Mamma Mia! (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Muziek / Komedie

geregisseerd door Phyllida Lloyd
met Amanda Seyfried, Meryl Streep en Pierce Brosnan

Donna, een onafhankelijke, single moeder heeft een hotelletje op een idyllisch Grieks eiland. Ze staat op het punt om Sophie, de pittige dochter die ze alleen heeft grootgebracht, los te laten. Voor Sophie's huwelijk heeft Donna haar twee oude hartsvrienden uitgenodigd: de praktische en no-nonsense Rosie en de rijke, meermalen gescheiden Tanya van haar vroegere backing-band 'Donna and the Dynamos'. Maar Sophie heeft in het geheim zelf drie gasten uitgenodigd. Ze is op zoek gegaan naar de identiteit van haar vader die haar naar het altaar moet begeleiden en ze haalt drie mannen uit Donna's verleden naar het mediterrane paradijs waar ze 20 jaar daarvoor waren geweest. In de 24 chaotische, magische uren bloeit er nieuwe liefde op en oude romances vatten opnieuw vlam op dit weelderige eiland vol mogelijkheden.

avatar van soom
Mijn broer vind het eigenlijk, geloof ik, wel een beetje gek dat ik zo helemaal into ABBA ben, want hij kent niemand van zijn generatie die ABBA draait. Ik weet gewoon dat ik ABBA heimelijk en publiekelijk, altijd zal waarderen, en altijd zal wegdromen. Wanneer ik ook maar wat hoor van hen. Wat andere mensen van de site ook hebben, als ik zo even teruglees.

Mijn adoratie voor ABBA is openlijk al meerdere malen beschreven, bij ABBA the Movie zelf, en op andere plaatsen ook, en ik kan ook geen genoeg van hen krijgen. Ze zijn gewoon superbe voor mij. Agnetha en Frida hebben geweldig werk geleverd, en ook Benny en Bjorn uiteraard hebben het beste gegeven wat ze hadden. Hun levens staan in de lyrics die geschreven staan, en de beide dames hebben daar met hart en ziel over gezongen. Totdat het uiteindelijk niet meer ging.

Dat weten we nu allemaal wel, ja .

Goed, de film. Begint al meteen met een schitterend, perfect shot, en ik zat dan ook meteen in de film.
Bepaalde dingen kon ik me van de Nederlandstalige musical herinneren, maar met film kun je net ietsje meer doen. En dat werd ook gedaan. Mooie decors, geweldige sfeersettingen. Natuurlijk is ABBA ABBA, en Meryl is geen Agnetha, Frida of Lenette van Dongen. Maar ze doet het toch wel fantastisch, aangenomen dat ze geen echte zangeres is. En haar mooiste moment vond ik het moment dat ze samen met Amanda Seyfried zingt. Amanda is ook echt heel tof en kan zoveel meer dan ik haar in Mean Girls heb zien doen. Nou ja, ik kan weer zoveel vertellen en honderd spoilers weggeven, maar dat wil ik niet doen.

Maar wat ik erover heb gelezen en wat ik heb gezien, brengt me zeker in zomersfeer. Ik wil ook naar Griekenland, en daar in de ogen van een Griek verdrinken.. Zucht.

Maar tot het zover is, droom ik zeker verder over alles wat ik gezien heb. Geeft je echt een geweldig gevoel. Echt een perfecte film, natuurlijk. En toch zou ik het ook leuk vinden om eens een echte bio-pic te zien, inplaats van een musical.

Ik kan niet heimelijk genieten, het moet er echt uit wat ik ervan vind. En dat weten we nu ook weer.

Als heimelijk Abba-fan dan ook gezien.

Helaas niet zó leuk als ik gehoopt had. Daarvoor is het plotje net iets te mager en gaat de film zo nu en dan net wat over het randje van groteskheid, kitch en net-niet momentjes.

Tóch: uitstekend geacteerd (wat wil je, met zo'n cast; Streep blijft geweldig en op een gekke manier nog steeds aantrekkelijk...); geweldige choreografie waarbij op een geweldige manier de camera bij gebruikt is (het stuk waar Mamma Mia gezongen wordt is weergaloos gedecoupeerd, vooral op het dak) en de vele meezingers laten je met een grote glimlach achter.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijke feelgood-musical, maar het verhaaltje is slechts een kapstok om de vele Abba-klassiekers aan op te hangen. De acteurs die doorgaans niet zingen, komen er aardig van af, maar de enorme hoeveelheid liedjes slaat de kijker een beetje dood. Redelijk.

De liedjes van Abba kunnen nog zo aanstekelijk zijn (ook voor mij) en ik ben een groot fan van Streep en Brosnan, maar wat is dit een teleurstellende film: vals gezang, rammelende acteerprestaties, je vliegt van de ene verkleedpartij naar de andere. Hier was absoluut meer van te maken geweest. Doodzonde!

avatar van wwelover
Verrassend genoeg toch genoten van de film. Was er nogal negatief over van te voren maar heb me wel vermaakt. Je wordt er erg vrolijk van. Al heb ik niet veel met de muziek. Ik vond Seyfried heerlijk om naar te kijken en heb ook erg genoten van Brosnan. Zie hem liever dit soort types spelen dan James Bond om eerlijk te zijn. Al hoeft dat zingen neit zo bij hem:p

avatar van Flipman
Nou, eindelijk gezien. De laatste musical die ik zag was Rent en die vond ik wel een stuk beter, maar deze film is best wel vermakelijk . Soms vond ik al die Grieken die zich met de karakters gingen bemoeien een beetje irritant, op een manier van: 'Huh?! WTF doen JÚLLIE nou hier, jullie maken geen deel uit van het verhaal!' Ook kwam ik erachter dat ik helemaal niet zo'n aversie heb tegen de muziek van ABBA als ik eigenlijk dacht; nou is 'aversie' wel een héél groot woord, hoor . En als het al klopt, komt het door die verschrikkelijke A-Teens! DÓÓDgegooid werd ik ermee, zo'n tien jaar geleden! Bah! Deed me al die songs HÁTEN!!! Maar het is gewoon niet zo 'mijn ding', maar als je het in deze film hoort, klopt het gewoon. Dat zeiden m'n ouders en m'n broer al, die de film reeds zagen.

Het verhaal heeft niet veel om het lijf, is redelijk voorspelbaar maar de karakters zijn erg leuk . Ook zijn alle songs erg mooi uitgevoerd, ook al kende ik er een boel niet; dat vond ik ook erg goed aan de film. Misschien heb ik in mijn jeugd niet goed genoeg opgelet, maar niet alle songs in de film waren volgens mij hits. Een vriend van mijn moeder is/was een die-hard ABBA-fan, maar zelfs hij kende twee of drie songs niet! In de film Control bijvoorbeeld, gaf Warsaw hun eerste opgenomen live-opreden en ze speelden de song Leaders of Men, wat men kan kennen van hun EP An Ideal For Living en de verzamelaar Substance. Eigenlijk speelden ze toen At A Later Date, wat denk ik alleen Joy Division die-hards als ík kennen!

OK, dat effe als zijspoor, maar het was nodig om deze film dat compliment te gunnen . Dat ze niet alleen de nummers gebruikten waar iedereen, zowel leken als die-hards zich mee zouden kunnen identificeren omdat men ze allemaal kent vind ik hartstikke goed.

Evenals Wwelover was ik aanvankelijk sceptisch over de film, maar de ambiance van de film werkt goed, evenals de muziek en de fenomenale uitvoering ervan. Mijn vader merkte op hoeveel lol de cast en crew op de set moeten hebben gehad, wat volgens mij heel erg klopt!

Goed, het dertien-in-'n-dozijn-verhaaltje en het redelijk rare en plotse einde doen de film wel een klein beetje in waardering zakken, maar hij is toch zeker zeven punten waard. Vertaald naar MovieMeter standaarden een 3.5.

avatar van The One Ring
"The loser takes the fall"

En wat een val het is. Nee, ik had geen hoge verwachtingen van deze film, maar Mamma Mia blijkt beneden alle pijl te zijn en niet eens te voldoen aan de basisverwachtingen die je vooraf maakt als je naar een film gaat krijgen. Hiermee bedoel ik dingen als degelijke editing, redelijke cinematografie, acteurs die gecast worden in rollen waar ze op zijn minst een klein beetje in passen, een script met minimale logica en bovenal het gevoel dat je ook daadwerkelijk naar een film aan het kijken bent. Mamma Mia voldoet aan geen een van die voorwaarden en is daar mee een van de slechtste films die ik ooit zag en als ik niet morele bezwaren had tegen Grease wellicht de slechte musical uit de filmgeschiedenis.

Ik zei dat ik bij Mamma Mia geen filmgevoel kreeg. Dit kwam doordat je aan alles af kon zien dat dit een theaterbewerking was. Het acteerwerk was soms net een graadje te theatraal voor de filmwereld. De sets hadden iets decorachtigs. De choreografie eveneens, al kan ik dat moeilijk uitleggen. En ik dacht dat we de tijd dat je bij autoscènes de rear projection kon zien toch echt achter ons lag.

Het script is afgrijselijk. Dat een musical een simpel verhaal gebruikt vind ik niet erg, maar dit sloeg gewoon nergens meer op. Ik heb de personages nauwelijks op een logische handeling betrapt en als ze spraken had ik soms zelfs moeite om te begrijpen waar ze het in Godsnaam over hadden. Andere momenten klinkt het een seconde logisch, maar als je er langer over na denkt slaat het gewoon nergens op. Dat valse einde dat schijnbaar feel good moet zijn is een ongeloofelijk dieptepunt in de geschiedenis van karakteruitdieping.

Verder is de montage beneden alle standaarden en dat me zelden bij een film opvalt. Het werkt desoriënterend en het leek soms pure avant-garde cinema, maar dat kan onmogelijk de bedoeling zijn geweest. Ook vervelend dat de acteurs allemaal zelf zongen, maar dat de muziek zo over de film gezet is dat acteurs soms tijdens het zingen de mond dicht hebben en dat je ten alle tijden merkt dat de liedjes nog later in de film zijn gezet. DIt soort amateurisme verwacht je toch niet voor bij een zomerblockbuster.

Het enige leuke element was de zangkunst van Pierce Brosnan. Nee, de man kan niet zingen en het hem zien proberen is hilarisch. Meryl Streep is de enige die lijkt te proberen om iets van haar rol te maken, maar ze heeft totaal niets om haar te helpen. Seyfried is er alleen maar om schattig te zijn en dat kan ze ook wel. Het verbaasde mij niet dat ze op het einde er gewoon voor koos om drie vaders te hebben. Dat lag in de lijn der verwachting. Ze had het alleen beter tien jaar eerder kunnen doen. Had ze misschien van 3 vaders alimentatie kunnen ontvangen.

Afschuwelijk flutfilm is dit dus die absoluut vermeden moet worden. Wil je iets vergelijkbaars zien dat wel vermakelijk is dan raad ik Plan 9 from Outer Space van Ed Wood aan. Ik gaf aanvankelijk 1 ster voor het zonnetje, maar dat slaat achteraf nergens op, zeker niet als je bedenkt dat ik voor deze film Vicky Cristina Barcelona zag. Ik ga voor het laagste cijfer:

avatar van tommykonijn
Mwah... ik had wel een veel betere film verwacht, niet slecht dat absoluut niet maar omdat ik overal om me heen hoor dat het zo'n goede film is. Het viel wel mee, soms vond ik die gesprekken tussen Christine Baranski, Julie Walters en Meryl Streep wat vervelend en kinderachtig, ook de nummers van ABBA werden naar mijn mening absoluut niet goed gezongen. Dan komen we bij acteurs als Pierce Brosnan en Colin Firth die het wel goed acteerden. Maar het nummer wat Brosnan zong vond ik persoonlijk niet om aan te horen. Verder kent de film ook zo natuurlijk zijn leuke kanten : de vaart zit er goed in, het dansen was niet slecht en de acteerprestaties waren buitengewoon goed. Maar toch kende deze film voor mij wat te veel minpuntjes om dit toch een ware topfilm te noemen.

avatar van HarmJanStegenga
Het is omdat ik de muziek van Abba leuk vind, anders had dit waarschijnlijk één van de slechtste films ooit voor mij geworden. Maar om nou te zeggen dat er ook goed gezongen wordt trouwens, uhh... nou nee, niet echt. Nou jah, het ziet er in ieder geval allemaal prachtig uit op dat eiland, de sfeer is geweldig en een paar liedjes waren zeker wel leuk. Voor de rest vond ik dit maar een vervelend, irritant filmpje met een dramatisch verhaal.

Cast de volgende keer een paar acteurs die wel kunnen zingen, of vervorm hun stem wat beter, want dit leek nergens op. Meryl Streep laat alle glazen breken, maar eigenlijk bakken de meeste castmembers er niet zoveel van, met als dieptepunt Pierce Brosnan. Asjeblieft zeg, grappige en leuke vent, maar laat 'm z'n bek a.u.b. houden als het op zijn zangkunsten aankomt Maar oké, de tijd ging zo langzaam nog niet en het eiland ziet er zoals eerder gezegd prachtig uit. Al met al een hele kleine twee sterren.

Barslechte film. Slechte zangprestaties en van acteerprestaties kan je niet spreken. Dat zulke bekende sterren zich hier voor opgegeven hebben dat snap ik niet. Easy money zeker? Misschien had het nog te pruimen geweest als ze de liekes gedubt hadden met de originele.
Het enige goede is dat men door middel van de liedjes een verhaal kan vertellen ( maar dat is eerder een proficiat voor het talent van de echte ABBA leden)

avatar van Norma
Ik ging er van te voren van uit dat ik deze film stiekem toch wel leuk zou vinden, maar dat is achteraf behoorlijk tegen (of mee, zo je wil ) gevallen. Leuke nummers hoor, daar niet van en best vermakelijk om te zien in welke situaties ze gebruikt worden. Maar allemachtig, door wat een vervelende hysterische personages worden ze ten gehore gebracht! Dat het zingen hier en daar (zacht uitgedrukt) niet loepzuiver klinkt kan ik nog wel mee leven maar het stompzinnige gegil waar de meeste o zo leuk bedoelde dialogen uit leken te bestaan hing me al snel de keel uit.
"Het voelde alsof we op vakantie waren" las ik ergens in een interview. Nou zo ziet het er ook uit, alsof ze allemaal maar wat aanklooien voor de camera. Luchtige liedjes in een zonnig sfeertje zijn prima, maar een iets volwassener aanpak had wat mij betreft het eindresultaat geen kwaad gedaan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had de musical gezien in theater en niet dat het de beste musical was, maar het beviel me eigenlijk wel. Nadeel is dat in deze filmversie de goeie elementen als zangstemmen, rustmomenten en acteerwerk zo goed als weg zijn gevallen. In verhouding met de rest zing/acteert Meryl Streep nog een beetje goed en Brosnan acteert ook nog niet slecht (al is het zingen evengoed een ramp). De rest zweeft tussen zingen en acteren en slagen in geen van beiden. Het script valt best mee, al is dat door de slechte uitwerking en montage hier compleet om zeep geholpen. Waar Björn en Benny nog op de planken een mooie compilatie neerzetten van hun grootste hits (want dat is het uiteindelijk) krijg je hier een poging tussen een muziekfilm en een romantische film. De felle kleurtjes, irritant acteerwerk, slecht uitgevallen dialogen en de minder geslaagde tot zelfs miserabele zangstemmen halen serieus wat naar beneden. Net 1,5 * omdat de muziek nog wel mee valt en het idee achter de film niet slecht is. Maar hoger zal het toch nooit geraken vrees ik.

avatar van Fran
De eerste keer dat ik de film keek, vond ik het een gemiddeld filmpje. Toegegeven, dat had er ook mee te maken dat ik hem op een cruiseship zat te kijken met een bibberend beeld en keiharde stoelen. De tweede keer heb ik hem op mijn gemak thuis gekeken.

Ik kreeg wel een lekker gevoel van deze musical. Nee, de acteerprestaties zijn minder (zelfs met deze cast) en het verhaal flinterdun, en alles redelijk oppervlakkig maar is dat bij heel veel musicals niet het geval ? Ik vind dat je bij een musical vooral naar de sfeer en de liedjes moet kijken. Een Grease of een West Side Story zijn ook niet bekend om hun acteerprestaties of hun diepzinnige verhaal.

En een lekker gevoel gaf deze musical mij zeker. Zo'n vakantiegevoel. De ambiance was heel erg mooi. De liedjes van Abba natuurlijk geweldig en gaven de sfeer van het verhaal goed mee. Vooral de scene van het vrijgezellenfeest en de avond van de bruiloft vond ik heel mooi. Lekkere muziek en een beetje romantiek en mystiek.

Ja, al met al zeker geslaagd wat mij betreft !

avatar van maxcomthrilla
Doelgroep: meisjes van 15 a 16 jaar of jonger, die wegzwijmelen bij het lezen in dagboeken van andere meisjes over romantische vertellingen die zich in een ver verleden hebben afgespeeld. Maar dan wel simpel omschreven, zonder te veel bijvoeglijke naamwoorden om het maar zo oppervlakkig mogelijk te houden.

Natuurlijk had ik ook kunnen zeggen dat dit een must is voor mensen die fan zijn van Abba, al kunnen die mensen beter een cd van Abba kopen. Niet dat ik fan ben van Abba, maar de nummers worden toch allemaal stuk voor stuk serieus verkracht hier. Alhoewel het geheel op zich vlot wegkijkt, is vooral de humor van een bedenkelijk, voorspelbaar niveau en vraag ik mij af waarom het allemaal zo ongelofelijk inspiratieloos gebracht is.

Bekende Amerikanen die zelf Abba nummers zingen, in een te simpel verhaal dat niets met Abba van doen heeft maar natuurlijk alles met de liefde. Gelukkig heb ik met velen wel kunnen lachen om de belachelijkheid waarmee iedereen zijn nummers vertolkten en om de meisjes die bij iedere spastische beweging die een van de hoofdrolspeelsters maakte het uitkrijsten van de lol. Een vreselijke, commerciele manier van film maken, als het er al iets mee van doen heeft. 2*

avatar van Donkerwoud
Buitengewoon aanstekelijke reeks van Abba-nummers die vernuftig zijn ingebed in een mager verhaaltje. Het is eigenlijk nog best leuk door de duidelijk zichtbare lol waarmee de boel in elkaar gezet is. Meryl Streep zet een leuke party mom neer en de drie mannen als mogelijke vaders ( Pierce Brosnan, Colin Firth, e.a. ) spelen met een zekere luchtigheid. Ik ben ook verrast door de nog jonge Amanda Seyfried, waar ik - o.a. door haar aandeel in het magnifieke Big Love - een tikkeltje verliefd op begin te worden. Ze zet ook hier weer een reuze aandoenlijk ''lelijk eendje'' neer. Alleen nu nog die irritante deuntjes uit mijn kop weten te krijgen.

avatar van jumpstylemovie
Mamma Mia is natuurlijk een film die volledig steunt op de liedjes maar ik vond de liedjes juist het verpestende aan de film. Verhaal is wel heel leuk maar die plotse liedjes waren soms echt rottig. Liedjes opzich waren vaak wel leuk maar dan werd er weer irritant doorheen geacteerd. Ik vind Brosnan als Bond niet echt goed maar dit was een erg leuke rol van hem. Ook iets wat de film opkrikt. Voor de rest een tikkie voorspelbaar

Hah!

Deze film meegepikt na eerst nog een stuk Ace Ventura gezien te hebben. En eerlijk is eerlijk, ik heb harder om (met) Mamma Mia! moeten lachen.

Het is dan ook bijna onmenselijk om acteurs als Brosnan, Firth en Skarsgård als complete washandjes mee te zien draaien in een film als deze. Streep kon ik dan nog wel aannemen, hoewel zij ook al geweldig over datum is. Wat een vreselijke actrice verder.

Verder geen fan van ABBA. Vind het doorgaans vreselijke muziek, zeker als er een halve zaal begint mee te bleiren en wiegen, maar de manier waarop hun muziek hier verkracht wordt wens je niemand toe. Kunnen zingen is blijkbaar niet zo belangrijk in deze musical.

Verder ook echt niks te beleven. Compleet saai verhaaltje, choreografie die echt énorm belachelijk is (vreselijk die kopjes die telkens vanachter elk muurtje of hegje kwamen) en zo kitscherig kleurgebruik dat het soms pijn deed aan de ogen.

Erg gelachen af en toe, veelal uit compleet ongeloof. Dat is dan ook het appeal van deze film. Vraag me af wat die Brosnan halverwege de opnames van deze film moet gedacht hebben. Kan die vent in ieder geval niet meer zien zonder een keer terug te denken aan deze film, zoveel is zeker.

avatar van Karl van H.
Uiteraard is Mamma Mia een stompzinnige film, die wellicht leuk is voor vrouwen op middelbare leeftijd die denken dat ze nog altijd jong zijn. Het mag dan ook geen verrassing heten dat het verhaal nergens op slaat, het acteerwerk behoorlijk slecht is en de personages plat en voorspelbaar zijn. Ik zou Mamma Mia dan ook een totale mislukking vinden, als er geen liedjes van ABBA in hadden gezeten - want, hoe fout ze ook mogen zijn, ze redden de film wel. Dat, en Pierce Brosnan, natuurlijk: die man kan als geen ander niet zingen!

avatar van misterwhite
Een feelgood musical dat mij wel goed amuseerden.

Ik had deze eens gezien in de bioscoop, ik had wel eens zin om de oude nummers va de band Abba te horen in nieuwe versie.

Ik hou wel van de muziek maar ik vond sommige liedjes een verkrachte versie van de oude . Toch erg leuk ineen gestoken maar er was 1 erg groot minpunt: erg weinig verhaal.

Het verhaal viel een beetje mee maar ik weet van musicals dat je nooit teveel verhaal erin moet zoeken behalve dan bij Sweeney Todd wat weer iets heel anders is.

De humor vond ik wat flauw maar er zaten wel grappige stukjes in maar wel iets te weinig grappen.

3 sterren waard

avatar van movie acteurs
Werd omschreven als een tuttige film, en dat is het zeker.

Erg tuttige maar ook irritante film met niet al te best acteerwerk (alhoewel er best goede acteurs inzitten). De muziek was redelijk terwijl ik de nummers van ABBA wel wat beter vindt. Typische zoetsappige/huppeltut film. Maar ik denk ook dat het gewoon mijn genre niet is ? Kleine 1,5 voor de best goede acteurs en voor de ABBA nummers dan maar.

avatar van Aapje81
Erg fijne musical met een leuke cast die valt of staat met de muziek van ABBA. Zelf heb ik er weinig problemen mee en vond het enthausiasme waarmee alles werd gebracht heel aanstekelijk. Streep doet het opvallend goed en vooral de heren geven een leuke parodie op zichzelf. Hoogtepunt blijft echter Amanda Seyfried. Wat is dat toch een prachtige vrouw en goede actrice.

Goed.

Toen ik na het kijken van deze film de bioscoop uitstapte, voelde ik me een beetje... hersendood. Nou is het erg moeilijk om dit voor elkaar te krijgen met zo'n over de top blije film, maar toch gebeurde het.
Ik kan wel snappen dat mensen dit een leuke film vinden, maar.. ik vond er echt helemaal niks aan. Er zit niet echt een verhaal in en ik begon me na een tijdje echt te irriteren aan al dat extreem blije zing/dans/spring/jubel/blijblij gedoe. En dan heb ik het nog niet eens gehad over iedereen die gaat zingen maar het totaal niet kan. Ik heb gewoon met open mond staan kijken! Maarja, uiteindelijk ben ik ook niet het type voor dit soort films.

Ach, soms kijk je naar een film vanuit een persoonlijk perspectief. Kan van alles zijn. Je houd van ABBA's liedjes en je hebt Agnetha en Frida ook weleens na staan doen, je kent je vader niet, hebt ook een dochter, of je bent de enige dochter van een moeder? Je houd van Griekse eilanden of van kitsch romantiek en je pinkt een traantje weg zo nu en dan. Ook zing je vaak mee of zit met een glimlach op je gezicht en dan tik je een soort van "recensie" in die stemming en dan geef je zo'n film 5 sterren.

Kan me niet schelen dat m'n oren af en toe zeer deden van het zingen of m'n ogen een beetje pijn deden bij de dansjes. Who cares? Ik hou van bijna alle acteurs en het was leuk om ze lol te zien hebben. Want dat spatte er wel af.

Miste "Fernando"! Nog steeds de leider in de Grand Prix....nog een race te gaan....sorry da's een ander verhaal maar ja, ik had het nog wel leuk gevonden om dat nummer even mee te blèren zie je!

avatar van Spetie
Gisteravond ook gezien. ABBA heb ik nooit slecht gevonden en het is dan ook geen straf om naar nummers van hen te luisteren. Wel minder is het, als het wordt opgevoerd in een te blijde musical, zonder verhaal en met een Pierce Brosnan, die werkelijk waar tenenkrommend slecht zingt.Zo slecht, dat ik er gewoon om moest lachen.

Verder loopt alles vrij voorspelbaar, is de regie vrij saai en zitten er nog wel wat behoorlijk irritante personages in de film. Maar goed ik heb nog weleens slechtere musicals gezien.

avatar van thunderball
Deze gisteravond bekeken.
Schijnt 1 van de grootste kassuccesen van 2008 te zijn.

Aardige, maar niet geweldige musical op gebouwd rond een twintigtal Abba liedjes.
Wat meteen opvatl is dat de bekende koppen bijna allen niet over veel zangtalent bezitten en louter om hun beroemde status te zijn gecast.

Streep acteert dat ze kan zingen en komt er bijna als enige vrij goed mee weg.

Echter Bronsnan, Collin Firth en Stellan Skarsgard kunnen voor geen meter zingen. Vooral bij Brosnan wordt dit al snel pijnlijk duidelijk en werkt behoorlijk op de lachspieren.

Aardige kijkvoer voor het hele gezin, maar geen hoogvlieger en voor het gebodene verhaal ietswat te lang. Zo lijkt er aan de finale maar geen einde te komen.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Rianneke_Dan
Echt een heerlijke feel-good movie!

Ik heb deze afgelopen zondag samen met mijn moeder gekeken. Ik wist totaal niet wat ik hiervan moest verwachten, en de eerste 15 minuten heb ik vreselijk gelachen en moeten wennen aan al die liedjes die enorm fout gebracht worden, en ook de humor was zo ontzettend flauw. Bovendien zat er in de gehele film een ontzettende energie die je niet vaak tegenkomt in andere films. Vreemd ook om al die bekende acteurs terug te zien in zo'n foute film. Ik had namelijk nooit verwacht dat bijvoorbeeld een Pierce Brosnan hier wel voor te porren zou zijn. Maar dat maakt het tegelijkertijd ook wel weer erg leuk. De mannen zette hun rol goed neer en vooral Clin Firth was hilarisch met zijn 'I'm spontaneous'. Bij de vrouwen vond ik eigenlijk alleen Amanda erg goed. Meryl was ronduit irritant, en kon echt niet zingen. Dat was gewoon vreselijk. Amanda heeft dan nog wel een goede stem en daarbij ook een hele leuke uitstraling.

Verhaal zelf stelde niet veel voor, maar in zo'n film is dat ook niet echt nodig. Tegen het einde toe werd de film alleen maar beter en werden de liedjes mooier gezongen en ook meer op de juiste momenten gebracht. Vooral het liedje die samen gezongen werd door Meryl en Amanda vond ik erg mooi, en paste ook precies bij die scene.

Al met al vond ik het dus wel een hele leuke film. Vooral om zo op de zondag samen met mijn moeder te kijken. Typisch een film waarvoor je in de juiste stemming moet zijn, en wij waren dat dus een dikke 4*

avatar van Vinokourov
Oeeffff, wat een aanmatigende ongecoördineerde bende is dit zeg. Dat verhaal en de uitwerking daarvan, dat kan toch niet! Een jongedame is alleen opgegroeid met haar moeder op een Grieks eilandje. Ze gaat trouwen en wil haar vader drbij. Probleempje echter is dat ze niet weet wie hij is. Er kunnen drie gegadigden daarvoor doorgaan. In plaats van dat ze een DNA-test laat uitvoeren (dit zou logisch wezen, ja toch!) nodigt ze hen alle drie uit op haar bruiloft en ziet ze verder wel wat er gaat gebeuren. Het einde laat zich natuurlijk raden, het slaat allemaal nergens en het maakt allemaal geen zier uit .

Dit alles wordt omlijst met liedjes van ABBA, die voor het overgrote deel met de haren erbij getrokken zijn. De muziek van hen is wel aardig, maar heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde voor de film. Het plot en sommige bijkarakters zijn zo storend debiel. Het deed me vooral pijn om te zien hoe The Winner Takes it All, een van ABBA's sterkste nummers, door Meryl Streep werd gebracht. Ze maakt dr een domme krijsshow van en Pierce Brosnan staat haar continu als een lamme aardappelenzak toe te kijken. Bah, echt weer zo'n vervelende musical die in de al zo lange rij braak-musicals plaats kan nemen .

avatar van xxc
xxc
Wat een vrolijke, lieve film!

Ik heb het nooit zoveel met musical films gehad.. Verschrikkelijk vond ik dat. Dat haalt heel het 'realistische' element weg en vervolgens blijft er weinig van de film over vond ik altijd. Dus mijn verwachtingen van deze film waren hooguit 'oke'. Maar meer dan dat, dat had ik niet verwacht.

Ik kan het niet anders zeggen.. Dit is echt een Feel good movie. Een film waar je gewoon blij van word nadat je hem gezien hebt. Waar je je lekker bij voelt. Geen film met moeilijke gedachtes, met complicaties. Nee, gewoon een simpel lekker vrolijk filmpje.

Ik denk dat het toch een van de grootste redenen is dat ik juist bij deze film het zingen enorm vind passen is omdat het toch liedjes van Abba zijn. Het zijn bekende liedjes, je moet er niet aan wennen. Plus, ik vind dat het toch wel echt realistisch over komt in deze film.. Anders dan bij andere musical films. I like it!

De acteerprestaties waren natuurlijk allemaal prima! Pierce Brosnan, Stellan Skarsgard(ik weet niet of ik het nu goed spel), Colin firth, Amanda seyfriend en natuurlijk.. Meryl streep! Nergens zag ik een foutje bij het acteren. Ze deden het allemaal erg goed en kwamen allen erg overtuigend over.

Ook de optredens van de dames vond ik erg leuk! Het deed me echt ontzettend veel denken aan Abba. Logisch natuurlijk, als het hun liedjes zijn die ze zingen. Maar ze deden het ook erg goed na. Ja, heel veel pluspuntjes!

Véeeeel anders dan verwacht.

Het verhaal, dochter die zijn vader zoekt tussen liefdes van de moeder, zit nog wel goed in elkaar en kon heel veel uit gehaald worden maar telkens weer die zang. Na 1 min van het script begon er weer een liedje van 5 min. Het stoorde naar mate de film vorderde telkens meer en heb deze film om deze reden niet kunnen uitkijken. Dit is nog maar de 3de waar dit bij gebeurt dus toch wel uitzonderlijk (of lag het er aan dat op hetzelfde moment Shawshank Redemption, The op tv was?).

Het begin van de film was nochtans goed begonnen door het dagboek te zingen ipv voor te lezen maar naarmate de film vorderde werden er zo veel mogelijk liedjes in gestoken op verkeerde momenten wanneer je beter het verhaal zijn werk liet doen. Spijtig 1,5* voor het verhaal.

Vind de gemiddelde score voor deze film ook wel verschrikkelijk hoog of ligt dit aan mij? (bekijk niet al te veel muziek films)

avatar van J. Clouseau
Dit is een regelrechte flutfilm, het scenario is één grote rommelhoop, personages zijn flat characters van de ergste soort, het verhaal is voorspelbaar en repetitief (bij de zesde keer dat Sophie verteld dat ze drie mogelijke vaders heeft, weten wij het al wel, hoor!), de enscènering is verschrikkelijk 'gefilmd toneel', personages duiken op en hebben dan geen enkele betekenis meer voor het verloop van het verhaal, de ABBA-nummers worden op de meest ongepaste momenten ingezet, vaak tenenkrommend slecht ingepast in de scène en duren bovendien véél te lang, Pierce Brosnan klinkt als een verkouden walrus, Colin Firth loopt erbij voor spek en bonen en Meryl Streep, nochtans zo'n topactrice, gedraagt zich in deze dubieuze film als een aan lager wal geraakte smartlappenzangeres die al jaren aan de drank zit.

En toch heb ik me grondig bescheurd bij het zien van deze film. Ik weet niet of alle grappige momenten wel zo bedoeld waren, maar net als Grease is dit een film die zó fout, zo kitscherig, zo over the top is, dat hij gewoon weer genietbaar wordt. Bij voorkeur te bekijken met een ouzo of drie op, en dan valt dit vehikel nog bijzonder aardig mee.

PS: naar aanleiding van het monstersucces dat deze film was, maakten de komieken Bert Gabriëls en Henk Ryckaert in hun onvolprezen programma Zonde van de Zendtijd een musical opgebouwd uit de hits van het Vlaamsche hitwonder Willy Sommers. Satire op z'n best!

Zonde van de zendtijd: Willy Sommers Musical - YouTube