• 8.296.777 stemmen

L'Important C'est d'Aimer (1975)

Drama / Romantiek | 109 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Alternatieve titels: The Main Thing Is to Love / That Most Important Thing: Love

Oorsprong: Frankrijk / Italië / West-Duitsland

Geregisseerd door: Andrzej Zulawski

Met onder meer: Romy Schneider, Fabio Testi en Jacques Dutronc

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 10 juni 1976

Plot L'Important C'est d'Aimer

Freelance fotograaf Servais Mont, die zich voornamelijk bezig houdt met het maken van softpornofilms voor de onderwereld ontmoet Nadine Chevalier. Nadine is actrice in voornamelijk ranzige low budget films. Ze is getrouwd met Jacques, een clowneske onzekere man die echter wel Nadine er na een zenuwinzinking weer bovenop gekregen heeft. Nadine en Servais zijn duidelijk tot elkaar aangetrokken maar ze willen er geen banale affaire van maken. Om Nadine te helpen, leent Servais bij zijn werkgevers uit de onderwereld geld om een theater productie van Richard III te financieren en Nadine hier een rol in te geven. Hij wil echter vermijden dat het lijkt of hij haar liefde koopt en vraagt de regisseur om Nadine niet te vertellen wie haar aan de rol geholpen heeft.

imageimage

Raymond Lapade

Laurent Messala

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Vanaf 5 juli te zien in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht in het Romy Scheider retrospectief. Check daarvoor de filmladders.

avatar van Querelle

Querelle

Van de regisseur van Posession!

Best wel benieuwd naar.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

't Is hele zware kost!

avatar van Bas I.

Bas I.

Later dit jaar een nieuwe US DVD! Eindelijk weer een film van Zulawski op DVD.

avatar van Gish

Gish

Romy Schneider acteert echt groots in deze wat vreemde maar toch ook ontroerende film. De muziek van george Delerue is ook opvallend. Heb deze film wel 6 x gezien.

Soort vreemde aantrekkingskracht. Erg mooi.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Porno-fotograaf Fabio Testi wordt verliefd op actrice Schneider wier carriere op dat moment voornamelijk in het teken staat van haar laatste film: Nymphocula...

In een poging haar carriere weer een kwalitatieve boost te geven laat ie avantgardistische regisseur haar rol laten geven in toneelversie van Richard 3, met daarin ook nog miskende theatrale Duitse acteur (Klaus Kinski who else?)

't is een Zulawski-film dus iedereen probeert hier iedereen psychisch kapot te maken en er wordt aardig bij geschreeuwd.

Jammer dat die Zulawski-films zo moeilijk te krijgen zijn, interessante regisseur met zware kost, niet helemaal voortdurend bij-de-strot-grijpend, maar er zitten fantastische scenes in.

gauke

Met de jubelende recensie op mijn netvlies: "De eigenzinnige barokke regie maakt van de nogal gelikte roman La muit Américaine van Christopher Frank een morsige, verwarrende nachtwereld vol verscheurde emoties, met uitzonderlijk intens acteren van Schneider, Dutronc en Kinski als de schizofrene homoseksuele Shakespeare acteur Kark-Heinz Zimmer", ben ik aan deze film begonnen. Helaas vind ik dit drama, over losers en gemiste kansen en over hoe geld en liefde met elkaar verstrengd zijn, naast zwaar, oppervlakkig en een "zinderende" spanning heb ik geen moment gevoeld. Wel zijn de begin- en slotscène opmerkelijk en wordt er uitstekend geacteerd.

avatar van timmienoelie

timmienoelie