• 159.432 films
  • 9.806 series
  • 29.099 seizoenen
  • 608.644 acteurs
  • 355.261 gebruikers
  • 8.898.403 stemmen
Avatar
 
banner banner

Salomé (1923)

Drama | 75 minuten
2,96 14 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 75 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Charles Bryant

Met onder meer: Alla Nazimova, Mitchell Lewis en Rose Dione

IMDb beoordeling: 6,6 (1.109)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Salomé

Salomé, de dochter van Herodias, en de stiefdochter van Herodes, de gouverneur van Judea, is een goede danseres. Tijdens een feestmaal vloeit de wijn rijkelijk, en Salomé danst voor Herodes, wat hem zeer behaagt. Daarop vraagt Herodes aan Salomé wat zij het liefste wil. Zij vraagt raad aan haar moeder, en die wil het hoofd van Johannes de Doper op een schaal.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jokaanan, the Prophet

Herod, Tetrarch of Judea

Herodias, wife of Herod

Narraboth, Captain of the Guard

Page of Herodias

Naaman, the Executioner

Tigellinus

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18912 berichten
  • 14433 stemmen

Fraaie decors en kostuums (door de vrouw van Rudolph Valentino naar het schijnt), maar de muziek is tamelijk ergerlijk. Ook hier blijkt maar weer hoe storend titelkaarten zijn (afgelopen week Limite op het IFFR gezien, waar een 'zwijgende film puur op beeldkracht zonder dialoog of titelkaart wordt verteld). Echt zonde, want dit is haast meer een roman, zoveel als je moet lezen. Leuk om eens gezien te hebben. Zoveel zwijgende Amerikanen ken ik toch eigenlijk nog niet.


avatar van Matchostomos

Matchostomos

  • 4171 berichten
  • 535 stemmen

Focus Knack schrijft van een opmerkelijke mix van art nouveau en Russische avant-garde, maar kan iemand me uitleggen op welke manier zich dat uit en vertaalt binnen het geheel van 'Salome', meer specifiek wat betreft de tweede stroming.

Ikzelf vind 'Salome' eerder een licht surrealistisch spektakelstuk met een uiterst theatrale fysiek. Echter heeft het laatstgenoemde aspect meer weg van een loutere toneelregistratie (voornamelijk bereikt door het gordijnperspectief en de extreme long shots), dan wel van een volwaardige filmproductie; al wordt het desbetreffende aspect net voldoende doorbroken door het surrealitische karakter.

Daarnaast lijkt 'Salome' zich te presenteren als een tragedie met een dreigende sfeer enerzijds, en een zekere mistroostigheid anderzijds. Een dergelijke 'presentatie' brengt ook enkele klassieke thema's met zich mee (lust, jaloezie, ontgoocheling, liefde,...), die duidelijk waarneembaar zijn, maar zelden een emotionele impact tot gevolg hebben.

Ten slotte, en dit in tegenstelling tot Mochizuki Rokuro, sloot de muzikale score mijns inziens correct aan bij het geheel. De titelkaarten daarentegen riepen dezelfde irritatie op.

2.5*


avatar van mrklm

mrklm

  • 7563 berichten
  • 7870 stemmen

De Russische diva Alla Nazimova investeerde flink wat geld in deze verfilming van het toneelstuk van Oscar Wilde, maar de gestileerde, expressieve acteerstijl maakt dit weinig toegankelijk voor een breed publiek. Bovendien houdt scenarist Natacha Rambova krampachtig vast aan de oorspronkelijke tekst, waardoor er er een overdaad aan tussentitels is die het verhaal erg ophouden. Het is wel een fantastisch vehikel voor Nazimova en ondanks de genoemde onvolkomenheden is dit een fascinerende film geworden. Het door een figurant verspreide (maar nimmer bevestigde) gerucht dat de cast grotendeels als homoseksuelen bestond - naar verluidt als eerbetoon aan Oscar Wilde - betekende de commerciële doodsteek voor dit ambitieuze melodrama. Het statische camerawerk wordt gecompenseerd door de weelderige sets en de prachtige kostuums, allebei ontworpen door Rambova. En Nazimova is altijd een lust voor het oog.