerd door Sheldon Lettich
met Jean-Claude Van Damme, Harrison Page en Deborah Rennard

Nadat zijn broer in Los Angeles is vermoord door een rivaliserende misdaadbende, ontvlucht Lyon Gaultier (Van Damme) in een verre uithoek van Noord-Afrika het Franse Vreemdelingenlegioen. Op de hielen gezeten door twee officieren van het Legioen, vindt hij zijn weg naar de V.S., waar hij kennismaakt met de wereld van illegale freefights. Om het gezin van zijn broer te onderhouden, neemt Lyon deel aan deze wrede gevechten, waar telkens slechts één man overeind blijft...

Dida,

je hebt helemaal gelijk, we wachten te lang op een blu ray releas.

5 aug. 2013 komen Hard Target & Sudden Death uit op blu ray.

Hiermee is Lionheart een van de weinige Van Damme films die nog niet uit is op blu ray.

Ik denk niet eerder dan 2014.

avatar van Brabants
Toch wel een van de betere films van JCVD. Hij doet in deze film op het gebied van martial arts wat we van hem kunnen verwachten. Ook het acteerwerk is netjes afgeleverd en binnen dit genre dus behoorlijk genieten.

avatar van DiDa
Het wordt tijd dat deze een fatsoenlijke release krijgt zowel blu ray als dvd

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm, goed acteerwerk, aardig bedacht verhaal.

avatar van Tommy De Vito
Dit is één van mijn lievelingsfilm van onze zuiderbuur van Damme! Ook deze film is weer een jeugdsentiment, zoals vele films van, van Damme.

Dit keer ontvlucht Lyon het vreemdelingenlegioen en belandt in de V.S. waar hij mee doet aan illegale gevechten. Meer dan voldoende actie en goed in beeld gebrachte vechtscenes. Het verhaal is flinterdun, maar dat hoeft ook totaal niet bij een 'vroege' van Damme film. Alles draaide om het vechten, waardoor zijn films geliefd werden en voor vele jongens hij gewoon als een held werd gezien. De acteerprestaties waren aardig en de muziek was prima. Het deuntje die vaak tijdens de film te horen is, is mij altijd bijgebleven.

Het eindgevecht blijft één van de beste scenes als je het mij vraagt van een van Damme film. Vooral als het publiek mee gaat klappen en hij zijn krachten weer terugwint en vervolgens Atilla rake klappen geeft en hoe die Cynthia helemaal buiten adem naar Lyon kijkt.
Prachtig!

The whole bet is on Atilla..... Wrong bet!!

avatar van Thomas83
Toch heerlijk dat domme vechtvermaak van de jaren tachtig. Echt goed en verrassend was het natuurlijk niet, maar vaak zo leuk om naar te kijken en leuk om te lachen om alle foutheid ook. Van Damme was altijd wel een van mijn favorieten van zeg maar de koningen van de vechtfilms van de 80's. Met zo'n Seagal of Norris had ik niet zoveel. Van Damme had sowieso de mooiste stijl wat mij betreft.

Kickboxer en Bloodsport zijn mijn favorieten Van Dammes, maar deze is ook vermakelijk. Wel is elke scène buiten de gevechten om (en dat zijn er nog best veel) nogal klungelig en vaak ook zo gehaast uitgevoerd. De film neemt zichzelf ook iets te serieus maar dat is alleen maar grappig eigenlijk. Harrison Page doet het wel leuk in zo'n Eddie Murphy-achtige sidekickrol. 3.0*.

avatar van Thorongil
De betere Van Damme movie. Lekker veel en gevarieerde actie. Ook het verhaal was echt goed en er zaten enkele grappige one-liners in"I don't know if i want to fight you or fuck you".

eindelijk: 4 mei verschijnd de blue ray

A.W.O.L (AKA Lionheart) Blu-ray | Zavvi.nl

4 discs? Serieus?

avatar van eka81
ik ben zeer benieuwd naar de kwaliteit van beeld en geluid.
4 discs (1BR + 3x DVD met o.a. Making off)

avatar van PEN15
Had hem een tijdje terug herzien. Ven Dem deelt weer heerlijke klappen uit, maar het verhaaltje is te beroerd om daarvoor te blijven kijken. Volgens mij was het jongetje op het fietsje nog de beste acteur. Die Marokkaan als laatste tegenstander schijnt een goede vriend van JC te zijn die hij al sinds zijn jeugd kent. Hij speelde meerdere malen met van damme als die muay thai vechter, maar als "neandertaler" zag hij er toch best bad-ass uit. Toch had ik er meer van verwacht. Onder meer ook dat Brian Thompson zich zou ontpoppen als final boss. Het camerawerk is nogal verwarrend. De token black guy die de personal trainer speelt verschijnt tijdens het eindgevecht meerdere malen vanuit het niets en verschijnt weer terwijl je niet ziet waar hij staat. Er is verder ook iets dat ik erg vaag vind; is het uberhaupt mogelijk om een bootreis te maken van Djibouti naar New York en ook nog eens verwachten dat je naar LA kunt?? Hoe ga je er dan naar toe, via de andere kant van de planeet? Wat ze al niet proberen om een excuus te vinden voor het accent van JC . Mijn favoriete gevecht was overigens in dat zwembad.

avatar van Macady
Van origine ben ik een van Damme fan, al valt er de laatste jaren weinig te genieten, vandaag maar eens, sinds lange tijd, lionheart ( wrong bet) terug gekeken en wat een topfilm is dit, een klassieker uit het genre...ik snap weer waarom mijn kamer 15 jaar geleden vol hing met van damme posters....Stem herzien van 3,5 naar 4,5 als is het eigenlijk gewoon 5* waard

avatar van FunkStarr
Fantastische actiefilm. Een verhaaltje van niks, maar daar gaat het in dit soort films niet om. Misschien wel één van Van Damme's beste. Deze film heeft alles wat je in een simpel actiefilmpje zoekt. Vermaak van de bovenste plank met een uitstekend acterende Van Damme en de rest van de cast is ook goed. (Qissi als Atilla, Brian Thompson en ja zelfs een heel klein rolletje van Billy Blanks). Op het eind ga je echt meeleven met Jean-Claude en wordt je op je wenken bedient. Sommige shots worden tijdens een gevecht wel 10 keer herhaald maar het maakt niet uit, dit is een klassieker.

avatar van DiDa
Yeah! Eindelijk op dvd in NL in 16:9 formaat!
Vanaf 10-12-2015!!

Wrong Bet | DVD | eci.nl

avatar van DiDa
Zojuist besteld! Het is nog geen blu ray release, maar eindelijk wel een 16:9 uitgave!

avatar van FunkStarr
Mooi! Deze wil ik ook op dvd hebben, ondanks ik niet zo'n Van Damme fan ben (hij heeft altijd moeite met de simpelste oneliners en is gewoon een zeer beperkt acteur) heeft de beste man toch wel bovengemiddelde actieklassiekers op z'n naam staan met deze film als absolute topper denk ik samen met Universal Soldier en nog een paar andere. Ik vond trouwens zijn rol in Expendables 2 één van de betere van de laatste jaren, daar werkte zijn oneliners wel goed.

Aardige film waarin een man het vreemdelingenlegioen ontvlucht om zo zijn stervende broer te bezoeken. Vechten is waar het om draait in deze film, en dat is dan ook precies wat je krijgt. De vechtscènes lijken zeker niet allemaal op elkaar (al is het alleen al vanwege de verscheidenheid aan locaties). Het verhaal zelf stelt niet veel voor, maar wel weer eens leuk om te zien na 25 jaar.

avatar van 84robkuh
Pff, wat heeft deze film toch veel verschillende titels. Lionhear/Wrong bet/A.W.O.L.
Typische jaren 80/90 vechtfilm. Heerlijk!!! De jeugd van tegenwoordig zal hier niet warm van worden, maar 20 jaar geleden was het toch feest als zo'n film in de videotheek te vinden was.

4 sterren voor de actie en voor het feit dat het een jeugdsentiment is!

PEN15 schreef:

Ben het wel eens met jou in grote lijnen;maar het was een meisje hoor;die een roze fiets kreeg; want zo open en vooruitstrevend zijn de Amerikanen nu ook niet hoor,dat ze een jongetje een roze fiets geven.
Ahley Johnson speelde de rol van dat kleine meisje.