Les Tortillards (1960)

Alternatieve titel: Boemeltrein

Frankrijk

geregisseerd door Jean Bastia
met Jean Richard, Roger Pierre en Louis de Funès

Emile Durand (Louis de Funès) is de uitvinder van een insecticide en druk bezig met nieuwe producten om zijn onderneming succesvol te maken. Hij wil graag dat zijn zoon Gérard (Jean Pierre) hem gaat opvolgen in de zaak. Als Gérard bekent dat hij verliefd is op Suzy Beauminet (Danièle Lebrun) de dochter van toneelspeler en artiest César (Jean Richard), is het huis te klein. Na een heftige ruzie vertrekt Gérard hals over kop naar zijn geliefde Suzy.

avatar van Tanita
Vakkundig gemaakte klucht en komedie van Jean Bastia dat begint als You Can't Take It with You (1938) maar nogal afgeraffeld eindigt in een 'Vaudeville'. Aardige rollen van Jean Richard, Roger Pierre en Louis de Funès die hier een type neerzet dat de basis zal zijn van vele vervolgen. Een paar leuke scenes maar het is meer luchtig vermaak dan een indrukwekkende film. Annuler les Beaujolais . Een krappe 2.5*