It (1927)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Clarence G. Badger
met Clara Bow, Antonio Moreno en William Austin

Verkoopster Betty Lou is verliefd op de Cyrus Waltham Jr., de zoon van de eigenaar, maar hij ziet haar niet staan. In een poging zijn aandacht te krijgen, belegt ze een etentje met Monty, de beste vriend van Cyrus, in een duur restaurant waar de laatste ook zal eten. Haar plan werkt en Betty Lou en Cyrus kunnen het goed met elkaar vinden tijdens de gezellige avond, maar de relatie bekoelt als een verslaggever haar ten onrechte afschildert als een ongehuwde moeder.

ace leader
Dit is geen horrorfilm It, maar een film over een vrouw die 'het' (uitstraling, sex appeal) heeft.

avatar van Zavo
Schijnt de eerste film te zijn waarin een zoomlens gebruikt werd.

Hier probeert een blogster het Clara Bow-haar uit: Tante Patent: Nieuw haar: Clara Bow-bob - tantepatent.blogspot.com

Haha, leuk!

Is that the baby’s father?
- Him? He couldn't even give birth to a suspicion!

In de loop van de jaren heb ik met de nodige scepsis de lovende commentaren over deze film en Clara Bow als de “It-girl” gelezen. Hoe heb ik mij zó kunnen vergissen? Met haar energieke vertolking en haar aanstekelijke emoties spat Clara Bow werkelijk van het scherm, zo zeer dat je eigenlijk alleen maar oog hebt voor haar en nauwelijks voor het verhaal. Zij is daadwerkelijk dé ultieme flapper en daarmee de personificatie van de “Roaring Twenties”.

Ik heb nu in een kort tijdsbestek twee van haar films gezien, naast It ook Wings (1927), en ik kan niet anders dan concluderen dat Clara Bow een echte topper is. Met haar stralende, zelfverzekerde en sympathieke persoonlijkheid maakt zij dit tot een van de meest aansprekende stomme films. Daarin is trouwens ook nog een klein bijrolletje weggelegd voor Gary Cooper als journalist.

Charmante romantische komedie met een opperbest acterende, en bijzonder knappe, Clara Bow als absolute aantrekkingspool.
Eerlijk gezegd, mij voorheen onbekend, maar dit moet toch in de twenties een toppertje zijn geweest.
Zo zie ja maar dat een "stillertje" meepikken, geen verloren tijd is.

Movsin schreef:
Lijkt mij een bijzonder veelzijdige actrice die in een mum van tijd haar gezichtsmimiek van geluk naar diep verdriet, al over een schalkse blik, een verleidelijk glimlach of een pruilmondje, omtovert..
Ik kan je
Call Her Savage (1932)
en
Hoop-la (1933) (= haar allerlaatste film)
ook aanbevelen. Niet zo goed als "It", maar zeker de moeite waard.

Bedankt voor de tip.
Zet ze zeker op mijn verlanglijstje.

avatar van wibro
Alleen al vanwege de poster heb ik zin in deze film. Staat op mijn to-see list.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige komedie moet het eigenlijk volledig hebben van de performance van Clara Bow, de originele It-girl. Ik vind haar niet eens zo'n schoonheid maar ze heeft een geweldige screen performance. Het verhaaltje stelt zoals wel vaker erg weinig voor, ook de comic relief van de bijrollen -met name William Austin- houdt niet over. It geeft een aardig tijdsbeeld, een alleenstaande moeder was een schandaal en de kermis was kennelijk vooral iets voor verliefde stelletjes - ik kan me trouwens voorstellen dat de getoonde attracties grotendeels verdwenen zijn door een combinatie van de nodige ongelukken en de Amerikaanse claim-cultuur.

Had al met al toch op iets meer gehoopt, niet in de laatste plaats door de medewerking van Josef von Sternberg als co-regisseur.